Az intézményi dokumentumok átdolgozása a fenntarthatóság érdekében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Az iskolai dokumentumok
Alkalmazotti teljesítményértékelés és közalkalmazotti minősítés az intézményi minőségirányítási programban.
1Tanügyigazgatás aktualitásai. Szakmai területet érintő szabályozás •Pedagógiai programPedagógiai •Gyakornoki szabályzatGyakornoki Szervezeti működés,
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Vándor Magyar Internetes műveltségi játék.
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
intézményi folyamat-szaktanácsadó
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon A TÁMOP pályázathoz kapcsolódóan javaslatok a pedagógiai program módosításához 2009/2010.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A nevelési-oktatási program előzményei
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A kerettantervek fejlesztése
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Szakképzési dokumentumok
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
A tanárképzés szerkezete
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Előadás másolata:

Az intézményi dokumentumok átdolgozása a fenntarthatóság érdekében TÁMOP 3.1.4 – Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Palotás Zoltán szakmai igazgató Qualy-Co Kft.

A feladat a pályázati útmutató szerint C 1.1. Kötelezően megvalósítandó tevékenységek, beszerzések: c) Az új módszerek intézményi alkalmazása, elterjesztése, önálló intézményi innováció megvalósítása Az intézmény pedagógiai dokumentumainak módosítása, oly módon, hogy az a jelen pályázatban vállalt tevékenységek sikeres megvalósítását elősegítse és az intézmények pedagógiai innovációjának fenntarthatóságát biztosítsa www.qualy-co.hu

A feladat a pályázati útmutató szerint Az intézmények pedagógiai programjának, informatikai stratégiájának összehangolása az IKT alapú kompetenciafejlesztés céljaival C10. Fenntartási kötelezettség A pedagógiai program módosításának megfelelő gyakorlat folytatása (legalább annyi óvodai és tanulócsoportban, mint a projektben érintett tanulócsoportok és pedagógusok száma) www.qualy-co.hu

„Pedagógiai dokumentumok” A „pedagógiai dokumentum” fogalmat nem értelmezi az útmutató fogalomtára és a közoktatási törvény sem ismeri… … Olyan szabályozó erejű, a nevelési-oktatási tevékenységre vonatkozó intézményi dokumentum, amelynek megvalósítása, illetve betartása minden pedagógus számára kötelező … Tapasztalati alapon az intézmény „pedagógiai dokumentumai” a következők: Nevelési program – óvodák Pedagógiai program – iskolák ? www.qualy-co.hu

Egyéb intézményi szabályozó dokumentumok Egyéb fontos intézményi szabályozó dokumentumok: MIP SZMSZ Házirend Ezek szabályozási körét közvetlenül nem érinti a pályázati kiírás, ugyanakkor a pedagógiai program módosítása szükségessé teheti a fenti dokumentumok módosítását is. www.qualy-co.hu

Mikor szükséges a pedagógiai program módosítása? Ha: Jogszabály változása érinti a kötelező tartalmát, vagy a tartalommal kapcsolatos szabályok változnak, például: új tartalom kerül be (pl. nem szakrendszerű oktatás) szabályok változása (pl. változik a kötelező és nem kötelező órák számának meghatározása) A fenntartó – jogszabályi keretek között – előírja egyes elemek módosítását (települési tanterv, többlet időkeretek csökkentése, stb.) Az intézmény dönt arról, hogy az eredményesség érdekében változtat a programon. www.qualy-co.hu

Mikor megfelelő a pedagógiai program? Törvényességi megfelelés: Ha valamennyi jogszabály által előírt tartalmat tartalmazza Ha az egyes tartalmak megfelelnek a rá vonatkozó szabályozásnak Szakmai megfelelés: Szakmai szabályok érvényesülése A tartalom teljes körű belső koherenciája Optimális a törvényességi és szakmai megfelelés együttes megléte www.qualy-co.hu

A NAT implementáció kutatása Egy jelenleg folyó kutatás néhány tapasztalata a pedagógiai programokról A NAT implementáció kutatása www.qualy-co.hu

