Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?"— Előadás másolata:

1 Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?

2 Marketing „A marketing olyan társadalmi és vezetési eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok termékeket és értékeket alkotnak, s cserélnek ki egymás között, miközben szükségleteiket és igényeiket elégítik ki.” „A marketing olyan társadalmi és vezetési eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok termékeket és értékeket alkotnak, s cserélnek ki egymás között, miközben szükségleteiket és igényeiket elégítik ki.” Kotler, 1998

3 Marketing Céltudatos és tervezett, egy adott szervezet egész tevékenységét átfogó tevékenység Céltudatos és tervezett, egy adott szervezet egész tevékenységét átfogó tevékenység Termékek, értékek cseréje Termékek, értékek cseréje A vevői igényeket, szükségleteket kielégítő termékek különböző formájú értékesítése a lényeg A vevői igényeket, szükségleteket kielégítő termékek különböző formájú értékesítése a lényeg Célja: alkalmazó szervezet sikerének elérése Célja: alkalmazó szervezet sikerének elérése

4 Marketing a területfejlesztésben Az RTM a földrajzi területek marketingje Az RTM a földrajzi területek marketingje A marketingtudomány fiatal, de dinamikusan fejlődő ága A marketingtudomány fiatal, de dinamikusan fejlődő ága Külföldi tapasztalatok alapján hatékony területfejlesztési eszköz Külföldi tapasztalatok alapján hatékony területfejlesztési eszköz

5 Területfejlesztés Területfejlesztés nem új keletű dolog! Területfejlesztés nem új keletű dolog! Mai szemlélet -> EU Mai szemlélet -> EU Történelmi előzmények, gazdasági hatások Történelmi előzmények, gazdasági hatások Urbanizációs, strukturális, demográfiai problémák Urbanizációs, strukturális, demográfiai problémák Területi különbségek Területi különbségek Regionális politika, ERDF (ERFA) Regionális politika, ERDF (ERFA) Régiók és a NUTS rendszer (NUTS I-V) – Területi Statisztikai Egységek Nomenklaturája Régiók és a NUTS rendszer (NUTS I-V) – Területi Statisztikai Egységek Nomenklaturája Városhálózatok rendszere Városhálózatok rendszere

6 A régió fogalma Élő, működő szervezetek, személyek rendszere, amelyek csak úgy csak ott és csak abban a területi egységben találhatók, s a működésükre erősen hatnak a helyi viszonyok. Élő, működő szervezetek, személyek rendszere, amelyek csak úgy csak ott és csak abban a területi egységben találhatók, s a működésükre erősen hatnak a helyi viszonyok. Társadalmi képződmény, amely időtől és tértől, valamint a társadalmi szerkezet jellemzőitől függően más-más módon jelenik meg. Társadalmi képződmény, amely időtől és tértől, valamint a társadalmi szerkezet jellemzőitől függően más-más módon jelenik meg. Területileg összefüggő, a vizsgált társadalmi és gazdasági jelenség szempontjából homogénnek tekintett, határaival többé- kevésbé megadható jelenség. Területileg összefüggő, a vizsgált társadalmi és gazdasági jelenség szempontjából homogénnek tekintett, határaival többé- kevésbé megadható jelenség.

7 Régiótípusok Tervezési vagy programozási régió (statisztikai) Tervezési vagy programozási régió (statisztikai) közigazgatás, területi tervezési információgyűjtési oldalról megközelített kategória közigazgatás, területi tervezési információgyűjtési oldalról megközelített kategória az intézményi tér eleme az intézményi tér eleme makrogazdasági, gazdaságpolitikai indíttatású makrogazdasági, gazdaságpolitikai indíttatású „kívülről-felülről” befolyásolt „kívülről-felülről” befolyásolt

8 Tervezési régiók Általában az adott ország adminisztratív területi beosztásának egyik szintje vagy az adminisztratív szintek egy egységbe történő foglalásából adódik. Általában az adott ország adminisztratív területi beosztásának egyik szintje vagy az adminisztratív szintek egy egységbe történő foglalásából adódik. Lehatárolt területi egység a nemzeti és a települési szint között Lehatárolt területi egység a nemzeti és a települési szint között Társadalmi-gazdasági kohézió (regionalizálódás) jellemzi Társadalmi-gazdasági kohézió (regionalizálódás) jellemzi Ilyen beosztású rendszer az EUSTAT által kialakított NUTS Ilyen beosztású rendszer az EUSTAT által kialakított NUTS (Területi Statisztikai Egységek Nomenklaturája)

