Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer Maus Pál szakmai vezető TÁMOP-3.1.8 Oktatási Hivatal Budapest, 2014. 03. 12.
A minőségfejlesztés alapja az EU szerint Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa 2001 februárjában elkészült a tagországoknak tett ajánlása “Európai együttműködés az iskolai oktatás minőségének értékelésében“ (2001/166/ EC): A külső értékelés fejlesztése annak érdekében, hogy az módszertani segítséget nyújtson az iskolai önértékelés számára és olyan külső képet nyújtson az iskolának, amely bátorítja a folyamatos fejlesztést, biztosítva azt, hogy ez ne szorítkozzék egyszerűen csak adminisztratív ellenőrzésre.
A megújuló köznevelés értékelési keretrendszere Minősítés Tanfelügyelet Önértékelés Pedagógus értékelése külső elvárások mentén. Pedagógus, vezető, intézmény értékelése saját célok mentén. Pedagógus, vezető, intézmény értékelése saját célok mentén.
Pedagógusminősítés Pedagógus- kompetenciák, indikátorok Portfólió Óralátogatás Tanfelügyelet Önértékelés
Önértékelés Pedagógus- kompetenciák, Indikátorok Intézményvezetőkkel , intézményekkel szembeni elvárások Az intézményi céloknak megfelelő elvárások Dokumentumelemzés Kiemelkedő és fejlesztendő területek, A minősítésbe beszámítandó pontszám Óralátogatás Interjúk Elégedettségmérés Nyíl!!!
Tanfelügyelet Pedagógus- kompetenciák, Indikátorok Intézményvezetőkkel , intézményekkel szembeni elvárások Az intézményi céloknak megfelelő elvárások Dokumentumelemzés Kiemelkedő és fejlesztendő területek, A minősítésbe beszámítandó pontszám Óralátogatás Interjúk Önértékelés Nyíl!!!
A tanfelügyeleti standardok felépítése Pedagógus A pedagógus kompetenciák-kal megegyező területek (8 terület) Az értékelési területeket alábontó szempontok Az értékelési szempontoknak megfelelő eszközrendszer Vezető A vezetői kompetenciák-kal megegyező területek (5 terület) Intézmény Az intézményi működés területei (7 terület) A tanfelügyeleti kézikönyvben szereplő standardok a pedagógus, vezető és az intézmény értékelése esetén is meghatározzák az értékelés területeit, és azokat olyan, kérdések formájában megfogalmazott szempontokkal bontják alá, amelyek mentén a pedagógusok, vezetők, intézmények felállíthatják az értékelés alapjául szolgáló saját célrendszerüket (és amelyek pedagógusértékelés esetén összhangban vannak a minősítés területenkénti indikátoraival). Az eszközrendszer olyan javaslatokat rögzít dokumentumelemzési szempontokra, interjú-, kérdőívkérdésekre vonatkozóan, amelyeket a szakértők az előzetes felkészülésnek megfelelően alakíthatnak, súlyozhatnak, illetve amelyek elegendő információt biztosítanak az egyes területeken kiemelkedő vagy fejlesztendő elemek azonosításához.
A tanfelügyelet eszközrendszere: Pedagógus Vezető Intézmény Dokumentumelemzés Korábbi értékelések Tervezési és értékelési dokumentumok Tanulói produktumok Egyéb Vezetői pályázat Intézményi alapdokumentumok Mérési eredmények. Megfigyelés Óra/foglalkozás- látogatás A pedagógiai munkához szükséges infrastruktúra vizsgálata Interjú a pedagógussal a vezetővel a fenntartó képviselőjével a vezetőtársakkal, a munkaközösség-vezetőkkel. fenntartóval intézményvezetővel munkaközösség - vezetőkkel a pedagógusok képviselőivel a szülők képviselőivel. Kérdőív elégedettségmérés eredménye: - pedagógusok szülők - szülők - tanulók.
Közös cél – közös szakmai háttér Az önértékelés, a tanfelügyelet és a pedagógusminősítés főbb kapcsolódási pontjai: közös értékelési területek és minőségstandardok; összehangolt értékelési módszertan; közös szakértői bázis; összehangolt jogszabályi háttér; párhuzamos fejlődési utak.
Köszönöm a figyelmet!