A gyermekek közétkeztetése – élelemhez való jog Az ombudsman szemszögéből április 25. Lux Ágnes, AJBH „Élelmiszer-önrendelkezés a közétkeztetésben” konferencia, Védegylet
A biztos, mint gyermekjogi ombudsman Jogszabályi háttér 1.Gyvt. 11§ (2) 2.Az alapvető jogok biztosáról szóló évi CXI. 1§ (2) 2.Az alapvető jogok biztosáról szóló évi CXI. 1§ (2) Az alapvető jogok biztosa tevékenysége során - különösen hivatalból indított eljárások lefolytatásával - megkülönböztetett figyelmet fordít a) a gyermekek jogainak védelmére.” a gyermekek alkotmányos jogait érintő visszaéléseket kivizsgálja, és orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményez proaktív jogvédelem, jogon túli eszközök projektek ( )
Közétkeztetés •Panasz – jelentős (egyre növekvő) szám minőség, mennyiség, ellenőrzési-és a speciális étkezési igényekkel kapcsolatos problémák
I.Gyümölcs bevitele az óvodába a (OBH 2365/2008.számú jelentés) - a gyermekek étkezésének minőségét meghatározó jogi szabályozás ajánlásként való megfogalmazása nem biztosítja a gyermekek megfelelő szintű táplálkozásának biztosítását, de e szabályozás miatt az intézmények a szülőkre nem háríthatják át a táplálkozás biztosításának kiegészítését, hiszen a szülő térítési díjat fizet az igénybevett szolgáltatásért
II. Gyermekjogi projekt – 2011 (AJB 560/2011. számú jelentés) A panaszosok az óvodában és iskolában nyújtott (1)étkeztetés színvonalát; (2)a speciális étkezési igényű gyerek ellátásának hiányát sérelmezték. Megkeresett szervek: oktatási intézmény fenntartók; okt. intézmények, országos tiszti főorvos, OÉTI, OGYEI, MVE, MÉBH, MGSZH, Magyar Gyermekorvosok Társasága, WHO Magyarországi Irodája
Jogszabályi háttér •1997. évi CLIV. törvény (Eütv): a közétkeztetésben az élettani szükségleteknek megfelelő minőségű és tápértékű étkezést kell biztosítani •1997. évi XXXI. törvény (Gyvt): a gyermekek napközbeni ellátásaként a gyermek életkorának megfelelő étkezést kell megszervezni évi III. törvény (Szt.) alá tartozó intézmények (főétkezéseken kívül naponta legalább kétszer kiegészítő étkezés) + orvosi előírásnak megfelelő étrendet Gyvt. nem rendelkezik az étkezések számáról, sem a speciális szükségletekről Nincs az étkeztetés színvonalára vonatkozó garanciális szabály sem, amely étel előállításához szükséges személyi feltételeket, és a kulturális étel-és ivóvízfogyasztás tárgyi feltételeit előírná
A vizsgálat megállapításai •Az időközben hatályon kívül helyezett, az élelmiszerekről szóló évi LXXXII. tv 67/2007. GKM-EüM-FVM-SZMM együttes rendelet rögzítette a vendéglátás keretében történő csoportos étkeztetésre vonatkozó energia- tápanyagbeviteli, illetve élelmiszer-nyersanyag felhasználási ajánlásokat 62/ VM rendelet: megszűnt a korcsoportonként megadott napi energia- és tápanyagbevitel értékeire vonatkozó jogszabályi előírás. az országos tiszti főorvos az ÁNTSZ honlapján augusztus 1-jei dátummal közzétette „a rendszeres étkezést biztosító szervezett élelmezési ellátásra vonatkozó táplálkozás-egészségügyi ajánlását a közétkeztetők számára * Joghézag: A biztos álláspontja szerint az „ajánlás” nem töltheti be a hatályon kívül helyezett együttes rendelet mellékletének hatályon kívül helyezésével létrejött joghézagot * Élelmiszer ellenőrzés párhuzamossága: Az egészségügyi áll.ig szerv + élelmiszerlánc-felügyeleti szerv azonos irányú vizsgálatokat folytatott, azonos szempontok alapján, egymással párhuzamosan * Iskolai védőnő- iskolaorvos csekély szerepe: étkeztetés ellenőrzése, hiányosságok észlelése, jelentése (orvos), higiénés ellenőrzés (védőnő) feladatuk az iskola-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997 NM rendelet szerint
•Térítési díj •Étkezést támogató programok •Iskolai büfék A biztos felkérte a Kormányt, hogy kezdeményezze a közétkeztetésre vonatkozó szabályrendszer átfogó felülvizsgálatát és megfelelő szintű rekodifikációját OGY Gyvt. módosítás – a Kormány rendeletben állapítsa meg a gyermekétkeztetés részletes szabályait; hatályon kívül az előző felhatalmazó rendelkezés; a köznevelési tv. végrehajtásához kiadott miniszteri rendelet szabályozza az iskolai étkezés kérdését
