II./2. Közösségi munka Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ 2012. április 18-19-20. május 16-17-18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
SZÖVETSÉG a Közösségi Részvétel Fejlesztéséért Szakmapolitikai irányelvek.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Add tovább! Fiatalokkal a települési közösségekért! – országos mozgalom A fiatalok részvételének fokozása a közjóért!
Egy lépés a munkahely megszerzéséig képzési projekt az aktív munkakeresés témakörében fiatalok számára IFJÚSÁG, IFJÚSÁGPOLITIKA - ÚJ KIHÍVÁSOK előadó:
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
Nizák Péter Az intézményi fejlesztés kérdése a civil szektorban Budapest, november 29. Táncsics Alapítvány, Friedrich Ebert Stiftung.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Egyéni döntések a szervezetben
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Az ökoiskolák lehetősége a helyi közösség fejlesztésében Szepsi Csombor Márton Általános „ÖKO” Iskola és Napköziotthonos Óvoda.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Peremhelyzetű és kirekesztett csoportokkal végzett szociális és közösségi munka Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Fiatalok Lendületben Program Youth in Action Tineret in Acțiune.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
Egyéntől a közösségig, passzivitástól a részvételig Fiatalok és a helyi közösség.
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉGEK LÉTREHOZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI A FALVAKBAN Készítette: Pencz Violetta Becsehely Község Közművelődési és Kulturális Fejlődéséért Alapítvány.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Közösségfejlesztés - közösségszervezés
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Közösségek jelentősége a többcélú intézményekben
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Előadás másolata:

II./2. Közösségi munka Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május

A közösség funkciói Roland L. Warren (1957,1963) szerint ha a közösség valóban létezik, akkor annak az azonos földrajzi elhelyezkedésben, amely a fizikai és lelki biztonságot otthonként nyújtja, az alábbi öt funkciónak kell megfelelnie:  szocializáció  gazdasági boldogulás  társadalmi részvétel  társadalmi kontroll  kölcsönös támogatás

A közösség funkciói A szocializáció, melyen keresztül a közösség bizonyos értékek olt tagjaiba, olyanokat, amelyek a leginkább az adott kultúrában érvényesek. A gazdasági boldogulás: a közösség biztosítja tagjainak a megélhetést. A társadalmi részvétel. A közösségben biztosítja tagjai számára a társasági, társadalmi élet lehetőségét, a jogok és kötelességek gyakorlását. A társadalmi kontroll is a közösség funkciója. A kontroll alapját a közösség értékei és normái jelentik, valamint a köz ügyei iránti elkötelezettség és felelősség. A kölcsönös támogatás, s az ahhoz vezető együttműködés, mely folyamat segítségével a közösség tagjai megvalósítják azokat a feladatokat, amelyek túl nagyok, vagy túl sürgősek ahhoz, hogy egy egyedülálló személy kezelni tudja.

A közösség funkciói „Bár mindegyikük fontos a lokalitás szempontjából, ezek nem feltétlenül olyan funkciók, amelyek felett a közösség kizárólagos felelősséggel vagy hatalommal bír. Épp ellenkezőleg: ahhoz, hogy a közösség e funkciókat közösségi szinten ellássa, a társadalmi szerveződésben szoros kötéseknek kell jelen lenniük a helyi alapú egységek, pl. vállalkozások, iskolai vezető testületek, önkéntes szervezetek és szociális rendszerek között, amelyek jócskán túlmutatnak az adott közösség határain… Azt sem mondjuk …, hogy ezeket a funkciókat nem láthatják el másfajta társadalmi rendszerek, pl. informális csoportok, formális szervezetek, vagy egész társadalmak. A közösségnek azonban az egyik fő jellemzője éppen az, hogy e funkciókat a lokalitás szintjén szervezi meg.” (Warren, 1963)

A közösségfejlesztési folyamat  új mozgások létrehozása  a helyzet feltárása  a közösség véleményének, késztetéseinek és cselekvési potenciáljának feltárása és a problémák mellérendelése  a feladatok közös rangsorolása, a problémamegoldó folyamatok tervezése, a cselekvési terv és az önsegítő projektek készítése  intézményépítés  partnerek  koordinálás

