Könyvtári marketing és arculat „Akik a nonprofit intézményeket vezetik azoknak a választásuk nem abban áll, hogy foglalkozzanak-e a marketinggel, hanem, hogy jól vagy rosszul csinálják.” Péterfi Rita
Marketing TÁRSADALMI ÉS VEZETÉSI LÉPÉSEK LÁNCOLATA, AMELYNEK SORÁN AZ EGYÉNEK ÉS CSOPORTOK TERMÉKEKET ÉS ÉRTÉKEKET ALKOTNAK ÉS CSERÉLNEK KI EGYMÁS KÖZÖTT, MIKÖZBEN KIELÉGÍTIK SZÜKSÉGLETEIKET ÉS IGÉNYEIKET. Philip Kotler,1992.
Alapfogalmak 1. SZÜKSÉGLET IGÉNY KERESLET TERMÉK / SZOLGÁLTATÁS HIÁNYÉRZETET OKOZ ALAPVETŐ – TÁPLÁLKOZÁS MÁSODLAGOS - OLVASÁS IGÉNY SZÜKSÉGLET KIELÉGÍTÉSÉRE IRÁNYUL ÉLELMISZER VÁSÁRLÁS KÖNYVTÁRBA JÁRÁS KERESLET KONKRÉT TERMÉK / SZOLGÁLTATÁS IRÁNTI IGÉNY, AMELY MÖGÖTT VÁSÁRLÁSI HAJLANDÓSÁG ÁLL TERMÉK / SZOLGÁLTATÁS AZON FIZIKAI, ESZTÉTIKAI ÉS SZIMBOLIKUS TULAJDONSÁGOK ÖSSZESSÉGE, AMELYEK VALAMELY IGÉNY KIELÉGÍTÉSÉRE FELAJÁNLHATÓK
Alapfogalmak 2. CÉLCSOPORT PIAC PIACFOGLALÁS PIACI RÉS TERMÉK VAGY SZOLGÁLTATÁS LEGNAGYOBB VALÓSZÍNŰSÉGŰ VEVŐCSOPORTJA PIAC AZON POTENCIÁLIS FOGYASZTÓK ÖSSZESSÉGE, AKIK AZONOS SZÜKSÉGLETEKKEL RENDELKEZNEK, ÉS EZEK KIELÉGÍTÉSÉRE HAJLANDÓK CSERÉRE PIACFOGLALÁS A PIAC MEKKORA RÉSZÉT AKARJUK ÉS TUDJUK SZOLGÁLTATÁSAINK SZÁMÁRA LEFOGLALNI PIACI RÉS A PIACNAK AZ A RÉSZE, AHOL A KERESLETET NEM VAGY NEM ELÉGGÉ ELÉGÍTI KI A KÍNÁLAT.
A cseréhez szükséges LEGALÁBB KÉT FÉL MINDEGYIK FÉLNEK VAN VALAMIJE, AMI A MÁSIK SZÁMÁRA ÉRTÉKET HORDOZ (KERESLET - KÍNÁLAT) MINDEGYIK FÉL KOMMUNIKÁCIÓ-KÉPES ÉS ÁT TUDJA ADNI, AMIT FELAJÁNLOTT MINDEGYIK FÉL ELFOGADHATJA V. ELUTASÍTHATJA AZ AJÁNLATOT MINDEGYIK FÉL KÍVÁNATOSNAK TARTJA A MEGÁLLAPODÁST. Philip Kotler
Van-e szüksége a könyvtáraknak marketingre? Nem ez a kérdés, hanem az , hogy milyenre? Verseny a kulturális piacon: Finanszírozott forrásokért Információ szolgáltatásáért Használók elvárásainak minél jobb teljesítéséért presztízsér
Non-profit szervezetek marketing tevékenysége A LEHETŐ LEGHATÁSOSABBAN KOMMUNIKÁLJON A FELHASZNÁLÓIVAL, MEGÉRTHESSE IGÉNYEIK VÁLTOZÁSÁT, ERRE ÉPÍTVE MEGFELELŐ SZOLGÁLTATÁST NYÚJTSON, ÁLLANDÓ VISSZAJELZÉSRE ADJON LEHETŐSÉGET
A MARKETING SZEMLÉLETMÓD VÁRHATÓ EREDMÉNYEI AZ INTÉZMÉNY SZOLGÁLTATÁSAINAK ÉS CÉLJAINAK ISMERETE VERSENYTÁRSAK ISMERETE PIAC (FELHASZNÁLÓK) AZONOSÍTÁSA MARKETING STRATÉGIA ÉS MARKETING TERV KIDOLGOZÁSA MARKETING-MIX ALKALMAZÁSA
A marketing folyamata IGÉNYEK ÖSSZEGZÉSE INTÉZMÉNY ELEMZÉSE PIACI LEHETŐSÉGEK ELEMZÉSE – KIK A FELHASZNÁLÓK TAKTIKAI MARKETING PROGRAM ÉRTÉKELÉS
Marketing kutatás KUTATÁSI CÉL MEGHATÁROZÁSA MÁR MEGLEVŐ ADATOK ÖSSZEGYŰJTÉSE KÖLTSÉGELEMZÉS ADATGYŰJTÉS FORMÁJÁNAK ÉS MÓDSZERTANÁNAK MEGHATÁROZÁSA DÖNTÉS AZ ADATOK FELDOLGOZÁSÁRÓL ÉS KÖZREADÁSÁRÓL MINTA KIVÁLASZTÁSA ADATGYŰJTÉS FELDOLGOZÁS, ELEMZÉS, ÉRTÉKELÉS ÖSSZEGZÉS
Hogyan gyűjthetek adatokat? Kérdőív Fókuszcsoport Interjúk Önkéntes és szinte „öntudatlan” adatszolgáltatás (?)
