Könyvtári marketing és arculat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A könyvtárak és a könyvtárosok szerepváltozásai
Advertisements

Mi a marketing?.
A PR eszközei. Az elmúlt évtizedben a csúcstechnológia három fontos területén, a számítástechnikában, a távközlésben és tömegkommunikációban végbement.
CORPORATE IDENTIY (C.I.)
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Reklámeszközök, reklámhordozók
Belső, külső PR, a PR eszközei, céljai
MARKETING.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Kommunikációs Főosztály
DPR kommunikáció alapelvei
Alternatív oktatási finanszírozási lehetőségek Beiskolázást (is) növelő marketing koncepciók és PR tevékenységek módszertana.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
munkakör a tanirodai gyakorlatban
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Corporate Identity a szállodaiparban
Alapfogalmak.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
Stratégiai tervezés.
Közönségkapcsolat (public relations)
A kommunikációs mix elemei
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
SZEMÉLYZETI MARKETING
Medical Spa közös kommunkációja Buktatók és kihívások Verik Orsolya Oxygen Medical.
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
Marketing alapismeret
PUBLIC RELATIONS TEMATIKA
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
PROMOTION Kotler: Reklám Személyes eladás Vásárlásösztönzés
Marketing mix.
Vállalati arculat.
Marketing alapfogalmak
A marketing piac tartalma
Könyvtári marketing és arculat „Akik a nonprofit intézményeket vezetik azoknak a választásuk nem abban áll, hogy foglalkozzanak-e a marketinggel, hanem,
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Sponsorare necesse est
Vizsga feladatok (Minta)
2010-ben AZ ÉV KÖNYVTÁRA Egyházi Könyvtárak Egyesülése szakmai továbbképzése Veszprém, június 26.
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az EEM helye a menedzsmentben
A marketingkommunikáció
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A fogyasztói tudat befolyásolása a közösségi marketing eszközeivel
A MARKETING FOLYAMATA.
Portfólió Horváth Violetta Marketing menedzser
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
BRAND KIALAKÍTÁSA A KÖNYVTÁRBAN
Marketing alapok Kopcsay László.
Állatorvosi outsourcing Turóczy-Faritz Judit Praxismenedzsment Konferencia 2014.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
WKING PARTNERSÉG BEMUTATÓ. WKing Kereskedőház az Ön cége szolgálatában Tapasztalatunk: 10+ év e-commerce 20+ év kereskedelem 10+ év online marketing tapasztalat.
az Akasztói Szikiponty
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
A marketinginformációs rendszer
Innováció-menedzsment a könyvtárban
Előadás másolata:

Könyvtári marketing és arculat „Akik a nonprofit intézményeket vezetik azoknak a választásuk nem abban áll, hogy foglalkozzanak-e a marketinggel, hanem, hogy jól vagy rosszul csinálják.” Péterfi Rita

Marketing TÁRSADALMI ÉS VEZETÉSI LÉPÉSEK LÁNCOLATA, AMELYNEK SORÁN AZ EGYÉNEK ÉS CSOPORTOK TERMÉKEKET ÉS ÉRTÉKEKET ALKOTNAK ÉS CSERÉLNEK KI EGYMÁS KÖZÖTT, MIKÖZBEN KIELÉGÍTIK SZÜKSÉGLETEIKET ÉS IGÉNYEIKET. Philip Kotler,1992.

Alapfogalmak 1. SZÜKSÉGLET IGÉNY KERESLET TERMÉK / SZOLGÁLTATÁS HIÁNYÉRZETET OKOZ ALAPVETŐ – TÁPLÁLKOZÁS MÁSODLAGOS - OLVASÁS IGÉNY SZÜKSÉGLET KIELÉGÍTÉSÉRE IRÁNYUL ÉLELMISZER VÁSÁRLÁS KÖNYVTÁRBA JÁRÁS KERESLET KONKRÉT TERMÉK / SZOLGÁLTATÁS IRÁNTI IGÉNY, AMELY MÖGÖTT VÁSÁRLÁSI HAJLANDÓSÁG ÁLL TERMÉK / SZOLGÁLTATÁS AZON FIZIKAI, ESZTÉTIKAI ÉS SZIMBOLIKUS TULAJDONSÁGOK ÖSSZESSÉGE, AMELYEK VALAMELY IGÉNY KIELÉGÍTÉSÉRE FELAJÁNLHATÓK

