Az egészség-fogyatékosság fogalomrendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Szakképzésbe lépés lehetősége Magyarországon
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
BAY-IKTI Otthonfelügyeleti rendszerének szoftveres háttere
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
Rehabilitáció és dementia
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
Az életminőség mérése Kelemen Rita
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Mozgáskorlátozott emberek foglalkoztatását, önálló életvitelét segítő eszközfejlesztő műhely és szolgáltatási hálózat  Azonosító szám:TÁMOP /
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Nappali ellátás célkitűzése: Mozgássérült emberek számára, komplex rehabilitációra irányuló szolgáltatások nyújtása, mely a társadalmi és munkaerő-piaci.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Szociális munka V. Fogyatékosok.
Öregedő Európa – társadalmi kihívások
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Családi napközi.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
Rehabilitáció a felső végtag traumás károsodásai után
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Speciális gyermekvédelem
A pszichiátriai betegek EGÉSZ-sége
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A támogatott lakhatás kihívásai
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
A komplex minősítés új rendszere, bevezetésének tapasztalatai az ORSZI-ban Dr. Vályi Péter Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet Útközben…
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
Mozgásszervi rehabilitáció
Mozgásszervi rehabilitáció
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

Az egészség-fogyatékosság fogalomrendszere DEOEC ORFMT Az egészség-fogyatékosság fogalomrendszere Vekerdy-Nagy zsuzsanna Rehabilitációs mesterképzés 2010. A rehabilitációs alapismeretek

Az egészség összefüggései DEOEC ORFMT Az egészség összefüggései Genetikai tulajdonságok Szocio- kultúrális Fizikai környezet Egyéni válasz Betegség Egészségügyi rendszer 11% Egészség funkció Jóllét Lalonde jelentés

DEOEC ORFMT Egészség WHO (1946) „ …teljes fizikális, mentális és szociális jollét – nem pusztán a betegség vagy a fogyatékosság hiánya” Manapság multidimenzionális fogalom (construct) amelyben fizikai, érzelmi, funkcionális és szociális tényezők szerepelnek „az egészség egy pozitív koncepció, amelyben a szociális és személyes erőforrások és a fizikai kapacitások egyaránt hangsúlyt kapnak” (1986 WHO "Ottawa Charter for Health Promotion”)

DEOEC ORFMT "A fogyatékos személyek magukban foglalják azokat, akik tartós testi, mentális, intellektuális vagy érzékszervi károsodással élnek, amik, a különféle akadályokkal való kölcsönhatásuk révén gátolják a többi személlyel azonos módon való teljes és hatékony részvételüket a társadalomban." "Convention on the Rights of Persons with Disabilities and Optional Protocol” Was adopted on 13 December 2006 at the United Nations Headquarters in New York, and was opened for signature on 30 March 2007 http://www.un.org/esa/socdev/enable/conventioninfo.htm

A fogyatékosság jelentette gazdasági teher DEOEC ORFMT A fogyatékosság jelentette gazdasági teher az egészségügyi szolgáltatások költségeit a munkából való kiesés (részben a fogyatékos személy, részben az ápolását ellátó hozzátartozó) illetve a rokkantsággal kapcsolatos jövőbeni veszteségeket és költségeket (pl. életjövedelem csökkenése)

A fogyatékosok populáción belüli aránya DEOEC ORFMT A fogyatékosok populáción belüli aránya Magyarországon az OLEF 2003 adatai alapján OLEF Országos Lakossági Egészségfelmérés

A fogyatékos és nem fogyatékos magyar lakosság eloszlása (%) DEOEC ORFMT A fogyatékos és nem fogyatékos magyar lakosság eloszlása (%) gazdasági aktivitás szerint 1990-ben és 2001-ben (forrás: KSH) Gazdasági aktivitás 1990 2001 összesen Fogya-tékos nem fogya-tékos Foglalkoztatott 43,6 16,5 44,6 36,2 9,0 37,8 Munkanélküli 1,1 0,7 4,1 2,0 4,2 Inaktív kereső 25,6 57,6 24,5 32,4 76,7 29,8 Eltartott 29,7 25,2 27,3 12,3 28,2 Összesen 100,0

