Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER 2017. május 25-26 Halász.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER 2017. május 25-26 Halász."— Előadás másolata:

1 Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász Gábor ELTE/OFI Budapest Ennek az előadásnak hátterét az „Innova kutatás” (OTKA/NKFIH azonosító: ) adja A narancssárga képekre rá kell klikkelni!

2 Miért kell az oktatási innovációval foglalkoznunk?
„The role of education is to develop critical skills for improved conditions for innovations in the economy, which requires innovations within the educational sector itself” (Innovations in education for better skills and higher employability. European Expert Network on Economics of Education EENEE Analytical Report No )

3 Lehet-e mérni az oktatási innovációt?
Sok olyan adatgyűjtés történik, amelyekből az oktatási innovációs folyamatokra vonatkozó adatok is kinyerhetőek Néhány példa az OECD oktatási innovációs stratégiáját megalapozó elemzésekből 3

4 Mit jelent az oktatási innováció?
Az innováció meghatározása és megragadása általában igen nehéz A nemzeti innovációs politikák értékelését szolgáló adatgyűjtés az Oslo Kézikönyv alapján történik Két ok miatt szükséáges kilépni az Oslo Kézikönyv keretei közül: a közszférában zajló innováció specifikumai a dinamikus folyamatok vizsgálata (pl. keletkezés, terjedés, ágensek szerepe) Innova elemzési keret 4

5 Az Innova kutatás empirikus részének első eredményei
A bemutatott elemzési keretre épülő kérdőíves adatgyűjtés történt 2016/2017 fordulóján Adataink vannak csaknem 5100 oktatási egységtől (óvodák, általános iskolák, gimnáziumok, szakmai középiskolák, egyetemi tanszékek és intézetek, doktori iskolák, piaci felnőtt-képző intézmények) Előzetes eredmények és következtetések 5

6 Hogyan serkenthető az oktatási innováció?
Nemzeti innovációs politikák Ágazati innovációs stratégiák Oktatási ágazati innovációs stratégia Magyarországon Az oktatási ágazati innovációs stratégia beépítése a nemzeti innovációs politikába 6

7 Köszönöm a figyelmüket!

8 Az innovációs aktivitás összevont mutatói különböző területeken, Magyarországon és az OECD országokban ( ) Forrás: Measuring Innovation in Education: A New Perspective, Educational Research and Innovation (OECD Publishing Paris). Megjegyzés: A mutatókat az PISA vizsgálat és az IEA vizsgálatainak tanári és igazgatói kérdőívei alapján számolta az OECD. A magasabb pontszám magasabb szintű innovációs tevékenységre utal.

9 Az innovatív munkahelyeken dolgozó fiatal diplomások aránya különböző ágazatokban innováció-típusok szerint különböző országokban (2005 és 2008) Forrás: Measuring Innovation in Education: A New Perspective, Educational Research and Innovation (OECD Publishing Paris). Az adatok a REFLEX és HEGESCO vizsgálatokból származnak.

10 Az innováció szempontjából kedvező „tanuló közösség” típusú szervezetben dolgozók aránya az oktatási ágazatban különböző országokban (%, 2010) Forrás: az OECD „Oktatási innovációs stratégia” projektjének dokumentumai. Az adatok forrása a European Working Conditions Survey (EWCS) kutatás 2010-es adatfelvétele

11 Az oktatási innováció vizsgálatának elemzési kerete az „Innova” kutatásban
Szinkron megközelítés IDŐ OBJEKTUM KELETKEZÉS ÁGENSEK TERJEDÉS Diakron megközelítés Makro/mikro – Egyközpontú/többközpontú TÉR Forrás: Innova kutatás

12 Az innováció egysége: makro/mikro
Egyének Csoportok Szervezetek Rendszerek Ahol az innováció keletkezik, ahol alkalmazzák, átveszik, átadják Forrás: Innova kutatás 12

13 Az oktatási innovációk tipológiája a keletkezés kontextusa szerint
Bottom up („alul keletkező) Top down („felülről érkező”) Nincs külső ösztönző platform Van külső ösztönző platform Ösztönzők által serkentett, önkéntes Jog által szankcionált, kötelező Nincsenek világos célok Nincsenek világos célok Tudatos innováció világos célokkal Tudatos innováció világos célokkal Forrás: Innova kutatás