9 Régiótípusok Csomóponti régió (gazdaságfejlesztési) Csomóponti régió (gazdaságfejlesztési) gazdasági kapcsolatrendszerek és tevékenységek térbeli sűrűsödését alapul vevő típus. gazdasági kapcsolatrendszerek és tevékenységek térbeli sűrűsödését alapul vevő típus. mikroökonómiai és üzleti alapon létrejövő mikroökonómiai és üzleti alapon létrejövő „belülről-alulról” szerveződő „belülről-alulról” szerveződő

10 Régiótípusok Homogén régió (gazdaságfejlesztési) A régiót alkotó részek nagyon hasonló természeti, társadalmi, gazdasági jellemzőkkel bírnak, ezáltal egységes arculatot és megjelenést is képviselnek. A régiót alkotó részek nagyon hasonló természeti, társadalmi, gazdasági jellemzőkkel bírnak, ezáltal egységes arculatot és megjelenést is képviselnek. Az előző két típus között helyezhető el Az előző két típus között helyezhető el

11 A NUTS régió típusai Normatív régió Normatív régió politikai akaratot fejez ki politikai akaratot fejez ki rögzített határokkal rendelkeznek rögzített határokkal rendelkeznek méretük folytán az ott élők számára a közszolgáltatásokat gazdaságosan látják el méretük folytán az ott élők számára a közszolgáltatásokat gazdaságosan látják el kialakulásuknál jelentős tényező a történelmi múlt kialakulásuknál jelentős tényező a történelmi múlt

12 A NUTS régió típusai Analitikus régió Analitikus régió elemzési szükségletek alapján lettek megadva elemzési szükségletek alapján lettek megadva kategorizálás alapulhat a természeti- környezeti, vagy társadalmi- gazdasági jellemzőkön kategorizálás alapulhat a természeti- környezeti, vagy társadalmi- gazdasági jellemzőkön

13 A hazai területfejlesztés A hazai területfejlesztés: XIX. sz. – a területfejlesztés első jelei XIX. sz. – a területfejlesztés első jelei 1920-as évektől konkrétan megfogalmazást nyert 1920-as évektől konkrétan megfogalmazást nyert 1950-es évektől – tervgazdaság alá rendelt fejlesztések 1950-es évektől – tervgazdaság alá rendelt fejlesztések 1989-1996 – 1989-1996 – 1996. évi XXI. tv. a területfejlesztésről és területrendezésről (1999. évi módosítás) 1996. évi XXI. tv. a területfejlesztésről és területrendezésről (1999. évi módosítás) 1998 – OTK 1998 – OTK 2004-2006 NFT I. 2004-2006 NFT I. 2007-2013 NFT II. 2007-2013 NFT II.

14 A hazai területfejlesztés NUTS Magyarországon: NUTS I. – 1 ország NUTS I. – 1 ország (EU 3-7 millió fő, átlag 4,8 millió) NUTS II. – 7 régió NUTS II. – 7 régió (EU 800 e - 3millió fő, átlag 1,8 millió) (EU 800 e - 3millió fő, átlag 1,8 millió) NUTS III. – 19 + 1 megye NUTS III. – 19 + 1 megye (EU 150-800 e fő, átlag 344 e) (EU 150-800 e fő, átlag 344 e) NUTS IV. – 138  150  168 kistérségek NUTS IV. – 138  150  168 kistérségek 5 kategória (KSH) 5 kategória (KSH) 3 kategória (kormányrendelet) 3 kategória (kormányrendelet) NUTS V. – 3145 település NUTS V. – 3145 település

15

16

17

18 KRF © 2003

19

20

21 Intézményrendszer Országos Országos OGY OGY Kormány Kormány NFH, MEH – OTH (MTRFH) NFH, MEH – OTH (MTRFH) Minisztériumok Minisztériumok Regionális Regionális Regionális fejlesztési tanácsok Regionális fejlesztési tanácsok Dekoncentrált szervek Dekoncentrált szervek

22 Intézményrendszer Megyei Megyei Megyei területfejlesztési tanácsok Megyei területfejlesztési tanácsok Megyei önkormányzatok, megyei jogú városok Megyei önkormányzatok, megyei jogú városok Dekoncentrált szervek Dekoncentrált szervek Kistérségi Kistérségi Területfejlesztési önkormányzati társulások Területfejlesztési önkormányzati társulások Települési Települési Települési önkormányzatok Települési önkormányzatok

23 Az RTM főbb kérdései Komparatív versenyelőnyök Komparatív versenyelőnyök A „területtermék” A „területtermék” Közösségi marketing Közösségi marketing Kompetenciamarketing Kompetenciamarketing Szükséges elemzések, elérendő célok, stratégia Szükséges elemzések, elérendő célok, stratégia Ellenőrzés, visszacsatolás Ellenőrzés, visszacsatolás


Letölteni ppt "Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések