Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Igények a pluralista társadalomban autonómia kreativitás önállóság Az oktatás jellemzői: intellektualizmus felé való eltolódás a nevelésben és az oktatásban A fejlesztés előtérbe állítása minél korábban minél többet megtanítani tudásközpontúság a gyermek természettől való elszakadása az érzékelés útján való tapasztalatszerzés visszaszorulása a gyermek túlzott irányítása a gyermek természetes impulzusainak figyelmen kívül hagyása
Bizonytalanságot fokozó tényezők értékvákuum (morál, hagyományos értékek háttérbe szorulása) értékek relativizálása tekintélytisztelet hiánya kiszolgáltatottság (médiahatás, szülők, jogszabályi környezet stb.) az iskola, ezzel együtt a pedagógus szolgáltató szerepének előtérbe kerülése funkcionális szerepekben történt változások (felügyelet, szaktanácsadás, igazgató, mint manager stb.) intézményi autonómia
Oktatáspolitika prioritások esélyteremtés (a munkaerő piaci igényeknek megfelelő tudás, képzettség elsajátítása, az általános műveltség szilárd alapokra helyezése) pályaorientáció és a pályaválasztási tanácsadás tanulásirányítás kompetenciák fejlesztése (alkalmazkodóképesség, rugalmasság, társadalmi beilleszkedés, munkaerő piaci mobilitás, versenyképesség stb. ) hátrányos helyzetűek támogatása, hátránykompenzáció tehetséggondozás az élethosszig tartó tanulás kereteinek kialakítása
Új feladatok innováció pályázatírás minőségfejlesztés mérés-értékelés tanulási képesség fejlesztése szabadidő szervezés lelki segély IKT technológiák alkalmazása SNI fiatalok gondozása mediátori feladatok projektmunka stb.
A pedagógussal szembeni kívánalmak kontaktust tud teremteni a gyerekekkel kialakított viszonya őszinte nyíltan megéli és felvállalja szerepeit a konfliktusokat kezelni tudja példát tud mutatni, értékeket tud közvetíteni
A diákok akkor kedvelik a pedagógust, ha vidám, van humorérzéke lelkes, szociábilis, jó szervező felszabadult őszinte, természetes a viselkedése emocionális beállítottságú hiteles, jól informált, érdeklődési köre széles elfogadó, megérti és elfogadja a tanulót olyannak, amilyen rugalmas lelkiismeretes, szorgalmas, teljesítményorientált következetes kiszámítható találékony energikus, megfelelő kedvvel és kondícióval végzi munkáját empatikus, megértő, segítő magatartást tanúsít
Tudás-összetevők az új nevelési-oktatási módszerek ismerete a problémák felismerését, elemzését, megoldását segítő módszerkombinációk ismerete reflektivitás képessége szakmai önértékelés képessége változni tudás képessége kapcsolati és irányítási készségek megléte a viselkedésrepertoár gazdagsága a szeretetteljes interakciók keresésének képessége
Köszönöm a figyelmet!