Régió, regionalizáció, regionalizálódás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Kistérségek. A kistérségek jellemzői • Abaúj-Hegyköz (legfejletlenebb)  Budaörs (legfejlettebb) *3,4 (komplex mutatóban) (1998-ban *2,7 volt) • 1996.
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
Célegyetemek. Belgium Universiteit Gent (BE) o Németalföld egyik legjelentősebb egyeteme o 1817-ben alapította I. Vilmos, Hollandia királya o Töretlenül.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
Európai Unió.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Fű alatti regionalizáció avagy ismét fontosabb a politikai érdek a lakosság jóléténél?
Közép-magyarországi régió Budapest régióPest megye régió TERÜLETI STATISZTIKAI MÓDOSÍTÁS ARÁNYOSÍTÁSFORRÁSFELTÁRÁS.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Európai Unió a globális világban Készítette: Kozák Magdolna.
Az Európai Unió története
Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?
Területfejlesztési alapfogalmak, stratégiai típusok
Miklósné Zakar Andrea PhD Generációk diskurzusa a regionális tudományról konferencia Széchenyi István Egyetem Győr, november 23.
A romániai regionális versenyképesség alakulásának elemzése az átmenet időszakában VINCZE MÁRIA, KÖLCSEY ANDREA Babes-Bolyai Tudományegyetem Közgazdaság-
Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
EU II..
Jelkép-ország Jakab Sándor Kálmán
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
Webes változat, animáció nélkül !!!
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
1 Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
Varga Mihály október 4. Versenyfutás az idővel?
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Regionalizare pentru o Românie competitiv ă Regionalizáció a versenyképes Romániáért Csák László, PhD, MeRSA – CDC Consulting Csíkszereda, március.
Európa sereghajtói között Magyarországon 2007 óta 0,5%-kal csökkent a GDP-hez viszonyított díjbevétel Az európai átlag harmada, Hollandia és Nagy-Britannia.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
Az Európai Unió regionális politikája
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az Európai Unió országaiban élő külföldi állampolgárok
Az EURÓPAI UNIÓ (EU ismeretek)
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Kelet-Közép-Európa értelmezése
Az Európai Unió.
Európa regionális földrajza
AZ ÉSZAK - ALFÖLDI RÉGIÓRÓL Gadus István Társelnök Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Áttekintés a mozgóképes tartalomfogyasztás átalakulásáról Magyarországon és a CEE régióban.
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Nagy András Ügyvezető igazgató.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Fiskális decentralizáció az Európai Unióban Tanulságok és kihívások 1.
Az EU regionális politikája
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Az Európai Unió tagországainak, a csatlakozásra váró országoknak
Írország közigazgatása
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
Az MNB szempontjai a napon belüli elszámolással kapcsolatban
Előadás másolata:

Régió, regionalizáció, regionalizálódás 2013. március 27.

A régiók és az EU A régiók szerepe A NUTS II régiók A NUTS rendszer (1059/2003): statisztikai adatgyűjtési feladatok, kötelező hatáskör, kötelező 3 szint. A RFA célterülete: csak azokban a régiókban, amelyek jogosultak a regionális támogatásokra. Közigazgatási hatáskör: Belgium, Olaszország, Spanyolország, (Franciaország, Lengyelország). Az állam szuverén joga.

REGULAMENTUL (CE) NR. 1059/2003 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 26 mai 2003 privind instituirea unui nomenclator comun al unităților teritoriale de statistică (NUTS) NUTS II: 800.000-3.000.000 lakos 5) În cazul în care, într-un stat membru, pentru un anumit nivel al NUTS, nu există unități administrative de o dimensiune suficientă conform criteriilor menționate la alineatul (2), acest nivel al NUTS se constituie prin agregarea unui număr corespunzător de unități administrative existente alăturate, de dimensiuni mai mici. Agregarea se realizează pe baza unor criterii corespunzătoare, precum situația geografică, socio-economică, istorică, culturală sau de mediu.

A régiófejlesztés Romániában A törvényes keret 151/1998 315/2004

A nyolc fejlesztési régió

Szőnyeg alá sepertük a problémákat Azáltal, hogy Románia a gyengébben fejlett megyéket a gazdag megyékkel sorolta azonos NUTS II régióba, elrejtette a fejlettségi különbözőségeket. Ezzel a statisztikai manőverrel Románia homogénnek mutatkozott. Az eredmény: 15 év után szétfejlődés tapasztalható. 15 év regionális politikája csődött mondott.

Az uniós alapok a hibásak? A lehívható uniós alapok Románia GDP-jének 2,85%-át teszik ki. Az összes uniós alap közül csak a Regionális Fejlesztési Alap regionális kezelésű.

A Regionális Fejlesztési Alap viszonyulása a GDP-hez (Milliárd euró, 2012-es GDP, éves átlag az uniós alapoknál) Lehívott összeg Lehívható összeg

Indokolt-e egy negyedik közigazgatási szint kialakítása? A regionális átszervezésnek két logikus indoka lehet: A régiók számára elérhető uniós alapok jobb felhasználása. Ehhez fölösleges és költséges a közigazgatási hatáskör. Államigazgatási reform. Mitől fog jobban működni Románia, ha komplex közigazgatási feladatokat bíz olyan régiókra, melyek egyszerű hatáskört sem voltak képesek ellátni?

Kisebb NUTS II régiókat! A jelenlegi fejlesztési régiók méreteikben összemérhetőek például Írországgal, a Moldovai Köztársasággal vagy Litvániával Nagyobbak, mint Lettország, Szlovénia, Észtország, Ciprus, Luxemburg, Málta Nem rendelkeznek regionális identitástudattal és területi kohézióval. Az Unió nem kérte, hogy Románia akkora NUTS II régiókat hozzon létre, mint néhány kisebb európai ország. A romániai földrajzi, gazdasági, infrastrukturális körülmények között előnyösebbek lennének a kisebb régiók.

Egyenlő partnereket!

A Regionális Fejlesztési Alap leosztása a 2007-2013 időszakra NE SE S SV V NV C BI % 16,32 13,25 14,23 14,01 10,34 12,09 10,90 8,86 Millió euró 724,09 587,88 631,36 621,60 458,77 536,41 483,62 393,10

Államigazgatási reform és regionalizálódás vs. regionalizáció Fuldokló, túlközpontosított államigazgatás A hatáskörök decentralizációja a történelmi régiókra, regionális kormányok

Összefoglalás A központi hatáskörök (leszámítva az állam szuveranítását biztosítókat) decentralizációja NUTS I méretű, közigazgatási régiókra, regionális kormányok létrehozatala. A jelenleginél jóval kisebb (800.000-1.500.000 lakosú), és gazdaságilag homogén NUTS II régiók. Erdélyi regionális kormány, Székelyföld, autonóm státusú fejlesztési régió.