Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Játékos gyakorlatok Az anyanyelvi nevelésben feltétlenül érdemes kihasználni a nyelvi játékok adta lehetőségeket, ugyanis A játékos kiváló motivációs tényező Színesíti, érdekessé teszi az órát Fejleszti a kreatív gondolkodást, a memóriát és a nyelvi műveltséget Kellő nyelvismeretet és sajátos nyelvszemléletet igényel A helyesen alkalmazott játékos feladatnak nemcsak unaloműző, hangulatteremtő ereje van → tantárgy megkedveltetése Hanem fokozza a tanulók teljesítményét: aktivizál, gátlásokat old, differenciálódást tesz lehetővé és pihentet
Játékos gyakorlatok Mivel a tanulók sokszor nem ismerik a korábban népszerű nyelvi játékokat, a pedagógusnak meg kell tanítani a gyerekeket a szabályokra Mindig ügyeljünk arra, hogy a megtanítandó, gyakorlandó nyelvi anyag ne sikkadjon el Nemcsak a szervezőmunkában, a játék lebonyolításában, de minden tevékenységben elengedhetetlen a fegyelem
Játékos gyakorlatok Minden feladat játékossá tehető már azáltal is, hogy: Figyelemfelkeltő címet adunk neki Érdekesen fogalmazzuk meg a tennivalókat A megszokottól eltérő foglalkozásformát választunk a megoldásához Versenyszerűen végeztetjük el
Fajtái Lásd: 7. diasor, A nyelvtani gyakorlás módszerei Órai feladat: mindenki alkosson a saját keresztnevével intarziát! Mondatban vagy szövegben elrejtett nevek megtalálása vagy ilyen mondatok alkotása Pl. Sokat ivott → Kati; Megtanult hamar gitáron játszani → Margit, Áron
Kreatív-produktív megközelítés A szövegtani ismeretek feldolgozásának korszerű módja Petőfi S. János és Benkes Zsuzsa Nem komplex szövegelemzési eljárás Hanem a szöveg (itt most: költemények) befogadását elősegítő mozzanat Olyan gondolkodási műveleteket igényel ez a részfeladat, amelyek aktivizálják a tanulók gondolkodását → Egyszerű befogadókból aktív szereplőkké, alkotókká válnak
Célok Motiválás, a tanulókban az érdeklődés felkeltése a szövegek megformáltságában részt vevő elemek, eszközök megismerése és kreatív alkalmazása iránt Nyelvi kreativitás fejlesztése A nyelvi kifejezőkészség és a nyelvhasználati érzékenység alakítása A szerzők szemléletmódjának megértése A saját szövegek kritikai szemléletének kialakítása Az olvasástechnika és a helyesírás fejlesztése
Gyakorlattípusok 1. A versek fizikai megjelenési formájával kapcsolatos gyakorlatok Pl. átírás más kötött formájú versbe, prózába 2. A versek formai felépítésével kapcsolatos gyakorlatok Pl. a vers bizonyos soraiban a szavak fel vannak cserélve Egyes sorokban a toldalék ki van pontozva, írják be a megfelelőnek tartott toldalékot Fontos, hogy ezeknél a feladatoknál kérjünk indoklást!!! A lehető legkülönbözőbb változatok születhetnek, de ez nem baj Vitassuk meg, milyen eltérés van tartalmilag
Gyakorlattípusok 3. A versek formai felépítésével kapcsolatos gyakorlatok Cél: a tanulók felismerjék a szókapcsolatok, szövegmondatok, ill. a szövegrész jelentésbeli összefüggéseit Az egyik ilyen feladattípus a helyettesítés Pl. az adott vers szövegében minden jelzői értékű kifejezést más, de az eredeti szótagszámnak megfelelő kifejezéssel váltottunk fel
Close (klóz) Eredetileg: olyan eljárás, melynek során egy szövegnek minden n- edik szavát töröljük, és a feladat megoldójának a neki leginkább odaillő szót kell megtalálnia USA, 1950-es évek, majd több helyen alkalmazták anyanyelvi és idegen nyelvi szövegek megértésének vizsgálatára Változatai: töröljük a szöveg Minden n-edik szavát Meghatározott szófaját (melléknevek, névutók stb.) Meghatározott mondatrészét Bizonyos verssorait Bizonyos verssorok utolsó szavait
Close a nyelvtantanításban Az alábbi Lackfi János-versben (Lányok dala) töröltük az igéket. Egészítsük ki a megadott szótagszámú igékkel! (Letölthető a Tananyagsegédleteknél a hiányos vers és az eredeti)