Óvodából az iskolába Készítette: Bóczi Zsuzsanna 2017. november 13.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

1 (törvényi, rendeleti szabályozás) Molnárné Ditzendy Judit főigazgató helyettes.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
VÁLTOZÁSOK A SZAKKÉPZÉSBEN április 04. dr. Harangozó Ildikó Fejér Megyei Kormányhivatal Építésügyi, Hatósági, Oktatási és Törvényességi Felügyeleti.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
SZAKDOLGOZAT RÖVID BEMUTATÁSA NYELV – ÉS BESZÉDFEJLESZTŐ TERÜLETEN PEDAGÓGUS SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS, KECSKEMÉT LÁZÁRNÉ.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Törökszentmiklósi Tagintézmény
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Gondoskodás Gyermekeinkért Közhasznú Alapítvány (Budapest)
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
Wölfling Zsuzsanna köznevelési szakértő mesterpedagógus
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Működését meghatározó törvények,rendeletek
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Teljesítményértékelési rendszer
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
HHR.
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
BTMN.
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
A BTMN és SNI tanulókról (jogszabály-változások, vezetői feladatok)
U8 – U10 célok a szezonra.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Óvodából az iskolába Készítette: Bóczi Zsuzsanna 2017. november 13.

Nemzeti Köznevelési törvény A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. Törvény 45. § (2)  A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, legkésõbb az azt követõ évben tankötelessé válik. Az a gyermek, akinek esetében azt a szakértõi bizottság javasolja, további egy nevelési évig az óvodában részesül ellátásban, és ezt követõen válik tankötelessé. A tankötelezettség teljesítése a tanév elsõ tanítási napján kezdõdik. Ha a gyermek az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget korábban eléri, a kormányhivatal a szülõ kérelmére szakértõi bizottság véleménye alapján engedélyezheti, hogy a gyermek hatéves kor elõtt megkezdje tankötelezettségének teljesítését."

Óvodából az iskolába Az óvodás kisgyermekek iskolaérettségi vizsgálatát az óvoda, az iskola és a szülő kezdeményezheti, hogy az óvodás gyermek tankötelezettségének kezdetéről iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság döntsön.

Nkt. 45. § (4) bekezdés szerint: "A tankötelezettség kezdetéről az óvoda vezetõje, ha a gyermek nem járt óvodába az iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság, az óvoda, az iskola vezetője vagy a szülõ kezdeményezésére az iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság dönt."

Fejlődéslélektani vonatkozások a gyermek képessé válik a tudatos alkalmazkodásra szüleiről leválva új kapcsolatokat alakít gondolkodásának érzelmi telítettsége csökken képes a késleltetésre, bizonyos mértékű önuralomra elfogadja a szabályokat érdeklődése a tudásszerzés és a teljesítmény felé irányul saját teljesítményét adekvát kritikával szemléli figyelmét tartósan tudja összpontosítani érlelődik kitartása, képes egy feladat befejezésére

Testi fejlettségtől az idegrendszer érettségéig testi fejlődés, teste megnyúlik elkezdődik a fogváltása érzékszervei épek (hallása, látása pontos) nincs beszédhibája, beszédértése megfelelő képes testrészeinek harmonikus működtetésére: elemi mozgásai összerendezettek, egyensúlyát meg tudja tartani jól ismeri testrészeit finommozgásai egyre pontosabbá válnak

Mi kell még a sikeres olvasás- és írástanuláshoz? legalább átlagos terjedelmű alapszókincs érett gondolkodási funkciók megbízhatóan működő emlékezet időben, térben való tájékozódás képessége azonosság és különbözőség felismerése …

Mire lehetnek hatással kudarcélményei? érzelmi életére a szülő-gyerek kapcsolatra tanuláshoz való viszonyára kortárskapcsolataira, felnőttekhez való viszonyára

Mit lehet tenni? az iskolaérettség kritériumainak figyelembe vétele már az óvodai felkészítés során is folyamatában fontos iskolaérettségi vizsgálat (nem csak annak eldöntésére: menjen-e vagy maradjon…) érési problémák: előnyös lehet még egy év óvodai nevelés szocializációs problémák: inkább hátrány a „visszatartás” miben lehet partner a szülő?

