TÁMOP 3.1.4 – PROJEKTZÁRÁS KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSSAL AZ OKTATÁS JÖVŐJÉÉRT ( TÁMOP 3.1.4. – 08/2 – 2009 – 0019) Kern Zoltán közoktatási szakértő Támop.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
TÁMOP / „Táguló világ” - Kompetencia alapú oktatás Jászárokszálláson
Bedő Ferenc közoktatási szakértő komplex intézményi szaktanácsadó
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
1. TÁMOP /2 Kompetenciaalapú oktatás,egyenlő hozzáférés –Innovatív intézményekben Záró konferencia Mikszáth Kálmán Gimnázium, Postaforgalmi Szakközépiskola.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
 Városi Óvodai intézmény – eFt  Arany János Általános Iskola – eFt  Kossuth Lajos Általános Iskola – eFt  Móricz Zsigmond Gimnázium,
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Kompetencia alapú oktatás a Közgazdasági Szakközépiskolában TÁMOP / „Kompetencia alapú oktatással a minőségért Zala megyében”
A kompetencia alapú nevelés és oktatás elterjesztése Celldömölkön
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
Társadalmi Megújulás Operatív Program
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Vas megye közoktatási intézményeiben - TÁJÉKOZTATÓ -
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP / 08 / 2. A kompetencia alapú.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
intézményi folyamat-szaktanácsadó
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
1 TÁMOP-3.1.4/08/2. A Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézetének szolgáltatásai Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
TÁMOP-3.1.4/08/ Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben Kiss Gyöngyi szakmai vezető 1.
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Projektnyitó konferencia augusztus 28.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Új Magyarország Fejlesztési Terv
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola Kertvárosi Általános Művelődési Központ.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Előadás másolata:

TÁMOP 3.1.4 – PROJEKTZÁRÁS KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSSAL AZ OKTATÁS JÖVŐJÉÉRT ( TÁMOP 3.1.4. – 08/2 – 2009 – 0019) Kern Zoltán közoktatási szakértő Támop 3.1.4 tanácsadó kernzoltan56@t-online.hu www.kernszolgaltato.hu www.innovaciohelp.ning.com www.iktpedagogia.ning.com

PROJEKT IDŐSZAK

INDIKÁTOROK Akkreditált pedagógus továbbképzésben (1 vagy több) tanúsítványt szerzett pedagógusok száma 121 Akkreditált pedagógus továbbképzésben megszerzett tanúsítványok száma 367 Szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia területen teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási programcsomag szerint foglalkoztatott tanulók száma 129 Matematika kulcskompetencia területen teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási programcsomag szerint foglalkoztatott tanulók száma Az óvodai programcsomag szerint foglalkoztatott gyermekek száma 23 Tantárgytömbösítés módszertannal szervezett tanórák aránya 5%

INDIKÁTOROK Szakrendszerű oktatás esetén tantárgyi bontás nélküli műveltségterületi oktatásban részesülő tanulócsoportok 8 A pedagógiai programban megjelenített és megvalósított, moduláris programok száma 4 A pedagógiai programban megjelenített és megvalósított három hetet meghaladó projektek száma IKT-val segített tanórák aránya (a programba bevont tanulócsoportok implementációban érintett összes tanóráihoz képest 25%

Problémák, leküzdendő gátak Homogén csoportokra törekvés Ismeretközpontúság Tanárközpontúság A tanár saját magát tartja a legfőbb ismeretforrásnak A tanulás helyett még mindig a tanításon van a hangsúly A tantárgyak közötti integráció hiánya „Krétapedagógia” 5

IKT STRATÉGIA Az oktatási informatikai stratégia célja olyan, a korszerű tudásalapú társadalom követelményeinek megfelelő oktatási informatikai hálózat, informatikai eszközök és oktatási módszerek létrehozása, amelyek hatékonyan támogatják az iskolai oktatásban résztvevő tanulók és tanárok munkáját Pontosan meg kell határozni a fenntartói és intézményi szinten kezelendő adatokat és folyamatokat Megfelelő oktatás-módszertani fejlesztéseket kell végrehajtani 6

