A verbális kommunikáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Mozgókép és médiaismeret
Public Affairs – Issues management
A mondat.
STÍLUSRÉTEGEK.
A kommunikációról általában
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
2. témakör: Az állatok kommunikációja
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
(második, harmadik előadás)
Kommunikáció.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Közösségi portálok használata
Változatos viszonyok Retro majális és a szocializmus emlékezete Várpalota – Inotán Készítette: Urbán Csilla.
kommunikációs rendszer környezeti dimenzió célcsoport (véleményvezér)
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
A kommunikáció Az emlékezet
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Kommunikáció a szervezetben
Az emberi magatartást kialakító tényezők
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Kommunikáció és tömegkommunikáció
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Összeállította: Dóber Valéria
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
A tömegkommunikáció.
Az alapvető kommunikáció
Levelezési alapismeretek
Nyílt rendszerek összekapcsolása
Alkalmazott nyelvészet I.
Kommunikáció.
Vigyázat: minden üzenet!
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.
A kommunikáció tényezői és funkciói
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II
Bevezetés a nyelvtudományba
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Visuddhi csakra.
Szervezeti Kommunikáció
Előadás másolata:

A verbális kommunikáció Forrás: www.google.hu Kommunikációs titkok A nyelv és a beszéd funkciói Balázs Géza-Benkes Zsuzsa: Anyanyelvi beszédkultúra

A beszédről általában Az emberi beszédben a kifejező, ábrázoló és felhívó funkciók érvényesülnek, amik alapvetően szándékosak: az emberi beszédben a cél dominál (az állatoknál az ok). A beszélő megnyilatkozásaival kifejezi a maga belső állapotát, befolyásolja magatartásában és cselekvésében a másik, vagy a többi embert; tájékoztatja bizonyos körülményekről. Minden kimondott gondolat egyúttal cselekvés is, hatást vált ki a másik félből.

A beszéd elemei Kifejezőkészség (nyelvismeret, neveltség, iskolázottság) Hangsúlyozás (fontos szavak a mondat elején) Hangerő (a befolyásolás hatékonyságát segíti) Hanglejtés (a magyar beszéd ereszkedő ívű)

A beszéd az emberi kommunikáció legkifejezőbb, leggyakoribb, legfontosabb eszköze. Gondolati tevékenység, egyben cselekvés is, melynek célja a társadalmi kapcsolatok megvalósítása: gondolatközlés, érzelmi-akarati kifejezés, visszajelzés és befolyásolás. A beszéd mint cselekvés, egyedi alkotótevékenység, az egyén hozza létre az adott kommunikációs helyzetben.

A beszéd funkciói megismertető (kijelentő mondatok) érzelmi (felkiáltó, óhajtó mondatok) megértető (kijelentő, kérdő mondatok) kapcsolatteremtő (kérdő mondatok) poétikai (esztétikai hatás a cél) metanyelvi (nyelvi megformálásra vonatkozó közlés)

Beszéd funkciói és a cselekvés összefüggései Információközlés, vagy cselekvés tudomásulvétele. Kifejező funkció: érzelemvilág, lelkiállapot közlése. Felhívó funkció: óhaj, felszólítás, felkiáltás, parancs, tiltás, kérés. Magánjellegű: mind a 3 funkció működik, nyilvános: felhívónak van szerepe nyíltan vagy rejtetten. Médiaműfajokban is megvan a beszéd és cselekvés összefüggésének jellege – példaértékűnek kell lennie a beszédnek: tárgyilagos stílus, mentes szlogentől, trágárságtól. Beszéd kísérőjelensége a metakommunikáció: együtt fejezik ki a cselekvéssel kapcsolatos tartalmakat.

Az élőbeszéd és az írás jellemzői térben korlátozott időben korlátozott közvetlen, spontán azonnali szövegezés visszacsatolási lehetőség szövegszituáció, nem nyelvi kifejezőeszközök egyediség kevésbé normakövető, több hiba a nyelvi változások kiindulópontja Az írás maradandóbb közvetett, megtervezett lehetőség tervezésre, javításra korlátozott visszacsatolás tipográfiai eszközök, vizuális jelek alkalmazása fegyelmezettebb, kevéssé egyedi (kivéve szépirodalom) normakövető, normaképző szentesíti a nyelvi változásokat

A tömegkommunikáció mindig valamilyen médiumon keresztül történik rendszerint professzionális kommunikátorok irányítják szervezett, intézményesült és tömeges formában zajlik a közönség heterogén, az üzenet a nagyközönségnek szól általában egyirányú, nem ad lehetőséget a közvetlen visszacsatolásra

A tömegkommunikáció funkciói A MacBride-jelentés szerint: tájékoztatás-tájékozódás vita-eszmecsere szocializáció kultúra-oktatás szórakoztatás információs szórakoztató rábeszélő kultúraközvetítő

Audiovizuális tömegkommunikáció Film-mozi Videofelvétel TV-adás Jellemzők: Több érzékszervre hatnak, mivel egyesítik a látható képi és hallható szóbeli információ lehetőségeit.

A kínálat Az ügyfél (Susan Sarandon, Tommy Lee Jones) Traffic (Michael Douglas, Cahtrine Zeta Jones) Egy kosaras naplója (Leonardo Dicaprio, Bruno Kirby, Mark Walhberg) Tűzszekerek (Ben Cross, Ian Charleson) Vágta (Jeff Bridges, Chris Cooper, Tobey Magure) Szempontok: Milyen konfliktusok jellemzik a filmet, a főszereplő életét? Milyen motiváció mozgatja a szereplőket? Hogyan jellemezhetők a főbb szereplők? Milyen a dialógusok és a képi megjelenítés kapcsolata, összhangja vagy diszharmóniája? Milyen mértékben változatos a cselekményvezetés? Milyen felelőssége van a főszereplő életének kisiklásában az anyának, az edzőnek, a tanárnak és a barátoknak? Mi a véleményed az egyes szereplők viselkedéséről, hozzáállásáról?