A háromdimenziós gazdaság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Harazin Piroska - Kollár László A MI KÜLDETÉSÜNK, HOGY FELKÉSZÍTSÜNK A KÜLDETÉSEDRE A Boldogság Közgazdaságtana Konferencia; Budapest, március 28.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
- Az ökonómia helyes értelmezése a preraffaelliták és akadémisták szimbolikáján keresztül Tóth Gergely Zalaegerszeg, Piacról hazatérő lányok.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
LEHETŐSÉG A PARADIGMAVÁLTÁSRA A GONDOLKODÁSMÓD ALAPJÁN LEHETŐSÉG A PARADIGMAVÁLTÁSRA A GONDOLKODÁSMÓD ALAPJÁN Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus.
Hogyan és miért vállalkozzunk?
Közösség-gazdaság A Mária Rádió fenomén, mint gazdasági modell „A válság – lehetőség” konferencia Szabó Tamás.
HASZON VAGY HASZNOSSÁG?
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
J. J. Rousseau: Az igazságosság az emberi tudatban gyökerező érzés, amely minden cselekvést irányít. John Stuart Mill: Az igazságosság az egyének azon.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem
A gazdasági fejlődés célja:
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
A vállalkozások környezete
Elmélettörténet Bevezetés.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Környezetértékelési módszerek
Ápolásetika.
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Jelentés a magyarországi kapitalizmus állapotáról Vándorgyűlés Magyar Közgazdasági Társaság szeptember 25. Szepesi Balázs Közjó és Kapitalizmus.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid
„…mindenképpen a vezetők és az alkalmazottak ‘gondolkodásmódjának ’ megváltozására van szükség ahhoz, hogy a vállalati társadalmi felelősség egy szervezeti.
Munkavédelem és controlling
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
A gazdasági válság és a klímapolitika különös házassága Kerekes Sándor.
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
A deviancia értelmezési kerete
Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem Sapientia Szerzetesi Hittudományi F ő iskola A háromdimenziós gazdaság Lehet-e gazdálkodni erényetikai.
Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem Sapientia Szerzetesi Hittudományi F ő iskola Közjó és köz-jóllét Egy másik paradigma alapjai Közjó és.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
Az Élet Igéje szeptember.
Az egyéni haszon és a közjó kapcsolata Dr. Joób Márk c. egyetemi tanár.
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
A KOMOLYZENEI CSR TRENDJEINEK HAZAI ÉS NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSA Ásványi Katalin PhD Egyetemi adjunktus.
Érdekek és értékek a családban és a társadalomban Érdekek és értékek a családban és a társadalomban Dr. Baritz Sarolta Laura OP.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
Tájékoztató NGM_AK004.
CSR.
Háromdimenziós gazdaság Lehet gazdálkodni erényetikai paradigmában
A társadalmi és a non-business marketing kihívásai, kutatási kérdései
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Vállalati fenntarthatóság
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
A fenntarthatóság rendszerszemlélete
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

A háromdimenziós gazdaság Alternatív gazdasági modell erényetikai paradigmában Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola

2

Gondolkodásmód „A közgazdaság nem fizikai törvények által irányított gépezet, a társadalmi és gazdasági rend megteremtője nem a piac ármechanizmusa, hanem az emberi értelem és akarat.” Muzslay, I., 1995 „…mindenképpen a vezetők és az alkalmazottak ‘gondolkodásmódjának’ megváltozására van szükség ahhoz, hogy a vállalati társadalmi felelősség egy szervezeti eszközből szervezeti céllá, feladattá váljon.” Kerekes, S. – Wetzker K., Harvard Business Manager, Magyar kiadás 2007 Hipotézis: „ha az ember gondolkodásmódja változik, változni fognak konkrét cselekedetei is, ennek alapján a gazdaság rendje és a világ rendje is, továbbá vele együtt az emberiség jövőjét meghatározó természeti környezet ügye is.” (MKPK körlevele 2008, 89.)

