TÁMOP 3. 1. 4. Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

 Kecskemét és Térsége Többcélú Társulás  Ft támogatás (4 tagintézmény) TÁMOP /08/2. Kompetencia alapú oktatás megvalósítása Kecskemét.
TÁMOP / „Táguló világ” - Kompetencia alapú oktatás Jászárokszálláson
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Kulcsárné dr. Papp Enikő:
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
A TÁMOP, mint a közoktatás minőségének fejlesztése
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
Angol nyelvi kompetencia
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Fontosabb fogalmak Képesség :
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Vas megye közoktatási intézményeiben - TÁJÉKOZTATÓ -
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP / 08 / 2. A kompetencia alapú.
intézményi folyamat-szaktanácsadó
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
Újabb kalandba kezdünk …
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A tanulói laptop program megvalósítása a Kecskédi Általános Iskolában.
Megvalósítás helyszíne: Általános iskola-óvoda Kecskéd
TÁMOP / KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS, EGYENLŐ HOZZÁFÉRÉS INNOVATÍV INTÉZMÉNYEKBEN.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Új Magyarország Fejlesztési Terv
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Társadalmi Megújulás Operatív Program A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Ikervári ÁMK Hosszúperesztegi.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát,
Előadás másolata:

TÁMOP 3. 1. 4. Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben

Az innováció mottója: "Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog.„ /Szent-Györgyi Albert/

Fejlesztésünk középpontjában: a gyermek

Miért szükséges a kompetencia alapú oktatás bevezetése?

A hagyományos oktatási rendszer gyengeségei A hagyományos közoktatási rendszer több szempontból is komoly problémákat rejt magában.   A magyar közoktatási rendszerben általában a tanárok nem tudnak mit kezdeni az egyéni tanulási sajátosságokból és a szociokulturális háttér különbözőségeiből fakadó problémákkal. Mivel a problémát nem kezelik megfelelően, az eltérő tanulási képességű és a rosszabb szociokulturális háttérrel rendelkező tanulók tartósan és véglegesen lemaradnak társaiktól. Továbbá a rendszer egyik legnagyobb hibája a szelektivitás és az ismeretátadás kizárólagossága. Az iskolában a gyerekek idejük szinte teljes egészét tanórákon töltik, ahol ismeretek átadása folyik, és szociális készségeik fejlesztését pedig a véletlenre, a családra, a kortárs csoportra bízzák.

Magyarországon az általános iskola befejezéséig nem, vagy csak hiányosan fejlődnek ki a diákokban azok az alapkompetenciák, melyek a továbbtanuláshoz, a különféle szakmák elsajátításához, valamint az élethosszig tartó tanuláshoz szükségesek. Ilyen alapkompetencia: az olvasás-szövegértés az érvelő-bizonyító és az elemző szövegalkotás a gyakorlat közeli, életszerű helyzetekben alkalmazható matematikai eszköztudás a mindennapi természetismeretet és magasabb szinten újraformáló, alkalmazható természettudományos tudás  

Általában a kompetenciáról A kompetencia latin eredetű szó, alkalmasságot, illetékességet, jogosultságot, hatáskört, hozzáértést, szakértelmet fejez ki. A kompetencia azon elvárható ismeretek, képességek, magatartási és viselkedésjegyek összessége, amely által a személyiség képes lesz egy adott feladat eredményes teljesítésére.

A kompetencia alapú oktatás fogalma Kompetencia alapú oktatáson a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatást értjük, mely lehetővé teszi, hogy a külön-külön fejlesztett kompetenciák integrálódjanak, és alkalmazásuk életszerű keretet, értelmet nyerjen a gyerekek számára.  

A kompetencia alapú oktatás célja A cél az lenne, hogy áttevődjön a hangsúly a hagyományosan frontális, zömmel lexikális ismeretközlő, tartalomközpontú oktatásról a kompetenciák, azaz a képességek, készségek és az alkalmazásképes tudás fejlesztésére, hiszen elsősorban ezek révén válhat bárki képessé az egész életen át tartó tanulásra. Különösen fontos a kisiskolás korban elsajátított alapkészségek kialakítása, fejlesztése, mert ezek a későbbi sikeres tanulás és munkába állás elemi feltételei.

A kompetencia alapú oktatás célja Rendkívül fontos: a gyermekek életkoruknak és életritmusuknak megfelelően jussanak ismeretekhez a pedagógusok kezében olyan módszerek legyenek, melyek segítségével az egyéni különbségek is figyelembe vehetők

A kompetencia alapú oktatás célja Természetesen az egyéni különbségekhez szakszerűen alkalmazkodó, a személyre szabott fejlesztést eredményesen megoldani képes pedagógiai gyakorlat széles körű meghonosítására fel kell készíteni a pedagógusokat is. Ennek egyik elengedhetetlen feltétele a pedagógiai módszertani kultúra megújítása.