Alapfogalmak 2. CÉLCSOPORT PIAC PIACFOGLALÁS PIACI RÉS TERMÉK VAGY SZOLGÁLTATÁS LEGNAGYOBB VALÓSZÍNŰSÉGŰ VEVŐCSOPORTJA PIAC AZON POTENCIÁLIS FOGYASZTÓK ÖSSZESSÉGE, AKIK AZONOS SZÜKSÉGLETEKKEL RENDELKEZNEK, ÉS EZEK KIELÉGÍTÉSÉRE HAJLANDÓK CSERÉRE PIACFOGLALÁS A PIAC MEKKORA RÉSZÉT AKARJUK ÉS TUDJUK SZOLGÁLTATÁSAINK SZÁMÁRA LEFOGLALNI PIACI RÉS A PIACNAK AZ A RÉSZE, AHOL A KERESLETET NEM VAGY NEM ELÉGGÉ ELÉGÍTI KI A KÍNÁLAT.

A cseréhez szükséges LEGALÁBB KÉT FÉL MINDEGYIK FÉLNEK VAN VALAMIJE, AMI A MÁSIK SZÁMÁRA ÉRTÉKET HORDOZ (KERESLET - KÍNÁLAT) MINDEGYIK FÉL KOMMUNIKÁCIÓ-KÉPES ÉS ÁT TUDJA ADNI, AMIT FELAJÁNLOTT MINDEGYIK FÉL ELFOGADHATJA V. ELUTASÍTHATJA AZ AJÁNLATOT MINDEGYIK FÉL KÍVÁNATOSNAK TARTJA A MEGÁLLAPODÁST. Philip Kotler

Van-e szüksége a könyvtáraknak marketingre? Nem ez a kérdés, hanem az , hogy milyenre? Verseny a kulturális piacon: Finanszírozott forrásokért Információ szolgáltatásáért Használók elvárásainak minél jobb teljesítéséért presztízsér

Non-profit szervezetek marketing tevékenysége A LEHETŐ LEGHATÁSOSABBAN KOMMUNIKÁLJON A FELHASZNÁLÓIVAL, MEGÉRTHESSE IGÉNYEIK VÁLTOZÁSÁT, ERRE ÉPÍTVE MEGFELELŐ SZOLGÁLTATÁST NYÚJTSON, ÁLLANDÓ VISSZAJELZÉSRE ADJON LEHETŐSÉGET

A MARKETING SZEMLÉLETMÓD VÁRHATÓ EREDMÉNYEI AZ INTÉZMÉNY SZOLGÁLTATÁSAINAK ÉS CÉLJAINAK ISMERETE VERSENYTÁRSAK ISMERETE PIAC (FELHASZNÁLÓK) AZONOSÍTÁSA MARKETING STRATÉGIA ÉS MARKETING TERV KIDOLGOZÁSA MARKETING-MIX ALKALMAZÁSA

A marketing folyamata IGÉNYEK ÖSSZEGZÉSE INTÉZMÉNY ELEMZÉSE PIACI LEHETŐSÉGEK ELEMZÉSE – KIK A FELHASZNÁLÓK TAKTIKAI MARKETING PROGRAM ÉRTÉKELÉS

Marketing kutatás KUTATÁSI CÉL MEGHATÁROZÁSA MÁR MEGLEVŐ ADATOK ÖSSZEGYŰJTÉSE KÖLTSÉGELEMZÉS ADATGYŰJTÉS FORMÁJÁNAK ÉS MÓDSZERTANÁNAK MEGHATÁROZÁSA DÖNTÉS AZ ADATOK FELDOLGOZÁSÁRÓL ÉS KÖZREADÁSÁRÓL MINTA KIVÁLASZTÁSA ADATGYŰJTÉS FELDOLGOZÁS, ELEMZÉS, ÉRTÉKELÉS ÖSSZEGZÉS

Hogyan gyűjthetek adatokat? Kérdőív Fókuszcsoport Interjúk Önkéntes és szinte „öntudatlan” adatszolgáltatás (?)