III. A többcélú közoktatási intézmények (AJB 797/2011. számú jelentés) •A gondozott gyermek számára naponta, az életkorának megfelelő, legalább ötszöri, legalább egy alkalommal meleg, az egészséges táplálkozás követelményének megfelelő étkezést kell biztosítani, az energia- és tápanyagbeviteli, ill. élelmiszer-felhasználási ajánlásokat tartalmazó jogszabályban foglaltaknak megfelelően. •AJB 560/2011. számú jelentés: visszásság + aggályos, hogy a VM rendelet hatálya alól kivételt képeznek a lakásotthonok január 1-jétől a gyermekek napi ötszöri étkezésre fordított költség összege naponta nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 2,4%-ánál (684 Ft). A vizsgált gyermekotthonokban az egy gondozottra megállapított napi étkezési normák nagy eltérést mutattak (430 Ft-795 Ft). A soproni, a lenti, a pásztói, a kisújszállási, a makói gyermekotthon étkezési normatívája nem éri el az NM rendeletben előírt minimális összeget
IV. A speciális étkezési igényű gyermekek közétkeztetése (AJB 1147/2012. számú jelentés) A közétkeztetésre vonatkozó szabályozási hiányosságok, különösen a speciális étkezési igényű gyermekek ellátására vonatkozó, részletes szabályrendszer kidolgozatlansága Ebből fakadó ellátási egyenlőtlenségek
V. Szociális nyári gyermekétkeztetés (AJB 4686/2012. számú jelentés) Az OGY millió Ft-ban határozta meg a nyári étkeztetés előirányzatát, amelyből támogatást az a települési önkormányzat igényelhetett, amely vállalta, hogy a nyári időszakban a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek számára étkeztetést biztosít. A törvény egyben felhatalmazza a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős minisztert, hogy a támogatás igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, felhasználásának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályait megállapítsa A gyermekek étkeztetését napi egyszeri melegétkeztetés formájában, illetve az étel a támogatás legalább harminc százalékának megfelelő értékben a kistermelőtől vagy 40 kilométeres földrajzi térségen belül mezőgazdasági vállalkozó által megtermelt vagy előállított alapanyagokból biztosítható, amit számlával vagy szerződéssel kell igazolni.
A Gyvt: a szociális nyári gyermekétkeztetésre a gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított gyermekétkeztetés szabályait kell alkalmazni. E jogszabály 2012-től a Kormányt hatalmazta fel a gyermekétkeztetésre vonatkozó részletes szabályok megalkotására. Az ombudsman álláspontja szerint a miniszter jogalkotási felhatalmazása – a évben megváltozott Gyvt-re és az országgyűléstől törvényben kapott felhatalmazásra tekintettel – nem terjed ki az étkeztetés minőségi és mennyiségi kérdéseire, tehát a gyermekek szociális nyári étkeztetésével kapcsolatos korlátozó szabályok megalkotásakor a miniszter túlterjeszkedett a jogalkotói felhatalmazáson, amelynek túllépése - a jogforrási hierarchia rendjének megsértésén keresztül - alkotmányellenességet eredményezett. Az étkeztetés módjával összefüggő szabályok jelentős megváltoztatásának eredményeként pedig 2012-ben szociális gyermekétkeztetésben az előző év adatával összehasonlítva fővel, azaz megközelítőleg 20%-kal kevesebb gyermek részesült; az előző évi adathoz viszonyítva mintegy 25%-kal csökkent a támogatást igénylő önkormányzatok száma (2011: 1430 önkormányzat igényelt támogatást; 2012: 1064)
A biztos szerint valamennyi (a Rendeletben kedvezményes támogatási formában részesülő meghatározott hátrányos, illetve leghátrányosabb településen élő) gyermek számára elengedhetetlen a napi fő étkezés biztosítása. Ennek érdekében fontos szempont a helyi kezdeményezések és a helyi kistermelők támogatásának szándéka, azonban ez utóbbi törekvés nem lehet feltétele a szigorúbb szabályozásnak. Ösztönző szabályozás támogatandó
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!