3 éves gyermekek szűrése, ellátása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
1 (törvényi, rendeleti szabályozás) Molnárné Ditzendy Judit főigazgató helyettes.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
SZAKDOLGOZAT RÖVID BEMUTATÁSA NYELV – ÉS BESZÉDFEJLESZTŐ TERÜLETEN PEDAGÓGUS SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS, KECSKEMÉT LÁZÁRNÉ.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
A korai beavatkozás pszichológiai vonatkozásai rizikó csecsemők (0-3 év) és családjuk ellátásában Készítette: Fadgyas-Székely Orsolya ELTE BGGYK MA levelező.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pedagógus szerep és változásai
Pályaválasztási tanácsadás
Gondoskodás Gyermekeinkért Közhasznú Alapítvány (Budapest)
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Működését meghatározó törvények,rendeletek
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Classis Human Vezetési Tanácsadó
Mitől szép az írás?! Készítette: Pékné B. Katalin
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
Korai beszéd-, és nyelvi szűrés a logopédiában
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
BTMN.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
14 év szakmai tapasztalat
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
A BTMN és SNI tanulókról (jogszabály-változások, vezetői feladatok)
Iskolai szociális segítő
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

3 éves gyermekek szűrése, ellátása Jogszabály-változás: 15/2013. EMMI rendelet 2017. szeptember 1-től kötelezővé teszi a 3 éves gyermekek beszéd és nyelvi fejlettségének szűrését

25.§ (3) A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméves kori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv), az ötéves kori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.

Szűrés menete Szeptemberben kérdőív a szülőknek Kérdőívek értékelése Egyeztetés az óvónőkkel, szülőkkel Szükség esetén logopédiai vizsgálatok, a szülőkkel anamnézis felvétele Fejlesztés vagy tanácsadás, ha szükséges A terápia segíti a gyermek beszédfejlődését, de eredményt csak a szülőkkel karöltve lehet elérni!

Nyári „feladat” Beszélgetés, játék Sok mozgás a szabadban Fejlődik a beszéd című tájékoztató kiadvány

Elérhetőségeink Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XI. kerületi Tagintézménye 1117 Bp. Erőmű u. 4. Logopédia telefonszáma: 209-2396, 30 6767807 Email: info.11@fpsz.net

A nyelvfejlődésről (0-6 éves korig)

Születés előtt Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 6 hónapos kortól képes hangokat kibocsátani A magzat észleli és reagál anyanyelve hangzórendszerére, dallamára, ritmusára

Újszülöttkor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése Testbeszéd, sírás, nevetés, szemkontaktus 6. hét után: kettős hangzók megjelenése (pl. oá, au) 2. hónap után: pozitív érzések hanggal való kifejezése Élénkebben reagál a beszédhangokra, mint egyéb zajforrásokra Megkülönbözteti az anyanyelvét más idegen nyelvektől

Csecsemőkor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 3-6 hónap Gagyogás első szakasza, mássalhangzók és magánhangzók együttes megjelenése Hangadási játékok a beszédszervek funkciógyakorlására Hangadásban önmaga utánzása Köszönő hangok megjelenése Kapcsolatfenntartó kommunikáció Kellemetlen hangokra sírással reagál, kedves hangokra válaszol 6-9 hónap Gagyogásában már csak az anyanyelve hangzórendszerét alkalmazza, mely egyre hosszabb és változatosabb Képes gagyogással kommunikálni egy másik személlyel, adott tárgyról Hangjuk alapján felismeri a beszélőket

9-12 hónap Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése Tárgyra mutatás megjelenése, amely előfeltétele a szó megjelenésének Előszavak (a környezet értelmes szavaknak minősíti, de ezek még a gagyogás során véletlenszerűen megjelenő szavak) Mások utánzása jellemző Az anyanyelvi észlelés és értés további erősödése

Kisgyermekkor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 1 éves kor Első szavak (5-10 szó) Egyszavas mondatok Reagál a nevére Kb. 50 szót megért Fontos a gesztus, mimika, hangsúly, hanglejtés 1-1,6 év között 30-100 szó Kritikus szókincs min. 50 szó Szókombinációk, távirati stílusú beszéd megjelenése, pl. Baba el! Képes követni az egyszavas utasításokat Rámutat a kért tárgyakra, testrészeire Nemleges válasz esetén fejét csóválja

Kisgyermekkor 1,6-2,6 éves kor Szókincsrobbanás: 100-200 szó Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 1,6-2,6 éves kor Szókincsrobbanás: 100-200 szó 2 éves kor körül raghasználat megjelenése (feltétele min. 100 szó), pl. tejet Személyes névmások megjelennek „Mi ez?” korszak Kérdésekre bólintással vagy fejrázással válaszol Felismeri a megnevezett képeket Megérti a személyes névmásokat Képes kétféle utasítást megérteni és végrehajtani 2,6-3 éves kor Aktív szókincs: 900-1000 szó 3-4 szavas szószerkezetek Gyakori raghasználati hibák megjelennek, pl. lók, majomok Élettani beszédhibák megjelenése: pöszeség és a nem folyamatos beszéd korszaka „Kulcsszó” stratégiát alkalmaz a megértésben Eldöntendő kérdésekre igennel/nemmel válaszol Az általános névmás (valaki) jelentésével is tisztában van

Óvodáskor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 3-4 éves kor Növekvő szókincs Szószerkezetek bővülése 4-5 szavas mondatok alkotása Élmények elmesélése „Miért?” korszak Folyékony beszéd A „nem folyamatos beszéd” ismét megjelenhet Többes szám, tárgyeset biztos használata Az igét és igekötőt néha rosszul párosítják, pl. „rontsuk össze” Négy színt ismer fel Ellentétekkel tisztában van Kategóriák alapján mutat meg tárgyakat Átvitt értelmű beszélgetéseket is egyre jobban megért Finomodik a beszédészlelés, egyes hangokat könnyebben (a, o, u), másokat nehezebben (ö, ü) ismer fel

Óvodáskor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 4-5 éves kor Összetett mondatok alkotása Képes elismételni a hallott történetet 5 éves kor után a mássalhangzók rendszere a gyermekek többségénél kialakul, már korrekten produkálják azokat Egyre kevésbé fordul elő a túláltalánosítás, pl. kenyért kenyeret helyett Mindenféle szófajt képesek használni Fejlődik a globális megértés Hallott mondatok szerkezete befolyásolja az értést Az időbeliség fogalma kialakult Képes követni az összetett verbális utasításokat

6 éves kor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése Aktív szókincs kb. 3000 szó Többnyire kialakul a helyes raghasználat Anyanyelve hangzórendszerét képes tisztán artikulálva használni Felnőtt nyelvi minta jelenik meg, majdnem az összes toldalékot már megfelelően használja, kivétel pl. hót havat helyett Biológiai sorompó: eddig az életkorig tanítható meg a gyermek a beszédre Képes anyanyelve hangzórendszerének felismerésére, azonosítására A szerialitás, a hangok egymásutánisága kerül előtérbe, vagyis a gyermek felismeri, hogy egy hang a hangsorban hol helyezkedik el

Felhasznált irodalom: Sósné Pintye Mária, Fehérné Kovács Zsuzsa: Játsszunk beszédet! Central Médiacsoport Zrt., 2010