Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK, ÚJ FELADATOK A NEVELÉSI TANÁCSADÁSBAN
Peőcz Veronika Béki Andrea
Óvodai Tanévelőkészítő Értekezlet
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
Az együttnevelés jogszabályi háttere
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A hatósági ellenőrzés Fonyódi Ilona vezető főtanácsos
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Segédletek, adatlapok letölthető nyomtatványok
Integráció és inklúzió
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Hegyiné Pallaghy Szilvia április 2.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Sajátos nevelési igényű gyermekek együttnevelése a gyakorlatban Dr. Knyihárné Gaika Judit - Molnárné Ditzendy Judit gyógypedagógusgyógypedagógus mb. igazgató.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások

„Mi emberek különbözőek vagyunk, de emberi minőségünkben egyenlőek.” Illyés Sándor

I. Ellenőrzési tapasztalatok

Az SNI ellenőrzés tárgya Budaörs Kistérség Többcélú Társulása valamennyi önkormányzata minden közoktatási intézményében a sajátos nevelési igényű gyermekek tanügyigazgatási dokumentációjával kapcsolatos ellenőrzés, különös tekintettel a közoktatási normatív állami hozzájárulások igénybevételének jogosságára.

Az ellenőrzött kör és időszak A vizsgálat Budaörs Kistérség Többcélú Társulása valamennyi önkormányzatára kiterjedt, helyszíni vizsgálatot azonban csak azokban az oktatási intézményekben végeztünk, ahol előzetes felmérésünk alapján olyan információkat kaptunk, hogy foglalkoznak sajátos nevelésű igényű gyermekek/tanulók nevelésével-oktatásával. A vizsgálat a 2008/2009. és a 2009/2010. tanévekre terjedt ki.

Az ellenőrzés célja Az ellenőrzés célja annak megállapítása volt, hogy a közoktatási intézményeknél a sajátos nevelési igényű gyermekek (SNI) után járó normatív támogatás dokumentációja megfelelő-e, az igénylés jogosságát alátámasztja-e.

Mit vizsgáltunk? Az ellenőrzés során megvizsgáltuk az intézmények alapító okiratát, a szakértői bizottságok szakvéleményét, a 2008. illetve 2009. évi októberi statisztikákat, valamint az egyes tanulókra vonatkozó egyéni fejlesztési terveket és azok nyilvántartását.

Miből indultunk ki? A sajátos nevelési igény fogalmát a közoktatásról szóló 1993. évi LXXI. törvény (közoktatási törvény) vezette be. A sajátos nevelési igény azoknál a gyermekeknél áll fenn, akik olyan mértékben korlátozottak fejlődési, nevelési és tanulási lehetőségeikben, hogy eredményes fejlesztésükhöz gyógypedagógiai, fejlesztőpedagógiai támogatás szükséges.

Az SNI megállapítása Az SNI A-s és SNI B-s tanulók diagnózisát csak szakértői bizottság állapíthatja meg. Ezek a gyermekek – a közoktatási törvény 52. § (6) szerint – oktathatók integráltan, de rehabilitációs célú foglalkoztatásra is jogosultak (a közoktatási törvény az adott évfolyamra meghatározott óraszám 15 %-ában határozza meg a rehabilitációs órák számát), amelyet kizárólag gyógypedagógus végezhet.

A rehabilitáció A rehabilitációs órákat egyéni fejlesztési terv alapján, minden órát dokumentálva, a kötelezően előírt óraszámon felül kell megkapniuk ezeknek a gyermekeknek, tehát az intézményeknek többletóra ellátási, az önkormányzatoknak többletfinanszírozási kötelezettségük keletkezik.

Mi az a BTM? A különleges ellátást igénylő gyermekekhez tartoznak a beilleszkedési, tanulási, magatartási zavarral küzdő gyermekek is (BTM), akiknél a diagnózist a nevelési tanácsadó állapítja meg és az ellátás specifikumait is meghatározza. Ezek a gyermekek/tanulók ugyanúgy fejlesztő foglalkozásra jogosultak, amit ugyancsak a tanítási órákon felül kell megkapniuk, a szakvéleményben meghatározott óraszámnak megfelelően.

Mit kell nyújtani a BTM-es gyermekeknek? Ezeknek a gyermekeknek a fejlesztéséhez a közoktatási törvény nem határoz meg külön végzettséget, mégis kívánatos, hogy ezeket a foglalkozásokat speciális felkészültségű, fejlesztő pedagógus tartsa meg.

