A néprajz, mint modultantárgy Szanyi Mária Szanyi Mária néprajzkutató néprajzkutató 2004. november 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A komplex tehetségfejlesztési program moduljainak tartalma
A TÁMOP / projekt megvalósításába bevont intézmények Bolyai János Általános Iskola, Informatikai és Közgazdasági Szakközépiskola Hunyadi.
Óvoda.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Kis csoport szeptember
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
H Ú S V É T P R O J E K T TÁMOP pályázat
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Oktatás a legmagasabb szinten Ökoiskola a természetben Sportolók a csúcson.
Napocska Napköziotthon
Ha a gyerekek bátorítva élnek, megtanulnak bízni.
„Let’s speak!” angol nyelvi diákkör Jónás Lászlóné.
A tudatos zenehallgatás
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
A kerettantervek fejlesztése
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Összeállítója: Farkas István
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A néphagyományok, jeles napok, ünnepi szokások szerepe az óvodai nevelésben
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Iskolakert.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Készítette: Bogdán Renáta 10.o. Klebelsberg Tehetségpont Kutató Diákok Önképző Köre.
Szakkollégium fejlesztése a művészeti nevelés és a fenntarthatóság pedagógiája szolgálatában Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben Várszeginé.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
DARUS a gyermekekért.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Előadás másolata:

A néprajz, mint modultantárgy Szanyi Mária Szanyi Mária néprajzkutató néprajzkutató november 16.

Roppant nagy tévedés, ha valaki netán azt hiszi, hogy a múlt eltüntetésével dolgozik helyesen a jövőért. A rombolók műveltsége sivár és hideg, mint egy tűzfal. (Szalatnai Rezső)

A modul Az életszerű tanítás projektekben valósítható meg – a tananyag komplex témaköröket tárgyal •A projekt olyan keret, amelyet – modulokra bontva – szakirodalom és egyéni alkotómunka révén sok-sok egyéni ötlettel gazdagíthatunk •Egy-egy modulnak számtalan helyi változata születhet az adott földrajzi-néprajzi tájegység sajátosságai szerint

Célok A magyar nemzeti kultúra humán- értékorientált, élményszerű átadása A néprajzi értékek, a magyar néphagyományok megismertetése

Célok A szomszéd népek, de elsősorban a velünk együtt élő szlovákok hagyományainak megismerése A kultúrák azonosságainak és különbözőségeinek megismerése Toleranciára, a másság elfogadására való nevelés

Célok A kisgyermekkorból (óvodából) hozott játékos kedv megőrzése A fantázia, a kreativitás fejlesztése Gazdag játékkultúra kibontakoztatása A játék nem cél, hanem eszköz az oktatási- nevelési célok megvalósításában.

Célok A szocializáció segítése A világra nyitott, harmonikus, közösségi, alkotó (kreatív) emberré nevelés

Célok Minden gyermek egyéni adottságainak figyelembevételével történő személyiségfejlesztés Az egyéniség kibontakoztatása Az önkifejezés lehetőségeinek megteremtése Közösségépítés Az egyén csoporthelyzetének segítése

Célok Az egymásba kapcsolódó művészeti ágak sajátosságainak felfedeztetése A gyermekek művészetszemléletének, ízlésének megalapozása Művészet értő és -szerető közönség nevelése

Célok A verbális és nonverbális kommunikációs készség kialakítása és fejlesztése Az előadói képességek és a beszédtechnika fejlesztése A kommunikációs eszközök beépítése valamennyi műveltségi terület eszköztárába

Célok Az esztétikai, művészeti, erkölcsi értékek felismerése Az ének-zenei, a mozgás-, a vizuális- a technikai kultúra fejlesztése A kézügyesség fejlesztése

Cél Az iskola saját hagyományainak megteremtése és ápolása. Az iskola saját hagyományainak megteremtése és ápolása.

Célok elérése • Az iskola különböző életkori sajátosságú osztály- és kisközösségit átfogó tevékeny- ségrendszer biztosítása •Tanítási órákon és azon kívül szerveződő komplex művészeti nevelés •Az évszakokhoz kötődő néprajzi kalendárium évről-évre gazdagodó anyagának élményszerű megélése

Célok elérése •Múzeumok, kiállítások, folklórrendezvények látogatása •Műalkotások, művészeti élmények elemzése

Eszközök A mindennapokat és az ünnepeket átfogó események felidézése: tánc-, dráma-, báb-, kézműves- és egyéb komplex foglalkozások