Pályázat keretében megvalósulásra kerülő szakmai továbbképzések Továbbképzés megnevezése Képzésen résztvevők Továbbképzés időtartalma Menedzsment-képzés I. változásmenedzsment, projektmenedzsment Nagy Anita 30 óra Menedzsment-képzés II. Új oktatásszervezés az intézményben (projektpedagógia, tantárgytömbösített oktatás) Nagy Anita Máté József Donka Péter Általános pedagógiai módszertani továbbképzés: I. Új tanulás szervezési eljárások Máté József Fodor Judit Csire András Bácsi Szabolcsné Simon Tamásné Máténé Kedves Csilla Pénzes Ildikó Tokainé Rácz Adrienn Majoros Erika Szanitter Aranka Donka Péter Általános pedagógiai módszertani továbbképzés: II. Kooperatív tanulás Fodor Judit Általános pedagógiai módszertani továbbképzés II. Osztályzat nélküli pedagógiai értékelés Bácsi Szabolcsné Majoros Erika

Továbbképzés megnevezése Továbbképzés időtartalma Képzésen résztvevők Továbbképzés időtartalma Általános pedagógiai módszertani továbbképzés II. Prefesszionális tanári kommunikáció Csire András 30 óra IKT alapú eszközök használatának pedagógiai módszertana, modurális képzési program Fodor Judit Csire András Bácsi Szabolcsné Simon Tamásné Máténé Kedves Csilla Pénzes Ildikó Tokainé Rácz Adrienn Szanitter Aranka 30 óra Kompetencia alapú programok alkalmazását támogató módszertani képzés-matematika Fodor Judit Csire András Bácsi Szabolcsné 30 óra Kompetencia alapú programok alkalmazását támogató módszertani képzés-magyar Simon Tamásné Általános pedagógiai módszertani továbbképzés II. - tanórai differenciálás heterogén csoportban

Továbbképzés megnevezése Továbbképzés időtartalma Képzésen résztvevők Továbbképzés időtartalma Általános pedagógiai módszertani továbbképzés II. - tevékenységközpontú pedagógiák Máténé Kedves Csilla 30 óra Kompetencia alapú programok alkalmazását támogató módszertani képzés-szociális, életviteli és környezeti kompetencia terület Általános pedagógiai módszertani továbbképzés II. - tanulás tanítása (tanulás módszertan) Pénzes Ildikó Donka Péter 30 óra Kompetencia alapú programok alkalmazását támogató módszertani képzés- életpálya-építés kompetencia terület Pénzes Ildikó 30 óra Kompetencia alapú programok alkalmazását támogató módszertani képzés- dráma pedagógia Tokainé Rácz Adrienn 30 óra

Továbbképzés megnevezése Továbbképzés időtartalma Képzésen résztvevők Továbbképzés időtartalma Kompetencia alapú programok alkalmazását támogató módszertani képzés- idegen nyelv kompetencia terület Tokainé Rácz Adrienn 30 óra Mérés - értékelés képzés Majoros Erika 60 óra Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek együttnevelésére felkészítő képzés Szanitter Aranka 60 óra Általános pedagógiai módszertani továbbképzés II. - hatékony tanuló megismerési technikák 30 óra A TIOP 1.1.1. Tanulói laptop programon való részvételre felkészítő továbbképzés Donka Péter

Kérdések Hogyan taníthatnék hatékonyabban? Hogyan nyújthatnék segítséget? Hogyan tehetném pozitívabbá a tanulók iskolához fűződő viszonyát?

Hatékony tanulás szervezési módok A tanulási célok elérésének és a problémamegoldó tevékenységeknek alapfeltétele a komplex, sajátos tanulási környezet megteremtése: ahol a tanulók együtt dolgozhatnak és segíthetik egymást ahol a diákok változatos eszközöket és információs forrásokat használhatnak ahol élethelyzetekben fellelhető valóságos problémákra csoportosan, változatos munkaformákkal és módszerekkel keresik a választ

Leghatékonyabb módszer A tanórai differenciálás: tartalmi differenciálás szervezeti tanulócsoportos bontás tanulási követelmények differenciálása

Kompetencia alapú tanítási – tanulási munkaformák Csoportmunka Páros munka Egyénre szabott munkaforma Részben egyénre szabott szervezeti forma Differenciált tananyag-feldolgozás feladatlapos rendszerben Foglalkoztató feladatlapok készítése