14 Közszférában zajló innováció tipológia: egy példa
Kategória Innovációs típus Definíció Oktatási példák Kézzel fogható innovációk Technológiai innovációk Anyagi tárgyak (termék és folyamat innovációk) vagy olyan szolgáltatások, amelyek erősen épülnek technológiákra (technológia által közvetített szolgáltatások) Digitális tábla; Tanulást támogató mobil applikációk; Digitális tanulás-menedzsment platformok Nem kézzel fogható innovációk Kognitív és konceptuális innovációk Kognitív komponenseket tartalmazó új szolgáltatások; Új nem kézzelfogható „termékek” (új szolgáltatási formák) Komplex instrukciós program; Tanulók bevonása pedagógusok képzésébe; Kézjelekkel törtnő olvasástanítás Szervezeti és folyamat- innovációk Új szervezeti struktúrák, új szolgáltatási folyamatok Társak általi értékelésre épülő pedagógus értékelés bevezetése egy iskolában Hálózati innovációk A hálózat mint innováció. A köz- és magánszféra szervezetei által alkotott hálózat létrehozása mint innovációs cél Referenciaintézmények, „szolgáltatói kosár” (iskolatáska) A minőség/kiválóság a skót és angol kutatási programok Djellal, Faridah - Gallouj, Fäiz (2015): Taking into account hidden innovation in innovation networks: the role of public-private innovation networks in services (online: alapján

15 Mit mond az Innova kutatás az oktatási innovációról?
Oktatási innovációs aktivitás a magyar oktatási rendszerben Miért történnek újítások? Milyen innovációk vannak? Innováció és szervezet Területi dimenzió Innováció és eredményesség Az innováció: „kockázatos utazás” 15

16 Innovációs aktivitás a magyar oktatási rendszerben
„Olyan új, a szervezetünk eredményességét szolgáló megoldásokat kezdtünk alkalmazni, amelyeket saját munkatársaink találtak ki” (%; N=4876) „Átvettük más (hazai) szervezet bevált újításait, jó gyakorlatait” (%, N=4869) Innova adatbázis

17 Kompozit innovációs mutatók
Innovációs aktivitás Megosztási aktivitás (innovációk átvétele/átadása Innova adatbázis

18 Miért történik egy-egy újítás? (Említők aránya, %; N > 4401)
Innova adatbázis Feltett kérdés: „Az újítások keletkezése sokféle okra vezethető vissza. Kérjük, jelölje meg, hogy az alábbiak közül melyek voltak jellemzőek az Ön által kiválasztott újítás létrejöttére!”

19 Miért újítanak a pedagógusok és iskolák (a saját innováció keletkezését szövegesen indokolók, N=191)
„Belső igény” „Továbbképzések hatására” „Tanulólétszám drasztikus csökkenése” „Pedagógus elhivatottsága” „Hiányként éltük meg, ezért vezettük be.” „Mi akartuk így :)” „Többet akarunk nyújtani, mint a versenytársak” „A mai kihívásoknak való megfelelés” „A pedagógusok érdeklődése, igénye, felkészültsége” „Tudásmegosztásra törekvés, egymásnak nyújtott szakmai segítség” „Tanulási motiváció növelése, sikerélmény nyújtása” „Tananyag életszerűtlenségét pótolni” „Szakmai meggyőződésünk”, „Saját szakmai igényesség” 19

20 Milyen innovációk vannak?
Innova adatbázis Feltett kérdés: Az alábbi területeken történt-e az Önök intézményében/szervezetében olyan jelentősebb újítás elmúlt tíz évben, amely az Ön által vezetett intézményen//szervezeten belül született, és amely érzékelhető mértékben javította a szakmai munkát vagy a szervezeti-vezetési folyamatok eredményességét? Az „Igen, több ilyen történt” és az „Igen, nagyon sok ilyen történt” válaszok arány

21 Az innovációs és megosztási mutatók értéke közoktatási, felsőoktatási és piaci válaszadók esetében átlagnál kevésbé és inkább dinamikus szervezetek körében Innova adatbázis Innovációs mutató Megosztási mutató

22 Az oktatási innováció területi dimenziója
Kompozit innovációs mutató átlagos értéke irányítószám körzetenként

23 Alacsony innováció, javuló eredmény Magas innováció, javuló eredmény Átlag: 8,13 Átlag: 0,5 Alacsony innováció, romló eredmény Magas innováció, romló eredmény

24 Saját maguk újítók és újításokat átvevők
Újító iskolák Innova adatbázis Átlag feletti innovációs mutató) 8,7% 42% Mások újítását nem átvevők Mások újítását átvevők „Átvettük más (hazai) szervezet bevált újításait, jó gyakorlatait” - soha „Átvettük más (hazai) szervezet bevált újításait, jó gyakorlatait” – legalább 1-2 alkalommal 20,6% 28,8% Ez a kevésbé kockázatos út Nem újító iskolák Átlag alatti innovációs mutató) 24

25 Oktatási ágazati innovációs stratégia
25


Letölteni ppt "Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER 2017. május 25-26 Halász."

Hasonló előadás


Google Hirdetések