TÁMOP-2.2.1-0.8/1-2008-0002 „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Gépészet – Faipar szakmacsoportok Budapest – Werne 2010 (Németország) Tanáraink: Balázs Tünde, Zsemlye Ildikó Német kollégák:Thorsten Neuhaus, Herbert Möller Gépészet:Bába Antal, Fekete Botond, Kerezsi Attila, Simon József, Tóth László, Vass József Faipar:Budai Mihály,Füle Orsolya, Kádárné Garisa Ágnes, Komjáthy István, Marcsányi Vince
A Pilot projekt II. célja Szakmai idegen nyelv elsajátítása Szakmai idegen nyelv átadása a diákoknak Új tanítási módszerek megismerésével az itthoni tanítás sikeresebbé tétele Szakmai idegen nyelv használata szakirodalomban, interneten Diákok felkészítése külföldi tanulásra, munkavállalásra
Pilot projekt II. szakmacsoportok, helyszínek Intézmény Helyszín Létszám (fő) Informatika The Manchester College Manchester 27 Gépészet és Faipar Dublin Institute of Technology Freiherr-vom-stein Berufskolleg Dublin, Werne 20 (11 német) Vendéglátás-idegenforgalom Westminster Kingsway College London 25 Elektrotechnika-elektronika OLDHAM College (12 fő) Barking College (6 fő) 18 Kereskedelem– marketing, üzleti adminisztráció 12 Művészet, közművelődés, kommunikáció 13 Könnyűipar Barking College 4
Képzés tartalma Belföld: 2010. május 03 – 2010.május 21. (Katedra nyelviskola, Budapest, Anker köz 3.) Nyelvtani feladatok, általános és szakmai szókincs fejlesztése, internethasználat szakmai témában, szakszöveg fordítása, a szaknyelv oktatását segítő feladattípusok megismerése Külföld: 2010.május 31 – 2010. június 18. (Freiherr-vom-Stein Berufskolleg Werne, Németország) Óralátogatások, műhely- és üzemlátogatások, könyvtárhasználat, tapasztalatcsere a német kollégákkal, az ott használt eszközök, módszerek megismerése, konzultáció
A német és magyar csapat együtt
Faipari gyakorlati oktatási műhely a német iskolában
A helyi újságban cikk jelent meg a magyar látogatókról
Werne - Berufskolleg
Projektmódszer „A projektmódszer lényege, hogy a megismerés fő forrása az önálló és a csoportos tapasztalás. Olyan ismeretszerzési folyamat, amely során a tanuló az alkotófolyamat részeként és eredményeként sajátítja el a tudnivalókat. Nem passzív hallgató és befogadó, hanem aktív résztvevő, lehetősége van képességeinek kipróbálására és alakítására. A projektmódszer alkalmazásakor a hierarchikus munkamegosztás helyett a kooperativitás, az együttműködés kerül előtérbe. A gyerekekben erősödik a felelősségérzet, a szolidaritás, az együttműködés iránti igény, fejlődik önértékelésük, kommunikációs és – adott esetben – informatikai készségük.” (Gajdó Ágnes – Kristóf László)
Egy projekthez kapcsolódó feladat Tervezési feladat Műszaki rajz Anyagismeret, gépek, szerszámok Anyagmennyiség számítása Marketing
Feladat Tervezz egy széket, amelynek 4 lába van, az ülőke pedig négyzet alakú! (Mekkora legyen az ülőfelület? Milyen magas legyen a szék? Kell-e merevítés a lábak közé? Milyen fából készülhet?) Rajzold fel vázlatosan az ötleteidet, ami alapján a megrendelővel tudsz tárgyalni az esetleges módosításokról!
2. Feladat - Műszaki rajz Rajzold meg a szék vetületeit M=1:10-es méretarányban! Figyelj az élek láthatóságára! Rajzold meg a szék axonometrikus képét M=1:10-es méretarányban kétméretű axonometriában!
3. Feladat – Anyagismeret, gépek, szerszámok Milyen anyagból készülhet ez a szék? (akác, fenyő) Milyen gépek, szerszámok szükségesek a faanyag megmunkálásához? (körfűrész, csiszológép, felső maró, fúró, kalapács) Milyen kapcsolóelemek szükségesek a szék összeállításához? (szög, csavar) Ezekhez milyen szerszámok szükségesek? (kalapács, fúró)
4. Feladat Számoljuk ki, mennyi anyag szükséges a székhez! Összesen=0,014 m3 fa szükséges egy szék elkészítéséhez. rész db Szélesség (cm) Hosszúság Vastagság Mennyiség (m3) ülőke 1 42 2,4 0,004 láb 4 40 0,007 merevítő 8 32 4,8 0,003
Mennyibe kerül egy ilyen széknek az előállítása, ha egy köbméter fa 60 000 Ft-ba kerül, egy munkás órabére 470 Ft, és egy munkás egy ilyen széket 90 perc alatt készít el? (0,014x60 000 + 1,5x470=1545 Ft) Egy munkás egy nap alatt 8 órát dolgozik. Hány széket készít el egy hét alatt, ha 5 napot dolgozik? (213 db) Hány munkásra van szükség az üzemben, hogy 100 db ilyen széket 5 nap alatt elkészítsenek? (100x1,5=150, 5x8=40, 150/40=3,75~4) Milyen áron kell árulni ezeket a székeket, hogy 10% haszna legyen rajta a gyártónak? (1545x1,1=1700 Ft)
5. Találj ki reklámot a széknek! Kiknek ajánlod? Milyen célra ajánlod? Miért jobb az általad készített szék, mint a többi a piacon? Mire vállalsz garanciát? Milyen más termékeket kínálsz még az adott termékhez kapcsolódóan? (kisebb, nagyobb szék, asztal stb.)?
Köszönöm a figyelmet!