A gyakornokok beilleszkedése
Pedagógus-életpályamodell A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 64.-65. § A pedagógusok előmenetele: eddig: csak az életkortól függött ezután: kompetenciák és a munka minőségének függvénye
Pedagóguskompetenciák A tanuló személyiségfejlesztése Tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése Szaktudományi, szaktárgyi és tantervi tudás integrálása A pedagógiai folyamat tervezése A tanulási folyamat szervezése és irányítása A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése Szakmai együttműködés és kommunikáció Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
Mikor vesznek fel új pedagógust? Előre tervezetten, tanév elejétől (az előkészítés az előző tanév közepén kezdődik), tanév közben, váratlan álláshely-megüresedés miatt (ilyenkor ritkán pályakezdőt vagy végzős egyetemi hallgatót)
Pedagógusfelvétel tervezése Minden munkaközösség készítsen ötéves „humánerőforrás-tervet” a nyugdíjba készülők pótlásának előkészítése érdekében (tapasztalatátadás lehetősége). A pályáztatást követő kiválasztásba be kell vonni a munkaközösség-vezetőt; az interjúkon való részvétellel, óralátogatáson való részvétellel, próbatanítás szervezésével.
A gyakornok Most lépett ki a felsőoktatásból Azt tudja, amire megtanították „Pedagógusszemélyiség” Tisztában van gyakorlatlanságából adódó hiányosságaival Belülről motivált arra, hogy jobb legyen Szeretne többet keresni
Beilleszkedés 1. Meg kell ismernie az épületet, a helyi szokásokat (mint bármely munkahelyen). Meg kell ismernie a legközelebbi kollégákat (munkaközösség); az „erőviszonyokat”, ki élvez tekintélyt, milyen belső szabályok érvényesek. Ha lehet, az elődjét is meg kell ismernie. Meg kell ismernie az egész testületet, az írott és íratlan szabályokat, a hierarchiát…
Beilleszkedés 2. Meg kell ismerkednie azokkal a kollégákkal, elsősorban osztályfőnökökkel (alsóban az alsós párjával), akiknek az osztályában tanítani fog. Tájékozódnia kell az osztályokról a többi kollégától. Mindez segítség nélkül nagyon nehéz!
A beilleszkedés segítése 1. Az új kolléga testületbe lépését elő kell készíteni: intézményvezetői szinten (még a belépés előtt fel kell készíteni a testületet – egyértelműen pozitív, elfogadtató módon), munkaközösség vezetői (munkaközösségi) szinten (előre megbeszélni, hogy kölcsönös óralátogatások útján ki, mit mutat/tanít majd meg az új kollégának; helyet kell készíteni neki a szobában, asztalnál; kulcsok, üres fiókok, szekrényrész várja).
Beilleszkedés segítése 2. A gyakornoknak ne adjunk közismerten nehezen kezelhető vagy szakmailag átlagon felüli kihívást jelentő osztályt/csoportot. Ha lehet, legyenek olyan osztályai/csoportjai, ahol tapasztalt kollégával dolgozhat párban, hogy a napi folyamatos munkában legyen segítsége.
Mit nem szabad csinálni? 1. szidni/agyondicsérni az elődöt felületes információk alapján „pletykákat” terjeszteni a kollégák és a gyerekek körében az új kollégáról bizalmatlanságot kelteni a gyerekekben és a szülőkben a fiatal és tapasztalatlan kollégával szemben
Mit nem szabad csinálni? 2. negatív irányban befolyásolni az új kollégát jövendő tanítványairól, vagy a testületről, egyes kollégákról (szerezhessen saját tapasztalatokat, és alakíthasson ki saját véleményt) rátukmálni tanácsainkat (túl határozottan bizonygatni, hogy „mi jobban tudjuk”…)
Mindenkinek kötelező feladat: Bízzuk a mentorra! A gyakornok munkáját, fejlődését a mentor értékelje! A kollégák legyenek segítőkészek, megértőek, türelmesek, csillapítsanak indulatokat, ha kell oldják a konfliktusokat, ha vannak! Mindenkinek kötelező feladat: DICSÉRNI ÉS BIZTATNI
Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium Köszönöm a figyelmet! Hámori Veronika igazgató Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium