M.P.T. XVII. Nagygyűlése, május 26. Budapest

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
A fogyasztói magatartás
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
FŐVÁROSI OKTATÁSI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁST TÁMOGATÓ PORTÁL Horváth Csaba Főpolgármester-helyettes Sajtótájékoztató október 2.
Pályaválasztási és Pszichológiai Tanácsadó Osztály
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Az iskoláskor küszöbén
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Speciális gyermekvédelem
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
„Hol és mit?- avagy egy gimnazista a tanácsadáson”
A szakiskola jelene és jövője
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Pályaválasztási szülői értekezlet
Készítette: Farkasné Veres Edina
„Hol és mit?- avagy egy gimnazista a tanácsadáson”
Pályaválasztási szülői értekezlet
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

M.P.T. XVII. Nagygyűlése, 2006. május 26. Budapest Pályaválasztás – ma szimpózium Fővárosi Ifjúsági és Pályaválasztási Tanácsadó Pszichológiai Osztály M.P.T. XVII. Nagygyűlése, 2006. május 26. Budapest

A szimpózium „tartalomjegyzéke” Bevezető áttekintés Szemelvények a pályaválasztás pszichológiai segítésének területeiről A középiskolát választókkal végzett pályaválasztási tanácsadó munka jellegzetességei, aktuális kérdései Makai Adrienn – Orosz Anna Pályaválasztási előkészítés és a pályaválasztási érettség fejlesztésének lehetőségei Kissné Antal Csenge – Polgár Zsuzsa Családi életciklus-váltás és a pályaválasztás jellegzetességei Kissné Viszket Mónika A pályaválasztással összefüggő problémák megoldásának terápiás lehetőségei a tanácsadó munkában Barna Gyöngyi – Gáti István – Sütő Magdolna Egy családi identifikációs mintákat feltáró módszer – az „Állat- metamorfózis teszt” Buji Ágnes, Rozsnyai Margit Három évtized – „pályaválasztási tesztek” tükrében Gebauer Ferenc

A szimpózium célja Másfél évtized változásainak pszichológiai következményei az iskola- és pályaválasztás problémakörében  feladatok a pszichológiai tanácsadási munkában

Pályaválasztási tanácsadás – ma

1. Gazdasági 2. Társadalmi 3. Oktatási változások változások rendszer változásai Pszichológiai következmények 4. Pszichológiai feladatok

Pszichológiai következmények 1. Gazdasági változások Népgazdaság  („tervgazdálkodás”) Pályav. tanácsadás a munkaügy alatt „kollektív szempontok” Piacgazdaság szakmák megszűnnek, átalakulnak a vállalkozói lét kihívása Pszichológiai következmények biztonságérzet (anyagi, egzisztenciális) csökken pályamodellek eltűnnek választott pályák köre szűkül („divatszakmák”) értékrend átalakul (anyagi a személyes rovására) folyamatos alkalmazkodás, „egész életen át tartó tanulás” nehezebb eligazodás a pályaválasztási lehetőségekben

2. Társadalmi változások A család tradicionális szerepe csökken válások nemi sztereotípiák változása Társadalmi különbségek élesebbek (és/vagy) láthatóbbak Pszichológiai következmények identifikációs minták gyengülése szorongás individualitás hangsúlyossá válik versengés, agresszivitás növekedése

3. Oktatási rendszer változásai Központi irányítás csökken Iskola piaci szereplő lesz nem a gyerek, hanem a „fizetőképes” kereslet igényeihez igazodik a versenyhelyzet polarizálja az iskolákat Új iskolatípusok inkompatibilitás egyéni különbségek fokozódnak (kontraszelekció) Pszichológiai következmények Készségek (főleg olvasás, írás, számolás, önkifejezés) szintjének csökkenése Eligazodási, tervezési nehézségek

