Mediatizált valóság és bulvarizálódás Virtuális jelleg Info-áradat – bizonytalan hitelesség Média-függő döntéshozatal Hírérték mint piaci árfolyam Bulvarizálódás: Szenzációfókusz + infotainment Média minőség csökkenés Magánéleti tematizáltság – közéleti közöny Média-kontroll ►Média-követés
A média realitást torzító hatása Médiahatás Vágyak Valóság torzulás Realitás Média-kitettség
Média információ áramlása
Információ és reklámfogyasztás egyenlőtlenségi háromszöge Reklám befolyásoló ereje Szervezeti info Internet Napilap TV-R Bulvár-pl Elit Közép Alsó-közép Alsó Periféria Társ 10% Társ 45% Társ 30% 10% 5%
Személyiség-befolyásolhatóság koronként Szabadság korlátozása Szabadság kiteljesedése N L 4. XXI. 1. XVIII 2. XIX 3. XX. Kívülről irányított személyiség Tradicionális személyiség Belülről vezérelt személyiség Tradicionális elvárások Tömegmanipulációs irányítás
A divathatás paradoxona A személy Motivációs elvek: Kiemelkedési és önmegvalósítási vágy Hovatartozás-élmény és elfogadás megkonstruálása A valóság Társas befolyás A társas viszony
Média és divat
Divat Célja: Működés: - divat paradoxon szükséglet keltés Fogyasztás irányítás Gazdasági élénkítés Működés: - divat paradoxon Versengésen alapuló utánzás – konformitás (Spnecer) Kitűnni vágyás, non-konformitás (Kroeber)
Divat javak fogyasztása Érték Divat Divat-terjedés Fogyasztás
Hedonizmus és fogyasztás - tudatosság Magas Erős fogyasztói tudat görbe Fogyasztói attitűd torzulás Hedonizmus Gyenge fogyasztói tudat görbe Alacsony Magas Fogyasztás
Divat-terjedési fokozatok Váltás
Wundt-görbe Újszerű Kellemesség Megszokott Teljesen új Stimulusintenzitás (Újdonsághatás) Az ‘újszerűséget’ és ‘újat’ módosító hatások: Személyiség nyitottsága Asszociációs viszonyok Szociológiai kemény változók Kellemetlenség
Kiemelt hatások 1. Divat – viselkedés – életmód 2. Reklámhatás – dinamizmus 3. Siker – Boldogság – Harmónia 4. Divatközvetítés - intenzivitás 5. Gazdaság – közélet – magánélet 6. Sportosság – karrier - boldogság 7. Hiteles – meggyőző – érdekes 8. Életstílus –fiatalosság – dinamizmus
Divatcentrikusság Médiahatás Gazdasági érdek Fiatalság-dinamizmus Magánéleti szimbolika Reklámhatás Rejtett üzenet hatás
Rejtett reklámhatás Rejtett reklámok és hirdetések Álhírek, -riportok, -interjúk Erős PR-hatás
A feminizálódó divat
Érzelmi tézisek Boldogság Melegség Fiatalosság Harmónia Magánélet Stabilitás Gyengédség
Infotainment-álhír leple Rejtett divathatás Gazdaság Média Infotainment-álhír leple Befogadók
Show-elemek divatközvetítő hatása Érdekesség Életstílus Sportosság Fiatalosság Karrier Siker Gazdagság
Erős és hideg Érdekesség Intenzitás Karrier Erősség Gazdagság Dinamizmus Sportosság Életstílus
Életstílus és divat a médiában Sportosság Fiatalosság Dinamizmus Karrier Boldogság
A divatélmény Élménybefogadás Vizuális élmény+érdekesség Divatorientált életstílus Élménybefogadás Magánélet+siker Vizuális élmény+érdekesség Életstílus+dinamizmus
A pszichoszociális paradoxon Jólét növekedése Fejlettség Érzelmi és viselkedési anomáliák jelenléte Alacsony szint Devianciák