1 EMU Közgyűlés és konferencia “Zeneoktatás a skandináv országokban” 2006.11.14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Számadás a talentumról
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Vélemények a tehetségről
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Az iskolai szociálismunka
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A független iskolák helyzete Európában Az ECNAIS 2011-es konferenciája alapján.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Európai vonat Európa 2010 Kaposvár. benyújtja pályázatát az „Európa Kulturális Fővárosa 2010” cím elnyeréséért.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Páros beszélgetés Keress egy párt 2-2 perc Kellemetlen élényem az iskolában  Megaláztatás  Igazságtalan értékelés  Kigúnyolás  Fizikai eröszak  Stb.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Észak Dél ellen.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Magyar diákok külföldön. Miért? Kaland? Állás? Referencia?
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Munkajogi alapismeretek
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
A háború és a modern fegyveres erő
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
Az EEM helye a menedzsmentben
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Szövetkezetekről. Miről lesz szó? Definíció Fejlődés, szerepük, csoportosítás Elvek.
For learning and competence Tantervi reform 2016 és hitoktatás Finnországban Pekka Iivonen (Finland) Cousellor of Education Finnish National Board of Education.
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Norvég Oktatási és Kutatási Főigazgatóság - Megyei Önkormányzat Oktatási Hivatala - Városi Önkormányzat Oktatási Hivatala Intézményfenntartói rendszer.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Új képzési eszköz. Teknikcollege - Munkához kötött emelt szintű műszaki képzés Teknikcollege új fajta regionális kompetencia központ az ipari/műszaki.
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
DARUS a gyermekekért.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
Álmodtunk egy iskolát magunknak
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
A Magyar Szocialista Párt választási programja:
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
Kompetencia alapú szakoktatás
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Előadás másolata:

1 EMU Közgyűlés és konferencia “Zeneoktatás a skandináv országokban”

2 ZENEOKTATÁS ÉS POLITIKA  A zeneoktatás értéke, tartalma és célja politikai kompromisszum eredménye. Ezért az oktatás értéke és célja nem semleges, politikai értékekhez és célokhoz kapcsolódik.

3 Egyenlőség a zeneoktatásban  Az egyenlőség a zeneoktatásban a következőket foglalja magába:  mindenkinek, aki szeretné, kellene hogy legyen joga és lehetősége a zeneoktatásban való részvételhez  joga a szakszerű oktatáshoz  joga a neki megfelelő oktatáshoz (fogyatékos tanulók stb.)  egyéni jogai és kötelességei az intézmény és a társadalom elvárásaival kapcsolatban.

4 Alapvető jog vagy elitizmus  A zeneoktatáshoz való jogot gyakran tekintették alapvető emberi jognak  vita folyt arról, vajon az iskolán kívüli zeneoktatás alapvető jog-e  milyen mértékben kellene az államnak támogatnia az iskolán kívüli zeneoktatást, és mennyiben vállalja az egyén a költségeket a zenéért mint hobbiért.  A kérdést, hogy az iskolán kívüli zeneoktatás alapvető jog-e, a különböző skandináv országok másképp látják a gazdasái és politikai hagyományaiknak köszönhetően.

5 A ZENEOKTATÁS ÉRTÉKEI, AZ INSTRUKCIÓK TARTALMA ÉS CÉLJA  A zeneiskolák tevékenységét irányítja:  törvényhozás (törvények, statútumok, javaslatok)  támogatás  társadalmi értékek  társadalmi változások  a művészeti oktatás hagyományai  tanárképzés  megbecsülés (belső és külső értékelés)  szülők és diákok

6 Törvényhozás  Dánia - Minden önkormányzatnak kell zeneiskola - Oktatással kapcsolatos irányvonalak - Oktatási kézikönyv  Finnország - Támogatás és engedélyek az oktatási minisztériumon keresztül intézett oktatásnak. - Nemzeti tanterv a Nemzeti Oktatási Testülettől - Vizsga- és értékelési javaslatok a Finn Zeneiskolák Szövetségétől  Izland - Törvénykezés a zeneiskola alapításáról. - Nemzetileg egységesített vizsgarendszer.  Norvégia - Az oktatási törvény kimondja, hogy minden önkormányzatnak kell zeneiskola - A tanács kiadott egy programtervet, amely leírja az alaptantárgyakat a zene- és művészeti iskolákban.  Svédország - Nincs törvénykezés a zene és művészeti iskolák alapításáról Svédországban.