„Stratégiai” célkitűzések „Pályaválasztási készségek” kialakulásának segítése Rugalmas alkalmazkodás Alternatívák a jövőképben Tudatos tervezés Önismeret (differenciált, reális) Tréningszerű tanulás Aktivitás az ön-alakításban Tájékozottság

A pálya- (iskola)választás, orientáció segítésének lehetőségei Intézeten belül pszichológiai szaktanácsadás készségfejlesztés (önismeret, mozgásterápia) családi konzultáció, terápia informatív tanácsadás Intézeten kívül közvetetten: pályaválasztási felelősök közvetlenül: pályaorientációs tréning

Illusztrációk a tanácsadóban végzett munkából A középiskolát választókkal végzett pályaválasztási tanácsadó munka jellegzetességei, aktuális kérdései Makai Adrienn – Orosz Anna Pályaválasztási előkészítés és a pályaválasztási érettség fejlesztésének lehetőségei Kissné Antal Csenge – Polgár Zsuzsa Családi életciklus-váltás és a pályaválasztás jellegzetességei Kissné Viszket Mónika A pályaválasztással összefüggő problémák megoldásának terápiás lehetőségei a tanácsadó munkában Barna Gyöngyi – Gáti István – Sütő Magdolna Egy családi identifikációs mintákat feltáró módszer – a „Család-metamorfózis teszt” Buji Ágnes, Rozsnyai Margit Három évtized – „pályaválasztási tesztek” tükrében Gebauer Ferenc

A középiskolát választókkal végzett pályaválasztási tanácsadó munka jellegzetességei, aktuális kérdései Makai Adrienn

A középiskola kiválasztását befolyásoló szempontok a tanácsadói munka tükrében

A 13-15 éves korosztály pályafejlődési állapotának jellemzői serdülőkori önmegfogalmazás bővülő pálya- és önismeret információgyűjtés felkészülés a későbbi reális pályaválasztási döntés lehetőségére a középiskola kiválasztása iskolaválasztásként definiálható

A gyerekek egyéni jellemzői személyiségvonások tanulási képességek érdeklődési területek célok, motivációk egészségügyi problémák, tanulási nehézségek iskolai osztályzatok

A család szerepe, jelentősége a középiskola kiválasztása a család számára közös kihívás, közös döntést igényel pályaválasztási vizsgálatra a gyereket általában a szülő küldi a szülői minta befolyásolja a gyerek tanuláshoz való hozzáállását családi hagyomány követése a szakma választásban a család anyagi helyzete a lakóhely és az iskola közötti földrajzi távolság

Szakmadivatok piacképesség, várható elhelyezkedési, kereseti lehetőségek – pl.: pénzügyi csodált, jól hangzó foglalkozások – pl.: színésznő, vadászpilóta a média hatása – pl.: szakács számítógép mellett felnőve - informatika

A középiskolát választókkal végzett pályaválasztási tanácsadó munka során tapasztalt visszatérő problémák Orosz Anna

Objektív problémák túljelentkezéstől való félelem túlképzéstől való félelem népszerűtlen szakmák korszerűtlen képzés földrajzi távolság

Szubjektív problémák tanulmányi eredménnyel kapcsolatos nehézségek személyiséggel kapcsolatos problémák egészségügyi problémák információ hiány irreális szülői elképzelések az írásbeliséggel kapcsolatos gondok

Pályaválasztási előkészítés és a pályaválasztási érettség fejlesztésének lehetőségei

Prevenció és szűrés Kissné Antal Csenge

A mozgásterápiás fejlesztést igénylők enyhe fokban értelmi fogyatékosok, határesetek iskola-éretlen óvodások organikus eredetű hyper-(hypo-)aktív, figyelemzavaros gyerekek iskoláskorú diszfunkciós gyerekek

Iskolás gyerekek már iskola előtt fejlesztett gyerekek 1. osztályban, 5. osztályban felmerülő problémák 6. osztálytól – továbbtanulás

A problémák diagnosztizálása anamnézis mozgásfejlődés szintje idő- és térbeli tájékozódás grafomotórium testismeret oldaliság stb.