E-alap kiadásai 2009 OEP és ONYF DEOEC ORFMT E-alap kiadásai 2009 OEP és ONYF

DEOEC ORFMT Referálható Témák 1. munkanélküliség alakulása a fogyatékos / nem fogyatékos lakosság körében 2000 óta 2. rokkant nyugdíjasok számának alakulása 2000 óta, gazdasági teher - elemzés

WHO fogyatékossági fogalomrendszere 1980: International Classification of IDH Károsodás fogyatékosság rokkantság (impairment) (disability) (handicap) 2001: International Classification of Functioning, Health and Disability (ICF) A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása (FNO)

Egészségi állapot „Functioning” tevékenykedés DEOEC ORFMT Egészségi állapot „Functioning” tevékenykedés Testi funkciók és sturktúrák Tevé-kenységek Részvétel Környezeti tényezők Személyes tényezők

Az FNO helye a WHO Nemzetközi Osztályozások Családjában DEOEC ORFMT Az FNO helye a WHO Nemzetközi Osztályozások Családjában BNO-10 A betegségek és csatlakozó egészség problémák nemzetközi statisztikai osztályozása Beavatkozások, eljárások Alapellátási adaptációk Balesetek okai FNO A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása Szakmai adaptációk [Keywords] context###[Narration] ### Betegségek nomenklatúrája Csatlakozó elemek Fő osztályozások Adaptációk Prof. dr. Kullmann Lajos ábrája

Prof. dr. Kullmann Lajos ábrája DEOEC ORFMT A fogyatékosságra két oldalról lehet hatni Øivind Lorentsen ábrája elvárások, ergonómia, akadály- mentesítés társadalmi elvárás fogyatékosság egyéni képesség nevelés, kezelés, gyakorlás Prof. dr. Kullmann Lajos ábrája teljesítőképesség

Fno részletes Bármilyen FNO használatával kapcsolatos téma lehet évközi dolgozat vagy akár diploma munka készítés alapja!!

Fno alkalmazási lehetőségek DEOEC ORFMT Fno alkalmazási lehetőségek Kutatás Statisztika – populáció szintjén is Klinikai felmérő eszköz: szükségletek meghatározása akár eszköz / foglalkoztatás, tevékenység eredmény értékelés Szociálipolitikai eszköz gondoskodási szükségletek felmérése Oktatási eszköz pl. szakmatanuláshoz, képzéshez FNO= közös nyelv az átfogó rehabilitáció minden területén

Fno elemei Funkcióképesség és fogyatékosság Testi funkciók (b)= a szervezet élettani funkciói (pszichés is) Testi struktúrák (s) = a test anatómiai részei, alkotórészei Kontextuális tényezők Környezeti tényezők (e) Személyes tényezők

Alapvető fNO fogalmak Károsodás: a test funkcióban vagy struktúráiban jelentős eltérés / veszteség Tevékenység akadályozottsága: nehézség, ami az egyént akadályozza az adott tevékenység végrehajtásában Részvétel akadályozottsága: azon problémák, amelyeket az egyén a különböző élethelyzetekben tapasztalhat közreműködése során Tevékenység: feladat/tevékenység végrehajtása / kivitelezése Részvétel: közreműködés egy élethelyzetben

FNO fokozati beosztása A károsodás kiterjedése és mértéke (b,s) Teljesítmény és kapacitás (d) Gátló vagy segítő (e) + - xxx.0 NINCS .. (nincs, hiányzik, elhanyagolható,...) 0-4 % xxx.1 ENYHE ………………….. (alig, kicsi,...) 5-24 % xxx.2 KÖZEPES ……… (mérsékelt, elfogadható,...) 25-49 % xxx.3 SÚLYOS …………. (nagy, extrém,...) 50-95 % xxx.4 TELJES ………………… (totális,...) 96-100 % xxx.8 nem határozható meg xxx.9 nem alkalmazható

Gyermekek és serdülők FNO-ja (ICF-YC) WHO - 2007 FNO módosítva 237 tételben Fejlődési szempontokat beépítették Az új tételek mindegyikét validálták

Testi funkciók (b)

1. fejezet: Mentális funkciók általános b110-139 tudat, tájékozódás, temperamentum, energia, indíték, alvás specifikus b140-189 figyelem, emlékezet, pszichomotoros, érzelmi, észlelési, gondolkodás, nyelvi, számolási Testi funkciók (b)

