Felnőttoktatás/ felnőttképzés tipikus hazai formái (az intézmények jellege szerint)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
Az olvasástanítás módszere:
E-learning alapú távoktatásos képzés
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Szervezetfejlesztési Program
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Felnőttképzési világkonferenciák 10. előadás
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
„Kutatás az atipikus tanulási formák (távoktatás/e-learning) modelljeinek kifejlesztésére célcsoportonként, a modellek bevezetésére és alkalmazására” Megbízó:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
PALLÓ Az élethosszig tartó tanulás információs, felkészítő és segítő hátterének biztosítása a közművelődési intézményekben A projekt a Nemzeti Fejlesztési.
E-learning és a multimédia
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
E-learning alapú távoktatásos képzés
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Előzetes kérés a hallgatókhoz! Írják fel választott szakdolgozati témájukat! Foglaljanak helyet témájuk (ennek hiányában: szakmai érdeklődési területük)
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
E-learning Kovácspál Eszter.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
A képzett szakemberekért HEFOP központi program „ KORSZERŰ FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK KIDOLGOZÁSA ÉS ALKALMAZÁSA” Záró rendezvény MEGNYITÓ.
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
Munkaerő-piaci képzések célja, feladata SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2009/2010. I. félév.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A felnőttképzések rendszere és gyakorlata az Esőemberekért Egyesület képzéseiben.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Elektronikus Munkaerőpiaci Adatbázis és Karrierpont Hálózat TÁMOP / ,,e-KARRIER” CSAT Egyesület Cím: 4025 Debrecen, Arany János utca.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
TÁMOP / A Megyei Művelődési és ifjúsági Központ szerepe a felnőttképzésben előadás.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Barcsák Marianna - KPSZTI
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Szakiskolai fejlesztési program
Készítette: Farkasné Veres Edina
A Tudásrégió közösségi színterei
5. Tétel – A Life Long Learning
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzés szerepe, jellemző formái napjainkban

Felnőttoktatás/ felnőttképzés tipikus hazai formái (az intézmények jellege szerint) Iskolarendszerű felnőttoktatás: dolgozók iskolája (általános iskolája , szakközépiskolája, gimnáziuma, szakmunkásképzője) Iskolarendszeren kívüli: munka melletti továbbképzés, átképzés, munkanélküliek tovább- és átképzése, Szabadidő-szektorbeli művészeti, idegen nyelvi képzés Népfőiskolai képzés (mozgalom)

1. Iskolarendszeren belüli intézményi képzési formák Alapfokon (általános iskolákban működő) Felnőttek általános iskolája (Korábban: dolgozók általános iskolája) Középfokon (középiskolákban működő) Felnőttek szakiskolája Felnőttek gimnáziuma Felnőttek középiskolája (szakmunkások számára belépést biztosító szakközépiskola)

2. Iskolarendszeren kívüli intézményi képzési formák Munkahelyen belüli (belső) képzések (tréningek, bemutatók) Munkahelyen kívüli nem akkreditált képzések Munka melletti továbbképzés Munka melletti átképzés Munkaügyi központok képzései Munkanélküliek továbbképzése Munkanélküliek átképzése Akkreditált felnőttképző intézmények – profitorientált cégek, nonprofit szolgáltatók, civil szervezetek, iskolák (felsőfokúak is) Kötelező szakmai továbbképzések OKJ-s képzések Nyelviskolák

3. Szabadidő-szektorbeli képzési formák Művelődési Központok/ Házak képzései (művészeti képzés, idegen nyelv, számítógéphasználat) Közösségi Házak (mindenféle) Sportcentrumok képzései (egészséges életmód, fogyás stb.) Helyi társadalom felé nyitott iskolák képzései (pl.: sport, művészeti képzés, idegen nyelv, számítógéphasználat) Öntevékeny klubok társas képzései (Sakk, bélyeggyűjtés) Társas körök (társas tánc, beszélt idegen nyelv stb.) Hagyományőrző házak (szövés, korongozás) Civil szervezetek képzései (megváltozott munkaképességűek, romák képzése és átképzése stb.) Médián keresztül történő képzés (újságok, hetilapok, tv, rádió) Interneten keresztül történő képzés, önképzés

4. Népfőiskolai képzési formák Idősek népfőiskolája Roma-népfőiskola Biogazdálkodók népfőiskolája Börtön-népfőiskola Oktatási intézményekkel társult képzések (pl. főiskolákkal közös képzések) Tematikus rövid képzések egészségmegőrzés, mezőgazdasági képzés, természetgyógyászat, egészséges táplálkozás dohányzásról való leszokás (stb.)

Felnőttoktatás/ képzés egyéb formai felosztása 1. A képzés szervezése szerint (aszerint, hogy ki vagy mi szervezi, irányítja a tanulási folyamatot): Önművelés-önképzés (egyénileg), Szervezeti keretekben folyó (azaz intézményes) képzés „Learning by doing”(azaz a részvétel, a szerepvállalás, a tapasztalatszerzés keretében folyó képzés 2. Módszerei-eszközrendszere szerint: Hagyományos képzés (face to face képzés) Új módszerű képzés (Távoktatás: azaz irányított önképzés)

1.1 Az önképzés, önművelés jellemzői Öntevékeny, aktív tanulás útján megy végbe és elsődlegesen a kultúra javaiból való folyamatos részesedésünket és személyiségünk folyamatos fejlesztését értjük alatta. Az önművelés céljait és igényeit - nem kis részben a társadalmi hatások által befolyásoltan - önmagunk határozzuk meg, formáit magunk alakítjuk ki, illetőleg magunk döntünk az igénybe veendő művelődési formákról. Azonban az önművelés esetében komoly szerepe van a tanulási rutinnak és a szelekciós képességeknek. Ezek nélkül az infokommunikációs technika korában az önművelődő személy nem képes céljait megvalósítani.

