Tapasztalatok és változások a Tanfelügyeletben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
PEDAGÓGIAI ÉS KÖZMŰVELŐDÉSI INTÉZMÉNY 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Iskolai információs rendszer. Alapkövetelmények Oktatási, nevelési intézmények részére fejlesztett Oktatási, nevelési intézmények részére fejlesztett.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Szaktanácsadásról Miben segíthet a szaktanácsadó?
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Barcsák Marianna KPSZTI
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
Tanfelügyelet, önértékelés tapasztalatai
középfokú felvételi eljárás
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Általános iskola eredménye, értékelése
Pedagógusokat segítő szerepek
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Családi vállalkozások
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
KONFERENCIA Adminisztráció Óvári Márta
Üzlezi információelemző specializió
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

Tapasztalatok és változások a Tanfelügyeletben Gerendás János főosztályvezető-helyettes Oktatási Hivatal, Tanügy-igazgatási és Köznevelési Hatósági Főosztály Budapest, 2018. június 6.

Tanfelügyelet – számokban   év típus 2015 2016 2017 2018 2019 pedagógus 2005 1922 799 vezető 23 1201 2257 2231 2233 intézmény 7 1577 3176 2893

Tanfelügyelet – számokban

Minősítési eljárások eredménye 2018. (2018. 05. 07-i adatok) Sikeres minősítések átlageredménye Mesterpedagógus Pedagógus I. Pedagógus II. 96,86% 88,62% 96,06%

Valami gond van! Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés pedagógus eredményei és a minősítések eredménye nincs összhangban a magyar iskolarendszer eredményességével A pedagógusok teljesítménye (az eredmények alapján) jóval magasabb mint az intézmények teljesítménye?

Tapasztalat Fő üzenet: Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés „megvetette a lábát” a magyar köznevelési rendszerben, elkezdte betölteni célját A körülményekhez képest megfelelő színvonalon működik

Tapasztalat - részletesebben Egyértelműen javuló elfogadottság Fokozatosan kialakul a tanfelügyeleti ellenőrzés – kézikönyvek - ismerete A kezdeti nehézségek után alakul a az informatikai felületek alkalmazásának a rutinja Lassan javuló minőség

Az ellenőrzések pozitív „hozadéka” Önértékelési, értékelési kultúra fejlődése Ikt kompetenciák erősödése Pozitív megerősítés – kiemelkedő területek

A problémák háttere Önértékelés, intézményi értékelés, külső értékelés múltja Bevezetés körülményei Ikt kompetenciák hiánya Szakértői okok Adatproblémák

Önértékelés, értékelés múltja Korábbi szakfelügyelet tapasztalata Az objektív, sztenderdeken alapuló külső értékelés hiánya (30 év!) Hiteles, belső (intézményi) értékelés hiánya Nem alakult ki egészséges értékelési kultúra, amelyben őszintén felszínre kerülhetnek a kiemelkedő és a fejleszthető területek

Bevezetés körülményei Megelőzte, vele együtt került bevezetésre a minősítés rendszere, ami az életpályához (és a bérek emelkedéséhez) kötődően prioritást élvezett Szakmailag szerencsésebb lett volna, ha először a szaktanácsadás, az önértékelés, azt követően a tanfelügyelet, és végül a minősítés kerül bevezetésre, felmenő rendszerben erősítették volna egymást, és nem lett volna egyszerre olyan megterhelő

Bevezetés körülményei Olyan rendszert hoztak létre, ami garantálja a szakmailag objektív, hiteles ellenőrzés megvalósulását, ennek azonban az volt az ára, hogy nagyszámú szakértői létszámot igényel, és valamennyi elvárásnak megfelelve, viszonylag bonyolult összerendelési szabályok mentén megvalósítható

Ikt kompetenciák hiánya Az elektronikus felületek kezelésének problematikája Elektronikus felületekhez szükséges validációk, jogosultság kezelésének hiánya Office eszközök rutinszerű alkalmazásának a hiánya

Szakértői okok A szakértői díjazás – mesterbérbe építettsége – az életpálya bevezetésekor az egyetlen lehetőség volt a gyors bérnövekedés elérésére A szakértő intézményi munkakörének és szakértői feladatának egyeztetése

Adatproblémák KIR intézménytörzs, KIR személyi nyilvántartás adatainak problémái Nincs adat – nincs kitöltve Nem megfelelő az adat – rossz (elavult) Egyáltalán nincs a KIR-ben ilyen adat – pl. intézményegység – intézményegység-vezető egyértelmű összekapcsolása

A jövő Önértékelés, intézményi értékelés, külső értékelés múltja Örökség, nem tudunk vele mit kezdeni A külső – tanfelügyeleti – értékelés magas színvonalú megvalósulása, valóban reális visszajelzése alapján érhető el nagyobb elfogadottság, ami közös felelősség!

A jövő Bevezetés körülményei Örökség, túl kell lépnünk rajta Ha funkcióját maradéktalanul betöltve működik a tanfelügyelet, a pozitív tapasztalat alapján leépíthetők lesznek a bevezetéskor meghatározott szakmai garanciák egy része – ami tovább egyszerűsíti a rendszert

A jövő Ikt kompetenciák hiánya Különösen az idősebb nemzedék tekintetében jelentkezik Nem a tanfelügyelet által megoldandó feladat Javítása célzott kormányzati intézkedéseket követel – a folyamat elindult

A jövő Szakértői okok Alternatív megoldások keresése - pl. a szakértők egy részének főállású szakértői foglalkoztatása (legalább 14 év szakmai gyakorlat, szakvizsga, képzés) A munkahelyen a kölcsönös bizalom helyreállítása (szakértői nap) A magas színvonalú szakértői munka tudja csak kivívni a szakértői megbecsülést!

A jövő Adatproblémák Olyan adatbázisrendszerek biztosítása, amelyben a különböző adatbázisok össze vannak kapcsolva, egy adatot, csak a megfelelő helyen kell felvenni, módosítani – ennek a felismerése magasabb szinteken is megtörtént, a folyamat elindult Intézményi adatfegyelem javulása (a hiányzó adatokra OH saját adatbázis kiépítése)

A jövő A magyar köznevelési rendszer fejlesztése, eredményességének javulása egy összetett folyamat, amelynek a tanfelügyelet, minősítés egy-egy nagyon fontos eleme, de önmagukban nem képesek maradéktalanul megvalósítani a magyar köznevelés eredményességének lényeges javítását (további, már működő rendszerelemek: szaktanácsadás, pedagógus továbbképzés, már folyamatban lévő további elemek: ikt. fejlesztés, új NAT, …)

Köszönöm szépen a figyelmet! gerendas.janos@oh.gov.hu gerendas.janos@oh.gov.hu