Marketing terv KÜLSŐ- ÉS BELSŐ KÖRNYEZET ELEMZÉSE FEJLESZTENDŐ TERMÉK MEGHATÁROZÁSA PIACSZEGMENTÁCIÓ, CÉLCSOPORTOK ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ DIREKT ÉS INDIREKT KÖLTSÉGEK ELLENŐRZÉSI LEHETŐSÉGEK

Marketing mix Termék marketing (4 P) Product Price Place Promotion Szolgáltatás marketing (4 C vagy 7 P) Customer solution/needs Customer cost Convenience Communication People Physical evidence Process

A szolgáltatás termék CSELEKVÉS VAGY TELJESÍTMÉNY, AMIT AZ EGYIK FÉL FELAJÁNLHAT A MÁSIKNAK NEM TÁRGYIASULT NEM EREDMÉNYEZ TULAJDONJOGOT HELYTTESÍTHETŐ MEGFOGHATATLAN ELVÁLASZTHATATLAN INGADOZÓ ROMLÉKONY DIFERENCIÁLATLAN

Marketing kommunikáció Marketing kommunikáció eszközei Marketing kommunikáció Élőbeszéd,előadás Sajtóhirdetés Reklámnyomtatványok Plakát Reklámtáblák Egyéb köztéri hirdetések Rádió és tv reklám reklámfilm Reklám ajándék Kiállítás, bemutató Kirakat reklám Csomagolás védjegy

Élménygazdaság (experience economy) A vásárló fejével gondolkodjunk Nem terméket adunk el, hanem a hozzá fűződő ‘érzéseket’. Milyen előnyt és nyereséget nyújt a vásárló, igénybe vevő számára Milyen értéket teremt?

Ennek érdekében tudnunk kell: Kik a lehetséges és meglévő vevőink, ki a célcsoportunk? Milyenek a látens és meglévő igényeik? Mi az, amiben a mi vagyunk a legjobbak, mire építhetünk? Hogyan tudjuk ezt bizonyítani, és egyúttal versenytársainktól is megkülönböztetni magunkat?

Feladat Új szolgáltatások tervezése és új piaci szegmensek keresése az élménygazdaság elméletére építve

Arculat

Mi az arculat? A szervezet egységes megjelenése. Minden olyan intézményi aktivitás és vállalati jellemző, mely az intézményt minősíti és egyedi személyiségteremtő vonásokkal ruházza fel.

Az egyedi arculat összetevői Intézményi arculat tartalmi és formai elemei Intézmény egyénisége intézményi filozófia és kultúra C philosophy and culture intézmény magatartása Corporate behaviour intézményi Megjelenés Corporate design intézményi Kommunikáció Corporate communication

Arculat (corporate identity) vs. Imázs Az intézmény sugallja magáról vs. az intézményről kialakult kép Arculati kézikönyv (C.I.-Manual) Azonosítók Levelezési anyagok Kereskedelmi információhordozók Speciális információhordozók Indirekt információhordozók

Könyvtári arculat kialakítása Könyvtárak általános arculata és imázsa Adott könyvtár arculata és imázsa Minden használói csoport felé más módon kell közeledni Többféle arculat? Lehet hosszú távú illetve egy rendezvényre vagy kampányra vonatkozó

Könyvtári arculat Vizuális, Auditív elemek – minden, ami látható, érezhető, hallható, tapintható - érzékelhető Logó, névválasztás, jelmondat, színek, betűtípus, zene Könyvtár megjelenése: honlap, Facebook, Twitter, kép és videó megosztók, Könyvtár képe: feliratok, rendezettség, áttekinthetőség Könyvtáros: viselkedés, megjelenés, öltözködés, köszönés, telefonálás, panaszkezelés

A szervezet arculatának formai elemei 1. Alapvető elvárások: Logó, betűtípus, színek, színek használata, példák a színek használatára, a kézikönyvben használt szakkifejezések magyarázata, jogelőd logó használata, vállalatot megszemélyesítő figura; Alapvető /leány/vállalati előírások: a céglogó alapváltozatai, használatuk, példák, kabalafigura Jogi következmények: általános szabályok, védjegy, tartalék védjegyek (pl. defenzív, csak lefoglalja, hogy más ne használhassa pl. Adios–Adidas), tagvállalatok védjegyei Az anyavállalat és a tagvállalatok irodai papírárui: levélpapírok, névjegyek, feljegyzések, emlékeztetők, jelentések, kísérőkártyák, levelezési kártya, meghívókártya, boríték, címke, sajtóközlemények, sajtódosszié, mappa, dossziétartó Ügyviteli nyomtatványok: bélyegzőlenyomatok, űrlapok, számítógépes nyomtatványok, műszaki és szerkesztési lapok

