A főtitkár szerepe a felsőoktatási intézmény vezetésében „Én ugyanis ordonánc vagyok itten - tette hozzá büszkén -, Schröder óberszt úr ide osztott be.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kommunikáció az egyetemen – I. konferencia
Lengvárszky Attila oktatási igazgató ETR konferencia Pécsi Tudományegyetem Oktatási Igazgatóság „Csupán egyetlen siker létezik, hogy képesek vagyunk.
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Lobbizás az egészségügyben
A november 18-i workshop napirendje
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Közigazgatási alapismeretek
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezeti formák.
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A vállalat szervezete.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
A Fővárosi Törvényszék
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Divizionális (divíziós) szervezet
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
Konzulens: Dr. Pitlik László
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezetfejlesztési Program
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Vezetői Információs Rendszer felépítése
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Controlling a gyakorlatban
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
Államháztartási reform Egerekről és emberekről Draskovics Tibor
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A rendészet szervei.
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Integrált irányítási környezet kialakítása. I. Szervezetfejlesztés Az Egyetem szervezeti felépítését részben meghatározza a jogszabály és a Szervezeti.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A Fővárosi Törvényszék
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

A főtitkár szerepe a felsőoktatási intézmény vezetésében „Én ugyanis ordonánc vagyok itten - tette hozzá büszkén -, Schröder óberszt úr ide osztott be engem a 11. menetszázadba Lukáš óberlajtnant úrhoz, akinél puccer voltam, de a velem született intelligenciám miatt ordonáncnak léptettek elő.” (Hasek: Svejk) Szabó Tibor

Clark modellje

A főtitkár szerepe az önkormányzati modellben (Kozma Tamás nyomán) az információk első számú birtokosa, a testületi döntések föltételeit teremti meg, nem választott, hanem állandó ("A műegyetem vezetésében a titkár képviseli a  folytonosságot, múlt és jelen között ő az összekötő kapocs. Érthető tehát, ha  tőle sokat, az összes tisztviselők között a legtöbbet kívánunk.„ – rektori beszéd 1901. szept. 6.) Szerepe csökken a bürokratikus és piaci koordináció arányainak növekedésével, azaz:

A főtitkár szerepe az önkormányzati modellben (Kozma Tamás nyomán) A testületi döntéseket a jogszabályok erősen korlátozzák Költségvetési szervként (államháztartási törvény) gazdálkodik, különböző megkötésekkel (előirányzatok, vagyon stb.) Kulcsmunkatársait hivatali ranglétra (közalkalmazotti törvény) szerint foglakoztatják (tanársegédtől a professzorokig) A „tagok” döntő többsége haszonelvű (önérdekkövető), speciális szolgáltatások (oktatás-kutatás) nyújtása-fogadása helyett sokkal inkább a bérjellegű juttatások maximalizálásában érdekelt Jellemzően foglalkoztatási (hallgatói) jogviszonyban állnak, tehát nem egyesületi tagi viszonyban A szervezet ál-nonprofit, mert tagjai jövedelemre tehetnek szert a kötelezően nyújtott közalkalmazotti illetményelemeken felül A reziduális jövedelmet nem jótékony célra használják, hanem a tagok magukra költik Alapvetően magánjavakat állítanak elő,

Befolyáscsökkenés története 1985. sz. I. tv (20/1986. (VIII. 31.) MM rendelet a felsőoktatási intézmények szervezetéről és működéséről) szerint a miniszter nevezi ki, a gazdasági vezetővel azonos rendben, hasonló feladattal 1993-as felsőoktatási törvény szerint, az „igazgatási szervezet vezetője”, de: Rektorral, gazdasági vezetővel szemben „kemény” (semmilyen) jogosítványai nincsenek, a gazdasági vezetővel ellentétben a rektor nevezi ki, határozott időre Nem tudni mi az az igazgatási szervezet, egyáltalán mit igazgatnak az önigazgató szervezetben Clarki modell következő lépésének megfelelően a főtitkári feladatot a gazdasági főigazgató is elláthatja, fordítva nem 2005-ös törvény tovább degradál: „igazgatási feladatot ellátó hivatal” vezetője, a főtitkári elnevezés sem kötelező

A főtitkári szerep változása A definiálatlan pozíció alapvetően három (egymással keveredő) típust fejlesztett ki: Kvázi-rektorhelyettes - politikai ellensúly a többi vezetővel szemben, kihasználva (és megszenvedve), hogy mögötte nincs (olyan erős) érdekcsoporti nyomás ) Funkcionális vezető, hivatallal - általában ”főjogász” , vagy „főminőségmenedzser”, „főhumánpolitikus” stb. Ahogy egyre hivatalszerűbb lesz a működés, úgy válik a főjogászi szerep egyre fontosabbá Személyi titkár „kabinetfőnök” (a rektor bizalmasa, személye körüli teendők felügyelője, akaratának tolmácsolója stb.)

