Felnőttoktatás A felnőttoktatók feladatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Angol nyelvi kompetencia
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Tanuló régiók – EU gyakorlat Magyar álom vagy valóság ? Farkas Éva PTE FEEK Balatonszepezd, március 27. A MŰVELŐDÉS HETE A TANULÁS ÜNNEPE.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Előzetes kérés a hallgatókhoz! Írják fel választott szakdolgozati témájukat! Foglaljanak helyet témájuk (ennek hiányában: szakmai érdeklődési területük)
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
TIOP / „A tudás kulcsa” – tanulói laptopok az élethosszig tartó tanulás kulcskompetenciák fejlesztéséhez. Kedvezményezett: Jászárokszállás.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

Felnőttoktatás A felnőttoktatók feladatai 2008 - 2009 Készitette:Tajti Zsuzsanna felnőttoktatási tagozat vezető

Felnőttoktatás mai jelenségei: EU elvárásai nőnek a felnőttoktatással felnőttképzéssel szemben - EU tagság Élethosszig tartó tanulás igénye nő - szakmaváltás,munkahelyváltás információs társadalom tudás alapú társadalom A munka világának elvárásai folyamatosan változnak Az OKJ változása(2 irány a gyakorlati arány és az érettségire épülés figyelhető

A Lifelong Learning definíciója: „all Learning Activity Undertaken throughout Life, with the Aim of Improving Knowledge, Skills, and Competences within Personal, Civic, Social and/or Employment-related Perspective”. „Minden, életünk során folytatott olyan tanulási tevékenység, melyet a tudás, a készségek és kompetenciák fejlesztésének céljával folytatunk egyéni, állampolgári/civil, társadalmi és/vagy foglalkoztatási perspektívában.” (Forrás: Communication from the Commission: Making a European Area of Lifelong Learning a Reality, Nov. 2001. - http://europa.eu.int/comm/education/life/communication

A felnőttoktatás szakágazatai 1. SZAKÁGAZATOK FORMÁLIS INFORMÁLIS NONFORMÁLIS

A felnőttoktatás szakágazatai 2. SZAKÁGAZATOK ISKOLA- RENDSZERŰ ISKOLA- RENDSZEREN KíVÜLI ÁLLAMILAG NEVESíTETT ISKOLARENDSZERBEN, TANULÓI/HALLGATÓI JOGVISZONNYAL

A képzési piramis LEMORZSOLÓDÁS (DROP OUT) TK FELSŐFOK KÖZÉPFOK ALAPFOK LEMORZSOLÓDÁS (DROP OUT)

Az első esély iskolarendszeréből való lemorzsolódás okai anyagi társadalmi/iskolai (pl.szegregáció,előítélet) családi (költözés, családtag betegsége, nem érték a tudás, instabil család) (többgenerációs) munkanélküliség a szülők aluliskolázottsága földrajzi (a hozzáférés hiánya) egészségügyi a saját korcsoport negatív hatásai önálló döntés

Miért van szükség a második esély biztosítására Magyarországon? ma 960 ezer aktív korú felnőttnek nincs iskolai végzettsége, ám a képzetlen munkaerő iránti kereslet drasztikusan visszaesett a tankötelezettség teljesítéséig az érintett népesség 98 %-a megszerzi az általános iskolai végzettséget 2% továbbra sem (évi 5-6 ezer fiatal!) 16-24 éves korosztály: 250 ezer fiatal „eltűnt” a második esély biztosítása nem csak gazdasági érdek, a felnőttnek joga kell, hogy legyen a tanuláshoz (törvényi háttér, intézmények, szakemberek, tananyagok, hozzáférés, támogatási rendszerek)

A második esély felnőttkorban rendeskorban második esély első esély

Az andragógia helye a neveléstudományok rendszerében: Antropagógia (egyetemes embernevelés tudománya) Pedagógia Andragógia Gerontagógia gyermeknev. felnőttnev. időskori nev. felnőttoktatás felnőttképzés

Felnőttoktatási és képzési lexikon Felnőttoktatás: „a felnőttnevelés azon területe, amelyben a nevelés döntően ismeretnyújtáson és –elsajátításon keresztül valósul meg”.

UNESCO definíciója „A felnőttoktatás kifejezésen tartalmukra, szintjükre, módszerükre való tekintet nélkül mindazoknak a formális vagy nem formális, szervezett nevelési folyamatoknak az összessége értendő, amelyek révén mindazok a személyek, akiket a társadalom, amelynek részét képezik felnőttnek tekint,

továbbfejlesztik képességeiket, gazdagítják ismereteiket, tökéletesítik technikai és szakmai képzettségüket, vagy új irányban képezik tovább magukat, továbbá magatartásukat és viselkedési formáikat egyrészt az ember teljes kibontakoztatásának,

másrészt a kiegyensúlyozott és önálló társadalmi, gazdasági és kulturális fejlődésében való részvétel kettős perspektívájában fejleszti tovább”. (1976. UNESCO Közgyűlés, Nairobi)

