A gyermekek közétkeztetése – élelemhez való jog Az ombudsman szemszögéből 2013. április 25. Lux Ágnes, AJBH „Élelmiszer-önrendelkezés a közétkeztetésben”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Szociális nyári gyermekétkeztetés 2014.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Gyermekvédelmi alapellátás
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Egészségügy Betegjogok.
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Táplálkozás-egészségügyi ajánlás
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Munkavédelmi előírások rendszere
Családi napközi.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Közbeszerzési tudnivalók
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Elektronikus ügyintézés a nyugdíjbiztosításban
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Családtámogató ellátások
Rászoruló személyeket támogató operatív program RSZTOP
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat azaz települési önkormányzati nézőpontok a szociális ellátórendszer átalakításáról.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Válság és a szegénységben élők kilátásai MSZEH június 24.
A hódmezővásárhelyi szociális ellátórendszer. A befogadó város Európa-díj Becsületzászló fokozata (1997) Az év települése (2009) Magyar Örökség-díj (2010)
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Veszprém Megyei Kormányhivatal
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Közbeszerzési tudnivalók
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Budapest 19. Étkeztetés a Kispesti iskolákban
Előadás másolata:

A gyermekek közétkeztetése – élelemhez való jog Az ombudsman szemszögéből április 25. Lux Ágnes, AJBH „Élelmiszer-önrendelkezés a közétkeztetésben” konferencia, Védegylet

A biztos, mint gyermekjogi ombudsman Jogszabályi háttér 1.Gyvt. 11§ (2)  2.Az alapvető jogok biztosáról szóló évi CXI. 1§ (2) 2.Az alapvető jogok biztosáról szóló évi CXI. 1§ (2) Az alapvető jogok biztosa tevékenysége során - különösen hivatalból indított eljárások lefolytatásával - megkülönböztetett figyelmet fordít a) a gyermekek jogainak védelmére.”  a gyermekek alkotmányos jogait érintő visszaéléseket kivizsgálja, és orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményez  proaktív jogvédelem, jogon túli eszközök  projektek ( )

Közétkeztetés •Panasz – jelentős (egyre növekvő) szám  minőség, mennyiség, ellenőrzési-és a speciális étkezési igényekkel kapcsolatos problémák

I.Gyümölcs bevitele az óvodába a (OBH 2365/2008.számú jelentés) - a gyermekek étkezésének minőségét meghatározó jogi szabályozás ajánlásként való megfogalmazása nem biztosítja a gyermekek megfelelő szintű táplálkozásának biztosítását, de e szabályozás miatt az intézmények a szülőkre nem háríthatják át a táplálkozás biztosításának kiegészítését, hiszen a szülő térítési díjat fizet az igénybevett szolgáltatásért

II. Gyermekjogi projekt – 2011 (AJB 560/2011. számú jelentés) A panaszosok az óvodában és iskolában nyújtott (1)étkeztetés színvonalát; (2)a speciális étkezési igényű gyerek ellátásának hiányát sérelmezték. Megkeresett szervek: oktatási intézmény fenntartók; okt. intézmények, országos tiszti főorvos, OÉTI, OGYEI, MVE, MÉBH, MGSZH, Magyar Gyermekorvosok Társasága, WHO Magyarországi Irodája

Jogszabályi háttér •1997. évi CLIV. törvény (Eütv): a közétkeztetésben az élettani szükségleteknek megfelelő minőségű és tápértékű étkezést kell biztosítani •1997. évi XXXI. törvény (Gyvt): a gyermekek napközbeni ellátásaként a gyermek életkorának megfelelő étkezést kell megszervezni évi III. törvény (Szt.) alá tartozó intézmények (főétkezéseken kívül naponta legalább kétszer kiegészítő étkezés) + orvosi előírásnak megfelelő étrendet  Gyvt. nem rendelkezik az étkezések számáról, sem a speciális szükségletekről  Nincs az étkeztetés színvonalára vonatkozó garanciális szabály sem, amely étel előállításához szükséges személyi feltételeket, és a kulturális étel-és ivóvízfogyasztás tárgyi feltételeit előírná

A vizsgálat megállapításai •Az időközben hatályon kívül helyezett, az élelmiszerekről szóló évi LXXXII. tv  67/2007. GKM-EüM-FVM-SZMM együttes rendelet rögzítette a vendéglátás keretében történő csoportos étkeztetésre vonatkozó energia- tápanyagbeviteli, illetve élelmiszer-nyersanyag felhasználási ajánlásokat  62/ VM rendelet: megszűnt a korcsoportonként megadott napi energia- és tápanyagbevitel értékeire vonatkozó jogszabályi előírás.  az országos tiszti főorvos az ÁNTSZ honlapján augusztus 1-jei dátummal közzétette „a rendszeres étkezést biztosító szervezett élelmezési ellátásra vonatkozó táplálkozás-egészségügyi ajánlását a közétkeztetők számára * Joghézag: A biztos álláspontja szerint az „ajánlás” nem töltheti be a hatályon kívül helyezett együttes rendelet mellékletének hatályon kívül helyezésével létrejött joghézagot * Élelmiszer ellenőrzés párhuzamossága: Az egészségügyi áll.ig szerv + élelmiszerlánc-felügyeleti szerv azonos irányú vizsgálatokat folytatott, azonos szempontok alapján, egymással párhuzamosan * Iskolai védőnő- iskolaorvos csekély szerepe: étkeztetés ellenőrzése, hiányosságok észlelése, jelentése (orvos), higiénés ellenőrzés (védőnő) feladatuk az iskola-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997 NM rendelet szerint

