Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia 2017. február 10 Halász Gábor ELTE/OFI Ez az előadás „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” („Innova kutatás” - OTKA/NKFIH azonosító: 115857) c. kutatás eredményeinek felhasználására épül
Mit jelent az innováció és miért kell vele foglalkoznunk? Az „innovációs kényszer” avagy mit mond a magyar építőanyag-fuvarozó és mit az OECD Az innovációról való tudományos gondolkodás és a nemzeti innovációs szakpolitikák gyökerei
Hazai gondolkodás az oktatási innovációról Nemzeti oktatási innovációs stratégia (NOIR) Az ELTE PPK „Innova” kutatása („Helyi-intézményi oktatási innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása”) 3
Mit mond az oktatási innovációról az „Innova” kutatás/1 Az „Innováció” egyszerre eredmény és folyamat Oktatási innováció és innováció a közszférában Az oktatási innováció szintjei A helyi oktatási innovációk keletkezése Az oktatási innováció vizsgálatának „Innova” modellje 4
Mit mond az oktatási innovációról az „Innova” kutatás/2 A magyar oktatási rendszer innovációs aktivitása Az oktatási rendszer egyes, intézménycsoportjainak innovációs aktivitása Innováció és szervezet Milyen innovációk vannak Az oktatási innováció egyenlőtlen területi megoszlása 5
Mit mond az oktatási innovációról az „Innova” kutatás/3 Miért újítanak a pedagógusok és az iskolák Innováció és eredményesség Fordított oksági összefüggés Jó és rossz innovációk Az innováció mint „kockázatos utazás” Szükség van-e helyi-intézményi szintű oktatási innovációkra? Hogyan csökkenthető a helyi-intézményi innovációs aktivitás kockázata (van akit bátorítani, és van, akit visszafogni érdemes) 6
Néhány konklúzió Az oktatásra Magyarországon komoly intézményi szintű innovációs aktivitás jellemző (az intézmények kb. 2/3-a) Az oktatási innovációk világát nagyfokú diverzitás jellemzi (pl. jelentéktelen/jelentős, pozitív/negatív hatású, eltérő területek) Az oktatásnak szüksége van az intézményi szintű innovációra, de erre nem minden intézmény képes ez nem mindig jár az eredményesség javulásával A sikeres innovációkra való képesség nagymértékben függ a szervezeti adottságoktól, és ezek az adottságok fejleszthetőek 7
Köszönöm a figyelmüket! Ez az előadás „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” („Innova kutatás” - OTKA/NKFIH azonosító: 115857) c. kutatás eredményeinek felhasználására épült