A FELNŐTTOKTATÁS FUNKCIÓI Pótló Speciális Foglalkoztatást segítő Kiegészítő Stabilizációs Szocializációs Személyiség fejlesztő Kompetencia fejlesztő Állampolgárképző

Elvárások az OECD és EU-országokban LLL: formális-nonformális-informális szinten egyaránt a LLL-re való felkészítés már az óvodában el kell, hogy kezdődjön MOTIVÁCIÓK idejekorán kiszűrni a tanulási zavarokat, versenyképes tudást adni: hatékony képességek, foglalkoztathatóság, tanulni tudás, flexibilitás, aktív állampolgárság

Elvárások az OECD és EU-országokban az oktatás struktúrája igazodjon az egyéni szükségletekhez: szolgáltatás-jellegű FO az egyes tudáselemek integrálása az IKT bevonása az oktatásba gyakorlatorientált oktatás

Versenyképes tudás megszerzése Az esélyteremtés eszköze Az egész életen át tartó tanulás: Versenyképes tudás megszerzése Az esélyteremtés eszköze Részesei vagyunk Átadni a nyitottságot, az igényt és a készséget, kompetenciát hogy tanuljon Ebben a közoktatás 2 fontos feladata: A tudás megalapozása, az alapkészségek és kompetenciák kialakítása A tanulással kapcsolatos pozitív motivációs bázis kialakítása

EU KULCSKOMPETENCIÁK A nyolc elfogadott kulcskompetencia: 1. Kommunikáció anyanyelven 2. Kommunikáció idegen nyelven 3. Matematikai műveltség és alapkompetenciák a természettudomány és a technológia területén 4. Információs kommunikációs technológiával (ICT) kapcsolatos készségek 5. Tanulni tanulás 6. Személyközi és állampolgári (civic) kompetenciák 7. Vállalkozói szellem 8. Kulturális tudatosság

202/2007.(VII.13) Kormányrendelet-Új NAT fogalmai,kompetenciák Anyanyelvi, Idegen nyelvi Matematikai, Természettudományos, Digitális Önálló tanulás, Szociális és állampolgári, Kezdeményezési, Vállalkozói Esztétikai-művészeti Önismereti, Hon és népismereti, Én azonoság Egyetemes Kultúra Aktív állampolgárság + demokratikusság Környezettudatosság Tanulás tanítása Testi lelki egészség + felkészítés a felnőtt életre

KOMPETENCIALAPÚ KÉPZÉS Nem anyagrészeket és tudástartalmakat soroljuk csak fel, hanem a cselekvést írjuk le azaz, hogy a sikeres résztvevő mit tesz és mit nem tesz.(milyen tevékenységek önálló és hatékony elvégzését kell tudnia)

kulcskompetenciák kialakítása Felnőttoktatás végső céljai: kulcskompetenciák kialakítása Önálló életen át tartó tanulási képesség kialakítása Esélyek növelése,kiegyenlítése A munkaerő piaci érték növekedése(1 élet alatt 5-10 szakma,munkakör váltásának megvalósíthatósága)

Végső célok : Az aktív és felelős állampolgár alapjainak kialakítása A funkcionális és az információs analfabétizmus leküzdésének segítése Az egyre fejlettebb gazdaság igényeinek megfelelő szakképzés megalapozása Ezzel új lehetőségek és esélyek feltételének megteremtése

Felnőtt oktató : Külön hivatás az andragógus a felnőtt oktató Ritkán alkalmazza a szokványos iskolai módszereket Tiszteli a felnőtt tanulási szándékát és maximálisan segíti ebben a küzdelemben Empatikusan figyelembe veszi a hallgató időhiányát és küzdelmét a magánélet és a munka frontján

Konstruktivizmus-kooperatívitás A tanár új szerepe: a tudás megszerzésének irányítója (kevésbé a tudás „átadója”) inkább a MEDIÁTOR - a (közvetítő) A felfedező tanulás vezetője Tutor-i szerep aki az adott tudás tudója a megszerzésében irányít Mentori szerep, aki a tanulás és életvezetési kérdésekben segít Kölcsönösségen alapuló tanár-diák kapcsolat

Tanulóink előélete, helyzete Tanulási és életvezetési kudarcok után kerül hozzánk a legtöbb hallgató Régi kudarcok az iskolában – miértek? Rossz választások Nem sikeres tanulási módszerek Hányatott családi körülmények, rossz minták Tenni kell,hogy elhiggyék (ezt eddig nem tapasztalták meg) Ők is tudnak tanulni Ők is tanulhatnak jól Ők is értékesek, minden egyes emberre odafigyelünk Lehet élmény az ismeretszerzés

Negatív eredmények Visszaemlékszik a kudarcos gyermekkorra Visszaesik a régi teljesítményszintre, hibákba Felveszi a régi magatartásformákat Folyamatosan az oktatási folyamat ellen fog harcolni Most sem tanul meg tanulni Úgy érzi most is szelektálódni, sodródni fog,sikertelen, lemorzsolódik