A közösségfejlesztési folyamat Varga szerint a fejlődés tulajdonképpen egy mozgásokkal teli közegben valósul meg. A fejlesztői munka első fázisában tehát először is új mozgásokat kell létrehoznunk. Ez elsősorban a lakosság és szervezeteinek bevonását jelenti: az érintett körzet megszervezését, a kapcsolatfelvételt, majd a kommunikáció kereteinek kialakítását. A folyamatot kezdeményező közösségfejlesztő(k) főbb szerepei: kezdeményező, bátorító, ösztönző, interjú készítő, nyilvános beszélgetéseket facilitáló, a folyamat kibontakozását módszertanilag segítő szakember. (Baldock 1974, Biddle 1957)

A közösségfejlesztési folyamat A második fázis (ez persze történhet egyidejűleg is az első fázissal) az adott terület mintegy lefényképezése, a helyzet feltárása. Ezt a fázist hívjuk társadalmi-gazdasági diagnózisnak, de olyannak, amelynek felállításában a közösség nem-szakember tagjai is aktív szerepet vállalnak, hiszen e tudást elsősorban nekik kell birtokba venniük. A legfontosabb a közösség önmagáról való tudásának feltárása és a problémák azonosítása, de fontosak a helytörténeti, településszociológiai, statisztika, valamint a szakterületi és fejlesztési anyagok feltárása, s e tudás közösségi használatba vétele is. Szerepek: katalizáló, koordináló, támogató, megerősítő, szakértő.

A közösségfejlesztési folyamat A harmadik fázis a közösség véleményének, késztetéseinek és cselekvési potenciáljának feltárása és a problémák mellé rendelése. Itt az a lényeg, hogy ezt a folyamatot nem a fejlesztő, hanem – szükség esetén, az ő segítségével - a közösség maga végzi. Szerepek: módszertani szakértő, szervező.

A közösségfejlesztési folyamat A negyedik fázis a feltáruló feladatok közös rangsorolása, a problémamegoldó folyamatok tervezése, a cselekvési terv és az önsegítő projektek készítése. Fejlesztői szerepek ebben a fázisban: elemző, tervező, fejlesztő.

A közösségfejlesztési folyamat Ötödik fázis: Intézményépítés, új szervezetek életre segítése a helyi közösségben, új közösségi szervezetek megalakulása, képzések, a cselekvéshez szükséges attitűd kialakítása és a technikák elsajátítása, különböző helyi tevékenységek (projektek) beindulása, információs rendszer kialakítása, a nyilvánosság fórumainak létrehozása. A nyilvánosság érdeklődésének felkeltése, PR tevékenység. Az önszervező folyamatok életben tartása, segítése. Szerepek: tanácsadó, módszertani szakember, képző, szakértő.

A közösségfejlesztési folyamat A hatodik fázis a belső és külső partnerek megkeresése és aktivizálása: kapcsolatszervezés, hálózatépítés a helyi, országos és nemzetközi szervezetek között, konfliktuskezelés, érdekérvényesítés. Szerepek: kapcsolatszervező, hálózatépítő, konfliktuskezelő, tárgyaló, agitátor, „ügynök”, „ügyvéd”, megbízásos tárgyalófél („követ”), stb.

A közösségfejlesztési folyamat A hetedik fázis a szerteágazóvá vált munka koordinálása, az esetleg elakadó megvalósítások továbblendítése, a megvalósult folyamatok értékelésének és a továbblépés tervezésének segítése, szakmai segítségnyújtás a lokális társadalomfejlesztés szellemi infrastruktúrájának megteremtésében, a döntéshozók és a jogalkotás befolyásolása. Szerepek: koordináló, facilitáló, lobbizó, érdekképviselő, tanácsadó, stb.

Interjú közösségfejlesztésben Aktivizáló interjú funkciói: kapcsolatfelvétel, bizalomépítés, részvételre mozgósítás, közösségi hálózatépítés A helyi közérzetre kérdez rá a helyi véleményformálók körében. - Mit jelent az Ön számára itt élni? (Mi a jó az itteni életben? Mi a rossz?) - Min kellene változtatni és hogyan? - Ön mivel járulna hozzá a változásokhoz? Az első kérdés a helyi identitás tartalmára kérdez, a második a fejlesztési elképzeléseket veszi számba, a harmadik pedig a cselekvési kapacitást.

