REKLÁM ESZKÖZÖK Tantárgyfelelős dr. Kisváradi György BGF KVIFK Kisváradi és Társa BT
REKLÁMESZKÖZÖK REKL ÁMESZKÖZÖK FOGALMA: ÜZENET ELJUTTATÁSA: ADÓ VEVŐ REKLÁMESZKÖZ ELEMEI: RÖGZíTETT KÖZLÉS REKLÁMHORDOZÓ
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁM RÖGZíTETT REKLÁM ESZKÖZ KÖZLÉS HORDOZÓ Plakát plakát tábla TV videoszalag TV készülék Mozi filmszalag vetítővászon Rádió magnószalag rádiókészülék hanglemez,stb
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZNEK ALKALMASNAK KELL LENNIE: -MEGFELELŐ CÉLCSOPORTHOZ -MEGFELELŐ TARTALMAT ELJUTTATNI -MEGFELELŐ IDŐINTERVALLUMBAN -HATÉKONYAN (A LEHETŐ LEGKISEBB RÁFORDíTÁS MELLETT A LEGJOBB HATÁS {EREDMÉNY} ELÉRÉSE)
REKLÁMESZKÖZÖK ÉRZÉKSZERVI HATÁSMECHANIZMUSOK: -AUDITíV: -VIZUÁLIS -AUDIÓVIZUÁLIS -EGYÉB
REKLÁMESZKÖZÖK ÉRZÉKSZERVI HATÁSMECHANIZMUSOK: -AUDITíV: +BESZÉD (HANG) +ZENE +ZAJ +ZÖREJ
REKLÁMESZKÖZÖK ÉRZÉKSZERVI HATÁSMECHANIZMUSOK: -VIZUÁLIS: +KÉP +FORMA, ALAK +SZíN +MOZGÁS +SZÖVEG
REKLÁMESZKÖZÖK ÉRZÉKSZERVI HATÁSMECHANIZMUSOK: -AUDIOVIZUÁLIS: +KÉP +FORMA, ALAK +SZíN +MOZGÁS +SZÖVEG +HANG +ZENE +ZAJ +ZÖREJ
REKLÁMESZKÖZÖK +SZAGLÁS +íZÉRZÉS ÉRZÉKSZERVI HATÁSMECHANIZMUSOK: -EGYÉB: +TAPINTÁS +SZAGLÁS +íZÉRZÉS
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZ VÁLASZTÁS SZEMPONTJAI: -CÉLCSOPORT SPECIFIKUS -TARTALOM SPECIFIKUS -CSATORNA SPECIFIKUS -KÓDSPECIFIKUS
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZÖK FELOSZTÁSA I: ÉRZÉKSZERVI HATÁS ALAPJÁN: VERBÁLIS(hang, zene, zaj, zörej) VIZUÁLIS(szín, kép, forma, alak, mozgás) AUDIÓVIZUÁLIS (első kettő együtt) EGYÉB (íz, illat, tapintás)
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZÖK FELOSZTÁSA II: ÉRDEKKÖR SZERINT: IRÁNYíTHATÓ: szaklapok, hobbylapok, DM, katalógus, stb. NEM IRÁNYíTHATÓ: TV, rádió, napilapok, plakát, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZÖK FELOSZTÁSA III: ÉRDEKTERÜLET SZERINT: IRÁNYíTHATÓ: plakát, mozi, DM, közterületi eszközök, stb. NEM IRÁNYíTHATÓ: országos- TV, -rádió, -napilapok, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZÖK FELOSZTÁSA IV: BEVETHETŐSÉG SZERINT: GYORSAN BEVETHETŐ: napilapok, szórólap, DM, rádió, stb. LASSAN BEVETHETŐ: plakát, neon, katalógus, havilapok, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZÖK FELOSZTÁSA V: LEÁLLíTHATÓSÁG SZERINT: GYORSAN LEÁLLíTHATÓ: TV, rádió, napilap, DM, stb. LASSAN LEÁLLíTHATÓ: neon, plakát, hetilapok, havilapok, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZÖK FELOSZTÁSA VI: KAMPÁNYBAN BETÖLTÖTT SZEREPE SZERINT: ALAPESZKÖZÖK: SAJTÓ, TV, rádió, óriásplakát, stb. KIEGÉSZíTŐ ESZKÖZÖK: szórólap, neon, gyufacímke, kirakat, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZÖK FELOSZTÁSA VII: PUBLICITÁS SZERINT: NAGY PUBLICITÁSÚ: TV, rádió, országos napilapok, óriásplakát, stb. ALACSONY PUBLICITÁSÚ: DM, szaklapok, prospektus, katalógus, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZÖK FELOSZTÁSA VIII: KÖLTSÉGEK SZERINT: ABSZOLÚT KÖLTSÉGEK: egy esz- köz bevetésének költsége RELATíV KÖLTSÉGEK: egy kon- taktus elérésének költsége egy eszközzel
