Oktatási esélyegyenlőség és integráció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Ec-Pec Alapítvány IPR szolgáltatási tapasztalatai Pap Sára ügyvezető.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
Bedő Ferenc közoktatási szakértő komplex intézményi szaktanácsadó
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
integrációs szaktanácsadó
Esélyegyenlőség Integráció A települési és intézményi közoktatási intézkedési tervek elkészítésének szükségessége Tájékoztató nap Budapest, május.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Integrációs Program (IPR) a gyakorlatban
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
intézményi folyamat-szaktanácsadó
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Együttműködések A „21. századi közoktatás” kiemelt projekt és kapcsolatai a regionális koordinációt végző partnereinkkel.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A „KONTAKTUS” Dél-dunántúli Regionális Közoktatási Hálózat Koordinációs Központ feladatai, működése Matókné Misóczki Mária Projektigazgató.
Együttműködések A „21. századi közoktatás” kiemelt projekt és kapcsolatai a regionális koordinációt végző partnereinkkel.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
„Tervezéstől az önértékelésig" folyamat-tanácsadói közreműködéssel
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
„ Karöltve” Integrációs közoktatási referencia Intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP /
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A területi együttműködések fejlesztési lehetőségei Balázs Éva és Puskás Aurél TÁMOP Századi közoktatás – fejlesztés, koordináció.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

Oktatási esélyegyenlőség és integráció

„TÁMOP 3.3.1.– Oktatási esélyegyenlőség és integráció” Fő célok: - A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése - Az ehhez szükséges szakmai tartalmak kifejlesztése - A végrehajtásához szükséges szakértői és szakember kapacitás létrehozása és fejlesztése; Struktúra: - Pedagógia Módszertani Fejlesztések Irodája: IPR továbbképzések, módszertani mentorok, tanoda szakértők, MEG, láthatatlan kol. Országos Oktatási Integr. Hálózat: IPR folytan., beóvodázási, EM Esélyegyenlőségi Iroda: közoktatási- és szakszolgálati szakértők; közoktatási- és visszahelyezési mentorok, AD, gyermekvédelem Régiós Irodák Hálózata

Integrációt elősegítő továbbképzések Esélyegyenlőség Képzések Integráció Integrációt elősegítő továbbképzések Együttnevelésre felkészítő képzések Pedagógusképzéshez / továbbképzéshez /szakértői képzéshez kapcsolódó speciális programokat fejlesztettünk, teszteltünk és vezettünk be Többféle IPR és az IPR egyes elemeihez kapcsolódó akkreditált képzési csomag (projektp., drámap., óvoda-iskola átmenet, kooperatív oktatás, gyermekvédelmi képzés, IPR Light, IPR óvoda és IPR középiskola stb.) kifejlesztése. Komplex módszertani mentorok (alap: óvodaiskola átmenet, multikulturális, tanári kommunikáció +) - Tanórai differenciálás, kooperatív tanulás, árnyalt értékelés - Projektpedagógia és a tevékenységközpontú pedagógia - Hatékony tanuló-megismerési technikák és drámapedagógia

Bázisintézményi mentor – 3.2.2. Esélyegyenlőség Szolgáltatások Integráció Bázisintézményi mentor – 3.2.2. A bázismentorok kiválasztása után felkészítésük biztosítása A bázisiskolai rendszerhez 18 alkalommal mentori szolgáltatás hozzárendelése a módszertani folyamatok generálásához. Régiós találkozó, szakmai fórum szervezése jó gyakorlatok bemutatásával a horizontális tanulás érdekében. A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolán kívüli támogatását végző tanodák szakmai támogatása A tanodák számának emelkedésével a szakmai munka minőségének érdekében elengedhetetlen a kiépített szakértői kör bővítése, a tanodák horizontális tanulását biztosító workshopok megrendezése. A tanodákban folyó munka szakmai, tárgyi, adminisztrációs követelményrendszerének valamint minőségbiztosításának támogatása. A működő tanodák közti szakmai együttműködés, információcsere kialakításának és fejlesztésének további támogatása. Láthatatlan kollégium, Második esély gimnázium Szakszolgálati esélyegyenlőségi szakértő, Visszahelyezési mentor

Pedagógus képzés beóvodázási felelősöknek Esélyegyenlőség Képzések Integráció Pedagógus képzés beóvodázási felelősöknek A továbbképzés célja a hhh gyerekek sikeres korai beóvodázását biztosító óvodai felelősök képzése. A korai beóvodázásnak köszönthetően csökkennek a gyerekek szocializációs, és készség-képességbeli hátrányai, zökkenőmentesebbé válik az iskolai átmenet. Sikeresebbek lesznek a tanulásban, így javul az óvoda, a családok és a helyi társadalom kapcsolata, egymás elfogadása, támogatása. IPR folyamattanácsadó 23/2009. (V.22.); 5/2010. (II.2) az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések támogatása, valamint az integrációs rendszerben részt vevő intézményekben dolgozó pedagógusok anyagi támogatása igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól szóló rendelet, illetve a 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet 39/D.§ E.§ alapján folytatják a tanácsadást. IPR folyamattanácsadók 6 szolgáltatón keresztül szolgáltatnak: Gold Lions Kft., Baranya Megyei Ped. Intézet, Endor Kft., Oktador Kft., Tinta Tanácsadó Kft., Ec-Pec Alapítvány

Esélyegyenlőség Szolgáltatás Integráció Észak-magyarországi régió Káló Károly Közép-magyarországi régió és Nógrád megye Szemenyei Mariann Nyugat-dunántúli régió Bogdán Iván Közép-dunántúli régió Baráth Szabolcs Észak-alföldi régió Sz-Sz-B. megye Kóka Ágnes Észak-alföldi régió Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megye Demeter Ilona Dél-dunántúli régió Bogdán Anna Dél-alföldi régió Bereczky Krisztina

Régiós Kapcsolati Pont főbb tevékenységei: Esélyegyenlőség Szolgáltatás Integráció Régiós Kapcsolati Pont főbb tevékenységei: Az oktatási esélyegyenlőséghez kapcsolódó jogszabályok ismertetése; Iskolai és óvodai integrációs pedagógiai programhoz kapcsolódó szakmai feladatok ellátása; Intézménylátogatások, szakmai fórumokon, kistérségi találkozókon való részvétel; Települési deszegregációs programok elősegítése, mentorálása; Kapcsolattartás civil szervezetekkel, cigány kisebbségi önkormányzatokkal, kistérségi társulásokkal, szakmai szolgáltatókkal

Közoktatási esélyegyenlőségi szakértők Integráció Közoktatási esélyegyenlőségi szakértők és mentorok Előzmények: Nemzeti Fejlesztési Terv tapasztalatok /HEFOP, ROP/ - Az esélyegyenlőtlenségre érzéketlen fejlesztés tovább erősítheti a szelekciót és a különbségeket - Kevés pályázat kevésbé népszerű célokra /HEFOP 2.1.7./ Fejlesztési irány: - Esélyegyenlőségi helyzetelemzés és intézkedési terv minden közoktatás fejlesztési pályázathoz - Esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása külön forrásból (TÁMOP 3.3.2) - Az esélyegyenlőségi szempontok megjelenítése és érvényesítése az oktatásfejlesztést célzó egyéb pályázati kiírásokban

Jogszabályi háttér Kt. 105. § Esélyegyenlőség Integráció Jogszabályi háttér Kt. 105. § (1) A helyi önkormányzat … meghatározza a gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseket (a továbbiakban: közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv). (2) A hazai és nemzetközi forrásokra kiírt közoktatási célú pályázatokon való részvétel feltétele, hogy a helyi önkormányzat, az önkormányzati társulás rendelkezzen – az oktatásért felelős miniszter által kiadott útmutató figyelembevételével elkészített – közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervvel.

ROP Támogatási szerződés Esélyegyenlőség Integráció ROP Támogatási szerződés    A Kedvezményezett vállalja, hogy a projekt időtartama alatt megkezdi a Közoktatási Esélyegyenlőségi Intézkedési Tervének (KET) megvalósítását, emellett a projekt-előrehaladási jelentésekben rendszeresen beszámol a KET-ben vállalt indikátorértékek előrehaladásáról, valamint együttműködik az Educatio Kft. által kirendelt esélyegyenlőségi mentorral.

