A pedagógiai munkát segítő feladatok jogszabályi környezetének ambivalenciája: • A nevelési és oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. MKM rendelet szerint a pms feladatok az oktatási intézmények kötelezően ellátandó feladatai. • A közoktatásról szóló évi 79. tv. azonban nem rendel ezen feladatokhoz kötelező alkalmazotti létszámot. A évi Fővárosi Önkormányzati költségvetésben a Közoktatásról szóló törvényben megjelölt kötelező státuszok anyagi forrásának biztosítására nyílt lehetőség. Az intézményi feladatellátás fenntartói támogatása a koordinációs irodák felállításával történt.
Fenntartó Koordinációs feladatokat ellátó intézmény Társintézmény Koordinációs Társintézmény Iroda Mérei Ferenc FPPTI Társintézmény
Július - Augusztus : egyeztetési lehetőség az adott intézményi kör vezetőivel Szeptember: • Együttműködési megállapodás • Egyeztetések a FPPTI-vel • Tematikus fórumok a koordinációs irodákkal Október: • Fenntartói együttműködések kezdeményezése támogató, szakmai szervezetekkel – együttműködő adatbázis kialakítása • Folyamatos szakmai, tematikus fórumok November: • 2012 évi költségvetés tervezése a koordinációs irodák igényeinek figyelembe vételével
Szakmai támogatás • gyermek-és ifjúságvédelem • iskolapszichológia • szabadidő-szervezői területeken Együttműködés formái: • egyéni és csoportos tanácsadás • tematikus fórumok • szupervízió, esetmegbeszélés • képzések szervezése és lebonyolítása • módszertani ajánlások
Gyakorlathelyek kialakítása, melynek célja: • a pms feladatokat ellátó munkatársak tehermentesítése, • soft feladatok ellátása, • a tevékenységek színesítése, • kortárs kapcsolatok, szempontok megjelenése, • új pedagógiai-pszichológiai irányzatok megjelenése
közreműködik hallgatók bevonásában, • dokumentáció elkészítésében segítségnyújtás • kortárs segítők bevonása foglalkozások (pl. szakkör, filmklub) megvalósításához • diákrendezvényeken megjelenés standdal, játékokkal • szakkörök, foglalkozások szervezéséhez való segítségnyújtás • részvétel tematikus foglalkozásokon (pl. osztályfőnöki órák, filmklubok) • tematikus foglalkozások (pl. osztályfőnöki órák, szakkörök, rendezvényeken való megjelenések) háttéranyagok gyűjtése, prezentációk összeállítása közreműködik iskolapszichológiai feladatok ellátásában • alkalmi vagy rendszeres foglalkozások tartása meghívott előadókkal, pszichológusokkal (pl. szakkörök, filmklubok, csoportok, rendezvényeken foglalkozások, tréningek) • háttéranyagok, prezentációk készítése (foglalkozásokhoz, rendezvényekhez pszichológiai témájú dekoráció elkészítése) • diákújságba, blogokba, honlapokra pszichológiai témájú írások elkészítése kedvezmények biztosítása • az alapítvány kiadványaiból, • nagyrendezvényének (Pszinapszis) belépőjéből az együttműködő partnerek számára
Egész fővárost lefedő együttműködés: • FIÓKA Budapest Főváros XV. Kerületi Önkormányzat Egyesített Szociális Intézmény • CSIBÉSZ Gyermekjóléti és Módszertani Központ • új szemlélet az oktatási intézmények és a gyermekjóléti intézmények együttműködése terén Egységes hatósági eljárásrendek kidolgozása: • együttműködés a kerületi jegyzőkkel, • orvosi kamarával, • szakmai és egyéb szervezetekkel
Önkéntes szerveződés • kortárs oktatók felkészítése drogprevenció, AIDS prevenció témában, • önkéntes véradószervezők képzése, • ifjúsági önkéntesek felkészítése szociális akciók lebonyolítására (pl. ruhagyűjtés, ingyenes természetbeni segélyezés, környezettanulmányok készítése, gyermeknapi-, karácsonyi rendezvények szervezése), • szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek részére táborok, rendezvények szervezése, • elsősegélynyújtás és sebimitáció oktatás, versenyekre való felkészítés az általános és középiskolákban, • elsősegélynyújtó versenyek szervezése, lebonyolítása területi, megyei/fővárosi szinten Versenyek, pályázatok kiírása Szakmai, módszertani anyagok elkészítése
a koordinációs iroda egységes image-e és fellépése (egységben az erő) alternatív gyakorlatok kidolgozása a szakmaiság megjelenése - „szociális munkás szemlélet” intézményi szintű kialakítása közösségi tér megteremtése – intézményi kultúra színesítése valós közösségi igényekhez igazodó programok kidolgozása
A fiatalok számára az iskola olyan „élőhely”, ahol a társadalmat tanulják. Ifjúsági munka: • katalizátor • kísérő fiatal: aktív, alkotó erőforrás • támogató Formái: • közösségformálás • érzékenyítés, szükség/igényorientált programok • részvétel, önkéntes munka • ismeretátadás, információ • kommunikáció Színterei: • Tanórai (osztályfőnöki óra) keretek • Tanórán kívüli keretek • Diákönkormányzati tevékenység
a tanár-továbbképzés támogatása, a szakképzés megszervezéséhez köthető feladatok: a gazdasági szervezetekkel együttműködve a közös pedagógus humánerőforrás-gazdálkodási rendszer megteremtése, a szakmai beiskolázási döntések folyamatának kialakítása, a központi képzőhellyel kapcsolatos szakmai feladatok átvétele, felnőttképzési, tehetséggondozó és vállalati kapcsolattartó pontok megteremtése, pályaorientáció szervezése és pályakövetési rendszer kiépítése és gondozása.
Köszönöm a figyelmet! Dr. Gál Andrea Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal Oktatási, Gyermek-és Ifjúságvédelmi Főosztály