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZÖK FELOSZTÁSA IX: ABSZOLÚT KÖLTSÉGEK SZERINT: OLCSÓ: DM, szórólap, szaklapok, stb. DRÁGA: TV, rádió, napilapok, katalógus, óriásplakát, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK REKLÁMESZKÖZÖK FELOSZTÁSA X: RELATíV KÖLTSÉGEK SZERINT: OLCSÓ: TV, rádió, napilap, teletext, stb. DRÁGA: DM, katalógus, falinaptár, agenda, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK KÖZTERÜLETI (SZABADTÉRI) ESZKÖZÖK: Közterület fogalma: közforgalomnak átadott területek Eszközei: hirdetőoszlop, óriásplakát, plakát, reklámpad, szeméttartó, villamos oldal, autóbusz oldal, trolibusz oldal, fényreklámok, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK KÖZTERÜLETI ESZKÖZÖK JELLEMZŐI: általában vizuális területileg irányítható réteg szerint nem irányítható bevethetősége változó leállíthatósága változó rövid ideig tart a hatása általában kiegészítő eszközök költségei tekintetében is változó
REKLÁMESZKÖZÖK ZÁRTTERÜLETI ESZKÖZÖK: Zártterület fogalma: minden olyan terület, ahová belépni, vagy a - a tulajdonos engedélyével és/vagy - belépőjeggyel lehetséges Területei: strand, pályaudvar, sportlétesítmények, színház, mozi, járművek belseje, stb. Eszközei: plakát, oszlop, hangos bemondás, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK KÖZTERÜLETI ESZKÖZÖK JELLEMZŐI: általában vizuális területileg irányítható réteg szerint irányítható bevethetősége változó leállíthatósága változó hosszú ideig tart a hatása általában kiegészítő eszközök költségei tekintetében is változó
REKLÁMESZKÖZÖK ELADÁSHELYI REKLÁMESZKÖZÖK: Eladáshelyi reklám (POS, POP) fogalma: az üzlet belseje, illetve az üzlet előtti terület, és annak közvetlen környezete Fajtái: - belső eszközök - külső eszközök
REKLÁMESZKÖZÖK AZ ELADÁSHELYI REKLÁM BELSŐ ESZKÖZEI: - termékek (csomagolás) - áruelhelyezés - kóstolók, bemutatók, - térképek, - árujelző feliratok - wobbler (kutyanyelv) - áruajánlás, stb.
REKLÁMESZKÖZÖK AZ ELADÁSHELYI REKLÁM KÜLSŐ ESZKÖZEI: - kirakat - portál - megállító táblák, - reklám zászlók,
REKLÁMESZKÖZÖK NYOMDAI ELJÁRÁSOK: MAGAS NYOMÁS MÉLY NYOMÁS OFFSET NYOMÁS
NYOMDAI FOGALMAK I. BETŰ: különböző alaprajzok neve BETŰALAK: - kurrens: kisbetű - VERZÁL: NAGYBETŰ - kurzív: dőlt betű BETŰMÉRET: 1 tipográfiai pont = 0,376 mm CICERO: 12 pontos betű