Hogyan és hol dokumentáljuk a sajátos helyzetet? A költségvetési törvény (2009. és 2010. évi is) 3. számú melléklet Kiegészítő szabályok 10.c) pontja értelmében a hozzájárulások kizárólag olyan intézményben ellátott, oktatott létszám után vehetők igénybe, amely intézmény alapító okiratában az igényjogosultságot meglapozó tevékenység szerepel, sajátos nevelési igényű tanulók után akkor, ha az intézmény alapító okirata meghatározza a fogyatékosság típusát is.

Mi az általános helyzet? I. A helyszínen vizsgált intézmények mindegyikének alapító okiratában szerepel az SNI gyermekek integrált oktatása, a szükséges fejlesztő foglalkozások biztosítása, de a megfogalmazások szövegszerűen egy esetben sem egyeztek meg a közoktatási törvény 121. §-a 29. pontja szerinti megfogalmazással; minden nyilvántartott gyermek/tanuló rendelkezik azonosító számmal és szakértői véleménnyel; a szakértői bizottságok által előírt fejlesztő foglalkozásokat megfelelő óraszámban, megfelelő végzettségű szakemberek végzik, dokumentált egyéni fejlesztési terv alapján.

Mi az általános helyzet? II. Budaörs Kistérség Többcélú Társulása önkormányzatai oktatási intézményei összességében megfelelnek ezeknek a feltételeknek. Némely településen és több intézményben egyáltalán nem tartanak számon és nem látnak el sajátos nevelési igényű gyermekeket/tanulókat.

Mi az általános helyzet? III. A szakértői bizottságok időközönként (általában 3 évente) kontrollra hívják a gyermekeket, hogy megvizsgálják, a korábban megállapított diagnózis ugyanúgy fennáll-e, ugyanolyan fejlesztésre szorul-e a gyermek. A kontroll időpontját mindig feltüntetik a kiadott szakvéleményen. Már ezelőtt az időpont előtt az intézmény kérelmezi a gyermek felülvizsgálatát, de sok esetben ennek ellenére nem, vagy csak nagy késéssel hívják be vizsgálatra. Emiatt előfordult, hogy nem találtunk aktuális szakvéleményt, csupán az intézmény kérelmét a vizsgálatra.

Mi az általános helyzet? IV. Több intézményben gondot okoz az SNI A és SNI B kategóriák különválasztása. Problémát jelent az októberi statisztika és a normatíva-igénylés eltérő struktúrája. (októberi statisztika oktatásszervezési szempontból kéri a bontást, addig a normatíva-igénylésben az organikus, illetve nem organikus okokra visszavezethető fogyatékosság szerint). Gondot okozott az októberi statisztika időpontját követő változások kezelése.

Mi az általános helyzet? V. Megítélésünk szerint a legnagyobb problémát az jelenti, hogy több oktatási intézményben nem különítik el az SNI A és SNI B kategóriákat, ami azért is helytelen, mert anyagi vonzata van: más-más összeg, illetve más arányok járnak a különböző fokozatú sajátosságokra a költségvetési törvény 3. sz. melléklete 16.2. pontja szerint.

Mi az általános helyzet? VI. Az SNI gyermekek, tanulók száma Budaörs Kistérség önkormányzatainál a vizsgált időszakban: Kategóriák 2008. 2009. Változás (fő) 2009/2008 (%) SNI A 32 40 8 125,0 SNI B 44 36 -8 81,8 Kategóriákba sorolt együtt 76 _ 100,0 El nem különített kategóriákban 35 56 21 160,0 Összesen 111 132 19 118,9

Mit javasoltunk? I. Az oktatási intézmények alapító okiratában a sajátos nevelési igényű gyermekek/tanulók nevelésére-oktatására vonatkozóan a közoktatási törvény 121. §-a 29. pontja szerinti megfogalmazást kell alkalmazni. Az oktatási intézmények kapjanak tájékoztatást a megfelelő gyakorlat kialakításával kapcsolatban, különítsék el az SNI A és SNI B kategóriákat és a normatíva- igényléshez szükséges információkat eszerint adják meg. A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók létszámának pontos felmérésére, szükség esetén az adatbázisok ennek megfelelő pontosítására a Kistérség oktatási intézményeit ismételt tájékoztatással, illetve intézkedésekkel célszerű ösztönözni.  