TOVÁBBKÉPZÉSEK Pedagógusok képzése: ( 4 x 30 ) Általános pedagógiai továbbképzések ( 30 ó ) - Új tanulásszervezési eljárások alkalmazása Általános pedagógiai módszertani továbbk.(30 ) - Választás alapján Kompetencia alapú oktatási progr. Alkalm. (30) Infokommunikációs technológiák ( 30 )

TOVÁBBKÉPZÉSEK Menedzsment képzés: ( 2 x 30 óra ) 1., - változásmenedzsment - projektmenedzsment 2., - projektpedagógia - tantárgytömbösített oktatás

KÉPZÉSEK Vezetőképzések Változásmenedzsment, projektmenedzsment Új oktatásszervezés az intézményben Kötelező képzések Új tanulásszervezési eljárások alkalmazása Infokommunikációs technológiák (IKT) oktatásban Módszertani képzések Kooperatív tanulás Tanórai differenciálás heterogén csoportban Hatékony tanuló-megismerési technikák Osztályzat nélküli pedagógiai értékelés Tevékenységközpontú pedagógiák Professzionális tanári kommunikáció Drámapedagógia Óvoda-iskola átmenet Tanulás tanulása(tanulásmódszertan) Kompetencia képzések Óvodai - programcsomag bevezetése SZÉSZA 14 - programcsomag bevezetése SZÉSZA 58 - programcsomag bevezetése SZÉSZA 912 - programcsomag bevezetése MAT 14 - programcsomag bevezetése MAT 58 - programcsomag bevezetése MAT 912 - programcsomag bevezetése INY 16 - programcsomag bevezetése INY 712 - programcsomag bevezetése SNI és HHH képzések SNI gyermekek együttnevelésére felkészítő képzés IPR bevezetését támogató tt. alapozó képzés IPR alkalmazását támogató tt. módszertani képzés Tantestületi képzések Interaktív eszközök alkalmazása Tanulás tanítása módszertani képzés Egyéb képzések Mérés értékelés IKT alapozó

SZÁNDÉKOK tanulásszervezés módszertan

TANÁCSADÁS) Komplex intézményi szaktanácsadó Intézményi folyamat szaktanácsadó IKT fejlesztési folyamat szaktanácsadó Kompetenciaterületi mentor tanácsadó IKT mentor szaktanácsadó

A projekt menedzsment hatóköre stratégiai szint vezetés tervezés szervezés irányítás teljesítmény Az ábra a menedzsment tevékenységek modellje. Különbség stratégiai, taktikai, és operatív szintek között. A vezetés stratégiai tevékenység Az irányítás taktikai tevékenység A szakmai munka operatív tevékenység. A PM irányítási tevékenység, nem vezetési és nem operatív tevékenység! Akkor van gond, ha a stratégiai szint irányítani akar, ha az irányítási szint szakmai munkát akar végezni, vagy ha a szakmai emberek irányítani, esetleg vezetni akarnak.

Kapcsolatrendszer a projektmegvalósításban Régiós központok Régiós koordinátor Szakmai vezető, intézményvezető Referencia intézmények 13 13

A VEZETÉS, TANÁCSADÁS FELADATAI Elérni kívánt jövőbeni pozíció megfogalmazása Tervezett tevékenységek, tevékenységcsoportok pontos azonosítása, ütemezése Új szükségletek alapján felismerésén alapuló innovatív célok megfogalmazása Feltétel biztosítás Képzések koordinálása 14 14

TÁMOP 3.1.4 – Igazi cél A gyerekek számára élvezetes IKT eszközökkel támogatott, élményszerű tanulási környezetet biztosító korszerű tanulásszervezési eljárások gyermekközpontú módszertani lehetőségek elterjesztése az intézményekben.