7 Támogatás  Dánia - az állam a fizetések 25%-át fedezi - Tandíj nem több mint 33% - Önkormányzat 42%  Finnország - Állami fedezet több mint 50% - Tandíj 17%-ot fedez - Önkormányzat 33%-ot - Átlagos tandíj 400 €  Izland - Önkormányzat 80%-ot - Tandíjak 20% - Átlagos tandíj 450 €  Norvégia - Önkormányzat - Átlagos tandíj 300 €  Svédország - Önkormányzat 82% - Tandíj 18% - Átlagos tandíj 130 €

8 Társadalmi értékek  Dánia - Zeneiskolák helyi alapítása - Nyitva a társadalom előtt - Demokratikus testületek - Minőségi és együttműködési profil  Finnország - Nemzeti kulturális identitás - Kultúra erős állami támogatása - Skandináv jóléti társadalom ideológiája  Izland - Erős pozíció a társadalomban - Diákok 10%-a 21 évesnél idősebb - A diákok az iskolai órákon belül kapják az órát.  Norvégia - Nyitva mindenki előtt - Alacsony tandíjak - Külön felelősségvállalás a tehetségekért - Kombinált pozícióra képesített tanárok  Svédország - Pozitív szabaidős tevékenység fiataloknak - Fontos része a helyi zenei életnek - A zenei és művészeti iskolák a nyolcvanas években indultak.

9 Változások a társadalomban  Dánia - Csatornaváltó kultúra - Kevesebb zeneiskola - Több kulturális iskola - Nagyobb és tehetségközpontú zeneiskolák  Finnország - Gazdasági fejlődés - Kevesebb adó, több költség - Új technológia - A multikulturális társadalom  Izland - Több magánzeneiskola - Több külföldi tanár Izlandon  Norvégia - Új technológia - A multikulturális társadalom - Média és kereskedelmi kultúra - fiútanulók csökkenő száma  Svédország - Együttműködés az iskolákkal - Együttműködés más művészetekkel - Diákok befolyása - Fogyatékos gyerekek - Kormány nagyobb szerepe - Új technológia

10 A ZENEOKTATÁS ÉRTÉKEI “ A zeneoktatás hajója sok elvárás és kívánság hullámán ring”. “ A skandináv országok különböznek a zeneiskolák tevékenységére és értékére kifejtett hatásukat, valamint az elvárásokat illetően. “

11 Külső és belső irányítás Ha a zeneiskolákban nincs külső irányítás (Nemzeti tanterv és vizsgarendszer), a belső irányítás (tanárok szerepe stb.) játszik nagyobb szerepet. Az értékek és attitűdök folyamatosan változnak. Ha változik a külső és belső irányítás egyensúly, új irányítási mechanizmus jön létre. A szabadság fogalma mindig viszonylagos!

12 Pozitív és negatív állami irányítás  Pozitív irányítás  Az állam megteremti a zeneoktatás feltételeit  Az állampolgároknak egyforma lehetőségük van a zenetanulásra  rengeteg pozitív irányítás a skandináv országokban  Negatív irányítás  Az állam ellenőrzi a zeneiskolák tevékenységét és az oktatásszervezés szabadságát  Az egyéni kívánságokat nem teljesítik

13 AZ ÁLLAMI ÉS A HELYI SZINT A zeneiskolák alapítása biztosabb alapokon nyugszik, mint azokban az országokban, ahol a fő felelősség az államé. Ha nincs elég kormánytámogatás, nő a helyi viták és politika szerepe a zeneoktatás tartalmának és értékeinek meghatározásában. A politikai kérdés az, milyen mértékben irányítja a zeneoktatást a zene saját értéke, és mennyiben a társadalmi értékek és haszon.

14 Zene saját értékei Zene saját értéke: - Zeneoktatás művészi céljai - Nemzeti zenei élet elősegítése - Nyugati zene hagyományainak folytatása - Professzionalizmus Alapelvek: - Felvétel vizsgákon keresztül - Tantervvel és/vagy vizsgarendszerrel irányított tanulmányok - Egyéni órák hosszabb időtartama - Magas zenei színvonal megcélozása - Előkészítő tanulmányok a szakmai továbbtanuláshoz

15 Társadalmi értékek Társadalmi értékek: - Társadalmi készségek - A társadalom aktív tagjává válni - Társadalmi kiközösítés megakadályozása - Integrálás a társadalomba - Megelőző egészséggondozás Alapelvek: - Zeneoktatás mindenkinek - Diák szabadsága - Közelítés az általános iskolai zeneoktatáshoz - Csoportos oktatás - Egyéni órák rövidek

16 A zene saját értéke és a társadalmi értékek A fent említett kategóriákat ritkán vagy soha nem valósítják meg úgy, ahogy vannak. Minden rendszerben, vannak közös értékek is, mint a tehetség segítése, a gyermek holisztikus személyiségének fejlesztése és a jó amatőr zenészek képzése. Sorbanállás a zeneiskolákhoz és a nyomás, hogy a tandíjat emeljék, minden skandináv országban létezik.

17 Kihívások a skandináv országoknak  Ideológiák és pénzügyi realitás  zene minden ideológiáért és célorientált zeneoktatás  Zene saját értéke és társadalmi értékek  Diákok jogai és szabadsága  Klasszikus zene és ritmikus zene  Szimfónikus zenekarok jövője  Gyerekek szabadidejének versenye  Zeneoktatás az információs és média társadalomban

18 Végül Hogy képesek legyünk nemzetközileg együttműködni és tanulni egymástól, az EMU- nak toleranciára és megértésre van szüksége az európai országok történelmével, politikájával, támogatási rendszereivel, törvénykezésével és társadalmi értékeivel kapcsolatban. Folytatjuk Budapesten?