1.2 Az intézményes (szervezeti keretek közt folyó) képzés jellemzői Az intézmény (vagy jogszabály) adja meg a tanulás időtartamát Tőlünk függetlenül beosztja számunkra a tanulási alkalmakat (napokra, hónapokra, évekre bontva) Meghatározza, szakaszolja, hogy mikor és ki irányítja közvetlenül illetve közvetve a tanulási folyamatunkat Megadja a vezetői (felnőttoktatói) segítség helyét, módját, eszközeit Megszabja az egyéni tanulás mennyiségét, minőségét és ütemét Szabályozza az értékelés módját és a visszacsatolás jellegét.

1.3 A „Learning by doing” (a cselekedve tanulás) jellemzői Próba-szerencse alapú tanulás Tevékenységközpontú tanulás mint tanítási módszer Kísérletezés-kutatás közbeni tanulás Munkadarab (tanulódarab, mestermunka) elkészítése közbeni tanulás A munkafolyamat megfelelő eljárásrendben történő végigvitele során tanuljuk meg vagy tanítják meg, hogyan kell csinálni (pl.: továbbképzés, átképzés során) Önkéntes munkavégzés közbeni tanulás (például civil szervezetben): azt csináljuk, amit egy adott munkakörnyezetben ránk bíznak – közben megtanuljuk Gyakornoki munka közbeni tanulás - hasonlóképpen

2.1 Hagyományos módszerű felnőttképzési formák 1. Tanfolyam Andragógia-módszertani szempontból olyan face-to-face képzési forma, amelyet egy adott, körülhatárolt ismeretrendszer elsajátítására, közvetlen célok elérésére alkalmaznak. A tanfolyamokon előadó-központú (kiselőadás, tanbeszélgetés stb.) és – ma már - résztvevő-központú (csoportmunka, tréning stb.) módszereket egyaránt alkalmaznak. A tanfolyamok (elsősorban az akkreditált felnőttképző tanfolyamok) annyiban emlékeztetnek a formális képzésre, hogy meghatározott, pontosan körülhatárolt, didaktikailag megszerkesztett és felépített tananyagot tanítanak meghatározott célok és standardizált követelmények mentén, azonban a tanfolyamok többsége általában nem iskolai keretek között zajlik.

2.1 Hagyományos módszerű felnőttképzési formák 2. Levelező oktatás A nappali képzés rövidített, zsugorított változata, amelyben valójában nincs sok nyoma a levelezésnek. Lényegében nappali követelményrendszerrel működik, de a tanulással párhuzamosan dolgozó felnőtteknek feleannyi irányítást, gyakorlatot és segítséget sem nyújt, mint a nappali vagy tanfolyami hallgatóknak.

2.2 Új módszerű felnőttképzési formák 1. Távoktatás Médiaeszközökre épített irányított tanulás. Az ismeretátadó és átvevő térben és időben elkülönül egymástól. A távoktatás esetében tömegméretekről van szó. Ezért is nagyon lényeges az egységes követelményrend-szer kidolgozása, hiszen a távoktatási formák révén képesítés szerezhető. A távoktatásban nagy szerepe van a hallgató (résztvevő) önfejlesztő képességének és akaratának A távoktatás ténylegesen levelező forma. Közös foglalkozásokkal vezet be egy-egy témát. Az otthoni felkészülés és tanulás eredményéről többnyire írásban, teszteken kérik be a megoldást. Gyakran fakultatív konzultációs lehetőségeket biztosítanak a hallgatóknak: tutor–személyes segítő/15 hallgató + mentor-elismert szakember segítségével. Végül ugyancsak levélben, esetleg közös foglalkozásokon történik az értékelés. A ciklus befejezése a témazáró feldolgozás.

2.2 Új módszerű felnőttképzési formák Oktatószoftverek támogatják a tananyag megértését és gyakorlását szimulációk, esettanulmányok, példák, kísérletek, feladatok segítségével A tanuló által kiválasztott tananyag, az ismeretek bemutatását automatikus visszakérdezés és gyakran megoldókulcs segíti A tanulás vizsgafeladatokkal zárul Fontos: társas támogatottság biztosítása a lemorzsolódás elkerülése érdekében 2. E-learning (számítógépes távoktatás) „Tanítás nélküli tanulás” Földrajzi és időbeli korlát nélküli, online számítógépes hozzáférés, egyéni ütemben igénybe vehető nyitott képzési forma Elősegíti az fogyatékkal élők esélyegyenlőségét. Biztosított a gyors, egyénre szabott, interaktív tutori támogatás

2.2 Új módszerű felnőttképzési formák 3. Irányított önképzés, támogatott egyéni tanulás Külső, konzulensi támogatással járó, kötött egyéni programú tanulás: elsősorban tehát az individualizáció mértékében tér el a többi formától. Feltétele a tanuló motiváltsága, rendszeres önálló munkára való alkalmassága, akarata, megfelelő alapműveltsége, a tanulási technikák ismerete, az önálló munkában való jártasság. Az így folyó képzés abszolút módon testre szabott, messzemenően alkalmazkodik a résztvevőkhöz. A feldolgozandó tartalom, a követelményszint és az ütem is hozzájuk igazodik. A konzulens feladata az egyéni programkészítéshez, valamint a nehézségek elhárításához segítséget nyújtani. Ma már: elektronikus háttérrel működik

Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu 0036/20 978-1703 Sikeres felkészülést! Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu 0036/20 978-1703