Néhány fontosabb összegző megállapítás A pedagógiai program előírt tartalma folyamatosan bővült, 2004 óta kevésbé vezették át a változásokat az iskolák Az általános iskolák, a 8 és 6 évfolyamos gimnáziumok pedagógiai programjainak 46,8%-a tartalmaz minden előírt elemet A pedagógiai program, mint dokumentum tartalma nem egyértelmű az iskolák számára Az összevont, több tagintézményből álló intézmények esetében gyakran előfordul, hogy a tagiskolák korábbi pedagógiai programjukat használják www.qualy-co.hu

Néhány fontosabb összegző megállapítás A nevelési programon belül az alapelvek és pedagógiai célok meghatározása mellett az egészségnevelési és környezeti nevelési program tartozik a legkidolgozottabb elemek közé Az iskolák nagyon jelentős hányada sem a nem szakrendszerű oktatást, sem a NAT kulcskompetenciákat nem hangolta össze pedagógiai célrendszerével Az összes iskola helyi tantervének 53,7%-a felel meg teljes egészében a törvényességi kritériumoknak www.qualy-co.hu

Néhány fontosabb összegző megállapítás Az iskolák 80%-a határozott meg nyilvánosságra hozott helyi tantervében tantárgyakat és/vagy óraszámokat A tanuló számára kötelező és szabadon választott tanórai foglalkozások maximális száma a helyi tantervek 64-73%-ban felel meg a jogszabályi előírásoknak Az összes iskola 60%-ának helyi tantervében megjelenik a hagyományos tanórai formáktól eltérő tananyag feldolgozás www.qualy-co.hu

Az óvodai nevelési program és a pedagógiai program tartalmának jogszabályi háttere www.qualy-co.hu

Jogszabályi háttér Az óvodai nevelési program és a pedagógiai program tartalmát a következő jogszabályok határozzák meg: 1993. évi LXXIX. tv. a közoktatásról 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról 137/1996 (VIII. 28.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjának kiadásáról 46/2001. (XII. 22.) OM rendelet A Kollégiumi nevelés országos alapprogramjának kiadásáról www.qualy-co.hu

Jogszabályi háttér 26/1997. (VII. 10.) MKM rendelet A két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelvének kiadásáról 27/1998. (VI.10.) MKM rendelet az alapfokú művészetoktatás követelményei és a tantervi programjának bevezetéséről és kiadásáról 32/1997. (XI.5.) MKM rendelet a Nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelve és a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról 2/2005 (III.1.) OM rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskola oktatása irányelvének kiadásáról www.qualy-co.hu

A helyi óvodai nevelési program www.qualy-co.hu

A kompetencia alapú óvodai programcsomag helyi adaptálása „Annyit és oly módon vezessük be a programcsomag ajánlásai közül, amennyi és amely - az illesztés elvégzése után - a gyermek élmény- és érzelem világában, ismeretkörében, tapasztalatában, tudásában, teljesítményében megmutatkozik, a nevelő-oktató munkát segíti, pedagógiai kultúránkat gazdagítja, és a kompetencia alapot tartalommal, innovatív szemlélettel, saját élménnyel tölti meg.” Labáth Ferencné Adaptáció = olyan mértékű módosítás, változtatás, aminek eredményeként az eredeti célok elérése biztosított! www.qualy-co.hu

A kompetencia alapú óvodai programcsomag helyi adaptálása A programcsomag helyi alkalmazása: Teljes mértékű (körű) „adaptáció” – a programcsomag átvétele Részleges átvétel - adaptáció Egyes elemek átvétele – adaptáció www.qualy-co.hu

www.qualy-co.hu

www.qualy-co.hu

www.qualy-co.hu

Iskolai pedagógiai program www.qualy-co.hu

A pedagógiai program tartalma A közoktatási törvény szerint a pedagógiai program az alábbi fő részekből áll: Nevelési program Helyi tanterv Szakmai program (szakképző iskolák esetében) A mellékletek a pedagógiai program részét képezik, attól semmilyen szempontból sem választhatók el. Módosításuk csak a program egészével lehetséges! www.qualy-co.hu