Marketing terv KÜLSŐ- ÉS BELSŐ KÖRNYEZET ELEMZÉSE FEJLESZTENDŐ TERMÉK MEGHATÁROZÁSA PIACSZEGMENTÁCIÓ, CÉLCSOPORTOK ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ DIREKT ÉS INDIREKT KÖLTSÉGEK ELLENŐRZÉSI LEHETŐSÉGEK
Marketing mix Termék marketing (4 P) Product Price Place Promotion Szolgáltatás marketing (4 C vagy 7 P) Customer solution/needs Customer cost Convenience Communication People Physical evidence Process
A szolgáltatás termék CSELEKVÉS VAGY TELJESÍTMÉNY, AMIT AZ EGYIK FÉL FELAJÁNLHAT A MÁSIKNAK NEM TÁRGYIASULT NEM EREDMÉNYEZ TULAJDONJOGOT HELYTTESÍTHETŐ MEGFOGHATATLAN ELVÁLASZTHATATLAN INGADOZÓ ROMLÉKONY DIFERENCIÁLATLAN
Marketing kommunikáció Marketing kommunikáció eszközei Marketing kommunikáció Élőbeszéd,előadás Sajtóhirdetés Reklámnyomtatványok Plakát Reklámtáblák Egyéb köztéri hirdetések Rádió és tv reklám reklámfilm Reklám ajándék Kiállítás, bemutató Kirakat reklám Csomagolás védjegy
Élménygazdaság (experience economy) A vásárló fejével gondolkodjunk Nem terméket adunk el, hanem a hozzá fűződő ‘érzéseket’. Milyen előnyt és nyereséget nyújt a vásárló, igénybe vevő számára Milyen értéket teremt?
Ennek érdekében tudnunk kell: Kik a lehetséges és meglévő vevőink, ki a célcsoportunk? Milyenek a látens és meglévő igényeik? Mi az, amiben a mi vagyunk a legjobbak, mire építhetünk? Hogyan tudjuk ezt bizonyítani, és egyúttal versenytársainktól is megkülönböztetni magunkat?
Feladat Új szolgáltatások tervezése és új piaci szegmensek keresése az élménygazdaság elméletére építve
Arculat
Mi az arculat? A szervezet egységes megjelenése. Minden olyan intézményi aktivitás és vállalati jellemző, mely az intézményt minősíti és egyedi személyiségteremtő vonásokkal ruházza fel.