Az ember van a gazdaságért A gazdaság van az emberért Gondolkodásmód Az ember van a gazdaságért A gazdaság van az emberért Alternatív közgazdaságtan Daly, Lutz, Lux, Schumacher Muzslay Egyház társadalmi tanítása Főáramú közgazdaságtan Samuelson, Friedman, Arrrow

ÉN – AZ ÉN – TE Martin Buber: ÉN és TE individualizmus perszonalizmus Gondolkodásmód ÉN – AZ ÉN – TE tömeg közösség Martin Buber: ÉN és TE individualizmus perszonalizmus

Erényetika Boldogság Civil gazdaság Arisztotelész (barátság!), Cicero (önérték) De finibus bonorum et malorum Genovesi, Salutati, Bruni Aquinói Szt. Tamás, MacIntyre, Maritain Beccaria, L.A. Muratori Bruni-Zamagni: Civil economy Haszonelvűség, konzekvencializmus rule-utilitarianizm Adam Smith J. S. Mill, J. Bentham Theory of moral sentiments; Wealth of nations OIKONOMIA Á-Á’ Á-P-Á’ használati érték KREMATISZTIKA P-Á-P’ P-P’ csereérték Daly-Cobb: For the Common Good Uzsora ↔ Monti di Pieta (montes pietatis) P-Á-P’(Á) Reciprocitás (logic of gift, gratuitousness, fraternity) tuizmus – non tuizmus (Wicksteed) szubjektív közgazdaságtan XIX. szd. Redukcionizmus (Modernitás) Gosssen, Walras, Jevons, Pareto, Menger Ockham nominalizmus. Szerződéselméletek Hobbes, Locke, Rousseau. Mandeville Kahneman: Hedonista taposómalom

A gondolkodásmód változása Haszonközpontú Erényetikai Szubjektív, haszon, hedonista JÓ ÉN BOLDOGSÁG ERÉNY ÖNÉRDEK Objektív, célra irányul, hierarchikus, racionális Birtokol, individuum, Én – AZ Létezik, kiteljesedik, személy, ÉN – TE Hêdoné, állapot Eudaimonia, dinamizmus Hatalom, birtoklás, mértéktelenség Jóra való cselekvési készség Szubjektivista Objektivista Látszólagos önérdekét követő Valódi önérdekét követő

Valódi szükségleteimben Objektivista önérdek: Valódi szükségleteimben a másik ember jólléte is benne van. Kiteljesedés az erények által. Szándék / motiváció: külső, belső SDT

ÉSZ spekulatív, felismeri az ÖRÖK TÖRVÉNYT, Erényetika ÉSZ spekulatív, felismeri az ÖRÖK TÖRVÉNYT, TERMÉSZETTÖRVÉNYT, ERKÖLCSI TÖRVÉNYEKET JÓ objektív, a lét= jó (Ter 1,3-31) ÉN - az ember természete szerint kiteljesedésre tör; - a létezés jellemzi a birtoklás helyett; - valódi szükségleteiben a másik ember jólléte is benne van, ÉN –TE kapcsolatok „jót tenni jó” BOLDOGSÁG eudaimonia – az ember végső célja - egyéni tökéletesedés, a jó tevése által érjük el, - a közjóért való munkálkodás, - lelki élet ERÉNY jóra való cselekvési készség, a cselevés motiválója ”a hátán hordozza az örömöt” (Scheler, M.) Okosság,igazságosság, lelkierő, mértékletesség (Aquinói)

TEHÁT AZ EMBER SAJÁTOS CÉLJA: Erényetika TEHÁT AZ EMBER SAJÁTOS CÉLJA: - SAJÁT TÖKÉLETESSÉG (ERÉNYEK) - MÁSOKÉRT VALÓ MUNKÁLKODÁS (KÖZJÓ) - LELKI ÉLET (NE, S.Th.) Ez az ember önmaga legészszerűbb szeretete objektivista ÖNÉRDEK=ÖNSZERETET Erich Fromm

látszólagos önérdekét követő Utilitarista fordulat Max Weber, Mandeville, Hirschman szubjektivista ÖNÉRDEK = látszólagos önérdekét követő „Az utolsó háromszáz évben az önérdek fogalma egyre gyorsabb ütemben szűkült le… azonossá vált az önzés fogalmával, a materiális gyarapodásban, hatalomban és sikerben megtestesülő érdekkel, az objektivista önérdek megközelítést a helytelen szubjektivista megközelítés váltotta fel. Az önérdek már nem az emberi természet és szükségletek alapján lett meghatározva… Azt hiszi, hogy saját érdeke szerint cselekszik, amikor valójában legfőbb érdeke a pénz és siker,becsapja önmagát; legfontosabb emberi lehetőségei beteljesedés nélkül maradnak…” (Erich Fromm, 1993)

ÉSZ redukálódik a tapasztalható felismerésére, materialista Haszonközpontúság ÉSZ redukálódik a tapasztalható felismerésére, materialista ÉN közösség helyett önmagára irányul; az vagyok, amit birtoklok, ÉN – TE helyett ÉN – AZ kapcsolatok JÓ ami hasznot hoz nekem (szubjektív jó) ami növeli a gyönyört és élvezetet bennem (hedonizmus) BOLDOGSÁG hedonizmus elv, haszonelv: az élvezetek és haszon maximálása (nem észszerű!) ERÉNY a jóra való cselekvési készség helyett a birtoklás, hatalom, mértéktelenség a cselekvés motiválói

Motivációk – extrinzik, intrinzik, transzcendens Az emberi tettek tényezői: ●Konzekvencializmus (Krematisztika) szándék (akarat) (cél)=eredmény, kimenet indíték / motiváció =”érzés” (Mill) MIÉRT? ●Tomizmus (Oikonomia) Szándék (akarat) indíték (motiváció) MIÉRT? tárgy körülmények konkrét cél J. S. Mill: fuldokló

A jó-k analogikus rendje „Annyiban jó ugyanis valami, amennyiben kívánatos és vágyóképesség változásának végpontja” […] „Ennek megfelelően azt a kívánatos dolgot, amely a vágyóképesség változását relatív értelemben (ti. úgy, mint eszközt a végső határpont elérésére) lezárja, hasznos jónak nevezzük. Azt pedig, amit mint végsőt kívánunk, s ami, mint egy bizonyos dolog, amelyre a vágyóképesség törekszik, teljesen lezárja a változást, erkölcsi jónak mondjuk. Az pedig, ami a vágyó- képesség változását a kívánt dologban való meg- nyugvásként zárja le, nem más, mint a gyönyörködtető jó” […] „Azok a sajátosan gyönyörködtető javak, amelyek egyedül az élvezet miatt kívánatosak, noha olykor haszontalanok és erkölcstelenek. Hasznos javaknak pedig azokat nevezzük, amik önmagukban nem hordoznak olyasmit, ami miatt kívánatosak lennének, hanem azért kívánatosak, mert más jó elérésének eszközei. Ilyen például a keserű orvosság bevétele. Erkölcsi javaknak pedig azokat mondjuk, amelyek önmagukban hordoznak olyasmit, ami miatt kívánatosak”[...]„A jó ugyanis elsődlegesen az erkölcsi jóról állítható, a gyönyörködtető jóról másodlagosan, a hasznos jóról pedig harmadsorban.” (STh. I. q 5., a 6.)

A hasznos javak eszközként szolgálják a többi jó-t. Klasszikus görög filozófia Aquinói Szt. Tamás Abraham Maslow Erkölcsi értékek Intellektuális értékek Érzékelés Vegetatív Holt anyag Materiális világ Erkölcsi jó Gyönyörködtető jó Hasznos jó A hasznos javak eszközként szolgálják a többi jó-t. „keserű orvosság” S.Th. I. q5,a6.

A gondolkodásmód változása Haszonközpontú Erényetikai haszon, élvezet erkölcs, erény CÉL élvezet ESZ- KÖZ hasznos erkölcs, erény Homo Oeconomicus Homo Reciprocans Fukuyama: Bizalom, Steven Covey: The 7 habits of highly motivated people

redukció (2 dimenzió) teljes ember (3 dimenzió) csere hasznos javak Homo Oeconomicus Boldogtalan, Céltévesztett, Nem tud szeretni Homo Reciprocans kölcsönösség erkölcsi javak redukció (2 dimenzió) teljes ember (3 dimenzió) Csere, szerződés csere, szerződés + kapcsolati javak, bizalom, ingyenesség, testvériség, … non-tuizmus, (ÉN-AZ) tuizmus, (ÉN-TE), szubjektivista önérdek objektivista önérdek

Homo Oeconomicus Homo Reciprocans Önérdek Redukált, célt tévesztett, Boldogtalan, nem tud szeretni Szubjektivista önérdek, Látszólagos önszeretet Amor concupiscentiae Haszonért való barátság Extrinzik motivációk Konzekvencializmus Non-tuizmus Hasznos jó, gyönyörködtető jó Teljes, célra orientált, Boldog, tud szeretni Objektivista önérdek, Valódi önszeretet, Amor amicitiae, Erkölcsi barátság Intrinzik, transzcendens motiv. Emberi tettek tényezői tomista Tuizmus Hasznos, gyöny., erkölcsi jó Gazda-sági rend Egyenértékek cseréje, szerződés, Krematisztika Két dimenziós Individuumok piaca (Hayek) Minden áru Reciprocitás, nagylelkűség ingyenesség, testvériség Oikonomia 3D Perszonák piaca (CV) Kapcsolati javak, végtelen értékek Profit Cél Eszköz

A piaci mechanizmusok az alapvető javak (Alford-Naughton, 2004) A háromdimenziós gazdaság 1. és 2. dimenzió 3. dimenzió Alapvető javak tőke javak pénzügyi eszközök marketing stratégia profit Kiemelkedő javak Társadalmi felelősség bizalom, igazságosság szolidaritás reciprocitás mértékletesség élet A környezet rekreációs és önértéke < eszközök célok 2. 1. A piaci mechanizmusok az alapvető javak körében érvényesek.