A pedagógiai program tartalma Nem határozza meg a törvény azt, hogy az alábbi elemeket a pedagógiai programon belül a nevelési programba, vagy a helyi tantervbe kell-e beilleszteni: a projektoktatásra vonatkozó iskolai eljárások az iskolai írásbeli beszámoltatások formái, rendje, korlátai, a tanulók értékelésében betöltött szerepe, súlya az otthoni (napközis és tanulószobai) felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározásának elvei és korlátai www.qualy-co.hu

A pedagógiai program törvényességi ellenőrzése és kiegészítése www.qualy-co.hu

www.qualy-co.hu

www.qualy-co.hu

www.qualy-co.hu

www.qualy-co.hu

www.qualy-co.hu

Néhány szó a tantervtípusokról Nemzeti alaptanterv (NAT) Kerettantervek – iskolatípusokra vagy tantárgyakra, speciális területekre kidolgozott részletes tanterv – megvannak az egyes kompetenciaterületek kerettantervei (2008. június 30.) Helyi tanterv Kerettanterv teljes körű átvétele Egy kerettanterv adaptációja, több kerettantervből egy helyi tanterv „összeállítása” Saját helyi tanterv készítése Az egyes tantantárgyak részletes cél-tartalom- követelmény meghatározása = részletes tantárgyi tanterv www.qualy-co.hu

www.qualy-co.hu

www.qualy-co.hu

Helyi tanterv részletes tantárgyi tanterve Dilemmák: Felmenő rendszerben kerül-e bevezetésre a teljes képzési időre? – szakmailag indokolt… Mindig egy évfolyamon ismétlődik, ugyanannyi csoportban? A tantárgyi tantervbe való beillesztés lehetőségei: A kompetenciaterület kerettantervének teljes körű átvétele – felmenő rendszerben koherencia problémák lehetnek A kerettanterv adaptációja (az eredeti céloknak meg kell felelni!) Beillesztés a meglévő tantárgy tantervébe – új helyi tantárgyi tanterv készítése www.qualy-co.hu

Helyi tanterv részletes tantárgyi tanterve Beillesztés a meglévő tantárgy tantervébe: A meglévő tanterv cél – tananyag - követelmények részekre bontása A kerettanterv cél –tartalom – követelmények részekre bontása Horizontális tartalmi egyeztetések: Cél – cél Tananyag – tananyag Követelmény - követelmény Vertikális és horizontális koherencia biztosítása A továbbhaladás követelményeinek meghatározása www.qualy-co.hu

A pedagógiai program koherenciája Néhány szempont a koherencia vizsgálatához: A nevelő-oktató munka alapelvei, céljai és feladatai közötti összefüggés és koherencia. A célok, az eszközök és a módszerek közötti koherencia. A felsorolt eszközök és felszerelések lehetővé teszik-e a pedagógiai program megvalósítását? A nevelési program alapelvei, céljai összhangban vannak-e a helyi tanterv tantárgyi rendszerével és időtervével? www.qualy-co.hu

A pedagógiai program koherenciája A tankönyvek, taneszközök kiválasztásnak elvei összhangban vannak-e a partnerek együttműködésének formáival? Az iskolai beszámoltatások formái és rendje lehetővé teszik-e a helyi tanterv követelményeinek elsajátítását? Az iskola egészségnevelési és környezeti nevelési programja összhangban van-e a helyi tanterv tantárgyi rendszerével és óratervével? www.qualy-co.hu

MIP, SZMSZ, Házirend www.qualy-co.hu

MIP Kt. 40.§ (12) bek.: Az intézményi minőségirányítási programban meg kell határozni az intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtását Szakmai ellenőrzési feladatok meghatározása, megosztása Intézményi belső értékelési rendszer: területek, indikátorok módosítása teljes körű önértékelés módszerei átvizsgálása Partnerlista aktualizálása (pl.:referenciaintézmények) www.qualy-co.hu

SZMSZ, Házirend SZMSZ Házirend A pedagógiai munka belső ellenőrzése rendjének esetleges módosítása az új típusú feladatokhoz kapcsolódóan Házirend Az iskola házirendje állapítja meg az iskolai tanulói munkarendet, a tanórai és tanórán kívüli foglalkozások rendjét Szünetek rendje – tantárgytömbösítés Tanórán kívüli foglalkozás - projekttel, témahéttel kapcsolatos munkarend - új szabályok www.qualy-co.hu

Köszönöm a figyelmet!