2. fejezet: érzékelési funkciók és fájdalomérzet Látáshoz kapcsolódó funkciók b210-221 Hallási és vestibularis funkciók b230-249 Egyéb érzékelési funkciók b250-279 (íz, szag, proprioceptív, tapintási, hőmérséklet) Fájdalomérzékelés b280-289 Testi funkciók (b)

3. fejezet: hangadás és a beszéd funkciói B310-399 Hang, artikuláció, beszéd, alternatív hangadás Testi funkciók (b)

4. fejezet: Cardiovacularis, vérképző, immun- és légzőrendszer B410-429: szív, véredények, vérnyomás B430-439: vérképző és immunrendszer B440-449: légzőrendszer B450-469: cv és légzőr egyéb funkciói – járulékos funkciók, terheléstolerancia, társuló érzetek Testi funkciók (b)

5. fejezet: emésztőrendszer, anyagcsere, endokrin rendszer B510-539: emészrőrendszer: táplálékfelvétel, emésztés, hasznosítás, székürítés, testsúlymegtartás B540-599: anyagcsere és endokrin: általános, folyadék-, hőszabályozás, endokrin mirigyek funkciói Testi funkciók (b)

Examples for the ICF / ICFCY modifications Body structures (b) DEOEC ORFMT Examples for the ICF / ICFCY modifications Body structures (b) b559 Functions related to metabolism and the endocrine system, other specified and unspecified b560 Growth maintenance functions note Functions of attaining expected growth milestones according to contextually adjusted normative auxological parameters. inclusion dwarfism and gigantism

6. fejezet: húgy-ivar és szaporodás B610-639: vizelési funkciók Kiválasztás 6 ürítés / kapcsolódó érzetek B640-699: ivarszervi / szaporodási Sexuális / menstruációs / nemzési / kapcsolódó érzetek Testi funkciók (b)

7. fejezet: ideg, csont, izom és mozgáshoz kapcsolódó érzetek B710-729: ízületek és csontok (mobilitás és stabilitás) B730-749: izomfunkciók: izomerő / izomtónus / állóképesség B750-789: mozgási funkciók: reflex / akaratlan / akaratlagos / járásminta / izomérzet Testi funkciók (b)

8. fejezet: bőr és kapcsolódó struktúrák B810-849: bőr funkciók: védő / helyreállító / egyéb B850-899: szőrzet és körmök Testi funkciók (b)

Tevékenységek és részvétel (d)

1. fejezet: tanulás és az ismeretek alkalmazása D110-129 Céltudatos érzékelési tapasztalatok (megfigyelés, hallgatás) D130-159 Alapszintű tanulás (utánzás, ismétlés, olvasás – írás – számolás tanulása) D160-179: ismeretek alkalmazása (figyelem, gondolkodás, olvasás, írás, számolás, problémamegoldás, döntéshozatal) Tevékenységek és részvétel (d)

2. fejezet: általános feladatok és elvárások D210-299: egyetlen / több feladat / napi rutin feladatok / stressz és más pszichés terhek kezelése Tevékenységek és részvétel (d)

3. fejezet: kommunikáció Értés d310-329: beszéd / nonverbális / jelnyelv / írott Létrehozás d330- 349: beszéd / jelnyelv / nonverbalis üzenet / írás Társalgás és kommunikációs eszközök d350-399: verbális jellegű / vita / kommunikációs eszközök és technikák használata Tevékenységek és részvétel (d)

Examples for the ICF / ICFCY modifications functions (d) DEOEC ORFMT Examples for the ICF / ICFCY modifications functions (d) d310-d329 COMMUNICATING - RECEIVING d310 Communicating with - receiving - spoken messages note Comprehending literal and implied meanings of messages in spoken language, such as understanding that a statement asserts a fact or is an idiomatic expression . , such as responding and comprehending spoken messages. d3100 Responding to the human voice d3101 Comprehending simple spoken messages d3102 Comprehending complex spoken messages d3108 Communicating with - receiving - spoken messages, other specified d3109 Communicating with - receiving - spoken messages, unspecified d315 Communicating with - receiving - nonverbal messages

4. fejezet: mobilitás Testhelyzet változtatás d410- 429 Tárgyak hordozása, megtartása, kezelése d430-449 (emelés, mozgatás av-gal, finom kézmozdulatok, kéz- és karhasználat) Járás és haladás d450-469 (helyszínek / felszínek / eszközök) Helyváltoztatás szállítóeszközzel d470-489 (jármű, állat) Tevékenységek és részvétel (d)