Szakértői – mentori támogatás felülete Pályázói bejelentkezés esely.terv@educatio.hu Szakértői – mentori támogatás felülete 40% < HH 40% > HH EE szakértő kirendelése EE szakértő kirendelve Pályázási szándék regisztrálása esetén Adattáblák Adatfrissítés (?) KEH KET Nyertes pályázat esetén Mentorálás

Közoktatási esélyegyenlőségi dokumentumok Integráció Közoktatási esélyegyenlőségi dokumentumok Közoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzés /KEH/ helyzetfelmérés, adattáblák, megállapítások, relevanciavizsgálat Közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv /KET/ beavatkozási területek, indikátorok Közoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzés és intézkedési terv /KEHT/ … Közoktatási esélyegyenlőségi cselekvési program /KECS/ munkacsoportok, Esélyegyenlőségi Fórum

Közoktatási Esélyegyenlőségi Helyzetelemzés /KEH/ Integráció Közoktatási Esélyegyenlőségi Helyzetelemzés /KEH/ Tartalom: Demográfiai, szociális helyzet Szolgáltatások elérhetősége (önkormányzat általi biztosítottság) Társulásban való érintettség Óvoda, általános iskola, középfokú közoktatási intézmények alapadatai (HH, HHH, SNI) SNI tanulók ellátása Tanulói mobilitás Nevelési-oktatási intézmények eredményessége Támogató programok feltárása Település szakember-ellátottsága Önkormányzati hozzájárulások Kapcsolódó dokumentumok: gyakorlati útmutató, adattáblák, relevancia vizsgálat Formai követelmények: záradék, szakértő általi ellenjegyzés

Közoktatási Esélyegyenlőségi Intézkedési Terv /KET/ Integráció Közoktatási Esélyegyenlőségi Intézkedési Terv /KET/ Helyzetelemzés adatfrissítése / adatok kiegészítése Rövid-közép-hosszú távú célmeghatározások Akcióterv Beavatkozási területek meghatározása Számszerűsíthető célok – indikátorok Településen lévő nem önkormányzati fenntartású intézetek bevonása Egyéb programok implementálása (antiszegregációs, IPR stb.) Megvalósítási ütemterv, felelősök kijelölése Kockázatelemzés Nyilvánosság biztosítása Formai követelmények: záradék, szakértő általi ellenjegyzés

Közoktatási esélyegyenlőségi szakértők létszáma régiónként (fő) Integráció 9 14 33 5 4 8 8

Pályázati illeszkedés Esélyegyenlőség Integráció Pályázati illeszkedés Valamennyi hazai és uniós közoktatási tárgyú támogatás esetén kötelező! Többek között: TÁMOP 3.1.4., 3.3.2., TIOP 1.1.1. ROP közoktatási infra ÖM 1/2010 rendelet Együttműködési felületek: pályázati csatolmány (formai kritérium) relevanciavizsgálat („előértékelés”) pályázati nyomonkövetés (PEJ, helyszíni szemle)

Esélyegyenlőség Integráció Eredmények

Esélyegyenlőségi fókuszpontok Integráció Eredmények Esélyegyenlőségi fókuszpontok Beóvodáztatás Indokolatlanul fogyatékossá minősítettek visszahelyezése Szegregáció csökkentése Egyéb közoktatási mutatók nagyfokú eltérése Továbbtanulási arány Lemorzsolódási arány Kompetencia mérés értékei

Szoros szakértői együttműködés Feltárt probléma Beavatkozási terület szakértői támogatás HHH arány Települési > Óvodai Óvónők módszertani felkészítése Beóvodáztatás Visszahelyezési mentorok megjelenésének előkészítése SNI arány Települési > Országos átlag Felülvizsgálatok Pedagógusok felkészítése Többiskolás településen intézményközi szegregáció Kiegyenlítés Szoros szakértői együttműködés

Esélyegyenlőség Integráció Eredmények

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! melinda.fustos@educatio.hu Tel: 06-1-4773291 Esélyegyenlőség Integráció Eredmények KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! melinda.fustos@educatio.hu Tel: 06-1-4773291