Gondolatok, tények, tapasztalatok a diszlexiáról, avagy „Csak problémám van, de normális vagyok!” Diszlexiás gyermekek és szüleik kapcsolata Maldrik Erzsébet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
A gyermekvédelmi rendszer működése és hiányosságai
A koragyermekkori nevelésről
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
A diszlexia-veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre Diszgráfia
Alkoholizmus.
Alkoholizmus.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Differenciálás a nevelés szemszögéből
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Készítette: Ábelné Pintér Éva
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Példa egy ppt prezentációhoz
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Gondolatok, tények, tapasztalatok a diszlexiáról, avagy „Csak problémám van, de normális vagyok!” Diszlexiás gyermekek és szüleik kapcsolata Maldrik Erzsébet

A diszlexia fogalma, jelensége,aránya Dys (hibás) + lexia (olvasás) Részképességzavar (szenzoros funkciók, észlelés, integráció, emlékezés stb.) Nem betegség Beiskolázási korosztály 7-10%-a fiú > lány Multifaktorális (4-5 tünet egyszerre) Multikauzális (több ok egyszerre) Fejlődési d. (organikus eredetű) Szerzett d. (baleset, lelki -,környezeti okok) Részképességzavar: az olvasáshoz szükséges képességek fejlődésének zavara. Mik ezek? Beszédészlelés, beszédértés,nyelvi-, vizuális képességek, szenzomotoros, motoros képességek. Betegség: A betegség testi – lelki – szellemi egyensúly felborulása, az élő szervezet olyan állapota, amelyben az életfolyamatok a normálistól eltérnek. (Tények könyve) A diszlexia jelensége önmagában nem okoz diszharmóniát az életfolyamatokban, nincs szükség gyógyszeres kezelésre, nincsenek fájdalmak, nincsenek elváltozások a testen, a bőrön, nem fertőző és nem halálos. 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

A diszlexia fogalma (1) Az olvasási teljesítmény, az olvasás pontosságát vagy megértését egyénileg, standardizált tesztekkel vizsgálva, lényegesen alatta marad a személy biológiai kora, mért intelligenciája vagy a kor szerinti képzettség alapján elvárhatónak. Az előbbi jelentősen kihat az iskolai teljesítményre az olvasási jártasságot igénylő mindennapi élettevékenységekre. (DSM – VI. F81.0) 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

A diszlexia fogalma (2) „A dyslexia viszonyfogalom: diszharmónia a gyermekkel szembeni jogos elvárások (pl. a gyermek adottságai), az olvasás-írás tanítására szánt idő és gyakorlási mennyiség, valamint az eredmény között.” (Meixner Ildikó) 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Okok – Fejlődési diszlexia Genetikai Prae-,peri és postnatális időszak (oxigénhiányos állapot) Szemészeti okok Audiológiai okok Laterális dominancia kialakulatlansága Elhúzódó-, fogós-, rohamszülés, köldökzsinór rátekeredhet az újszülött nyakára stb. Ezek minimális idegrendszeri károsodáshoz vezethetnek, melyek okozhatnak diszlexiát, főleg akkor, ha az olvasás elsajátításához szükséges agyi területek sérültek. 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Okok – Szerzett diszlexia Baleset, betegség (pl. lázgörccsel járó) Ingerszegény családi háttér Felgyorsult életritmus Lelki trauma Nem megfelelő olvasástanítási módszerek Módszertani hibák 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Okok – A beszédfejlődés területéről Megkésett beszédfejlődés Beszédhibák Élettani dadogás Családi beszédgyengeség Verbális emlékezetgyengeség 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Tünetek - óvodáskor Megkésett beszédfejlődés Szegényes szókincs Szerialitás zavara Zöngés-zöngétlen hangok tévesztése Gyenge szövegemlékezet Szómegtalálási nehézség Szegényes mondatalkotás Diszgrammatizmus Érdektelenség mesék, versek iránt Ügyetlenség, labilitás Érdektelenség a rajzolás iránt Görcsös ceruzafogás Rossz tájékozódás térben és időben (jobb-bal) Két kezesség Másodlagos magatartási tünetek: nyugtalanság, dekoncentrátság, fáradékonyság, változó teljesítmány, depresszió, agresszió, önbizalomhiány 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Tünetek - iskoláskor Betűtévesztések Betűkihagyások,-betoldások Szótagkihagyások,-betoldások Megfordítások (b-d, u-n) Szóroncsok Rossz olvasástechnika Hibák a szövegértésben Lassú tempó Görcsös ceruzafogás Hasonló betűk tévesztése a vonalvezetés miatt Íráskép szétesett Egybe és különírási hibák Írásjelek hiánya Toldalék külön áll a szótól Diktált szöveg átfogalmazása, elfelejtése Kettőzések, hasonulások, ékezet hibák Másodlagos magatartási tünetek itt is! 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Lehetőségek Vizsgálat: 5-6 éves életkorban a legoptimálisabb (Nev.Tan., TKVSZB) Meixner-féle prevenciós vagy reedukációs terápia Kiegészítő terápiák: Aires, Frostig, Delecato Speciális óvodák, iskolák Nevelési tanácsadók Magánórák Közoktatási tv. 30. §. (9). Bek. - mentesség Nevelési Tanácsadó Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértői Bizottság 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Megbélyegzés vagy lehetőség? Közoktatási tv. 30.§ (9) Lehetőség, mert Egyéni bánásmódban részesül a gyerek. Könnyít: Írásos vagy szóbeli beszámoló. Könnyít: mentesség – teherlevétel. Megbélyegzés, mert Félreértelmezik a tv-t, ezáltal pl. nem jár be a gyermek az órákra. Vannak, akik úgy vélik nincs diszlexia, hanem lusta a gyerek. Túl sok gond van a tv. betartásával, ezért nem alkalmazzák. Megalázás, kirekesztés! 1. Kevésbé izgulnak, elmúlik szorongásuk, ezáltal javulnak eredményeik. 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

