Nagyon sok szereplős online szerepjátékok MMORPG Nagyon sok szereplős online szerepjátékok
Kialakulás Az első szerepjáték 1974-ben készült el Dungeons & Dragons(E. Gary Gygax és Dave Arneson). Alapelve: Egy csapat fiatal, dobókockák, egy jó adag papír, valamint egy szabályrendszer. Karaktereket találtak ki, mesét a „narrátor” Tapasztalatpontokat gyüjtöttek Az első számítógépes szerepjáték 1975-ben készült el Dungeons(Don Daglow és egy claremonti egyetemista) Térkép, látóirány kezelés
MUD Az MMORPG-k ősei, a MUD-ok (Multi User Dungeon) Hack & Slash alapú szerepjáték, Chat szoba Napjainkban is vannak MUD-ok, például a United Federation of Planets nevű MUD, ami 2400 aktív felhasználóval büszkélkedhet. MUD vs. MMORPG
MMORPG Az első igazán sikeres MMORPG a 90-es évek közepén a The Realm Online volt. A nagy áttörést a 2004-es év hozta, piacra kerűlt a World of Warcraft. Számos egyéb hasonló van: Közösségi: Second Life Sport: EA Sports Hockey League Cup Való világ szimulátorok: World War II Online
Jellemzők Megosztott tér Grafikus felhasználói felület Azonnaliság Interaktivitás Folyamatosság Hagyományos Dungeons and Dragons típusú játékmenet Karakterek és rendszer a karakterek fejlesztésére Játékosok csoportjából álló klánok Raid-ek A tárgyak és a pénzek cseréjén alapuló gazdaság Moderátorok és supervisorok
Motivációk Teljesítmény(T): Kapcsolat(K): Alámerülés(A): magasabb szintekre lépés a játék működésének minél jobb megismerése a versengés, a küzdelem Kapcsolat(K): a szociális érintkezések társas kapcsolatok a csapatmunka Alámerülés(A): a kialakított világ felfedezése szerepjátszás, azonosulás a szereppel a karakter minél egyedibbé tétele menekülés a való világ elől
Maslow-i szükséglethierarchia (Dobák [2007])
A játékokra épülő üzlet Játék esetén kötelező: Vásárlás Kiegészítések Havi díj Választható Javak “Arany”, Fegyverek, Jogok, Mountok,stb...
Köszönöm a figyelmet! Boga Tamás Mesterséges világok nyomában(2008) – A világháló és a játékipar szimbiózisa – Dobó Balázs & Gutléber Csaba