5. fejezet: önellátás D510-599 Mosakodás / testrészek ápolása / toilette használat / öltözés / étkezés / ivás / egészségmegőrzés Tevékenységek és részvétel (d)

6. fejezet: otthoni élet Szükségletek megszerzése d610- 629 (lakás, áruk, szolgáltatások) Háztartási teendők d 630-649 (ételkészítés, házimunkák) Háztartási tárgyak ápolása / segítés másoknak d650- 699 Tevékenységek és részvétel (d)

7. fejezet: személyközi viszonyok és kapcsolatok Általános interakciók d710-729 Meghatározottak d730-779 (idegenek, hivatalos személyek, család, informális kapcsolatok) Tevékenységek és részvétel (d)

8. fejezet: fő életterületek Oktatás d810-839 Munka d840-859 Gazdasági élet d860-899 Tevékenységek és részvétel (d)

Examples for the ICF / ICFCY modifications functions (d) DEOEC ORFMT Examples for the ICF / ICFCY modifications functions (d) d880 ENGAGEMENT IN PLAY d8800 Solitary play d8801 Onlooker play d8802 Parallel play d8803 Shared cooperative play d8808 Engagement in play, other specified d8809 Engagement in play, unspecified

9. fejezet: Közösségi, társadalmi és magánélet Közösségi élet d910 Rekreáció d920 Vallás és lelki élet d930 Emberi jogok d940 Politikai és polgári lét d950 Tevékenységek és részvétel (d)

Környezeti tényezők (e) xxx.0 NINCS akadály xxx.1 ENYHE akadály xxx.2 MÉRSÉKELT akadály xxx.3 SÚLYOS akadály xxx.4 TELJES akadály xxx.0 NINCS támogató xxx.+1 CSEKÉLY támogató xxx.+2 MÉRSÉKELT támogató xxx.+3 JELENTŐS támogató xxx.+4 TELJES támogató 0-4% 5-24% 25-49% 50-95% 96-100% xxx.8 akadály, nem meghat; xxx.+8 támogató, nem meghat; xxx.9 nem alkalmazható

1. fejezet: termékek és technológiák e 110-199 Személyes fogyasztás termékei Mindennapi élet Kommunikáció Mobilitás Oktatás Munkavállalás Kultúra, rekreáció Vallás Középület tervezés, építés Magánépület tervezés, építés Területfejlesztés Tulajdon Környezeti tényezők (e)

2. Fejezet: természetes környezet és emberi beavatkozások azon e210-299 Földrajzi környezet Népesség Növény és állatvilág Éghajlat Természeti események Ember által előidézett események Fény Idő múlásával összefüggő változások Hang Rezgés Levegőminőség Környezeti tényezők (e)

3. Fejezet: támaszok és kapcsolatok e310-399 Család (szűk / tág) Barátok Ismerősök, kollégák, szomszédok Felettesek Beosztottak Személyes segítők Idegenek Háziállatok Egészségügyi szakemberek Más szakemberek Környezeti tényezők (e)

4. Fejezet: attitűdök e410-499 Család (szűk / tág) attitűdjei Barátok .. Ismerősök, kollégák, szomszédok Felettesek Beosztottak Személyes segítők Idegenek Egészségügyi szakemberek Más szakemberek Társadalmi attitűdök Társadalmi normák, gyakorlat, ideológiák Környezeti tényezők (e)

5. Fejezet: szolgáltatások, rendszerek és szabályozók e510-599 Általános szolgáltatások, fogyasztói javak előállítása Építészeti szolgáltatások Szabadtértervező szolgáltatások Otthonteremtő szolgáltatások Közműszolgáltatások Kommunikációs szolgált.. Szállítási szolg.. Civil védelmi szolg… Törvényhozási szolg… Egyesületi és szervezeti szolg.. Hírközlési szolg… Gazdasági szolg … Szociális szolg.. Általános támogatási szolg.. Egészségügyi szolg… Oktatási és képzési szolg… Munka és munkavállalási szolg… Politikai szolg… Környezeti tényezők (e)