EGYÜTTMŰKÖDÉS

NYILVÁNOSSÁG

TÁMOGATÁS

KÖLTSÉGVETÉS

TANESZKÖZÖK

TANESZKÖZÖK Tanulói taneszközök, segédletek Tanári módszertani könyvek, segédletek Egyéb eszközi elemek ( demonstrációs segédletek és licencek, Értékelési eszközök Kompetencia alapú oktatást támogató egyéb taneszközök

FENNTARTÁSI KÖTELEZETTSÉG A projekt eredményeinek a projekt zárásától számított 5 éves fenntartása. A módosított helyi nevelési tervnek, helyi tantervnek megfelelő gyakorlat folytatását (legalább annyi óvodai és iskolai tanulócsoportban), mint amennyi a projektben érintett volt. Az óvodai programcsomag alkalmazását, illetve a módosított pedagógiai program szerinti tartalmi munkavégzést. Olyan módszerek, tanulásszervezési eljárások megjelenítését és további alkalmazását, mely elősegíti, vagy lehetővé teszi a kompetencia alapú nevelés és oktatás elterjedését, illetve az integrált nevelés céljainak megvalósulását. A közoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzésben feltárt problémák és az intézkedési tervben ezekre vonatkozóan tervezett beavatkozások ütemezett megvalósítása és az eredmények fenntartása a hátrányos helyzetű gyermekek esélyegyenlőségének javítása érdekében.

FENNTARTÁSI KÖTELEZETTSÉG Az intézmények a módosított nevelési program szerinti pedagógiai gyakorlat folytatását szervezeti átalakítás esetén is garantálják. A pályázó vállalja – a projekt megvalósításának zárásától számított 5 évig, hogy a támogatásból beszerzett eszközök rendeltetésében és tulajdonjogviszonyban változás nem történik, a projekttel kapcsolatos minden dokumentum elkülönített megőrzését, nyilvántartását legalább 2020. december 31-ig.

OKTATÁSPOLITIKAI IRÁNYOK A tervek szerint a következő tanévben kidolgozzák és elindulhat a pedagógus életpálya-modell . Csökkenteni szeretnék a tananyag mennyiségét, s ezzel párhuzamosan differenciálják az iskolák profilját. Az állam magára vállalná a pedagógusok és az őket segítő alkalmazottak bérének finanszírozását Az államtitkár úgy értékelt, hogy ami az oktatásban az elmúlt nyolc évben történt, az elfogadhatatlan és megbocsáthatatlan. Az egész nemzet oktatási rendszerét kell újjáépíteni, hogy a nevelőmunka helyére kerüljön

OKTATÁSPOLITIKAI IRÁNYOK A 2005-ben bevezetett érettségi rendszer jelen formájában elhibázott. „ami ma a Nemzeti alaptantervben (Nat) van, az tragédia” Mostani oktatáspolitikából a szakértő szerint leginkább a folyamatszabályozás és a visszacsatolás hiányzik Kiépülne egy támogató felügyeleti rendszer, egy inspektori, egy tankerületi inspektorátus A kormány átalakítja a szakképzés rendszerét, és azt tervezi, hogy fokozatosan bevezeti a 9.évfolyamtól kezdődő hároméves szakiskolai képzési rendszert.

