Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A komplex tehetségfejlesztési program moduljainak tartalma
Advertisements

Programozási feladatok
Egy ötlet megvalósítása
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
„Játszani is engedd…” „KREÁTOR” – JÁTÉKÓRA.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Interaktív tábla és az Easiteach használata
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
„Ment-e a könyvek által a világ elébb?”
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
LEGO Dacta program.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
Gondolkodásfejlesztés táblajátékokkal szakiskolás tanulók fejlesztésére 20 órás gazdagító szakköri program tapasztalatai Balatonalmádi Szabó.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Általános iskolai német sorozatok
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Az anyanyelvápolás szerepe a modern kommunikációban
Feladatlapkészítés, diagnosztizálás
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Nyelv és nyelvtan É. Kiss Katalin PPKE /I..
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok

Játékos gyakorlatok Az anyanyelvi nevelésben feltétlenül érdemes kihasználni a nyelvi játékok adta lehetőségeket, ugyanis A játékos kiváló motivációs tényező Színesíti, érdekessé teszi az órát Fejleszti a kreatív gondolkodást, a memóriát és a nyelvi műveltséget Kellő nyelvismeretet és sajátos nyelvszemléletet igényel A helyesen alkalmazott játékos feladatnak nemcsak unaloműző, hangulatteremtő ereje van → tantárgy megkedveltetése Hanem fokozza a tanulók teljesítményét: aktivizál, gátlásokat old, differenciálódást tesz lehetővé és pihentet

Játékos gyakorlatok Mivel a tanulók sokszor nem ismerik a korábban népszerű nyelvi játékokat, a pedagógusnak meg kell tanítani a gyerekeket a szabályokra Mindig ügyeljünk arra, hogy a megtanítandó, gyakorlandó nyelvi anyag ne sikkadjon el Nemcsak a szervezőmunkában, a játék lebonyolításában, de minden tevékenységben elengedhetetlen a fegyelem

Játékos gyakorlatok Minden feladat játékossá tehető már azáltal is, hogy: Figyelemfelkeltő címet adunk neki Érdekesen fogalmazzuk meg a tennivalókat A megszokottól eltérő foglalkozásformát választunk a megoldásához Versenyszerűen végeztetjük el

Fajtái Lásd: 7. diasor, A nyelvtani gyakorlás módszerei Órai feladat: mindenki alkosson a saját keresztnevével intarziát! Mondatban vagy szövegben elrejtett nevek megtalálása vagy ilyen mondatok alkotása Pl. Sokat ivott → Kati; Megtanult hamar gitáron játszani → Margit, Áron

Kreatív-produktív megközelítés A szövegtani ismeretek feldolgozásának korszerű módja Petőfi S. János és Benkes Zsuzsa Nem komplex szövegelemzési eljárás Hanem a szöveg (itt most: költemények) befogadását elősegítő mozzanat Olyan gondolkodási műveleteket igényel ez a részfeladat, amelyek aktivizálják a tanulók gondolkodását → Egyszerű befogadókból aktív szereplőkké, alkotókká válnak

Célok Motiválás, a tanulókban az érdeklődés felkeltése a szövegek megformáltságában részt vevő elemek, eszközök megismerése és kreatív alkalmazása iránt Nyelvi kreativitás fejlesztése A nyelvi kifejezőkészség és a nyelvhasználati érzékenység alakítása A szerzők szemléletmódjának megértése A saját szövegek kritikai szemléletének kialakítása Az olvasástechnika és a helyesírás fejlesztése

Gyakorlattípusok 1. A versek fizikai megjelenési formájával kapcsolatos gyakorlatok Pl. átírás más kötött formájú versbe, prózába 2. A versek formai felépítésével kapcsolatos gyakorlatok Pl. a vers bizonyos soraiban a szavak fel vannak cserélve Egyes sorokban a toldalék ki van pontozva, írják be a megfelelőnek tartott toldalékot Fontos, hogy ezeknél a feladatoknál kérjünk indoklást!!! A lehető legkülönbözőbb változatok születhetnek, de ez nem baj Vitassuk meg, milyen eltérés van tartalmilag

Gyakorlattípusok 3. A versek formai felépítésével kapcsolatos gyakorlatok Cél: a tanulók felismerjék a szókapcsolatok, szövegmondatok, ill. a szövegrész jelentésbeli összefüggéseit Az egyik ilyen feladattípus a helyettesítés Pl. az adott vers szövegében minden jelzői értékű kifejezést más, de az eredeti szótagszámnak megfelelő kifejezéssel váltottunk fel

Close (klóz) Eredetileg: olyan eljárás, melynek során egy szövegnek minden n- edik szavát töröljük, és a feladat megoldójának a neki leginkább odaillő szót kell megtalálnia USA, 1950-es évek, majd több helyen alkalmazták anyanyelvi és idegen nyelvi szövegek megértésének vizsgálatára Változatai: töröljük a szöveg Minden n-edik szavát Meghatározott szófaját (melléknevek, névutók stb.) Meghatározott mondatrészét Bizonyos verssorait Bizonyos verssorok utolsó szavait

Close a nyelvtantanításban Az alábbi Lackfi János-versben (Lányok dala) töröltük az igéket. Egészítsük ki a megadott szótagszámú igékkel! (Letölthető a Tananyagsegédleteknél a hiányos vers és az eredeti)