A változás lehetőségei a terápiával mozgásfejlődés eredményei, nehézségei személyiség-, magatartásváltozások, regresszió, szociabilitás fejlődés anyanyelvi-tanulási készségben, kognitív funkciókban

A terápia változatai egyéni terápia kiscsoportos terápia célzott kiscsoportos terápia (homogén csoport) nagycsoportos általános fejlesztés (min. heti 5x1 óra) nagycsoportos testnevelés óra (2-3 x 45 p) vezetéses terápia (szülő betanítása)

A pályaválasztási érettség fejlesztésének lehetőségei Polgár Zsuzsa

Exploráció A saját, közvetlen környezet feladatainak megoldásában való részvétel szükségességének az átérzése (ez már a családi és iskolai munkatapasztalatokkal kezdetét veszi). Ráébredés arra, hogy a pályaválasztás mindenkit érint (az élet szükséges fejlődési szakasza). Annak felfedezése, hogy a szűkebb és tágabb környezet megoldásra váró problémáiból következnek a különböző pályák feladatai. Nagymennyiségű és sokféle információ összegyűjtése önmagunkról és a környezetünkről (beleértve a sokféleséget, a szokatlan és a nehezen hozzáférhető információkat is). Annak elfogadása, megértése, hogy a pályaválasztás összetett probléma, több megoldás is lehetséges és nincsenek rá végleges válaszok. A pályaszerepek képzeletbeli kipróbálásával önmagunk ez irányú vizsgálata.

Kristályosodás Az információk rendszerezése, csoportosítása. A lényeges, közös jegyek kiemelésével néhány fontos rendszerezési szempont megtalálása és kipróbálása. Több tevékenység közül azoknak a kiemelése, amelyek az embert tartós érdeklődéseinek, állandó vonzalmainak, értékrendjének megfelelnek. Az ilyen állandó vonzalmak közös vonásainak megfogalmazása. A pályaválasztás szükségességének megállapítása. Az iskolai és az iskolán kívüli sikeresség elemzése, felismerése és egy képesség- vagy tehetség-„skálához” rendelése. A pályák személyiségjellemzők szerinti csoportosítása.

Specializáció Az embernek önmaga értékrendjéről, szükségleteiről, képességeiről és a pályákról összegyűjtött, rendszerezett tapasztalatainak, kialakított fogalmainak fontosságuk szerinti rangsorolása. A viselkedést leggyakrabban, legalapvetőbben meghatározó szempontok kiválasztása. Az így kiválasztott szempontok alapján újabb, célzott információszerzés és a szükséges megoldásmódok felderítése. A tervek értékelése vonzásuk szerint. A megoldási tervek értékelése lehetségességük szerint. Döntés a számba vett tényezők összegzésével.

Realizálás A megvalósítás lépéseinek tervezése. A nehézségek és leküzdendő akadályok felmérése. A döntés áttekintése, bizonyosságának, stabilitásának ellenőrzése. Az akadályok leküzdését segítő lehetőségek számbavétele. A lehetséges módosítások (pályakorrekciók) számbavétele arra az esetre, ha pályamódosítás szükségessé válna

Egy módszer a családi identifikációs minták feltérépezésére – az „Állat-metamorfózis teszt” Buji Ágnes

„Állat-metamorfózis” teszt A projektív tesztek előnyei A család mint primer közeg A családszerkezet feltárása (identifikáció; oppozíció) Az „állat-metamorfózis” indoklása Tesztfelvétel és instrukció Vágyak (realitás és idealizálás) Tér- és állatszimbolika Kontaktusok (tekintet,érintés, cselekvés) Dominanciák figurákban és helyekben. Esetismertetés

„Állat-metamorfózis” tesztben Családrajz az „Állat-metamorfózis” tesztben Rozsnyai Margit

