AZ ÚJ TÖRVÉNYI VÁLTOZÁSOK ALAPJÁN BEKÖVETKEZETT TISZK ÁTALAKÍTÁSOK HELYZETE ÉS NYOMON KÖVETÉSE A kutatás az NGM felkérésre az NFA KA 3/2013 KÓDSZÁMÚ „JAVASLAT.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
GAZDASÁGI FÓRUM SZENTGOTTHÁRD
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A felsőoktatási tanácsadás országos módszertani fejlesztése
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Mayer József Budapest február 27.
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
középfokú felvételi eljárás
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
HEFOP P /1.0 A működési folyamatok mintaszerű újraszervezése az integrált vidéki nagyegyetemek minőségközpontú működésének támogatása.
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
BTMN.
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A nők lehetőségei az IT szektorban
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
A program értékelése Kerekasztal beszélgetés
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Előadás másolata:

AZ ÚJ TÖRVÉNYI VÁLTOZÁSOK ALAPJÁN BEKÖVETKEZETT TISZK ÁTALAKÍTÁSOK HELYZETE ÉS NYOMON KÖVETÉSE A kutatás az NGM felkérésre az NFA KA 3/2013 KÓDSZÁMÚ „JAVASLAT SZAKKÉPZÉSI ÉS FELNŐTTKÉPZÉSI KUTATÁSOK TÁMOGATÁSÁRA” c. projekt finanszírozásában történt. AZ ÚJ TÖRVÉNYI VÁLTOZÁSOK ALAPJÁN BEKÖVETKEZETT TISZK ÁTALAKÍTÁSOK HELYZETE ÉS NYOMON KÖVETÉSE Benkei Kovács Balázs, Kereszty Orsolya, Kovács Zsuzsa, Kraiciné Szokoly Mária, Üröginé Ács Anikó Az eredmények elmaradásának oka elsősorban az volt, hogy TISZK rendszer létrehozásakor a jogi, a szervezeti és a működési szabályozás részleteiben nem volt kellően kidolgozott,a projektfinanszírozás és a menet közben hozott számos jogszabályi változás hektikussá tette a szervezetek működését. fti@ppk.elte.hu A második hipotézisére irányuló vizsgálat, a vizsgálat során érdemben nem volt vizsgálható, mert a 2015. július 15-én nyilvánosságra hozott változásokat részleteiben kifejtő jogszabályi és tájékoztatási hivatalos dokumentumok érdemben nem álltak rendelkezésre. Bevezetés Az elmúlt évtizedben a szakképzést meghatározó törvényi számos döntő, szervezeti és tartalmi változást hozott az iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli szakképzés világában. Az NGM felkérésére az ELTE FTI keretében működő Felnőtt-tanulási és tanítási Kutatócsoport 2015. szeptember 15 és november 30 között kutatást végeztek, amelynek keretében vizsgálták a Szakképzési Centrumok létrejöttét megelőző Térségi Integrált Szakképző Központok működésének eredményeit és gyengeségeit és a TISZK rendszer leépülésének okait. A kutatás hasznosulása A TISZK rendszer működésének elemzése alapján a tanulmány feltárta a széttagolt TISZK rendszer erősségeit és gyengeségeit s ennek alapján átfogó javaslatokat tett az NGM és a szakképző szervezetek számára az új, centralizált Szakképzési Centrum rendszer működési elveinek és gyakorlatának kialakítására. Ennek középpontjában a partnerkapcsolatokra épülő, átlátható működés, a pályaorientáció és pályaalkalmasság vizsgálatának és a munkaalapú tanulásnak a középpontban állítása és a képzésben érintett szakemberek pedagógiai-andragógiai felkészültségének emelése állt. Módszertan A dokumentumelemzés egyfelől a hazai szakirodalmak és jogszabályok alapján áttekintette a TISZK történetének gazdasági, társadalmi és politikai és jogi oldalát. A vizsgálat empirikus kutatása online kérdőíves mikrokutatáson és öt fővel készített interjú módszeren alapult. A kérdőíves vizsgálat mintája az NSZFH TISZK vezetők és helyetteseik adatbázisára (86 e mail cím) épített. A kiküldött online kérdőív több mint fele, (49 db, 56,9 %) visszaérkezett. Az interjúvolt személyek kiválasztásának szempontja elsősorban a földrajzi meghatározottság volt. Felhasznált irodalom Pap Anna (2017): Szakképzési centrumok az oktatáspolitika tükrében In: A felnőttek tanulásának és képzésének meghatározó trendjei Tanulmányok Szerk.: Kereszty Orsolya, Kovács Zsuzsa, Kraiciné Szokoly Mária ELTE Eötvös Kiadó Hipotézisek Kereszty Orsolya – Kovács Zsuzsa (2016): Oktatók- és képzők szakmai tanulása és fejlesztése a munkahelyi tanulás kontextusában In: A felnőttképzésről három generáció nézőpontjából MPT és ELTE PPK 120/2015. (V. 21.) Korm. rendelet A TISZK rendszer számos eredménye ellenére nem tudott megfelelni az alapításakor megfogalmazott céloknak és feladatoknak. Az erősségek és gyengeségek utólag feltárhatók és tapasztalatul szolgálhatnak az új Szakképzési Centrumok működési irányainak kialakításánál. A leépülő TISZK rendszer és az új Szakképzési Centrum rendszer cél és feladatrendszere nem mindenben feleltethető meg egymásnak. 146/2015. (VI. 12.) Korm. Rendelet Eredmények A vizsgálat 1. sz. hipotézisét mindhárom módszerrel kapott eredmény igazolta. A TISZK-hez tartozó szervezetek – a fenntartók körének vegyes volta, a szervezetek nagysága, profilja, múltja alapján -nagyon eltérőek voltak, ezért a párhuzamosságok megszüntetésére, a humánerőforrás jobb kihasználására, a gazdasággal való szoros együttműködésre vonatkozó feladatok megvalósítása nem volt összehasonlítható. Alacsony volt a rendszer költséghatékonysága, nem voltak világosak az érdekviszonyok. Ugyanakkor előrelépés történt az integráció, a párhuzamosságok megszüntetése, a gyakorlati képzés korszerűsítése területén, de az intézmények sokfélesége miatt ez intézményenként és szakterületenként különbözőképpen és eltérő mértékben realizálódott. A megkérdezettek válaszai szerint indokolt volt a szakképzési rendszer 2015. évi átalakítása, mert nem volt hatékony a működése.   fő % Indokoltnak tartotta-e a TISZK rendszer kialakításakor a szakképzés rendszerének átalakítását? igen 35 71,4% nem 8 16,3% nem tudja 3 6,1% nem válaszol Összesen 49 100,0%   fő % Hatékonynak találta-e a TISZK-ek szakmai működését? igen 9 18,4% nem 16 32,7% nem tudja 2 4,1% nem válaszol részben 20 40,8% Összesen 49 100,0%