Reklámállítások megítélése Balogh Virág 2009. május 5.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
Szöveg Bankügyek a Gazdasági Versenyhivatal szemszögéből Martinovic Boris Gazdasági Versenyhivatal IIR konferencia május 16.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Civilek a pályán Dr. Fazekas Ildikó Önszabályozó Reklám Testület főtitkár CivilKomP’ Január 13. Péntek.
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Közönségkapcsolatok (PR)
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
„Hidat építünk” az energetikai tanácsadók szerepe Magyarországon
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Az orvostechnikai eszközök marketingje
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Mire kell figyelni a reklámokban a gyermekek védelmében?
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Kalandorok kíméljenek! Július 29.. A címadás indoka Reklám céljai: –Termékeladás –Márkanév ismertsége –Márkakép kialakítása –Márkahűség kialakítása.
Fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartásokkal kapcsolatban Dr. Nagy Márta Budapest, 2010.szeptember
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
1 AZ ÜGYVÉD-SZAKORVOS TÁRGYALÓTERMI 15 ÉVES TAPASZTALATAI MOTESZ INTERDISZCIPLINÁRIS FÓRUM AZ ORVOSI FELELŐSSÉGRŐL I. DR. MARTINI JENŐ MÁRCIUS 9.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.
A klaszterek jogi szabályozottsága
A magyar baromfi ágazat helyzete és jövője 2011-ben
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
A versenytörvény módosítása
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata január 20.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A PSZÁF tapasztalatai a UCP irányelvvel kapcsolatban
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
Met. módosítás július 01..
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások
Az Fttv. alkalmazásának tapasztalatai
Előzetes piaci konzultáció
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
A vásárlási döntés folyamata
Dr. Sutyinszki Petra Jogi tanácsadó
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Előadás másolata:

Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.

2 Verseny és fogyasztóvédelem •Piacok keresleti és kínálati oldala •Fogyasztó: a piac szereplője •Információs aszimmetria •Közvetlen és közvetett fogyasztói hátrány •A fogyasztói döntéshozatal védelme egyben a hatásos verseny védelme •Beavatkozás 1.Keresleti oldalon – fogyasztói tudatosság növelése 2.Kínálati oldalon – vállalkozások magatartásának befolyásolása

3 Új jogszabályi környezet •Fttv. és Grt. hatályba lépése, Tpvt. módosulása •Folyamatosság a GVH joggyakorlatában •Versenytanács korábbi ügyekben tett megállapításai – a legtöbb esetben továbbra is érvényesek •! Feketelista: a jogsértés megállapítása során elemzés számos eleme elhagyható •Versenyérintettség-teszt

4 Kínálati oldali problémák •Marketing – reklám – eladásösztönzés •A GVH által a reklámok kapcsán észlelt gyakorlatok 1.„akár” 2.Apróbetűs tájékoztatás 3.Utólagos tájékoztatás 4.A reklámállítások bizonyítása

5 Marketing – reklám – eladásösztönzés •Marketingfogalmak •Fttv. által használt fogalmak 1.Kereskedelmi gyakorlat 2.Kereskedelmi kommunikáció •Grt. által használt fogalom –Reklám

6 „akár” …* •Rendkívül elterjedt kommunikációs fordulat •Akár ár, akár minőség kommunikációja során helyet kaphat •Nem kell minden egyes fogyasztó esetében érvényesülnie, •DE! reális lehetőséget kell, hogy jelentsen

7 Apróbetűs tájékoztatás •Bonyolult termékek, hosszútávú szerződések esetén megjelenő probléma •Fttv. körében kezelése: Fttv. 7. § alapján – megtévesztő mulasztás •Alapvető kérdés: észlelhető-e a fogyasztó számára? •Különbségtétel az egyes kommunikációs eszközök között – a jogsértés mércéje azonos, ám az egyes kommunikációs eszközök más-más „áteresztő” képességgel bírnak (különös figyelemmel kezelendő a TV-reklám és az óriásplakát)

8 Utólagos tájékoztatás •A fogyasztói döntéshozatal védelme a hatásos verseny védelme •A GVH a fogyasztói döntéshozatal teljességét védi, így a fogyasztói döntéshozatal akkor is torzulhat, ha utóbb (pl. szerződéskötéskor) a fogyasztó az összes releváns információ birtokába jut •Fttv. 2. § h) pontja: ügyleti döntés fogalma kifejezetten elválik a szerződéskötéstől •Fttv. 7. § (2): az utólagos tájékoztatás mérlegelésének kötelezettsége

9 Reklámállítások valódiságának bizonyítása •Fttv. 14. §: a bizonyítási teher •Milyen jellegű reklámállítások bizonyítandóak? 1.Ár vonatkozásában 2.Minőség vonatkozásában •Különös fontossággal bírnak a különböző élettani hatás elérésére vonatkozó állítások –Követelmény: tudományos ismeretek megléte (nem tekinthetőek ilyennek pl. a pozitív terméktapasztalatok, betegektől vagy orvosoktól származó vélemények)

10 Keresleti oldali problémák •Fogyasztói tudatosság •Ésszerű fogyasztó – átlagfogyasztó – marginális fogyasztó •Fogyasztói döntéshozatal teljességének védelme •Fttv. 2. § h) pontja: az ügyleti döntés fogalma •Fttv. 4. § (1) és (2) bekezdései – az ésszerűen eljáró fogyasztó és a sérülékeny fogyasztó •A fogyasztói magatartás ismerete alapvetően fontos a jogsértések megítélésekor •! Feketelistás magatartás megítélésekor nem szükséges a keresleti oldali magatartás értékelése

11 A jövő •Együttműködés a magyar hatóságok között és az EU-tagállamok között •Eljárási és anyagi jogi kérdések tisztázása •A határon átnyúló kereskedelmi gyakorlatok kezelésének kérdése

12 Köszönöm a figyelmet!