Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence 2009. Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Az akadálymentesítés szakmai háttere, indokoltsága Horváth Péter SZMM Országos Fogyatékosügyi Tanács titkára Budapest, június 7.
A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
 A pedagógiai munkát segítő feladatok jogszabályi környezetének ambivalenciája: • A nevelési és oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. MKM rendelet.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Peőcz Veronika Béki Andrea
Koragyermekkori (0-7 éves) kiemelt projekt -TÁMOP 6.1.4
A koragyermekkori nevelésről
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI SZAKMAI NAPOK
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Modellértékű programok a szenvedélybetegek ellátása területén.
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Közösségi ellátók mint facilitátorok
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
Információs nap szeptember 8..
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Korai fejlesztés fontossága
RÉV Projektiroda Átvezetés Munkacsoport. Egységes Szolgáltatás Módszertan Átvezetésszolgáltatás-módszertan A munkacsoport tevékenységének célja.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
Működését meghatározó törvények,rendeletek évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről -15/2013-as EMMI rendelet a szakszolgálati intézmények működéséről.
Családtámogató ellátások
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Információigények a kliens oldaláról  Specifikus ellátás? Többletszolgáltatás: miért? -Ki észlel, ki jelez? -Ki tájékoztat?  Milyen típusú ellátásra.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Centralizáció és specializáció az Onkológiai sebészetben
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Ágazatközi együttműködés
Közoktatási alapismeretek
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Előadás másolata:

Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ Egységes Pedagógiai Szakszolgálatok, Pécs

Törvényi keretek Közoktatási tárca szabályozza Pedagógiai szakszolgálatok •A Közoktatási törvény 87. §-a szerint a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás megszervezéséről, a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenységről, továbbá a konduktív pedagógiai ellátásról a megyei, illetve a fővárosi önkormányzat gondoskodik •Az országos szakértői és rehabilitációs tevékenységet (mozgás-, hallás-, látás-, beszédvizsgáló) a főváros látja el •A korai fejlesztésre való jogosultságot, s az ellátási kötelezettséget a közoktatási törvény, megszervezésének végrehajtását pedig a 14/1994-es MKM rendelet szabályozza, tehát a korai fejlesztés a szabályozás tekintetében a közoktatás részeként jelenik meg, azonban ellátás szempontjából több tárca feladatai között szerepel (egészségügyi, szociális, igazgatási)

Lehetőségek tárháza, túlkínálat:  szülészeteken pszichológus  Down – dadahálózat  védőnői hálózat  diagnosztikus hálózat  korai fejlesztés  alternatív napközbeni ellátások, játszóházak  integrált bölcsődék  családi napközik  Biztos Kezdet Gyerekházak  speciális és integráló óvodák  szakszolgálatok Eligazodás és választás nehézsége, kényszerűsége, vakfoltok:  esetlegesség a szolgáltatások elérhetőségében  különböző ellátókhoz kapcsolódó ellátások  standard – ek hiánya a diagnosztikában  ki informál?  nehezen követhető, bonyolult és gyakran változó jogszabályi környezet  ennek következtében állandóan változó intézményrendszer

Eredmények Hiányosságok ~ törvényes jogok ~ ágazatok együttműködésének ~ módszertani gazdagság hiánya ~ szemléletváltás ~ ellátó intézmények ~ gazdagodó tapasztalatok specializációja ~ családok határozottabb ( komplexitás hiánya) érdekérvényesítése ~ korai intervenció fogalma ~ kreativitás, innováció nem tisztázott ~ szakma érdekérvényesítő ereje Veszélyek Lehetőségek ~ várólisták ~ prevenció alanyi jogon ~ nagy szélsőségek a területen, ~ komplex szolgáltatások a fejlesztett gyerekek 50%-a ~ egységes stratégia Bp-en, Vas és Baranya megye ~ ágazatok közötti még jobban ellátott koordináció ~ csökkenő források ~ egységes szakmai ~ 150 intézményből 2 ahol minden protokoll szakterület elérhető ~ Gyerekház, mint ellátási hely

Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány (FSZK) Korai intervenció fejlesztése •Kutatásra alapozott együttműködések kialakítása, koordinálása •Tárcaközi egyeztetések, szakmai fórumok •Fejlesztési javaslatok •Nemzetközi kapcsolatok kiépítése •Hazai jó gyakorlatok, módszerek hazai és külföldi terjesztése •Adatbázisok, webes információs bázis… •Kiadvány, film…

Kora gyermekkori intervenció magyarországi közhasznú egyesület 30/