Megoldási lehetőségek : Az ANDRAGÓGIA alapja mindig az, hogy a tanárnak pontosan fel kell mérnie a kiindulási alapokat - csak erre lehet építeni- Szintfelmérők szerepe Olyan példákat kell beépíteni amit Ő is érteni és felhasználni tud Nagyon vegyes a szövegmúlt – az iskolai képzés a „közös szövegmúlt” kialakításának tere kell legyen

Megoldási lehetőségek : Szakítani kell lehetőleg mindennel ami stílusában klímájában a régi kudarcokra emlékezteti a szövegértés és a szavak helyes jelentésének megértéséről meg kell győződnünk ( régi v. szak szavak) az óra stílusa- nem az isten beszél, hanem segítséget adunk a tanuláshoz Kevesebb frontális óravezetés,nem lehet a tábla felé tanítani állandó kontaktus és ellenőrzés kell Többiek előtti megszégyenítés teljesen kizárt- „zaklatás”nem eredményes

Megoldási lehetőségek : Eddigi tapasztalatokra mindig építeni Kíváncsian a véleményükre Problémafelvetés mindkét részről Reflexív tanulás(önálló v. csoportos) Helyzetek modellezése Tanulás irányítás, konkrét útmutatás az elsajátításhoz (módszertan) Az egyéni tanuláshoz,feldolgozáshoz gyakorlati tanácsok,módszerek Az önellenőrzés és a hibák értékelésének jelentősége ( elfogadási képesség)

MÓDSZEREK: Folyamatosan tudatosítani kell a célokat és a követelményeket Elmélyítő gyakorlati lehetőségeket kell adnunk (egyéni felkészülés feladatlappal) A konkrét tényanyagnál hosszú távra többet jelent a kompetencia megszerzése a tudás önálló megszerzése képességének kialakítása

Ne használjuk a házi feladat kifejezést : Tanulási feladat, gyakorlás,elmélyítő gyakorlat egyéni vagy csoport munkák: téma feldolgozás, elemzés Kutatómunka, gyűjtőmunka amit önállóan kikutatott, feldolgozott jobban bevésődik Aktivizálás, cselekedtetés, tevékenységek Komplex feladatok kitalálása 1-1-témakörre Pl:színmű-színházi előadás Pl:tájegység földrajza,gazdasága,élővilága Pl:Választási rendszer

Beszámolók korszerűsítési lehetőségei : Kevésbé a rossz emlékű formák!!! Komplex feladat(projekt) megoldása és beadása kiváltja a vizsgát(pl:1.+3.) X- számú feladat, beadandó témafeldolgozás,kutatás-elemzés kiválthatja a vizsgát Több szóbeli vizsga Csoportos vizsga,vita 1 témáról, beszélgetés adott témakörben

Választható segítségek: Új fizika,kémia informatika,lovarda (kísérletek!!) Multimédiás szettek-multimédiás tananyagok Nyelvi labor (nyelvi hanganyagok) Lovardában bármilyen órán internettel a digitális tudásbázis tananyagainak és segédanyagainak használata ( virtuális kísérletek) Internet adta lehetőségek (Ady-szülőház-Latinovics, zene- művészet-építészet, tájak, állatok,emberek…) Nemsokára digitális tábla is lesz minden teremben Új könyvtári állomány – könyvtárhasználat! Szemléltető anyagok a nappalival együttműködve Stúdió szolgáltatásai-tv,videó, dvd Előző évek érettségi anyagainak, tapasztalatainak felhasználása

Leggyakoribb hibáink lehetnek Ha a cél nem a tananyag megértetése, hanem a gyors leadása Ha a tanár nem fordít elegendő figyelmet a különböző tudásszintekre (visszafejlődés!) Ha nem adunk lehetőséget a hibák javítására, pótlására Ha nem rendelkezünk személye selvárásokkal Ha nem veszzük figyelembe a hallgatók személyes életkörülményeit Ha nem törekszünk a hallgatók megismerésére Ha nem veszzük figyelembe a hallgatók személyes élményeit, sikereit (ennek igényét) Ha példáinkat nem a mai gyakorlatból veszzük, nem életszerűek Ha nem vesszük tudomásul a emberi napi „teljesítménygörbe” hatását (figyelem felkeltés, éberség szinten tartása) Ha nem gyakoroltatjuk be a minimumot, a szóbeli feleletekre nem adunk kellő teret Ha nem adunk korszerű, tömör tanulási segítséget (anyagok, olvasmányok,) Ha nem tiszteljük a hallgatót mint küzdő embert és szándékát a tudás megszerzésére

Zárszó: Ha csak egy új gondolat nyomot hagyott a lelketekben, már megérte, hogy összefoglaltuk azokat a kihívásokat amelyeket nap mint nap le kell küzdenünk! Munkánkat minden percben át kell, hogy hassa az a gondolat, hogy mindenkit, akit csak tudunk tartsunk meg a tanulás útján, segítsük eljutni a vizsgáig!