•Térítési díj •Étkezést támogató programok •Iskolai büfék  A biztos felkérte a Kormányt, hogy kezdeményezze a közétkeztetésre vonatkozó szabályrendszer átfogó felülvizsgálatát és megfelelő szintű rekodifikációját  OGY  Gyvt. módosítás – a Kormány rendeletben állapítsa meg a gyermekétkeztetés részletes szabályait;  hatályon kívül az előző felhatalmazó rendelkezés; a köznevelési tv. végrehajtásához kiadott miniszteri rendelet szabályozza az iskolai étkezés kérdését

III. A többcélú közoktatási intézmények (AJB 797/2011. számú jelentés) •A gondozott gyermek számára naponta, az életkorának megfelelő, legalább ötszöri, legalább egy alkalommal meleg, az egészséges táplálkozás követelményének megfelelő étkezést kell biztosítani, az energia- és tápanyagbeviteli, ill. élelmiszer-felhasználási ajánlásokat tartalmazó jogszabályban foglaltaknak megfelelően. •AJB 560/2011. számú jelentés: visszásság + aggályos, hogy a VM rendelet hatálya alól kivételt képeznek a lakásotthonok január 1-jétől a gyermekek napi ötszöri étkezésre fordított költség összege naponta nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 2,4%-ánál (684 Ft). A vizsgált gyermekotthonokban az egy gondozottra megállapított napi étkezési normák nagy eltérést mutattak (430 Ft-795 Ft).  A soproni, a lenti, a pásztói, a kisújszállási, a makói gyermekotthon étkezési normatívája nem éri el az NM rendeletben előírt minimális összeget

IV. A speciális étkezési igényű gyermekek közétkeztetése (AJB 1147/2012. számú jelentés) A közétkeztetésre vonatkozó szabályozási hiányosságok, különösen a speciális étkezési igényű gyermekek ellátására vonatkozó, részletes szabályrendszer kidolgozatlansága Ebből fakadó ellátási egyenlőtlenségek

V. Szociális nyári gyermekétkeztetés (AJB 4686/2012. számú jelentés) Az OGY millió Ft-ban határozta meg a nyári étkeztetés előirányzatát, amelyből támogatást az a települési önkormányzat igényelhetett, amely vállalta, hogy a nyári időszakban a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek számára étkeztetést biztosít. A törvény egyben felhatalmazza a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős minisztert, hogy a támogatás igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, felhasználásának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályait megállapítsa A gyermekek étkeztetését napi egyszeri melegétkeztetés formájában, illetve az étel a támogatás legalább harminc százalékának megfelelő értékben a kistermelőtől vagy 40 kilométeres földrajzi térségen belül mezőgazdasági vállalkozó által megtermelt vagy előállított alapanyagokból biztosítható, amit számlával vagy szerződéssel kell igazolni.

A Gyvt: a szociális nyári gyermekétkeztetésre a gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított gyermekétkeztetés szabályait kell alkalmazni. E jogszabály 2012-től a Kormányt hatalmazta fel a gyermekétkeztetésre vonatkozó részletes szabályok megalkotására. Az ombudsman álláspontja szerint a miniszter jogalkotási felhatalmazása – a évben megváltozott Gyvt-re és az országgyűléstől törvényben kapott felhatalmazásra tekintettel – nem terjed ki az étkeztetés minőségi és mennyiségi kérdéseire, tehát a gyermekek szociális nyári étkeztetésével kapcsolatos korlátozó szabályok megalkotásakor a miniszter túlterjeszkedett a jogalkotói felhatalmazáson, amelynek túllépése - a jogforrási hierarchia rendjének megsértésén keresztül - alkotmányellenességet eredményezett. Az étkeztetés módjával összefüggő szabályok jelentős megváltoztatásának eredményeként pedig 2012-ben szociális gyermekétkeztetésben az előző év adatával összehasonlítva fővel, azaz megközelítőleg 20%-kal kevesebb gyermek részesült; az előző évi adathoz viszonyítva mintegy 25%-kal csökkent a támogatást igénylő önkormányzatok száma (2011: 1430 önkormányzat igényelt támogatást; 2012: 1064)

A biztos szerint valamennyi (a Rendeletben kedvezményes támogatási formában részesülő meghatározott hátrányos, illetve leghátrányosabb településen élő) gyermek számára elengedhetetlen a napi fő étkezés biztosítása. Ennek érdekében fontos szempont a helyi kezdeményezések és a helyi kistermelők támogatásának szándéka, azonban ez utóbbi törekvés nem lehet feltétele a szigorúbb szabályozásnak.  Ösztönző szabályozás támogatandó

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!