Erkölcsi jó Kiemelkedő javak Hasznos jó Alapvető javak

Erényetikai gondolkodás Reciprocitás Kiemelkedő javak Egyenértékek cseréje, szerződés Alapvető javak Alford – Naughton Bruni – Zamagni Theory of the firm = Vállalatelmélet Economic theory = Gazdasági elmélet

Pénzhasználat > Pénzfelhalmozás ERÉNYETIKAI HASZONKÖZPONTÚ Kiemelkedő javak PÉNZ Alapvető javak Pénz Aquinói Tamás: Pénzhasználat > Pénzfelhalmozás „A szolgák szolgája” „Végső cél”

A profit trónfosztása cél eszköz haszon hasznosság uralkodik szolgál uralkodó „a szolgák szolgája” Helye: a hasznos jó-k között

A gazdaság célja a közjó, a profit eszközként szolgál ennek eléréséhez.

környezet A háromdimenziós gazdaság, mint ész-szerű globális rend erkölcsi jó kiemelkedő javak társadalom gyönyörködtető jó (piac)gazdaság alapvető javak hasznos jó környezet egyéni közösségi globális értékrend

Boldogság paradoxon, Kapcsolati javak A harmadik dimenzió Easterlin, Kahneman, Bruni Kasser, Kocsis, Kerekes Boldogság paradoxon, Kapcsolati javak Hi X (critical point) Ii RI H”= f(I,R) Welfare→ Wellbeing Jólét → Jóllét H = happiness I = income, marketed goods R = relational goods

Reciprocitás, tradíciók, szokások, család, háztáji A harmadik dimenzió Scitovsky, Polányi Reciprocitás, tradíciók, szokások, család, háztáji "A piaciakon kívül számos olyan termék és szolgáltatás is van, amely nem megy át a piacon. Ezek ingyenességét, kölcsönösségen alapuló egyenlő elosztását szokások, hagyományok, társadalmi nyomás, a családi szervezet, vagy a jog biztosítja. …A becslések azt mutatják, hogy a családon belül és a család számára végzett nem piaci tevékenységek értéke eléri a családi jövedelem felét…” (Scitovsky, T., Örömtelen gazdaság, 1990) Polányi

Közjavak (public goods), magánjavak (private goods) A harmadik dimenzió Amartia Sen Közjavak (public goods), magánjavak (private goods) Értékek a makrogazdaságban: méltányosság, igazságosság, szolidaritás ”A piaci mechanizmus olykor még a hatékonyság elérésében sem igazán hathatós, kiváltképp a közjavaknak nevezett dolgok esetében… A piaci mechanizmus logikája a magánjavakra méretezett (mint az alma és az ing), nem pedig a közjavakra…” (Sen, A.: A fejlődés, mint szabadság, 2003) Piaci mechanizmusok: alma, ing = magánjavak

Társadalmi tőke (Social capital) A harmadik dimenzió Bourdieu, Putnam, Fukuyama, Madison Kopp Mária Társadalmi tőke (Social capital) Bizalom Hálózatok Reciprocitás Szolidaritás …