A közösségi munka indikátorai (Hallgató és Vercseg) Az elért eredmény megfelel-e a közösségi munka alapelveinek (közösség és részvétel), erősítette-e a folyamat a közjót, a közösségiséget, a civil társadalmat? Ha igen, mennyiben járult hozzá a következőkhöz? - csoportok és hálózatok fejlődése - egyének fejlődése - önkormányzás - foglakoztatás fejlődése - környezeti fejlődés - a közösség egészségének fejlődése - a szociális helyzet és a szolgáltatások fejlődése.

Esetkezelés és közösségi munka Az egyéni esetmunka és a települési szintű közösségfejlesztés között egy egységes ív húzható, amelynek Peter Baldock szerint öt fázisa van: 1. minden szociális esetkezelő azonnal bekapcsolódik a közösségi munkába, amint a tisztán tanácsadói szerep helyett másokat is megpróbál bevonni a kliensének való segítségnyújtásba 2. további embercsoportok bevonása a gondozói tevékenységbe önkéntes csoportok, vagy olyan struktúrák létrehozásával, amelyeknek célja az intézmények közötti további kapcsolatok kialakítása 3. olyan csoportvállalkozások beindítása, amelyekben a klienseknek lehetőségük van egymás segítésére 4. olyan csoporttevékenység útján tud segítséget nyújtani, amelyben a kliensek némelyike is részt vesz más olyan emberekkel együtt, akik nem kliensek, de akikkel azonos problémáik és lehetőségeik vannak 5. „tiszta” közösségi munka, vagyis amikor az, hogy közös tevékenység révén segítséget nyújtunk a kontakt populációnak, nem feltétlenül függ össze az esetkezelő szolgálat működésével

Szakmaköziség 1. Ahol a problémák állandóan ugyanazok. 2. Ahol a problémák általában bonyolultak, összetettek. 3. Ahol a problémák megoldására több, pótlólagos erőforrás bevonására van szükség. 4. Ahol olyan a probléma, hogy valószínűleg egyetlen szakma sem tudna magában megoldást nyújtani rá. 5. Ahol a probléma természete azt sugallja, hogy az interprofesszionális hozzáállás hatékonyabb lehet, mint az egyetlen szakma által nyújtott megoldás. 6. Ahol már van létező példa arra, hogy interprofesszionálisan dolgoztak együtt korábban.

A képessé tétel folyamata - Kifejezni (kifejteni) a „saját” nézőpontunkat (individuális szint); - Megformálni a „mi” igazságunkat (a csoport szintje); - Tárgyalni/megegyezni „másokkal” (a közösségi megmozdulás szintje). enablement / empowerment

A képessé tétel folyamata Hatások a következő területeken: - Pszichológiai (pl. növekvő bizalom/önbizalom, jártaságok és tudás szerzése); - Társadalmi (pl. egy sokszínűbb és toleránsabb kultúra ösztönzése, amely szembehelyezkedik az előítéletekkel és a diszkriminációval); - Gazdasági (pl. az erőforrások újraelosztása, vagy a munka, a pénz megvonása; bérlők, vagy munkások sztrájkjai); - Politikai (pl. az irányelvek megváltozása, fokozott képviselet vagy konzultáció, a döntéshozáshoz és információkhoz való hozzáférés). Ezek alapján látható, hogy a képessé tétel nem értelmezhető gazdasági és politikai sík nélkül, és nem teljes akkor, ha megáll egy bizonyos szinten, akár az egyén, akár a csoport szintjén, vagy ha nem indukál változásokat a fent említett területek mindegyikén.” (Lakatos 2009)

Önbemutatás és közösségi identitás Minden fejlesztés fontos előfeltétele a saját helyzet megértése, meghatározása – kik vagyunk, hogyan kerültünk ilyen helyzetbe, mások is vannak-e ilyen helyzetben, ki(k), mi a felelős ezért és hogy lehet ebből kikerülni? Mit tudunk mi magunk is megtenni azért, hogy a helyzetünk, a gyerekeink helyzete megváltozzon?

