Dr. Tátrai Anna docens BGF Külkereskedelmi kar INCOTERMS 2010 Dr. Tátrai Anna docens BGF Külkereskedelmi kar
Az INCOTERMS, mint a szerződés része Csak akkor, ha belefoglalták a szerződésbe Fuvarozók, egyéb közreműködők Csak az eladóra és a vevőre vonatkozik
Az INCOTERMS klauzulák felépítése: 10-10 kötelezettség: eladó vevő 1. Leszállítás Fizetés 2. Engedélyek, felhatalmazások, biztonsági intézkedések 3. Szerződéskötés fuvarozóval, biztosítóval 4. Az áru átadása Az áru átvétele 5. Kockázat viselés 6. Költségmegosztás 7. Értesítési kötelezettség 8. Teljesítést igazoló okmányok 9. Ellenőrzés, csomagolás, jelölés PSI 10. Segítségnyújtás információkkal, és a hozzá kapcsolódó költségek
Az INCOTERMS korlátai: Mit nem tartalmaz? Fizetési módot A tulajdonjog átszállásának helyét és idejét Kártérítési eljárást
Omnimodális klauzulák EXW… FCA… CPT… CIP… DAT… DAP… DDP…
Tengeri és belvízi klauzulák FAS… FOB… CFR… CIF…
EXW eladó telephelye Fuvareszköz: bármilyen Költség-és kockázatátszállás: az eladó telephelyén Hátrány: légi, vízi, iparvágánnyal nem rendelkező vasúti fuvarozásnál Konténer: üres futás költségei Helyes konténerparitás: induló fcl Gyűjtőforgalom: nem értelmezhető Egyéb: vámkezelés, berakás a vevő kötelezettsége Rakodás kérdése
FCA induló főfuvareszközön Fuvareszköz: bármilyen Költség-és kockázatátszállás: az induló fuvareszközön, vagy reptéren vagy gyűjtőraktárban Helyes helymegjelölés vízi, légi, vasúti fuvarozásnál Konténer: FCL közút, iparvágányos vasút, a többinél LCL
CPT rendeltetési hely Fuvareszköz: bármilyen Kétpontos! Költség átszállás: a rendeltetési állomáson, az érkező fuvareszközön Kockázat átszállás: az induló fuvareszközön Nem előnyös: vízi és légi (vasúti) fuvarozásnál, a vevő telephelyéig értelmezni Konténer: érkező FCL ajánlható Gyűjtőforgalomnál: érkező gyűjtőpontig
CIP rendeltetési hely Fuvareszköz: bármilyen Költség átszállás: a rendeltetési állomáson, az érkező fuvareszközön Kockázat átszállás: az induló fuvareszközön Az eladónak biztosítást is kell kötnie a vevő javára „C” klauzula, 110%. Efelett a vevő költségére Nem előnyös: vízi és légi (vasúti) fuvarozásnál, a vevő telephelyéig értelmezni Konténer: érkező FCL ajánlható Gyűjtőforgalomnál: érkező gyűjtőpontig
DAT… átadva a terminálon Fuvareszköz: bármilyen Kockázat átszállása: a megnevezett érkezési terminálon a fuvareszközből kirakva Költség átszállása: a megnevezett érkezési terminálon, a fuvareszközből kirakva
DAP… átadva a megnevezett helyen Fuvareszköz: bármilyen Kockázat átszállása: a megnevezett érkezési helyen a fuvareszközön Költség átszállása: a megnevezett érkezési helyen a fuvareszközön
DDP megrendelő telephelyéig, elvámolva Fuvareszköz: bármilyen Költség és kockázat átszállás a vevő telephelyén, az áru elvámoltatása után Eladó által végeztetett import vámkezeltetés miatt nem ajánlható, ha ezt nem tudjuk elvégeztetni PSI sem a vevő kötelezettsége
FAS indulási kikötő Fuvareszköz: csak vízi Költéség és kockázat átszállás: az indulási kikötőben vagy könnyítőhajón a nagyhajó oldalfala mellett Konténer: az FCA… ajánlható helyette Gyűjtőforgalomban nem szokás Az eladó fuvarozási szerződést köthet a vevő helyett Egyéb: az eladó nem rakja be az árut USA: FOB helyett alkalmazzák
FOB induló hajón Fuvareszköz: csak vízi Költség és kockázat átszállás: az indulási kikötőben lévő hajón Konténer: az FCA … előnyösebb helyette Gyűjtőforgalomban is előfordul Egyéb: FIO/ S / T kiegészítéssel a rakodás sem a vevőt terheli
CFR érkezési kikötő Fuvareszköz: csak vízi Kétpontos! Költség átszállás: a rendeltetési kikötőben, az érkező hajón Kockázat átszállás: az indulási kikötőben a hajó fedélzetén Konténer: helyette: CPT… ajánlott Gyűjtőárunál is előfordul
CIF érkezési kikötő Fuvareszköz: vízi Kétpontos! Költség átszállás: a rendeltetési kikötőben, az érkező hajón Kockázat átszállás: az indulási kikötőben a hajó fedélzetén Az eladónak biztosítást kell kötnie a vevő javára Konténer: helyette CIP… javasolt Gyűjtőárunál is előfordul