Műegyetemi főtitkárság 1998- 1998-2008 között a szervezet döntően politikai (Mintzberg) (funkcionális) szervezet, sok saját bevétellel: „nem kéri” a jogszabályi megfelelőségi menedzsmentet (helyette a kollektív döntések, vagy a szervezetben elfoglalt státus az irányadó), illetve az önérdekkövetés (gazdasági racionalitás), szintén „nem kérve” (a főtitkári) „hatalomszakembert”, mert az korlátozza a hipokrita járadékvadászatot a főtitkár inkább személyi titkár, illetve olyan valaki, aki azokat a feladatokat látja el, amit a többi vezető nem tud és/vagy szeret, vagy már elrontott 2008 óta vállalatihoz hasonló szervezeti felépítés (divizionális szervezet, egy rektorhelyettes, horizontális koordinációra, önállóságra és felelősségvállalásra építve) főtitkár inkább rektorhelyettes Rektor: oktatás-kutatás irányítása Rektorhelyettes: gazdálkodás irányítása Főtitkár: minden más, annak szellemében, hogy a fenti három tevékenység irányítási feladatait segítse

Jelenlegi műegyetemi főtitkári feladatok (mintzbergi csoportosításban) Interperszonális (személyközi) szerepek Képviselő - ritka, inkább rektori, és dékáni feladat Kapcsolattartó - hallgatói önkormányzattal, érdekképviseletekkel főleg, illetve kisebb részben a nem kari kiszolgálókkal, dékánoknál személyfüggő, kevéssé a szervezeti teljesítményhez kötött) Vezető – egyetlenegy beosztottam van, ettől függetlenül számos esetben kvázi-vezetőként lépek fel, elsősorban motivációs, bátorító céllal („oldd meg, mert nem oldják meg helyetted!”) Információs szerepek Információgyűjtő (információs központ) – alapvető szerepem. Sokan rajtam keresztül szereznek információkat, vagy kérik tájékoztatásomat, ehhez a teljes szervezetről állandóan információkat gyűjtök. Politikai szervezetről lévén szó rengeteg feszültségkeltő csoporttal kell konzultálni, illetve magyarázni az egyetem működését. Ezzel összefüggő általános cél a szemetesláda-modell hatásainak csökkentése

Jelenlegi műegyetemi főtitkári feladatok (mintzbergi csoportosításban) Információelosztó – saját beosztott(ak)nak elsősorban levlistákra helyezéssel, és kötelező könyvtárolvasással, alapvetően horizontális koordinációban Magasabb vezetők rendszeres informálása „közérdekű” hírektől (sajtóhírek, publikációk, felsőoktatással kapcsolatos szakcikkek, egyeztetést igénylő pályázatok stb.) Szabályozások , döntések, szervezeti magatartásformák, érdekeltségek gazdálkodástudományi magyarázgatása Szóvivő – befelé, a szervezet saját ügyeiben jellemzően a magasabb vezetőknek, kifelé többnyire azoknak az újságíróknak, akik nem a rektor, vagy rektorhelyettes tevékenységi körébe illő kérdéssel hozakodnak elő, de alsóbb szintre delegálásuk „politikai” veszélyt rejt

Jelenlegi műegyetemi főtitkári feladatok (mintzbergi csoportosításban) Döntési szerepek Vállalkozó szerep Egyetemi jogi és más igazgatási eszközöknél az irányításhoz szükségesek közül az alábbiak szerkesztése SZFMR Foglalkoztatási követelményrendszer Ünnepségek szabályzata Etikai Kódex Az SZFMR mellékletét alkotó 24 szabályzat közvetlen felügyelete Más rektori hatáskörű szabályozások közvetett felügyelete különböző erősségekkel Egyes stratégiai anyagok: honlaprészek, beszámolók, kiadványok, politikák, tervek (intézményfejlesztési, esélyegyenlőségi) szerkesztése, megírása

Jelenlegi műegyetemi főtitkári feladatok (mintzbergi csoportosításban) Zavarelhárító, problémakezelő szerep Jogi kiskapuk keresése, rutinmegoldások honosítása, információs konfliktusok feloldása, illetve a rektor(helyettes) ilyen munkájához coaching Erőforrás-elosztó szerep A rektorhelyettes segítése, nem stratégiai ügyekben (költségvetés adta kereteken belül) az elosztás decentralizált. Tényleges tulajdonos hiányában a szervezet költségcsökkentésre nem motivált, ellenkezőleg. Ezért az erőforrás elosztás leggyakrabban (a nem karok oldalán) költségcsökkentést (közvetlen vezető nyilván nem kényszeríti ki, mert népszerűtlen, és az ilyen végletekig kapcsolatorientált szervezetben a népszerűtlenség biztos bukás), Feladatmegszüntetést (inkább ne csináljuk, mert törvényszerű, hogy drága és rossz minőségű, annyira amatőrök és felelőtlenek vagyunk) A járadékvadász önérdekkövetés (minél kevesebbet betenni a közösbe, onnan minél többet kivéve) megakadályozását jelenti

Jelenlegi műegyetemi főtitkári feladatok (mintzbergi csoportosításban) Tárgyaló szerep Kismértékű, elsősorban fontos szerződésekben az absztrakt egyetemi érdek megjelenítése stratégiai szinten főleg a rektorhelyettesre, rektorra hárul, egyebekben a szervezet alsóbb szintjein zajlik. Elsősorban technokratikus eszközökkel oldjuk meg, hogy az egyébként állandó érdekcsoporti harcokra természetétől fogva hajlamos szervezet (a redisztributív elitek) minél kevesebb alkuba kényszerüljön, mely jellemzően instabil és drága.

Köszönöm a figyelmet!