II. Az SNI hozzájárulás feltételei (összefoglalás, rendszerezés)

Az SNI fogalma [Közokt.tv. 121. § (1) 29. pont] A testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság előfordulása esetén a halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenessége A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége

SNI Nem SNI „Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség.” (BTM) Közokt. tv. kategória SNI Nem SNI elnevezés „A megismerés és viselkedés fejlődésének rendellenessége.” „Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség.” (BTM) jellemzők rendellenesség zavar (hosszantartó,súlyos) vélhetően biológiai kóreredet, markáns maradványtünetek nehézség nehezen tisztázható kóreredet,nincs feltűnő fejlődési eltérés, súlyos környezeti ártalom, enyhe maradványtünetek, részterületeket érintő iskolai eredménytelenség gyengeség környezeti ártalom, átmeneti következmény a tanulásra diagnózis Viselkedészavarok (BNO: F 90 - F 98) Specifikus és általános tanulási zavarok (BNO: F 80 – F 83) BNO: nincs

szolgáltatásóraszámok szakember-szükséglet Közokt. tv. kategória SNI rendellenesség Nem SNI (BTM) nehézség gyengeség szolgáltatásóraszámok rehabilitációs célú órakeret terhére sérülésspecifikus ellátás:fejlesztő terápiák, pszichológiai gondozás, felzárkóztatás fejlesztő terápiák, pszichológiai gondozás, felzárkóztatás fejlesztés, felzárkóztatás szakember-szükséglet rehabilitációs célú órakeret terhére szervezett foglalkozásnál: pszichológus, gyógypedagógus /terapeuta, konduktor felzárkóztatásnál: a gyermeket tanító pedagógus, fejlesztő pedagógus pszichológus, gyógypedagógus /terapeuta, konduktor, fejlesztő pedagógus, tanító, szaktanár fejlesztő pedagógus, tanító, szaktanár

SNI Nem SNI (BTM) diagnosztika rendellenesség nehézség gyengeség Közokt. tv. kategória SNI rendellenesség Nem SNI (BTM) nehézség gyengeség diagnosztika TKVSZRB Nev.tan./TKVSZRB Nev.tan.

Mi a normatív hozzájárulás alapja? Az SNI A, SNI B és BTM diagnózisú gyermekek finanszírozási szempontból akkor tekinthetők ellátottnak, és akkor igényelhető ellátásukra a költségvetési törvény 3. sz. mellékletében meghatározott normatív hozzájárulás, ha szakvéleménnyel rendelkeznek, megfelelő végzettségű szakember látja el őket, törvényben szabályozott óraszámban, megengedett szervezési formában történik az ellátásuk, az intézmény alapító okiratában a közoktatási törvény 121. § 29. szerinti megfogalmazásban szerepel, hogy ellátnak sajátos nevelési igényű gyermekeket/tanulókat.

Közoktatási kiegészítő hozzájárulások 16.2. Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelése, oktatása 16.2.1 Gyógypedagógiai (konduktív pedagógiai) nevelés, oktatás az óvodában és az iskolában 224 000 Ft/fő/év 16.2.2 Korai fejlesztés, gondozás 240 000 Ft/fő/év 16.2.3 Fejlesztő felkészítés 305 000 Ft/fő/év

Az igénylés általános feltételei Az intézmény alapító okiratában az igényjogosultságot megalapozó tevékenységnek szerepelnie kell + OM azonosító. SNI hozzájárulásnál az intézmény alapító okiratának meg kell határoznia a - Közokt. tv. 121. §-ának 29. pontja szerinti - fogyatékosság típusát is (organikus, nem organikus ok).

Az igénylés sajátos feltételei a 16.2.1 jogcím esetében 16.2.1.a. Magántanuló / TKVSZRB vélemény / 5/2003.ESzCsM. Rend. legalább heti 8 tanítási óra egyéni fejlesztés 16.2.1.b. 60% visszahelyezett tanulók, valamint a folyamatos figyelemmel kísérés alatt lévők 2 évig jár a hozzájárulás 16.2.1.c. 160% jár a testi, érzékszervi, középsúlyos értelmi fogy., autista, halmozottan fogy. SNI után

Az igénylés sajátos feltételei a 16.2.1 jogcím esetében 16.2.1.d. 80% jár a beszédfogyatékos, enyhe értelmi fogyatékos, viselkedésében organikus okokra visszavezethető tartós és súlyos rendellenessége miatt SNI 16.2.1.e. 60% jár a viselkedés fejlődésének organikus okokra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége miatt SNI

Köszönjük a megtisztelő figyelmet! Dr. Printz János, ügyvezető igazgató, belső ellenőrzési vezető Dr. Printzné Kenyeres Katalin, oktatási szakértő Dr. Lantos Ottó, vizsgálatvezető Dr. Printz és Társa Nemzetközi Könyvvizsgáló Kft.