3 éves gyermekek szűrése, ellátása Jogszabály-változás: 15/2013. EMMI rendelet 2017. szeptember 1-től kötelezővé teszi a 3 éves gyermekek beszéd és nyelvi fejlettségének szűrését
25.§ (3) A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméves kori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv), az ötéves kori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.
Szűrés menete Szeptemberben kérdőív a szülőknek Kérdőívek értékelése Egyeztetés az óvónőkkel, szülőkkel Szükség esetén logopédiai vizsgálatok, a szülőkkel anamnézis felvétele Fejlesztés vagy tanácsadás, ha szükséges A terápia segíti a gyermek beszédfejlődését, de eredményt csak a szülőkkel karöltve lehet elérni!
Nyári „feladat” Beszélgetés, játék Sok mozgás a szabadban Fejlődik a beszéd című tájékoztató kiadvány
Elérhetőségeink Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XI. kerületi Tagintézménye 1117 Bp. Erőmű u. 4. Logopédia telefonszáma: 209-2396, 30 6767807 Email: info.11@fpsz.net
A nyelvfejlődésről (0-6 éves korig)
Születés előtt Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 6 hónapos kortól képes hangokat kibocsátani A magzat észleli és reagál anyanyelve hangzórendszerére, dallamára, ritmusára
Újszülöttkor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése Testbeszéd, sírás, nevetés, szemkontaktus 6. hét után: kettős hangzók megjelenése (pl. oá, au) 2. hónap után: pozitív érzések hanggal való kifejezése Élénkebben reagál a beszédhangokra, mint egyéb zajforrásokra Megkülönbözteti az anyanyelvét más idegen nyelvektől
Csecsemőkor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 3-6 hónap Gagyogás első szakasza, mássalhangzók és magánhangzók együttes megjelenése Hangadási játékok a beszédszervek funkciógyakorlására Hangadásban önmaga utánzása Köszönő hangok megjelenése Kapcsolatfenntartó kommunikáció Kellemetlen hangokra sírással reagál, kedves hangokra válaszol 6-9 hónap Gagyogásában már csak az anyanyelve hangzórendszerét alkalmazza, mely egyre hosszabb és változatosabb Képes gagyogással kommunikálni egy másik személlyel, adott tárgyról Hangjuk alapján felismeri a beszélőket
9-12 hónap Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése Tárgyra mutatás megjelenése, amely előfeltétele a szó megjelenésének Előszavak (a környezet értelmes szavaknak minősíti, de ezek még a gagyogás során véletlenszerűen megjelenő szavak) Mások utánzása jellemző Az anyanyelvi észlelés és értés további erősödése
Kisgyermekkor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 1 éves kor Első szavak (5-10 szó) Egyszavas mondatok Reagál a nevére Kb. 50 szót megért Fontos a gesztus, mimika, hangsúly, hanglejtés 1-1,6 év között 30-100 szó Kritikus szókincs min. 50 szó Szókombinációk, távirati stílusú beszéd megjelenése, pl. Baba el! Képes követni az egyszavas utasításokat Rámutat a kért tárgyakra, testrészeire Nemleges válasz esetén fejét csóválja
Kisgyermekkor 1,6-2,6 éves kor Szókincsrobbanás: 100-200 szó Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 1,6-2,6 éves kor Szókincsrobbanás: 100-200 szó 2 éves kor körül raghasználat megjelenése (feltétele min. 100 szó), pl. tejet Személyes névmások megjelennek „Mi ez?” korszak Kérdésekre bólintással vagy fejrázással válaszol Felismeri a megnevezett képeket Megérti a személyes névmásokat Képes kétféle utasítást megérteni és végrehajtani 2,6-3 éves kor Aktív szókincs: 900-1000 szó 3-4 szavas szószerkezetek Gyakori raghasználati hibák megjelennek, pl. lók, majomok Élettani beszédhibák megjelenése: pöszeség és a nem folyamatos beszéd korszaka „Kulcsszó” stratégiát alkalmaz a megértésben Eldöntendő kérdésekre igennel/nemmel válaszol Az általános névmás (valaki) jelentésével is tisztában van
Óvodáskor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 3-4 éves kor Növekvő szókincs Szószerkezetek bővülése 4-5 szavas mondatok alkotása Élmények elmesélése „Miért?” korszak Folyékony beszéd A „nem folyamatos beszéd” ismét megjelenhet Többes szám, tárgyeset biztos használata Az igét és igekötőt néha rosszul párosítják, pl. „rontsuk össze” Négy színt ismer fel Ellentétekkel tisztában van Kategóriák alapján mutat meg tárgyakat Átvitt értelmű beszélgetéseket is egyre jobban megért Finomodik a beszédészlelés, egyes hangokat könnyebben (a, o, u), másokat nehezebben (ö, ü) ismer fel
Óvodáskor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 4-5 éves kor Összetett mondatok alkotása Képes elismételni a hallott történetet 5 éves kor után a mássalhangzók rendszere a gyermekek többségénél kialakul, már korrekten produkálják azokat Egyre kevésbé fordul elő a túláltalánosítás, pl. kenyért kenyeret helyett Mindenféle szófajt képesek használni Fejlődik a globális megértés Hallott mondatok szerkezete befolyásolja az értést Az időbeliség fogalma kialakult Képes követni az összetett verbális utasításokat
6 éves kor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése Aktív szókincs kb. 3000 szó Többnyire kialakul a helyes raghasználat Anyanyelve hangzórendszerét képes tisztán artikulálva használni Felnőtt nyelvi minta jelenik meg, majdnem az összes toldalékot már megfelelően használja, kivétel pl. hót havat helyett Biológiai sorompó: eddig az életkorig tanítható meg a gyermek a beszédre Képes anyanyelve hangzórendszerének felismerésére, azonosítására A szerialitás, a hangok egymásutánisága kerül előtérbe, vagyis a gyermek felismeri, hogy egy hang a hangsorban hol helyezkedik el
Felhasznált irodalom: Sósné Pintye Mária, Fehérné Kovács Zsuzsa: Játsszunk beszédet! Central Médiacsoport Zrt., 2010