A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai Munkaerő Árukészlet Tárgyi eszközök Immateriális javak Pénzügyi erőforrások Információ, mint erőforrás
AZ EMBERI ERŐFORRÁS GAZDÁLKODÁS Munkavállaló: a munkavégzéshez szükséges képességekkel, szakismerettel rendelkező természetes személy, aki a vállalattal díjazás ellenében megállapodást kötött egy munkakör ellátására. (Önkéntesség, elvárások)
Fontos tulajdonsága: képes saját teljesítményének szabályozására, nagyobb teljesítményre erősebb motiváció készteti. Munkavállalói célok: Jövedelem, önérvényesítés, munkaidő beosztás (szabadidő), önállóság, felelősség, egyéb
MUNKAERŐGAZDÁLKODÁS FŐ TERÜLETEI I. Munkaerő szükséglet és munkaerő kereslet meghatározása források feltárása szükséges létszám biztosítása II. Munkakapcsolatok kezelése döntésekbe való bevonás szociális kérdések kezelése III. Bér- és jövedelemgazdálkodás, érdekeltségi rendszer kialakítása IV. Munka megszervezése, emberi erőforrás fejlesztése hatékony foglalkoztatás munkafeltételek humánus kialakítása
A MUNKAERŐGAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETI TÉNYEZŐI Munkaerőpiaci helyzet Jogi szabályozás területei
MUNKAERŐ SZÜKSÉGLET KIELÉGÍTÉSE, LÉTSZÁMGAZDÁLKODÁS
MUNKAERŐ TERVEZÉS Munkaerő szükséglet meghatározása a kereskedelmi vállalkozás létszámszükségletét meghatározó tényezők (forgalom nagysága, munka igényesség, technikai felszereltség, értékesítési mód, szakképzettség, felkészültség, munkaszervezés, nyitvatartási idő) munkakör definiálása
Munkaerő kereslet kielégítése új munkaerő alkalmazása (álláshirdetés, meghirdetés, felvétel, kiválasztás módszerei fontossága, új munkavállaló bevezetése)
Létszámgazdálkodás hatékonyságának vizsgálata a létszám változásai, a fluktuáció fajtái, oka váltás mutatószáma a munkaerő hullámzás intenzitása a munka termelékenysége a kereskedelemben, mutatószámai
A TERMELÉKENYSÉG MUTATÓI Egy főre jutó forgalom Egy ledolgozott órára jutó forgalom értéke
VEVŐKISZOLGÁLÁS, MUNKA INTENZITÁSÁNAK MUTATÓI Leterheltségi mutató = a dolgozó által egy óra alatt kiszolgált vevők száma Minőségi mutató = egy vevőre jutó vásárlás értéke Egy órára jutó forgalom = leterheltségi mutató x minőségi mutató
A TERMELÉKENYSÉG BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI áruforgalom nagysága áruforgalom összetétele üzlet technikai felszereltsége értékesítési mód munkaszervezés dolgozói érdekeltség
MOTIVÁCIÓ, BÉREZÉS, ÖSZTÖNZÉS Motiváció: szükséglet kielégítésére irányuló ösztönzés, melynek hatására az ember, a cél érdekében kifejtett tevékenységet hajlandó végezni.
A motiváció jellemzői A munkavállaló számára a belső motivációs tényezők a nagyobb hatásúak (önmagával a munkájával való elégedettség, teljesítményérzete) – e mellett a vállalat csak külső eszközökkel élhet (bér, juttatások, előléptetés, kitüntetés) Szubjektív a ráfordítás és a teljesítmény viszonyának megítélése A jutalom sokszor nem ösztönöz a további nagyobb teljesítményre – az elégettség lustává tesz Különböző csoportoknál ugyanaz az eszköz eltérő hatásfokú
MUNKABÉR Fogalma Alakulását meghatározó tényezők: Ráfordítás-szakképzettség Piaci megítélés Állami befolyásolás Vállalkozás számára: költség, dolgozó számára jövedelem
A BÉR TÍPUSAI időbér: jellemzői teljesítménybér: jellemzői kombinált bér: jellemzői
A bér részei a kereskedelemben Alapbér jellemzői, nagyságát befolyásoló tényezők Jutalék jellemzői, fogalma Prémium Jutalom Pótlék
Jutalékfelosztási rendszerek Alapbérrel kombinált Csökkentett alapbérrel kombinált Tiszta jutalékos bér Jutalékátalány