A szervezet arculatának formai elemei 2. Kiadványok: címlap, kiadványszerkesztés, reklámkiadványok, termékkatalógusok, belső kiadványok, belső telefonkönyvek, információs táblák Hirdetési és reklámtevékenység: nemzetközi, belföldi, munkaerő-felvételi kiadványok, közterületi reklám, fényreklám, óriásplakát, hirdetőoszlop, egyéb, nyomtatott sajtóban történő, keretgrafika, reklámfilmek, reklámspot, szponzorálás, zenei azonosítók, szignál stb. Kiállítások: stand megjelenési arculata, információs felület szerkesztése,panel grafikai tervek, tipográfia, áruhordozók PR tevékenység: jelentések címlapjának kialakítása, PR-filmek, referenciafilmek, B-roll filmek, cégimázs film, termékimázs, hírlevél, prezentáció, előadás és üzletkötői anyagok, sajtófotó-adatbázis, kríziskommunikációs kézikönyv Csomagolás: általános szabályok, alapelvek, azonosítók, fogyasztói, ill. bemutató csomagolás, Termék azonosítása: általános elvárások, címkék, feliratok, alternatív lehetőségek

A szervezet arculatának formai elemei 3. Külső-belső eligazító rendszerek: épületazonosítók, világító, eligazító táblák, épületen belüli jelölések, táblák, névtáblák, belső portál, cégzászlók, stb. Vállalati autók jelölése: személyautók, teherautók, egyéb Egyen- és formaruhák: kitűzők, sisakok, kabát, védőruhák, vezetői ruházat, formaruhák, megjelenés különböző rendezvényeken Ajándék- reklámtárgyak: ajándékozási alkalmak, ajándékozás kritériumai, értékhatárok, reklámtárgyak, falinaptárak, üdvözlőkártyák Hálózati kommunikáció: cégen belüli kommunikáció, publikációk, szakmai tanácskozások, kutatási együttműködések, cégújság, céghíradó, adatbázis-elérés, a cég és meghatározott személyek közötti kommunikáció, kapcsolattartási elvárások, titoktartási kódok, honlapok, Egyéb – elektronikus- kommunikáció, CD, videokazetta, belső videóhálózat, Műszaki melléklet

Panaszkezelés mint marketing eszköz

Panaszkezelés a Domino's Pizzánál

Nemzeti könyvtárak honlapjainka marketing irányultsága Küldetésnyilatkozat Piac szegmentálás Reklám Digitális marketing Cégidentitás Felhasználói igények és elégedettség A felmérés 2008. júliusában zajlott

MI GÁTOLHATJA A MARKETING SZEMLÉLETMÓDOT? „MI ÍGY SZOKTUK CSINÁLNI” „MINEK AZ” „MI MINDENT TUDUNK SZOLGÁLTATNI” ŐSZINTESÉG HIÁNYA VERSENYTÁRSAK FIGYELMEN KÍVÜL HAGYÁSA

Tanulságok Marketing elengedhetetlen Ismerjük a célcsoportjainkat és az ő igényeiket is Állandó trendfigyelés A modern eszközök igénybevétele

További olvasni valók Sándor Imre: Marketing kommunikáció kézikönyve. Bp.:Közgazdaságtudományi Egyetem, 2000. A nemzeti könyvtárak marketing-irányultsága / tömörítette Viszocsekné Péteri Éva. Könyvtári Figyelő. 2011. 1. sz. 155-162. p. Hartmut Schwamm, Derek Stephens és Marigold Cleeve "Marketing orientation of national libraries" című, a Libri 2009. évi 59. kötete 259-274. oldalán megjelent tanulmánya alapján Vidra Szabó Ferenc: Könyvtári partnerkapcsolatok, kommunikációs kérdések. Budapest : Könyvtári Intézet, 2008.