A hely, ahol élünk Gömör és Észak-Nógrád Munkáltató értékkönyv 9-15 éves tanulók részére.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hely, ahol élünk Gömör és Észak-Nógrád
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A komplex tehetségfejlesztési program moduljainak tartalma
Jánosi Beatrix szeptember 08.
A kulcskompetenciák.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Napocska Napköziotthon
INTERDISZCIPLINÁRIS OKTATÁS A DIGITALIZÁLT TÉRKÉP SEGÍTSÉGÉVEL
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Fejlesztési koncepció
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Projektmunka.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
PROGRAM.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Gazdálkodási gyakorlat a magyar iskolai oktatásban
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A hely, ahol élünk Gömör és Észak-Nógrád Munkáltató értékkönyv 9-15 éves tanulók részére

Az indulás  Mindig van egy álmom, egy pedagógi-vezérelt álmom, célom, melynek alapja a:  a változás és a kísérletezés elősegítése a pedagógiában  az élmény (öröm és önbecsülés, önazonosság) megteremtése a személyes érintettség, kutatás és alkotás által  az áramlat – flow előidézése mindazok számára, akik részt vesznek az álmok megvalósításában  kreatív szemlélet, a mindig újat keresés

A folytatás (avagy a sokadik álom)  Pedagógiai műhely teremtése, cél az alkotó pedagógus segítése, programfejlesztések  Az 1.pedagógiai projekt (féléves) előkészítése 15 iskola, 350 tanuló és pedagógus bevonásával  Azt elsőt követő pedagógiai projektek (célrendszer: - szociális kompetencia fejlesztése - szociális kompetencia fejlesztése - hagyományok és (helyi) értékek felkutatása a gazdagodás élményével - a téma kibontásához kötődő tartalomorientált célok - új tanulási környezet kialakítása - megvalósítás a konstruktív pedagógia révén: együttműködésen alapuló élményszerű tanulás, projektek a holisztikus tanulás érdekében.

Minden ötlet ötlettel terhes A közös műhely alapelvei:  hatékony kommunikáció  közös érdekeltség a megvalósítandó tartalomban  alkotás, önmegvalósítás, elkötelezettség, a próba és kiállása; „feladatok, melyek dalra fakasztják a lelket” (Nina Holton)  közösségben és közösségért történő munka  közösségi célok megfogalmazása, melyekre felfűződik a tartalom  egymás elfogadása és kiegészítése

A könyv születése  Alapgondolata: a regionális és helyi értékek beemelése az oktatás tartalmába  Hazaszeretet – a felnevelő szülőföld szeretete  Értékek, minták, követendő példák felmutatása  A saját, a helyi, a regionális értékek tudatosítása  Mit ad nekem Európa, mit adok én Európának

Célrendszere  Szakmai műhely terméke: a műhely célja a közösség értékeinek megmentése, összegyűjtése érdekében való önzetlen cselekedet; az összegyűjtött, rendezett anyagnak nevelési célok érdekében történő felhasználása; nem csak efemer célokat szolgál a műhely, hanem pedagógiai és közösség- megóvási, szakmai fejlesztési célokat is.

Pedagógiai célrendszere  Közösségfejlesztés – szociális kompetencia fejlesztése  Készségfejlesztés: helyesírás, lényegkiemelés, tömörítés, kreativitás, műfaji sokszínűség, szerkesztés, prezentáció; holisztikus szemléletmód kialakítása, viselkedési kultúra kialakítása, gyakorlása, …  Kompetenciafejlesztés (tudás – attitűd – készség): szövegértés, -alkotás, szociális kompetencia (asszertív viselkedés: önismeret, a másik megismerése és elfogadása), személyes kompetencia, …a tanulók előzetes tudására való támaszkodás, …  Differenciálás a feladatok és a tartalom szintjén a képességek szerint  A kreativitás, a divergens és a holisztikus gondolkodás fejlesztése  A tantárgyak integrációja: új tanulási mód (összefüggésekben való gondolkodás; Gordon-féle többszörös intelligencia és a Bloom-féle taxonómia mátrixának alkalmazása)  A kutatás, projektmunka ösztönzése  A helyi értékek beemelése a nevelés-oktatás tartalmába  IQ és EQ szintézisének megteremtése a helyi értékek tudatosítása mentén

