A közúti fuvarozás nemzetközi szabályozása
Multilaterális egyezmények: A CMR Egyezmény Létrejötte: 1956.május Életbelépése: 1961. Július 2. Magyarországon: 1970. IRU szerepe 8 fejezetből áll: Alkalmazási terület Fuvarozói felelősség Felelőssége más személyekért Fuvarozási szerződés megkötése és végrehajtása Felszólamlás és kereset Egymást követő fuvarozók által végzett fuvarozásra vonatkozó rendelkezések Egyezménnyel ellentétes kikötések semmissége Záró rendelkezések
CMR biztosítás Nemzetközi közúti árufuvarozói felelősségbiztosítás A fuvarozó feladatának gondos ellátására irányuló kötelmi biztosítás A biztosító kötelezettsége: Kártérítés az áru sérülése és elvesztése esetén a meghatározott kárlimitek mértékéig 7 millió HUF 50 ezer USD 100 ezer USD-nak megfelelő forint értékig
Az ADR Egyezmény Veszélyes áruk nemzetközi közúti fuvarozásáról szóló megállapodás Létrejötte: 1957. ENSZ keretében Magyarország 1979 évben írta alá A veszélyes áru olyan anyag v. tárgy, amelynek a szállítása belső, kívülről nem feltétlenül felismerhető tulajdonsága következtében (gyakran a környezeti változások hatására, csapadék, hőmérséklet) különös kockázattal jár. Ez a kockázat kiterjedhet a szállítással közvetlen kapcsolatban nem álló nagyobb térségre és személyekre (lakóházak, lakosság). A veszélyes áruk helyes besorolásáért a gyártó ill. a feladó a felelős..
Az ADR Egyezmény 3 kötete: I.kötet: alapszöveg, fogalmi meghatározások, általános előírások, rendelkezések II.kötet: „A” melléklet és függelékei: osztályba sorolás és betűrendes mutató, csomagolásra és feladásra vonatkozó előírások, csomagolóanyagokra való előírások, a be, - és kirakodásra, árukezelésre vonatkozó előírások Az okmányok használata, időszaki korlátozások, bárcák III. kötet: „B” melléklet: A fuvarozásra és a fuvareszközökre vonatkozó rendelkezések
Okmányok: Írásbeli utasítás közúti fuvarozáshoz feladó ill. gyártó állítja ki, tartalmazza az áru leírását, szükséges védőfelszerelést, biztonsági felszerelést, elsősegélynyújtásra vonatkozó előírásokat Felelős nyilatkozat
Az ATP Egyezmény A gyorsan romló élelmiszerek fuvarozásáról és a fuvareszközökről Genf AETR Egyezmény: Nemzetközi fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló európai megállapodás Magyarország 2001 évben írta alá
Vámgarancia egyezmények: Az áru belép az országba – vámköteles áru Ha nem a határon vámolják – árutovábbítási vámeljárásban vámkezelik A vámhatóság a vámárut regisztrálja A vámokmányokon feltüntetik a vámolás helyét és határidejét Ameddig az árut nem vámkezelik vámköteles, az árura valakinek vámgaranciát kell vállalnia a vámhatóság felé. A tranzit áru is vámköteles. A vámgarancia letételét helyettesítik a nemzetközi egyezményeken alapuló vámgarancia eljárások. Árutovábbítási eljárások: TIR Egyezmény Tranzit Egyezmény
TIR Létrejötte: 1975 M.o. 1978, módosítás 2001 A garancianyújtás rendszere: A rendszert az IRU dolgozta ki (nemzetközi érdekvédelmi egyesület Okmánya: TIR Carnet Kibocsátó: IRU – MKFE Igénybevételének feltételei: MKFE tagság, pénzletét
A.T.A Carnet Az áruk ideiglenes előjegyzési eljárásban való behozatala Kiadja: Kereskedelmi kamara Az áru feladója igényli TRANZIT Egyezmény EGK – EFTA országok 1988 M.o. 1996 Kétféle eljárás: T1 T2 Vámgarancia vállalók: nagyobb speditőr cégek