Ajánlás •Ajánlott óraszám: heti 2-3 óra perces blokkokban •Ajánlott óraszámok forrásai: Heti 1-2 óra a nem kötelező tantárgyak terhére, amelyek óraszáma 1-2 óra. Heti 1 óra a művészeti és nevelési tantárgyak zenei nevelés képzőművészeti/esztétikai nevelés munkára nevelés testnevelés terhére

Ajánlás •Heti 1 óra a környezeti nevelés a természetismeret a honismeret a magyar nyelv és irodalom a történelem a földrajz terhére

A modul jellemzői  Személyiségfüggő  Személyiségfüggő (meghatározó a hozzáállás és a műveltségi ág)  Helyfüggő  Helyfüggő (a helyi hagyományok és lehetőségek meghatározók)  Szakirodalomhoz terepmunkához kötött  Szakirodalomhoz, könyvtárhoz és terepmunkához kötött

A modul jellemzője  Személyfüggő (jó, ha iskolánként legalább egy-két, a hon- és népismerethez, a néptánchoz, népzenéhez, a dráma- és bábjátékhoz, a vizuális kultúra iskolai felhasználásához értő és/vagy kedvet érző pedagógus dolgozik)

Néhány modul Hogyan jártak iskolába dédszüleink ? Mire írtak nagyon régen? Hogyan? Palatábla, régi könyvek, füzetek felkutatása. Találós kérdések szólás-mondások az őszi jeles napokkal, őszi termésekkel kapcsolatban Időjóslások, időjárás megfigyelése

Néhány modul Betakarítás a szüret kezdete beszélgetés a szüretről élő szokások megfigyelése rajzok készítése Mindenszentek napja szokások a temetőben, a házaknál dísz készítése termésekből, száraz virágokból

Néhány modul Őszi jeles napok: Egyed, Ferenc, Márton, Katalin, András Jósló- és varázscselekmények Advent, a karácsonyvárás ideje Harc a globalizáció ellen „harc az ünnepért“ A népszokások alakulása, terjedése Adventi koszorú készítése

Néhány modul A természet változásainak befolyása az emberi tevékenységre Gazdasági folyamatok rendszerbe illesztése Farsang gyertyaszentelő – időjóslások, balázsolás – egészségvédelem, stb. farsangfarka – alakoskodások,

Néhány modul Téli munkák fonó, tollfosztás, disznóölés stb. Párválasztás Ismerkedési alkalmak Gyermekbálok Nevelés, erkölcs

Néhány modul Húsvéti ünnepkör, pünküsd, Tavaszi jeles napok Gergely-járás, Gyümölcsoltó Boldogasszony Márk napja, stb. Település, településszerkezet. Telekelrendezések, építkezés Bútorzat, lakásbelső, díszítőelemek,lakásbelső konyha-, kamraleltárak, stb.

Követelmények •A tanuló legyen képes tudatosítani  az évszakok, a hétköznapok és ünnepek ritmusát,  figyelemmel kisérni az élet természetes rendjét, az emberi élet fordulóit. •Eligazodni a gazdasági élet főbb mozzanataiban,  ezekhez szokásanyagot társítani.

Követelmények •Egy-egy szokás dramatizálása, életszerű megjelenítése a saját közösségen belül •Faliújság, kiállítás készítése •Leírás (fogalmazás, iskolaújságba való cikk, versenydolgozat, stb.) az adott témáról

Követelmények •Az osztály legyen képes  barátságok,  kis közösségek kialakítására,  kötetlen társulások létrehozására •Kezdeményezőkészség •Céltudatos cselekvések •Helyes önértékelés

Követelmények •A tanulók legyenek képesek együttműködni a közös feladatokban. •A tanuló legyen képes beilleszkedni az iskola rendjébe •Alkalmazkodás az iskolai élethez és a közösséghez

Követelmények •A tanulók ismerjék fel a saját kultúra értékeit •Tudjanak eligazodni a pénzvilágra épülő fogyasztói társadalom hamis érték- rendjében

Értékelés •Kiscsoportos együttműködés közben a tanulók folyamatosan értékelik a csoportmunkát, –a csoporton belül az egyéni teljesítményt. •Az értékelésnél fontos, hogy senki se bújhasson el a közösségben, mégis a közösséggé formálódás legyen az értékrend mérvadója.

Értékelés •Folyamatos, segítőcélzatú, szóbeli értékelés. •Az értékelés figyelembe vehető/veendő az egyes tantárgyak (műveltségi területek) osztályzásánál.

Ha meghal egy öreg ember, az annyi, mintha leég egy könyvtár Ha meghal egy öreg ember, az annyi, mintha leég egy könyvtár Afrikai mondás