A feladatok tartalmi szempontjai:  Kötődnek az adott tematikához, de komplex szemlélet kialakítását célozzák meg; túlmutatnak a helyi jellegen, ugyanakkor a globális megközelítés a helyi felé halad; mélységben és összefüggésekben bomlik ki a téma  A felvezető szöveg továbbgondolására irányulnak a helyitől a globálisig és fordítva  A hely szellemét ragadják meg, a lokális érzelmi kötődést fejlesztik és erősítik az értékek és a példaképek segítségével  Identitáserősítő szerepük van, az érintettséget (érzések, érzelem) hangsúlyozzák, a tájhoz való kötődést azáltal, hogy a megismerést személyessé teszik; a kutatót megérinti a téma, a kibontás során érzések, érzelmek alakulnak ki  A hely, a helyi közösség, annak személyes és közös történelme, életformája,ünnepei, hagyományai, mindennapjai, öröme, megpróbáltatásai, történelmi sorsfordulói, … kerülnek feldolgozásra európai, magyar és a helyi közösség történelmének kontextusába ágyazva  Hagyományok feldolgozása: ünnepek, mesterségek, azok munkafolyamatai, szokások megismerése, ….

Ami reményt adott 1. A 425/2008-as közoktatási törvény: pedagógiai program és HT – lehetőség a helyi értékek beemelésére a nevelés-oktatás tartalmába, 2. a személyes kompetencia fejlesztése (ki vagyok én, honnan indulok, hová tartok; hol van a felnevelő hazám, milyen értékekkel bír a megtartó közösség, mi alakítja a felnevelő szülőföldhöz való kötődést, …), a hagyományok tisztelete.

Az olvasókönyv szerkezete1.  Bevezető tanulmányok: - Művelődéstörténeti át- és kitekintés: a világ (Európa) – Magyarország – Gömör viszonylatában – Gömör …, az örök haza – Ferencz Anna - A palócokról – Puntigán Tünde - Élettelen természet – Gaál Lajos - Élő természet – Balázs Csaba

Az olvasókönyv szerkezete2.  A három folyóba (Sajó, Rima, Ipoly) siető patakok völgyeiben lévő települések értékeinek rövid áttekintése (földrajzi elhelyezkedés, lakosság száma, a település történelme, híres személyiségei, nevezetességei - látványosságai, érdekességek, egyediségek)  A nagy fejezetek előtt a folyóvölgyeket térkép jeleníti meg, ezáltal megkönnyíti a tanulóknak az eligazodást  A folyóvölgyeket rövid felvezető szöveg ismerteti  A települések bemutatása  Kreativitásra és kutatásra ösztönző projekt-jellegű feladatok  Földrajzi nevek szlovák megfelelői  Forrás

A könyv anyagi fedezete  Szülőföld Alap Oktatási Kollégiuma  Pro Scholis – Gömör és Észak-Nógrád Kistérségi Közoktatás-fejlesztéséért p.t.  SZMPSZ Rimaszombati Regionális Pedagógiai Központja  Mecénások, támogatók, barátok  A régió településeinek önkormányzatai

Búcsúzóul  Ha az emberiség előtt még annyi generáció alkotása biztosított, amennyit maga mögött hagyott, és természeti kincseinkre, művelődéstörténeti értékeinkre, épített örökségünkre, hagyományainkra, szellemi és spirituális kincseinkre, anyanyelvünkre tudatosan vigyázunk, mindezek megóvására és továbbadására megtanítjuk gyermekeinket is, a 800. generáció megtette kötelességét. A kulturális evolúció információegységei, a mémek átörökítése megtörtént. A többi a 801. generáció dolga. És ez sem kevés!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket és érdeklődésüket.