Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért
A Hungaro-Dalton Egyesület célja A tanulás/tanításszervezés folyamatának megújítása A tanulók önálló, önszabályozott tanulási képességeinek kialakítása A szabadság/felelősség és együttműködés jegyében
Az önszabályozott tanulás folyamata
1. Munkautasítás kiosztása Célja a problémahelyzet/feladat felismertetése, beépítése a személyes ismeretrendszerbe.
2. Egyéni munka tervezése Egyéni célmeghatározás feladatválasztás a szabadság alapelvének érvényesítésével.
3. Felfedező, cselekvésorientált, önálló tanulás Szövegértés, feldolgozás. Analizálás, releváns megoldási utak keresése. Feladat elvégzése egyénenként más-más szinten, más-más utakon az együttműködés alapelvének érvényesítésével. A tanuló kompetenciái a tanulási folyamat szerves részeként fejlődnek.
„Tetszik, hogy megbeszélhetjük egymással …”
„Az órán kell dolgozni, nem otthon.”
„Nagyon jó buli, mert játszva tanulunk.”
„Hihetetlen, de tényleg van időm mindenféle gyermekre, hiszen mindenki teszi a dolgát, ahogy tudja – és tudják, odaérek hozzájuk.”
4. Reflektáló összehasonlítás Célja: A tanulási stratégiák, képességek tudatosítása, bővítése. A legmegfelelőbb módszer megtalálása, kipróbálása. A tapasztalatcsere nyitott tanulást megerősítő fázisai az egyéni felelősség elmélyítését segítik.
„Könnyebben megtanultuk a feladatot így, hogy minden feladat után ellenőriztük azokat”
5. A munka önértékelése, önreflexió Elértem-e a célkitűzésemet? Megfelelő szinten dolgoztam-e? Megfelelő stratégiát alkalmaztam-e? Mennyivel lettem több, mennyivel gyarapodtam, mely kompetenciáim fejlődtek a folyamat során?
IGEN, oktatáspolitikai jelentőség vitathatatlan, MERT: Hozzájárul-e az önirányított/differenciált tanulás(szervezés) a korszerű iskola megvalósításához? IGEN, oktatáspolitikai jelentőség vitathatatlan, MERT: NAT- kompatibilis, jól igazítható a helyi tantervhez, eredményesen alkalmazható a tehetséggondozásban, és a felzárkóztatásban, bármilyen iskolában, minden szinten bevezethető
Oktatáspolitikai jelentősége vitathatatlan, MERT: rendkívül egyszerű, más módszerekkel kombinálható, állandóan alakítható, akár egy tanár is bevezetheti munkájában, kellemesebb az iskolai légkör különösebb anyagi ráfordítást nem igényel
Hungaro-Dalton-Egyesület programcsomagja: 30 órás akkreditált továbbképzés: ”Egyéni haladásra épülő, tevékenységközpontú, differenciált képességfejlesztés az iskolában. A Dalton-terv, mint alkalmazható pedagógiai módszer a kompetencia alapú oktatásban.”
Hungaro-Dalton-Egyesület „Jó gyakorlatai”: Lásd: www.hungaro-dalton.hu/rendezvenyek Tele van a kosarunk … Dalton – pedagógiai „Jó gyakorlattal”
Peer-mediáció a peer-mediáció az iskolai konstruktív probléma-megoldás alternatív módja, a mediátorrá képzett gyermekek konfliktushelyzetben közvetítenek vitában álló társaik között.
Peer-mediáció Alapgondolata gyerekek egymás között jobban fel tudják oldani a konfliktushelyzetet, ezáltal csökkent az elmélyülő konfliktusok száma, az iskola légköre nyugodtabbá válik. A peer-mediáció egyben az iskolai erőszak megelőzésének egyik fontos építőköve is.
Milyen nyereséget hoz a peer-mediáció az iskoláknak, a felnövekvő nemzedéknek elsősorban hatékony eszköze a konfliktusok tisztázására, önálló, független, önrendelkezési joggal bíró felnőttekké válnak.
Peer-mediáció nyeresége a tanulók a tréning és a mediációs gyakorlat során kulcskompetenciát szereznek, amelyeket a későbbi életük, foglalkozásuk során szükségesek, az iskola általános légköre toleránsabb és egymással szemben megértőbbé válik.
Még több infó… Hungaro-Dalton tevékenységeiről, a Peer-mediációról a www.hungaro-dalton.hu weblapon, valamint „A Dalton-tevvel a sikeresebb iskoláért” című kiadványban.