Kooperációra – együttműködésre épülő tanulásszervezési módok Problémaalapú tanulás Kooperatív vita Drámamódszer a tanításban Kagan - féle kooperatív tanulás Pedagógiai projekt

A hagyományos és az újszerű pedagógia különbségei Tanár Bíró, beszélő, szakértő Edző, vezető, szakértő, tanuló Tanuló Passzív hallgató Aktív cselekvő Tartalom Tantárgyakra bontott, elvont, átfogó Integrált, több tudomány területet átfogó Értékelés Válogató, minősítő Diagnosztizáló, alakító Tanulási környezet Nagy lépések. Kevés az interakció, kevés információ-forrás van, sok az utasítás Apró lépések, sok interakció Didaktika Didaktikai háromszög: tanár, diák, tananyag Didaktikai sokszög: tanár, diáktárs, feladat, média, tudományterület

A TÁMOP – 3. 1. 4. pályázatban megvalósítandó tevékenységek A kompetencia alapú oktatás implementációja –A NAT szerinti kulcskompetencia-területek fejlesztését, újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását támogató oktatási programok és eszközök bevezetése   Érintett évfolyam: Kompetencia terület: Tanulók száma: Kötelező elemek az implementációban 1. osztály Matematika-logika /A 20 fő 2. osztály Szövegértés-szövegalkotás/A 30 fő 4. osztály Szociális, életviteli és körny./A 19 fő

A TÁMOP – 3. 1. 4. pályázatban megvalósítandó tevékenységek További vállalt elemek az implementációban   3. osztály Matematika-logika /A 24 fő 5. osztály Matematika-logika/A 25 fő 8. osztály Életpálya építés/A 19 fő 9. osztály 2 db 10 fős csoport, Idegen nyelv/A 2x10=20 fő 10. osztály Idegen nyelv/A 12 fő

A TÁMOP – 3. 1. 4. pályázatban megvalósítandó tevékenységek Tantárgytömbösített oktatás Választott műveltségterület: Idegen nyelv Választott tantárgy: Idegen nyelv (angol) Évfolyam: 9. (6 óra/hét) Félév, amely óráit tömbösítik: I. – II. félévi Megvalósítás tervezett időszaka: 2009/2010. tanév I., II. Félév

A TÁMOP – 3. 1. 4. pályázatban megvalósítandó tevékenységek Műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása  Választott műveltségterület: Ember a természetben Az így összevontan tanított tantárgyak: Fizika, kémia, biológia Évfolyam:7. Megvalósítás tervezett időszaka: 2009/2010. tanév I., II. félév  

Kötelező elemek a 2009/2010. tanévben: Egy négy hetes projekt Az implementációban szereplő oktatási programok, újszerű tanulásszervezési eljárások bevezetését, alkalmazását segítő, A kulcskompetenciák fejlesztését támogató, modern pedagógiai módszertan alkalmazása   Kötelező elemek a 2009/2010. tanévben:   Egy négy hetes projekt Témája: Pénzügyeink és a gazdaság Ideje: 2009/2010. tanév II. félév Megvalósítás köre:9 – 12. évfolyam

Megvalósítás köre: 1 – 12. évfolyam Az implementációban szereplő oktatási programok, újszerű tanulásszervezési eljárások bevezetését, alkalmazását segítő, A kulcskompetenciák fejlesztését támogató, modern pedagógiai módszertan alkalmazása Egy témahét Témája:A természet Ideje: 2009. 09. 07. - 09. 11. Megvalósítás köre: 1 – 12. évfolyam

Egy moduláris oktatási program megszervezése Témája: A tanulás tanítása Ideje: 2009/2010. tanév I. félév megvalósítás köre: 5 – 8. évfolyam

Az intézményi innovációt támogató tevékenységek Az intézmény pedagógiai dokumentumainak módosítása „Jó gyakorlatok” átvétele

Az intézményi innovációt támogató tevékenységek Pedagógusok fejlesztési, innovációs tevékenységének támogatása projekt kidolgozása és végrehajtása; tantárgytömbösített oktatás helyi tanterve és eljárásrendje; tantárgyi integráció kidolgozása adott műveltségterületen, műveltségterületek között témahét kidolgozása és végrehajtása moduláris oktatási program kidolgozása és végrehajtása

Önálló intézményi innováció Egészséges életmódra nevelés programja, az egészségtudatos iskolai táplálkozás A mindennapos játékos egészségfejlesztő testmozgást és az iskolai sportfoglalkozásokat támogató fejlesztések Sport általi nevelés  

Legalább annyira kell törődnünk azzal, hogy hogyan tanítunk, mint amennyire korábban azzal törődtünk, hogy mit tanítunk.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!