Az egyedi arculat összetevői Intézményi arculat tartalmi és formai elemei Intézmény egyénisége intézményi filozófia és kultúra C philosophy and culture intézmény magatartása Corporate behaviour intézményi Megjelenés Corporate design intézményi Kommunikáció Corporate communication
Arculat (corporate identity) vs. Imázs Az intézmény sugallja magáról vs. az intézményről kialakult kép Arculati kézikönyv (C.I.-Manual) Azonosítók Levelezési anyagok Kereskedelmi információhordozók Speciális információhordozók Indirekt információhordozók
Könyvtári arculat kialakítása Könyvtárak általános arculata és imázsa Adott könyvtár arculata és imázsa Minden használói csoport felé más módon kell közeledni Többféle arculat? Lehet hosszú távú illetve egy rendezvényre vagy kampányra vonatkozó
Könyvtári arculat Vizuális, Auditív elemek – minden, ami látható, érezhető, hallható, tapintható - érzékelhető Logó, névválasztás, jelmondat, színek, betűtípus, zene Könyvtár megjelenése: honlap, Facebook, Twitter, kép és videó megosztók, Könyvtár képe: feliratok, rendezettség, áttekinthetőség Könyvtáros: viselkedés, megjelenés, öltözködés, köszönés, telefonálás, panaszkezelés
A szervezet arculatának formai elemei 1. Alapvető elvárások: Logó, betűtípus, színek, színek használata, példák a színek használatára, a kézikönyvben használt szakkifejezések magyarázata, jogelőd logó használata, vállalatot megszemélyesítő figura; Alapvető /leány/vállalati előírások: a céglogó alapváltozatai, használatuk, példák, kabalafigura Jogi következmények: általános szabályok, védjegy, tartalék védjegyek (pl. defenzív, csak lefoglalja, hogy más ne használhassa pl. Adios–Adidas), tagvállalatok védjegyei Az anyavállalat és a tagvállalatok irodai papírárui: levélpapírok, névjegyek, feljegyzések, emlékeztetők, jelentések, kísérőkártyák, levelezési kártya, meghívókártya, boríték, címke, sajtóközlemények, sajtódosszié, mappa, dossziétartó Ügyviteli nyomtatványok: bélyegzőlenyomatok, űrlapok, számítógépes nyomtatványok, műszaki és szerkesztési lapok
A szervezet arculatának formai elemei 2. Kiadványok: címlap, kiadványszerkesztés, reklámkiadványok, termékkatalógusok, belső kiadványok, belső telefonkönyvek, információs táblák Hirdetési és reklámtevékenység: nemzetközi, belföldi, munkaerő-felvételi kiadványok, közterületi reklám, fényreklám, óriásplakát, hirdetőoszlop, egyéb, nyomtatott sajtóban történő, keretgrafika, reklámfilmek, reklámspot, szponzorálás, zenei azonosítók, szignál stb. Kiállítások: stand megjelenési arculata, információs felület szerkesztése,panel grafikai tervek, tipográfia, áruhordozók PR tevékenység: jelentések címlapjának kialakítása, PR-filmek, referenciafilmek, B-roll filmek, cégimázs film, termékimázs, hírlevél, prezentáció, előadás és üzletkötői anyagok, sajtófotó-adatbázis, kríziskommunikációs kézikönyv Csomagolás: általános szabályok, alapelvek, azonosítók, fogyasztói, ill. bemutató csomagolás, Termék azonosítása: általános elvárások, címkék, feliratok, alternatív lehetőségek
A szervezet arculatának formai elemei 3. Külső-belső eligazító rendszerek: épületazonosítók, világító, eligazító táblák, épületen belüli jelölések, táblák, névtáblák, belső portál, cégzászlók, stb. Vállalati autók jelölése: személyautók, teherautók, egyéb Egyen- és formaruhák: kitűzők, sisakok, kabát, védőruhák, vezetői ruházat, formaruhák, megjelenés különböző rendezvényeken Ajándék- reklámtárgyak: ajándékozási alkalmak, ajándékozás kritériumai, értékhatárok, reklámtárgyak, falinaptárak, üdvözlőkártyák Hálózati kommunikáció: cégen belüli kommunikáció, publikációk, szakmai tanácskozások, kutatási együttműködések, cégújság, céghíradó, adatbázis-elérés, a cég és meghatározott személyek közötti kommunikáció, kapcsolattartási elvárások, titoktartási kódok, honlapok, Egyéb – elektronikus- kommunikáció, CD, videokazetta, belső videóhálózat, Műszaki melléklet
Panaszkezelés mint marketing eszköz
Panaszkezelés a Domino's Pizzánál
Nemzeti könyvtárak honlapjainka marketing irányultsága Küldetésnyilatkozat Piac szegmentálás Reklám Digitális marketing Cégidentitás Felhasználói igények és elégedettség A felmérés 2008. júliusában zajlott
MI GÁTOLHATJA A MARKETING SZEMLÉLETMÓDOT? „MI ÍGY SZOKTUK CSINÁLNI” „MINEK AZ” „MI MINDENT TUDUNK SZOLGÁLTATNI” ŐSZINTESÉG HIÁNYA VERSENYTÁRSAK FIGYELMEN KÍVÜL HAGYÁSA
Tanulságok Marketing elengedhetetlen Ismerjük a célcsoportjainkat és az ő igényeiket is Állandó trendfigyelés A modern eszközök igénybevétele
További olvasni valók Sándor Imre: Marketing kommunikáció kézikönyve. Bp.:Közgazdaságtudományi Egyetem, 2000. A nemzeti könyvtárak marketing-irányultsága / tömörítette Viszocsekné Péteri Éva. Könyvtári Figyelő. 2011. 1. sz. 155-162. p. Hartmut Schwamm, Derek Stephens és Marigold Cleeve "Marketing orientation of national libraries" című, a Libri 2009. évi 59. kötete 259-274. oldalán megjelent tanulmánya alapján Vidra Szabó Ferenc: Könyvtári partnerkapcsolatok, kommunikációs kérdések. Budapest : Könyvtári Intézet, 2008.