Matematika kompetencia Avastetői –Széchenyi Általános Iskola ISKOLAKÉP Összeállította: Stefancsik Ferencné
„A kompetenciát úgy kell tekinteni, mint olyan általános képességet, amely a tudáson, a tapasztalaton, az értékeken és a hajlamokon alapszik, és amelyet egy adott személy tanulás során fejleszt ki magában.”
CSELEKEDJ! GONDOLKODJ! SZÁMOLJ!
1. ÉS 2. OSZTÁLY
Kulcskompetenciák szövegértés-szövegalkotás óvodai nevelés szövegértés-szövegalkotás matematikai-logikai kompetencia idegen nyelvi kompetenciák szociális, életviteli és környezeti kompetenciák életpálya-építési kompetencia infokommunikációs technológiák
Háromféle programcsomag A-típusú (Tartalmában teljességgel lefedi a legközvetlenebbül kapcsolódó műveltségterületet) B-típusú (A fejlesztés nem az erre elsősorban hivatott műveltségterület vagy tantárgy keretében, hanem más területek, tantárgyak tananyagában valósul meg) C-típus (A tanórán kívüli foglalkozásokra ajánlott programok)
A matematikai kompetencia készség és képességkomponensei Gondolkodási képességek Kommunikációs képességek Tudásszerző képességek
Gondolkodási képességek Rendszerezés Kombinativitás Deduktív, induktív következtetés Mennyiségi következtetés Gondolkodási sebesség
Kommunikációs képességek Nyelvi Nyelvi fejlettség Szövegértés Olvasási sebesség Vizuális Térlátás Térbeli viszonyok Hosszúságbecslés Rész-egész észlelés Észlelési sebesség
Tudásszerző képességek Feladatmegoldó Reakcióidő Számolási képesség Műveletvégzési sebesség Problémamegoldó Problémaérzékenység Eredetiség Kreativitás
A fejlesztés matematikai területei Számolás, számlálás, számírás Mennyiségi következtetés, becslés, mérés, valószínűségi szemlélet Szöveges feladatok Rendszerezés, kombinatív gondolkodás Induktív, deduktív következtetés
Matematika 1. évfolyam
Témakörök Tulajdonságok, relációk, állítások A számfogalom előkészítése Halmazok számossága, mennyiségek mérőszáma Ismerkedés a számokkal közelebbről Az összeadás és kivonás értelmezései Számok 10-től 20-ig Geometriai tapasztalatszerzés Számok tulajdonságai, számkapcsolatok Számolási eljárások Kiegészül a fejlesztési keresztmodulokkal
Matematika 2. évfolyam
Témakörök Ismétlés – új mozzanatokkal Számok a százas számkörben Összeadás és kivonás a százas számkörben Szorzás, bennfoglalás Több művelet együtt Geometriai alkotások térben, síkban Tükrözések Tájékozódás Valószínűségi játékok Kiegészül a fejlesztési keresztmodulokkal
Százas számkör kialakítása
Mérések
Kombinatorika Zászló készítése Sordísz Síkidomok felhasználásával alakzatok készítése
Boltos játék Vásárlás csak egy dolgot vehetnek két árut vásárolhatnak 30 forintjuk van 50 Ft-os pénzérmével vásárolnak 100 Ft-os pénzzel (Figyeljenek a visszajáróra is)
Tízesátlépés
Társasjáték Egy dobókockával Két dobókockával Három dobókockával
Rajzolás a gömbön
Csoportmunka más órákon is alkalmazható
Mutasd meg és emlékeznek, Vond be őket és megtanulják” „Mondd és elfelejtik, Mutasd meg és emlékeznek, Vond be őket és megtanulják” (Confucius)
Köszönöm figyelmeteket