NYOMDAI FOGALMAK II. KORREKTÚRA: kefelevonaton végrehajtott javítás IMPRIMATURA: utolsó korrektura /végleges ellen- őrzés IMPRIMÁLÁS: utolsó ellenőrzés (jogi vonatkozá- sok is.) IMPRESSZUM: a kiadvány műszaki és irodalmi adatai
NYOMDAI FOGALMAK III. MUTÁCIÓ: a kiadványok egy részében kép, vagy szöveg cseréje REMITTENDA: a lap egy számából el nem adott példányok SZERZŐI ÍV: 40 000 „n” = 22 oldal, (30 x 60)
NYOMDAI FOGALMAK IV. PANTONE SKÁLA: színkártya (minden színnek megfelel egy szám) KROMALIN (PROOF): színhelyesség ellenőrzés SZíNBONTÁS: színes képek nyomdai előkészítése (cyan=kék, magenta=bíbor, yellow=sárga, black=fekete
REKLÁMESZKÖZÖK NYOMTATOTT REKLÁMESZKÖZÖK: SZÓRÓLAP PROSPEKTUS KATALÓGUS SAJTÓ PLAKÁT, ÓRIÁSPLAKÁT EGYÉB
REKLÁMESZKÖZÖK (SAJTÓ) SAJTÓ FAJTÁI: ÍROTT ELEKTRONIKUS
REKLÁMESZKÖZÖK (SAJTÓ) SAJTÓTERMÉKEK FAJTÁI: NAPILAP HETILAP HAVILAP, FOLYÓIRAT SZAKLAPOK ALKALMI KIADVÁNYOK
REKLÁMESZKÖZÖK (SAJTÓ) SAJTÓREKLÁM FAJTÁI: apróhirdetés kishirdetések soros közlemény keretes hirdetés szalaghirdetés fejléc kocka junior page oldalhirdetés
REKLÁMESZKÖZÖK SAJTÓ HIRDETÉSI TARIFÁK: OLDAL HASÁB/MM SOR DIJ
REKLÁMESZKÖZÖK (SAJTÓ) IRÁNYÍTHATÓSÁG: TERÜLET SZERINT RÉTEG SZERINT PUBLICITÁS BEVETHETŐSÉG LEÁLLÍTHATÓSÁG KÖLTSÉGEK ABSZOLÚT RELATÍV
REKLÁMESZKÖZOK (RÁDIÓ) AUDITÍV ESZKÖZ HATÁSELEMEI: BESZÉD ZENE ZAJ, ZÖREJ HÁTTÉR RÁDIÓZÁS
REKLÁMESZKÖZÖK (RÁDIÓ) RÁDIÓREKLÁM FAJTÁI: BLOKKMŰSOR EGYEDI MŰSOR SPOT ADÁS SZPONZORÁLT MŰSOR Hangbeli tulajdonságok: -hangszin -hangterjedelem -e kettő kontrollja Hangbeli jelemzők: - Hangbeli modositók: Hangbeli különálók:
Reklámeszközök (Rádió) Irányíthatóság: terület szerint rétegek szerint publicitás bevethetőség leállíthatóság költségek: relatív abszolut
REKLÁMESZKÖZÖK (TV) HATÁSELEMEI: (AUDIOVIZUÁLIS) VIZUÁLIS: KÉP, GRAFIKA, SZIN, FORMA, MOZGÁS AUDITIV: BESZÉD, ZENE, ZAJ, ZÖREJ
REKLÁMESZKÖZÖK (TV) TV CSATORNÁK FELOSZTÁSA: KÖZSZOLGÁLATI TV KERESKEDELMI TV Háttér televíziózás Zapping
REKLÁMESZKÖZÖK (TV) Irányíthatóság: terület réteg publicitás bevethetőség leállíthatóság költségek relatív abszolút AZ IMAGE ..."/SZUBJEKTIV ÉRTÉKITÉLETEK ÖSSZESSÉGE, S MINT EREDMÉNY LEHET VALÓS, TORZ, ÉS A KETTŐ KEVERÉKE." Sándor Imre: Marketingkommunikáció KJK 1987/
REKLÁMESZKÖZÖK (TV) FAJTÁI: BLOKK EGYEDI HIRDETÉS SPOT SZPONZORÁLT MŰSOR BETŰREKLÁM
REKLÁMESZKÖZ (TV, FILM) FILM FORGATÓKÖNYV FAJTÁI: SZAKANYAG KÉSZITÉS forgatókönyv-vázlat irodalmi forgatókönyv story board (rajzos forgatókönyv) technikai forgatókönyv
REKLÁMESZKÖZÖK (Filmfajták) MERKETING-FELADAT ALAPJÁN: REKLÁMFILM REFERENCIA FILM GOOD-WILL(PR) FILM
REKLÁMESZKÖZÖK (Filmfajták) TECHNIKAI KIVITELEZÉS ALAPJÁN: natúr animációs vegyes
REKLÁMESZKÖZÖK (FILMFAJTÁK) FILMES MŰFAJOK SZERINT: dramatizált játékfilm dokumentumfilm népszerű tudományos film oktatófilm riport