Examples for the ICF / ICFCY modifications external factors (e) DEOEC ORFMT Examples for the ICF / ICFCY modifications external factors (e) e5750 General social support services note Services and programmes aimed at providing social support to people who, because of age, poverty, unemployment, health condition or disability, require public assistance in the areas of shopping, housework, transport, self-care and care of others, in order to function more fully in society. e57500 Informal care of child or adult by family and friends e57501 Family day care provided in home of service provider e57502 Child or adult care service centre e57508 General social support service, other specified e57509 General social support service, unspecified e5751 General social support systems

Példa: nem tud lépcsőn járni és a bevásárlószatyrot vinni Tevékenységek és részvétel D4600.1-4 helyváltoztatás a lakásban D4502.1-4 járás különböző felületeken D4301.1-4 hordozás kézben Ok lehet Pl. (BNO leírás) - Comb szintű amputáció utáni állapot – két mankóval / járókerettel tud lépni - Súlyos RA okozta kéz és láb/térd ízületi mozgásbeszűkülés - Stroke következtében féloldali bénulás - SM / Parkinson kór okozta mozgászavar Környezeti tényezők E1200 T&T bel és kültéri helyvált-ra E150 / E155 Köz / magán épületek tervezése, építése E310-E315 család E340 személyes gondozást nyújtók E5800 egészségügyi rendszerek Testi funkciók – vezető tünet szerint B7100 izomcsoportok állóképesség B7101 több ízület mobilitása B4352 test egyik oldali izmainak tónusa B7602 összetett akaratlagos mozgások kontrollja

Ami hiányzik Személyes tényezők Megküzdési stratégiák / adherencia / complience / személyes motiváció / célok / életminőség

Mindennapi élettevékenységek = activity of daily living (ADL) Rehabilitációban alapvető fontosságú fogalom Az önellátási képesség javítása az önállóság kulcskérdése Fogalmak: Bázikus DL funkciók pl. evés, öltözés, tisztálkodás (önmagára irányuló) Instrumentális ADL funkciók pl. gyermeknevelés, takarítás (családra, lakáson belüli környezetre vonatkozó) Kiterjesztett ADL funkciók pl. háztartás vezetése (otthonon kívüli tevékenységek)

A funkcionális teljesítmények terminológiája Gyakorta alkalmazott kategóriák A kategóriába tartozó jellemző tevékenységek FNO analógiák – tevékenységek és kategóriák leírása Önellátás Mosdás Kommunikáció Önellátás (saját maga gondozása, öltözködés, evés, ivás, stb.) Személyes önállóság Öltözés, evés, transzferek Mobilitás (testhelyzet változtatása, elmozdulás, transzferek, tárgyakkal manipulálás, járás, stb.) Bázikus ADL (BADL) Tisztálkodás, mobilitás, WC használat (sphincter kontroll) Kommunikáció (nyelv, jelek, szimbólumok, eszközök használata, üzenetek fogadása és küldése, stb.) Instrumentális mindennapi élettev. (IADL) Gyermek gondozása, pénzügyek intézése, főzés Otthoni élet (lakás szerzése, étel, ruházat, egyéb tennivalók, saját és mások számára háztatás vezetése, mások segítése) Kiterjesztett ADL Háztartás vezetése, mosás, gyógyszerelés, bevásárlás, telefon használata, utcai közlekedés Reintegráció Fizetett munka Önkéntes munka Nagyobb élettevékenységek (részvétel oktatásban, munkahely, gazdasági tevékenység végzése, stb.) Közösségi részvétel Szabadidő Rekreáció Közösségi, szociális, civil élet (részvétel családon kívüli szervezett szociális életben, közösségben, állampolgári, vallási, politikai életben, stb.)

FNO Felmér Meghatároz Beavatkozik Kiértékel Hosszú távra (ami maximálisan elérhető) Az intervenciós program célját Rehab-ciklus célok kitűzése Minden beavatkozás célja külön-külön (terapeutánként / rehabilitációs célterületenként) Meghatároz Beavatkozik Kiértékel

Az FNO mint klinikai probléma-megoldó modell a rehabilitációban Rehab-ciklus A problémák és a Szükségletek meghatározása A problémák Összevetése a Módosítható és a gátló tényezőkkel Az eredmény értékelése A cél-problémák és a cél-eszközök kiválasztása – megfelelő Mérőmódszerek Az intervenciók Megtervezése, Végrehajtása és összehangolása