Kirekesztettek közössége A kirekesztéssel sújtott közösségek jellemzői (Paul Henderson) - elnyomottság érzése - szegénység és munkanélküliség - a konfliktusok magas szintje - az elszigeteltség érzése - a létbizonytalanság, a kiterjedt bűnözés és a bűnözéstől való félelem - szegényes lehetőségek - alulfinanszírozott és megbízhatatlan közösségi szolgáltatások Ugyanakkor - találékonyság - informális hálózatok és társadalmi kötődések - kölcsönös segítségnyújtás - sokszínűség

Kirekesztettek közössége Sok hátrányos közösségre jellemző az elnyomottság érzése. Ez kétségkívül igaz az olyan etnikai kisebbségekre, mint pl. a romák, akik gyakran szembesülnek kirekesztő gyakorlattal. Olyan vidéki közösségekre is áll azonban e tétel, amelyeket az állami intézmények évek óta hanyagolnak, s amelyek vagy földrajzi értelemben elszigeteltek, vagy még mindig az ipari hanyatlással együtt járó szegénységgel és zavarodottsággal küzdenek – pl. Nagy-Britanniában, Belgiumban, Franciaországban vagy Magyarországon.

Kirekesztettek közössége Szegénység és munkanélküliség. Ez két olyan kérdés, amely sokakat érint a hátrányos helyzetű közösségekben. A különböző országok között meglehetősen nagy eltérések tapasztalhatóak ezen a téren. A szegénységi ráta például Csehországban 8%, míg Észtországban 18%. Mindazonáltal leginkább a szegénység és a munkanélküliség magas koncentrációja az, ami igazán fontos a közösségfejlesztés és társadalmi kirekesztés megértése szempontjából. Az elhanyagolt önkormányzati lakótelepek, belvárosi területek és elszigetelt vidéki közösségek tapasztalják meg leginkább ezeket a problémákat.

Kirekesztettek közössége A konfliktusok magas szintje. Ez különösen a sűrűn lakott területeken és azokban a közösségekben nyilvánvaló, amelyekben minimális a kapcsolat és a megértés a különböző kultúrák, vallások és etnikai csoportok között. A lepusztult környezet csak súlyosbítja a konfliktusokat: rosszul karbantartott lakótömbök, a közbiztonság hiánya, nyílt drogterjesztés, vandalizmus és graffiti. Ám a konfliktus burkoltabb formái más közösségekben is jelen lehetnek, például olyan vidéki közösségekben, ahol a meglehetősen jól eleresztett újonnan érkezettek nem integrálódnak kellőképpen a régebben ott élők társadalmába.

Kirekesztettek közössége A közösségfejlesztés által megcélzott közösségek közül sokakat érint az elszigeteltség érzése. Mindez gyakran az állami intézmények gondatlanságára vezethető vissza, ami azt az érzést keltheti a helyi lakosokban, hogy az állami intézmények úgysem tartják be az ígéreteiket – tehát semmi sem működik.

Kirekesztettek közössége A leginkább kirekesztett közösségekre jellemző a létbizonytalanság, a kiterjedt bűnözés és a bűnözéstől való félelem. Ez inkább a belvárosi szomszédságokról és lakótelepekről mondható el, a vidéki közösségekről ritkábban.

Kirekesztettek közössége Szegényes lehetőségek – pl. a jó minőségű játszóterek és közösségi létesítmények hiánya. Alulfinanszírozott és megbízhatatlan közösségi szolgáltatások – pl. túl kevés szociális munkás, ifjúsági munkás vagy egészségügyi alkalmazott.

Kirekesztettek közössége Találékonyság: képesség az önsegítés egyéni és kollektív módon való megvalósítására, pl. vállalkozások kialakítása esetén. Informális hálózatok és társadalmi kötődések, amelyek lehetővé teszik az emberek számára, hogy eredményesen lépjenek fel a közösségi küzdőtereken. Ebből a szempontból különösen fontos a nők szerepe. Kölcsönös segítségnyújtás – az emberek a közösségben való együttélés természetes részeként segítik egymást. Ez különösen bizonyos vidéki közösségekben szembetűnő. Sokszínűség – a sokszínű, multikulturális közösségek pozitív aspektusai, és az ebből fakadó gazdagság. Ezzel szemben találjuk a „jól eleresztettek” közösségeit, amelyek nehezen lépnek kapcsolatba a tőlük különböző emberek közösségeivel.