A diszlexiás gyerek Intelligenciájuk átlagos, ill. magas! „Másképp gondolkodunk” – mondják magukról. Egy probléma megoldására más úton jutnak el, mint társaik vagy a felnőttek. E miatt nehezen tolerálják őket az iskolában. A sok kudarc miatt megjelennek náluk önértékelési zavarok, védekezési mechanizmusok, dac, agresszió, bohóckodás, bezárkózás, depresszió, motiválatlanság. Érzékenyek az időjárás-változásra. Fáradékonyak. Infantilisek (lassabban érnek). Rendkívül empatikusak. Sokukban van művész hajlam. 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Diszlexiás gyerekek és szülei kapcsolata XXVI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia II. helyezés Diszlexiás gyermekek és szüleik Hipotézis: Mennyiben befolyásolja a szülő-gyerek kapcsolatot az tény, hogy a gyerek diszlexiás? Ha idejében megkapják a megfelelő segítséget, kapcsolatuk kedvezően fejlődik, ill. elmélyül. Hatásvizsgálatok szülőkkel és gyerekekkel 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Hatásvizsgálatok eredményei Szülők negatív érzelmei: lelkiismeret - furdalás, szomorúság, félelem, harag, tehetetlenség, aggodalom, mert későn ismerték fel gyermekeiknél a problémát. (7-8 évesen vagy még később.) Szülők pozitív érzelmei: öröm, nyugalom, ok és remény, megerősítés, megkönnyebbülés, mert idejében megtudták, vagy már van a családban diszlexiás. Miért érez bűntudatot, lelkiismeret - furdalást? Mert, későn ismerték fel. Mert a dg. előtt alaptalanul szigorú volt gyermekéhez. Mert a dg. előtt keveset foglalkozott gyermekével. Mert nem biztos abban, jól kezeli-e gyermekét. 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Hatásvizsgálatok eredményei Változott-e a szülők viselkedése? A „Nem változott” kategórián belül a dg. időpontja: 42%-óvodás 58%-első oszt. PREVENCIÓ! Gyerekek A „Nem változott” kategórián belül a dg. időpontja: 57%-óvodás 43%-első oszt. PREVENCIÓ! 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Hatásvizsgálatok eredményei Összegzése Megfelelő, korai felvilágosítás Folyamatos támogatás (szülő-gyerek) Csoportok, táborok, egyéni beszélgetések Szemléletváltás Tolerancia Másság, másképp gondolkozás elfogadása Hozzáértés – megfelelő szakmai felkészültség Felelősség! – Egy sorsot tartok a kezemben, amikor ott áll előttem a gyermek! 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Diszlexia és javítóintézet Tapasztalatok (1) Súlyos hiányosságokkal (iskolai, tudásbeli) kerülnek be a fiatalok. Kiestek a ritmusból, ezért nehezen szokták meg a napi tanulás terhét. Nincs jó alap, amire építeni lehet. Nincs motiváció. Funkcionális analfabétaként kerül be egyre több fiú. Szegényes szókincs, hallott szöveg félreértelmezése, írott szöveg értése sok esetben sikertelen. 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Diszlexia és javítóintézet Tapasztalatok (2) Szómegtalálási nehézség » nehezen fejezik ki magukat Diszgrammatizmus Gyenge szövegemlékezetük van » nehezíti a leckék megtanulását, felmondását. Szegényes mondatalkotás. Új szavak tanulása is nehézséget jelent. Olvasás és írás hibáik sok esetben ugyanazok,mint a diszlexiás gyerekeknél. Korlátozott kód is működhet több növendéknél roma volta miatt. 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Antiszocializáció és iskolai ártalmak Ok lehet: óvodai, iskolai ártalom (megalázás, degradálás, negatív jelzők, elutasítás stb.) Tanulási nehézségek meghúzódnak-e a peremre sodródás hátterében? Miért válik egy kíváncsi, okos gyerek kudarc orientálttá? (Túl azon, hogy bizonyos családoknál a tudás nem érték.) 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Befejezés „Mindenkiben egy gyémánt van. Képzelj el egy egy láb hosszú gyémántot. A gyémántnak ezer lapja van, de a lapokat kosz és kátrány borítja. A Lélek feladata, hogy az összes lapot megtisztítsa, amíg a felszín ragyogó nem lesz, és a szivárvány minden színét vissza nem veri. (Miért különböznek ennyire az emberek?) Már most van, aki sok lapot megtisztított és azok fényesen ragyognak. Mások csak keveset tisztítottak meg, ők nem csillognak úgy. De a kosz alatt minden ember keblében ott van az ezer csillogó oldalú briliáns. Az összes gyémánt tökéletes, nincs benne hibás egy sem. Az egyetlen különbség az emberek között a megtisztult lapok száma.” 2006. 06. 23. Maldrik Erzsébet

Köszönöm a figyelmet!