Arisztotelész Aquinói Szent Tamás Abraham Maslow Alasdair MacIntyre Helen Alford O.P. Antonio Argandona XVI. Benedek Edmund Burke Bakacsi Gyula Cesare Beccaria Beran Ferenc D. G. Blanchflower Bourdieu, Martin Buber Luk Buckaert H. E. Cobb Steven Covey Tom Chappell F. Compagnoni O.P. J. Cornwal Herman Daly E. L. Deci Amitai Etzioni R. Easterlin P.A. Egom Erich Fromm E.R. Freeman Francis Fukuyama Antonio Genovesi Kenneth E. Goodpaster M. Gunkel J. Habermas F. Herzberg Albert O. Hirschman Geert Hofstede Horváth Sándor O.P. Bede Jarrett O.P. II János Pál Thomas Jefferson D. Kahneman Tim Kasser John Kavanaugh Kerekes Sándor Kindler József Kocsis Tamás Kopp Mária David Korten B. Las Casas John Locke M. A. Lutz Kenneth Lux Gabriel Marcel Jacques Maritain Martos Tamás Reinhard Marx C.D. McClelland Muzslay István Michael Naughton Juan Antonio Perez-Lopez Pataki György J. Pieper S. J. Pope R.E. Quinn P. Ricoeur, Anita Roddick Carl Rogers David Ross R. M. Ryan M.J. Sandel, Scitovsky Tibor Amartia Sen Skrabski Árpád Takács-Sánta András Charles Taylor Tomka Miklós J. P. Torrell O.P. Tóth Gergely Tringer László Turgonyi Zoltán A. Tversky M. Waltzer Stefano Zamagni Zsolnai László Arisztotelész Aquinói Szent Tamás Abraham Maslow Alasdair MacIntyre 30

Cél: Közjó Cél: Πmax Profit és érték viszonya EIRIS! Profit szolgál értéket Közösségi Gazdaság Keresztény vállalatok Alternatív kapitalisták Társadalmi vállalkozók Stratégiai iskolák Klasszikus Rt. Kö- zös- ségi vállal- kozások Másért vállalkozók Értékalapú szervezetek Mintzberg Érték szolgál profitnövelést „Rendes”, helyi vállalkozások Cél: Πmax Tóth, G.: A valóban felelős vállalat

EIRIS

ÜZLETMENET / 20 KKV ÉRME, KG, KEVE 2005 loss = losses (1) surv = survive (2) diff = struggles with difficulties (2) mod = modest profit and growth(10) dynam = dynamic profit and growth (3)

Jó hírek Financial Times: emberarcú kapitlizmus CSR tartalmának változása Gazdaságetika: etika: intrinsic value, frugality first AT Kearney kutatása: „azok a cégek teljesítenek jobban a válságban, amelyek igazi elkötelezettséget mutatnak a fenntarthatóság iránt”: etikai kódex, korrupció ellenesség, üzleti etika, átláthatóság, környezetvédelem → integrált megközelítés Harmadik szektor, Társadalmi vállalkozók - állam és piac között, helyi szint hangsúlyos, - társadalmi célok maximálása profit elsősége helyett - környezet, társadalom, gazdaság integrált megközelítése - létszámuk 3-4x olyan gyorsan nő, mint a gazdaság Korten – kulturális, spirituális kreatívok

Banca Etica – Alternative banking Jó hírek Banca Etica – Alternative banking ●partnerválasztása: érték alap, etikus viselkedésre garancia, ● preferencia: szolidaritás, emberi jogok, hátrányos helyzetűek, környezetvédelem, vallási szervezetek, harmadik szektor ● Nem hierarchikus szervezeti struktúra, Felelősség megosztás Önkéntesek Hálózat többi etikus bankkal Mikrohitelezés Yunusz, Magnet

Jó hírek Focoláre mozgalom, Közösségi Gazdaság 750 vállalkozás, 200 millió EUR éves termelés Profitjukból és adományokból 25 millió EUR-t adtak a szegényeknek eddig Elveik: egység, vagyonközösség, kölcsönösség, megosztás, kölcsönös segítségnyújtás a nehéz helyzetben, hálózatalkotás Krizsevci konferencia, 2009 február: A válság lehetőség a minőségi változásra, a másképp gondolkodásra, egy másik gazdasági kultúra létrejöttére, a közjóért való munkálkodásra Remény: Noé – szivárvány, Új világ születik

N=302 Kutatás, Baritz 2013. 03. - 06. on line kérdőív, 88 kérdés Korrelációk, Klaszter elemzés, Főkomponens elemzés, Sokdimenziós skálázás Big5 Személyiségvonások INTR, EXTR MOTIVÁCIÓK – BELSŐ MOTIVÁCIÓ: INTRme SWB, HED, EUD Boldogságok (Hed, Eud, SWB) MLQ Élet értelmessége VEthics Etikai, erkölcsi jellemzők MAT Matetializmus faith Hit Wnow Jelenlegi munkahely CSR, munkahelyi etika, profit eszköz Widea Ideális munkahely CSR, munkahelyi etika, profit eszköz Klaszterek 1. Fogaskerék 2. Elefántcsonttorony 3. Kovász 4. Csillogó 5. Integrált TOP15

INTRme VEthics MLQ EUD MAT (-) Wnow EXTRme

KÖSZÖNÖM!