„Állat-metamorfózis” teszt – mint az identifikációs minták tükrözésérének eszköze Előnyök Elméleti problémák Mérhetőség Nem Az instrukció adta érzékenység Kulturális-etnikai különbségek Az állat- és emberrajz Az identifikációs késztetések megjelenése, valamint kérdések és értelmezések az elképzelt jövőről szóló családrajzban Felvételi körülmények Esetismertetések

Három évtized változásai „pályaválasztási tesztek” tükrében Gebauer Ferenc

Diagnosztikai eszközök a FIPT-ben Részképességvizsgálatok Figyelem-, emlékezet-, logika stb. „Érdeklődésvizsgálatok” (személyiségvizsgálatok) Attitűd Motiváció Érdeklődés Törekvés

Felhasznált eljárások NST Neigung Struktur Test, Keller, 1963, ad. Albrecht Vilmos 1967 PIT Persönlichkeits Interessen Test, Mittenecker-Toman, 1972, ad. Gelléri József, 1973 Csirszka Berufs Interessen Test, Irle, 1955, ad. Csirszka János, 1970 DIT/T

Érdeklődésvizsgálatok típusai Tartalom szerint Önjellemző állítások Tevékenységhez, területekhez v. viszony Struktúra szerint Likert-skálák (DIT régi és új változata) MMPI-féle (PIT személyiség-skálái) Cattel-féle (PIT érdeklődés-skálái) Kényszerválasztás (NST, Csirszka)

NST NST 117. a) népdalok keletkezése után kutatni b) gyümölcsöt osztályozni - Szakterületekhez való viszony - Környezethez való viszony - Indíték (ösztönzés) - Gondolkodás- és cselekvésmód - Kifejezési eszköz - A végrehajtás módja - Beállítódás a munkafolyamathoz Konstellációk is értelmezhetők! Pszichodinamikai implikációk!

PIT PIT Érdeklődés-faktorok: Személyiség-skálák 2. Szívesebben lennék könyvelő, mint tudományos kutató. 12. Csak ritkán hideg a kezem. Érdeklődés-faktorok: Mechanikus-manuális Tudományos Statisztikai, irodai Üzleti érintkezés, kereskedelem Képzőművészet Irodalom Zene Nevelés-gondozás Személyiség-skálák

„Csirszka” Technikai, műszaki Kereskedelem Elméleti Gazdaság Közlekedés Vezetés Humán Adminisztratív Minimalista „Csirszka”

DIT / T 19. Elsősegély-nyújtási tanfolyamon részt venni 101. Könyvkritikákat olvasni Sport Irodalom Zene Adminisztratív Biológia Technika – fizika Politika, társadalom Nevelés, segítés Képzőművészet Matematika „Szórakozás” (minimalizmus)

Mit hasonlítottunk össze? 8 fővárosi minta (alcsoportonként 300-500 fő): „Régen” „Ma” 1976-80 2000-05 13-14 éves általános iskolások 17-18 éves középiskolások nemek különbsége a két korcsoport különbsége régen és ma

Egymás mellé tehetők? és más nyitott kérdések… Minták Hasonló csoportokat vetünk össze? Ingeranyag Ma is ugyanazt jelenti? Tesztelés folyamata Hasonló beállítódással válaszolták meg? Produkciófelület A teszt ugyanazt méri? Validitás Amit mér, az hasonlót jelent ma is?

Eredmények - összefoglalva Csökkent Technikai-műszaki Speciális, „elmélyülős”, aprólékos Természettudományos „Minimalizmus”, dependencia, irányítottság-igény Nemi különbségek Nőtt Kommunikáció Üzlet Interperszonális „Humán” (politika, történelem) Értelmi (nem fizikai) Természetközelség Állatok Korcsoportok különbségei

Fővárosi Ifjúsági és Pályaválasztási Tanácsadó Pszichológiai Osztály Cím: 1088 Budapest, Vas u. 8. Tel: 317-2333 Fax: 317-6090 Web: http://www.fovpi.hu/fipt E-mail: fipt@fovpi.hu 2006. Május 26.