Ismeretelméleti alapok Tradicionális tanulási környezet Konstruktivista tanulási környezet A tudás nem a külső realitás mása, hanem modell jellegű mentális konstrukció, amely személy és kontextusfüggő. A tudás pontos képet alkot az adott realitásról, megosztható és átadható, objektív, sem személyhez sem kontextushoz nem kötődik. Ismeretelméleti alapok A tanulási környezet fogalma

Tradicionális tanulási környezet TANÍTÁS A tanár aktív pozíciója MAGYARÁZAT, LEVEZETÉS, ÁBRÁZOLÁS INSTRUKCIÓ A TANULÁS PERCEPTÍV FOLYAMAT A tanuló passzív pozíciója TANULÁS Tabula rasa Tradicionális tanulási környezet

Konstruktivista tanulási környezet A tanuló aktív pozíciója SZITUATÍV, KONTEXTUÁLIS, TÁRSAS KONSTRUKCIÓ MOTIVÁLÁS,TÁMOGATÁS,TANÁCSADÁS A tanár reaktív pozíciója TANÍTÁS Konstruktivista tanulási környezet

Számítógéppel segített tanulás Online, webalapú tanulás Számítógéppel segített tanulás nyitott információforrások adattárolás hálózati kommunikáció adatfeldolgozás e-learning kiterjesztett valóság interaktivitás didaktikai design hipertext modularitás multimédia rendszerszemlélet animáció szimuláció Távoktatás virtuális valóság idő- és térbeli függetlenség tanulás- és tanulóközpontúság önirányításos tanulás Didaktica elektromagna? Az e-learning virtuális valóságai. Új Pedagógiai Szemle, 2004/11

Számítógéppel segített tanulás Online, webalapú tanulás nyitott információforrások interaktivitás hálózati kommunikáció hipertext kiterjesztett valóság multimédia animáció Magas belépési küszöb szimuláció Magas szintű digitális írástudás Alacsony belépési küszöb Alapfokú digitális írástudás + motiváció + műveltség Probléma: + motiváció kognitív hozzáférés Probléma: technikai hozzáférés TANULÓ

IKT,IKT,IKT… Az órán, foglalkozáson a pedagógus, tanár, az előre elkészített anyagot multimédiás tartalmak bemutatására is alkalmas berendezéssel mutatja be, felhasználva az „IKT az oktatásban" témában megszerzett ismereteit. A diákok az órán kívüli időszakban is hozzáférnek az órai anyaghoz, annak kiegészítéseihez, ezekkel kapcsolatban önellenőrző és tanári ellenőrzés mellett végezhető feladatokat kapnak. A tankönyvek, szöveggyűjtemények, szótárak, lexikonok jelentős része elektronikus formában is hozzáférhetővé válik

IKT,IKT,IKT… Az intézmény minden egyes pedagógusa, tanára külön számítógéppel dolgozhat. Megvalósul a diákok és számítástechnikai eszközök arányában az 6:1 arány A prezentációs technológiák, a projektorok, aktív táblák, szintén a mindennapi felhasználás eszközeivé válik. Az IKT eszközhasználat a tanórák 30 % -ában ellenőrizhetően megvalósul. FTP tárhelyen a tananyagok a tanulók számára elérhetővé válik.

IKT,IKT,IKT… A pedagógusok teljes körűen rendelkeznek hordozható IKT eszközökkel. Az éves beiskolázási tervben a tantestület legalább 30 %-a IKT alkalmazással kapcsolatos képzésre kerül beiskolázásra. Az országos kompetenciamérések másodelemzése minden tanévben megtörténik. Az intézmény a mérési rendszerét olyan IKT eszközzel támogatott nyilvántartásban jeleníti meg, amelyből a hozzáadott pedagógiai értékre egzakt számadatokkal lehet következtetni.

PEDAGÓGIAI PROGRAM az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai alapelveit, céljait, feladatait, eszközeit, eljárásait, a személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatokat, a közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatokat, a beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai tevékenységet, a tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységet, a gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatokat, a tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő programot, a szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységet, a pedagógiai program végrehajtásához szükséges nevelő-oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzékét, a szülő, tanuló, iskolai és kollégiumi pedagógus együttműködésének formáit, továbbfejlesztésének lehetőségeit, IKT stratégia

JÓ GYAKORLATOK - INNOVÁCIÓK Innovációk – referencia intézménnyé válás. Eszközlista Tevékenységtérkép