Az iskolaérettségi vizsgálatok helye a pedagógiai szakszolgálati ellátásban

2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről 18. § (1) A szülő és a pedagógus nevelő munkáját, valamint a nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását pedagógiai szakszolgálat segíti. (2) Pedagógiai szakszolgálat a) a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás, b) a fejlesztő nevelés, c) szakértői bizottsági tevékenység, d) a nevelési tanácsadás, e) a logopédiai ellátás, f) a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás, g) a konduktív pedagógiai ellátás, h) a gyógytestnevelés, i) az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás, j) a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása. (3)A pedagógiai szakszolgálatok feladatainak, működési feltételeinek, feladatai ellátásának részletes szabályait az oktatásért felelős miniszter rendeletben állapítja meg.

Szakértői bizottságok megyei szakértői bizottság tankerületi szakértői bizottság harmadik életévüket betöltött gyerekek, tanulók teljes körű pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálata BTMN (beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek) vizsgálat, felülvizsgálat a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása Területi ellátási kötelezettsége: adott tankerület (járás) területe

A gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása = iskolaérettségi vizsgálat

15/2013. EMMI rendelet Iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából szakértői véleményt kell készíteni óvodába járó gyermek estében, annak megítélése céljából, hogy hétéves korában szükséges-e újabb nevelési évet kezdenie? annak megítélésére, hogy a gyermek számára javasolt-e, hogy hat éves kora előtt megkezdje tankötelezettségének teljesítését óvodába járó gyermek esetén, ha az iskolába lépéshez szükséges fejlettség egyértelműen nem állapítható meg – a gyermek óvodai fejlődését nyomonkövető óvodai dokumentumok alapján ha a szülő nem ért egyet az óvodának az óvodai fejődést nyomonkövető dokumentumainak alapján születő, a gyermek „iskolába léphet” javaslatával ha a szülő nem ért egyet a hatodik életévét augusztus 31-ig betöltő gyerekről szóló óvodai döntéssel a gyermek óvodai nevelésben való további részvételével

PREVENCIÓ Cél: ne az iskolaérettségi vizsgálaton derüljön ki, hogy részképességzavara, tanulási nehézsége van a gyereknek, esetleg BTM-es gyerek/tanuló lesz! Szenzitív szakaszban kell fejleszteni!!

Iskolaérettségi vizsgálat A szülőt és a gyereket is fel kell készíteni!!!

Testi, pszichés, szociális területek ISKOLAÉRETTSÉG Testi, pszichés, szociális területek

FOGALMA Biológiai és pszichés érés eredményeként létrejövő fejlettségi szint, az iskolai éltre való alkalmasság. Azoknak az elsősorban pszichés funkcióknak a megléte, melyek alapfeltételei az eredményes iskolai tanulásnak.

TEVÉKENYSÉGVÁLTÁS: a játékot a szervezett tanulás váltja fel, a tevékenységet egyre inkább a feladattudat és kötelességtudat szervezi, minden tevékenység a tanulásnak rendelődik alá.

Az óvoda fontos iskola előkészítő munkát végez: szervezett, célirányos képességfejlesztő foglalkozások, a tanulás elemei játékos formában, a teljesítmény értékelése

AZ ISKOLAÉRETLENSÉG: tanulási lemaradáshoz, magatartászavarhoz, súlyos esetekben pszichoszomatikus tünetképződéshez vezet

AZ ISKOLAÉRETLENSÉG TIPIKUS OKAI: túl fiatal életkor, fejlődési lemaradás, zavar, kedvezőtlen szociális háttérhatások.

SZOCIÁLIS FEJLETTSÉG, BEILLESZKEDÉSI ALKALMASSÁG tudja érzelmeit szabályozni, tudja vágyait késleltetni, tudjon lemondani pillanatnyi érdekeiről, tudjon más célkitűzéseivel azonosulni, tudjon meghatározott célok irányában együttműködni

VIZSGÁLÓ ELJÁRÁSOK mozgásos feladatok megoldása utasításra, beszélgetés a mindennapi élet történéseiről, szegélydíszrajz, tizenhat szótagos mondat, eseménykép értelmezése, gondolkodási műveletvégzés

Iskolaérett gyermek szegélydíszrajza

Iskolaéretlen gyermek szegélydíszrajza