A gyakornokok beilleszkedése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
A Hallgatói Mentorprogram működése
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
AZ ÉN PORTFÓLIÓM.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A pedagógusminősítési rendszer
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Szaktanácsadói fórum VÁLTOZÁSOK ÉS A PORTFÓLIÓ
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
A portfólió - óvodai szakterület
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
BEISKOLÁZÁSI MUNKAÉRTEKEZLET
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
A beiskolázás előkészítése
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Pedagógus értékelési rendszer
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Pedagógus – vezetői – intézményi ÖNÉRTÉKELÉS
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az intézményi szabályozó dokumentumok felülvizsgálata az önértékeléshez és tanfelügyelethez kapcsolódóan.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Tanfelügyelettel kapcsolatos előzetes feladatok - intézményvezetők
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Tanácsok a portfólió készítéséhez
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
Hajnal Gabriella szakmai elnökhelyettes
Előadás másolata:

A gyakornokok beilleszkedése

Pedagógus-életpályamodell A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 64.-65. § A pedagógusok előmenetele: eddig: csak az életkortól függött ezután: kompetenciák és a munka minőségének függvénye

Pedagóguskompetenciák A tanuló személyiségfejlesztése Tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése Szaktudományi, szaktárgyi és tantervi tudás integrálása A pedagógiai folyamat tervezése A tanulási folyamat szervezése és irányítása A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése Szakmai együttműködés és kommunikáció Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért

Mikor vesznek fel új pedagógust? Előre tervezetten, tanév elejétől (az előkészítés az előző tanév közepén kezdődik), tanév közben, váratlan álláshely-megüresedés miatt (ilyenkor ritkán pályakezdőt vagy végzős egyetemi hallgatót)

Pedagógusfelvétel tervezése Minden munkaközösség készítsen ötéves „humánerőforrás-tervet” a nyugdíjba készülők pótlásának előkészítése érdekében (tapasztalatátadás lehetősége). A pályáztatást követő kiválasztásba be kell vonni a munkaközösség-vezetőt; az interjúkon való részvétellel, óralátogatáson való részvétellel, próbatanítás szervezésével.

A gyakornok Most lépett ki a felsőoktatásból Azt tudja, amire megtanították „Pedagógusszemélyiség” Tisztában van gyakorlatlanságából adódó hiányosságaival Belülről motivált arra, hogy jobb legyen Szeretne többet keresni

Beilleszkedés 1. Meg kell ismernie az épületet, a helyi szokásokat (mint bármely munkahelyen). Meg kell ismernie a legközelebbi kollégákat (munkaközösség); az „erőviszonyokat”, ki élvez tekintélyt, milyen belső szabályok érvényesek. Ha lehet, az elődjét is meg kell ismernie. Meg kell ismernie az egész testületet, az írott és íratlan szabályokat, a hierarchiát…

Beilleszkedés 2. Meg kell ismerkednie azokkal a kollégákkal, elsősorban osztályfőnökökkel (alsóban az alsós párjával), akiknek az osztályában tanítani fog. Tájékozódnia kell az osztályokról a többi kollégától. Mindez segítség nélkül nagyon nehéz!

A beilleszkedés segítése 1. Az új kolléga testületbe lépését elő kell készíteni: intézményvezetői szinten (még a belépés előtt fel kell készíteni a testületet – egyértelműen pozitív, elfogadtató módon), munkaközösség vezetői (munkaközösségi) szinten (előre megbeszélni, hogy kölcsönös óralátogatások útján ki, mit mutat/tanít majd meg az új kollégának; helyet kell készíteni neki a szobában, asztalnál; kulcsok, üres fiókok, szekrényrész várja).

Beilleszkedés segítése 2. A gyakornoknak ne adjunk közismerten nehezen kezelhető vagy szakmailag átlagon felüli kihívást jelentő osztályt/csoportot. Ha lehet, legyenek olyan osztályai/csoportjai, ahol tapasztalt kollégával dolgozhat párban, hogy a napi folyamatos munkában legyen segítsége.

Mit nem szabad csinálni? 1. szidni/agyondicsérni az elődöt felületes információk alapján „pletykákat” terjeszteni a kollégák és a gyerekek körében az új kollégáról bizalmatlanságot kelteni a gyerekekben és a szülőkben a fiatal és tapasztalatlan kollégával szemben

Mit nem szabad csinálni? 2. negatív irányban befolyásolni az új kollégát jövendő tanítványairól, vagy a testületről, egyes kollégákról (szerezhessen saját tapasztalatokat, és alakíthasson ki saját véleményt) rátukmálni tanácsainkat (túl határozottan bizonygatni, hogy „mi jobban tudjuk”…)

Mindenkinek kötelező feladat: Bízzuk a mentorra! A gyakornok munkáját, fejlődését a mentor értékelje! A kollégák legyenek segítőkészek, megértőek, türelmesek, csillapítsanak indulatokat, ha kell oldják a konfliktusokat, ha vannak! Mindenkinek kötelező feladat: DICSÉRNI ÉS BIZTATNI

Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium Köszönöm a figyelmet! Hámori Veronika igazgató Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium