11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Advertisements

A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
1 VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSIG VASÚTI PÁLYÁS MÉRNÖKTOVÁBBKÉPZŐ Magyar Mérnöki Kamara Budapest, EU támogatású projektek.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Könyvvizsgálati dokumentumok áttekintése. Minden olyan információ, ami a könyvvizsgálói vélemény kialakításához fontos és lényeges a könyvvizsgálati dokumentáció.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Gazdasági informatika - bevezető
TÁJÉKOZTATÓ BÁCS-KISKUN MEGYEI CIGÁNYSÁGRÓL
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
Fenntartható utak Jogi Bizottság
Szociális kompetencia
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
6. rész: Otthoni vérnyomásmérés
A matematikatanítás aktuális kérdései február
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Caracalla udvarában Kalandjáték 1.
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A katolikus óvodák feladata a Hit évében
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
GÉNTECHNIKÁK LABORATÓRIUM Bioetika
Projektmunka Földrajzolok
A beteggé válás folyamata
ROTA STAND Felállást és átülést segítő eszköz.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Körmendi Dániel MAS Meeting Scheduler.
Kognitív viselkedés-tréning cukorbetegek és veszélyeztetettek számára
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A kutatás etikai vonatkozásai
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Áramlástan mérés beszámoló előadás
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
A tehetséggondozás kihívásai
6. óra ZH.
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
9. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.

Zimbardo http://www.ted.com/talks/lang/eng/philip_zimbardo_on_the_psychology_of_evil.html

A Milgram-kísérlet

A Milgram-kísérlet tanulsága A legitim tekintély óriási hatalom és felelősség! Legitim tekintély a szakértő, a mérnök, a kinevezett vezető, a műszaki ellenőr stb., azaz ön.

A rossz cselekedet pszichológiai feltételei Milgram és Zimbardo alapján a rossz, gonosz cselekedetet, erkölcsileg helytelen gyakorlatot elősegítik az alábbi körülmények: Könnyebben elfogadható első kis lépések, amit el is fogadunk. („Nem nagy dolog!” „Ez nem számít!” „Ettől még nem vagyunk rosszak.”) A másik fél dehumanizációja (számot adunk neki), vagy csak kívülállóként, idegenként kezeljük. (A többiek…, mások, azok…) Bízunk saját anonimitásunkban. („Úgysem derül ki.”) A személyes számonkérhetőség, felelősség hiányzik. („Testületi döntés volt.” „A menedzsment hibája, a cég felelőssége.”)

A rossz cselekedet pszichológiai feltételei (folyt.) Milgram és Zimbardo alapján a rossz, gonosz cselekedetet, erkölcsileg helytelen gyakorlatot elősegítik az alábbi körülmények (folyt.): Túlzott engedelmesség a tekintélynek („Parancsra tettem.”) A csoport normák kritikátlan elfogadása („Mások is ezt csinálják.”„Ez a gyakorlat.”) A rossz iránti tolerancia közömbösség, vagy passzivitás formájában. („Nem az én dolgom.” „Most mit ugráljak!?” „Miért én, ha nem tesznek semmit azok, akiknek dolga lenne? (rendész, Kamara, főnök, vezető….stb.))

A szabályok szerepe, ereje

Az erkölcsi megítélés szintjei Az egyént, az egyéni cselekedetet szoktuk erkölcsileg megítélni, és felelőssé tenni. XY személy az oka, a felelős, a hibás stb. De általában a nem erkölcsi szabályok, a körülmények, szervezetek, gyakorlatok is felelősek, és azok is, akik kialakítják ezeket! (Lásd Deli Á előadását!) A megítélés és a felelősség szintjei és alanyai tehát Egyén, cselekvő (rossz cselekedet – az egyén felelőssége) Szabály, gyakorlat, szervezet (rossz szabály, szervezet) Szabályozó, szabályt alkotó, vezető (a felelős a szabályt alkotó, a vezető) A szabályozó, a vezető felelőssége olyan játékszabályok, olyan gyakorlat kialakítása, ami minimalizálja az egyéni cselekedetek szakmai, etikai kockázatát! (Lásd Deli Á. előadását!)

A vezetői felelősség: a játékszabályok kialakítása I. A szervezetre, szabályokra, eljárásra az alábbi következtetések adódnak: Kevés, egyszerű, világos cselekvési szabály („kötelesség”) meghatározása írásban (saját szakmai és etikai kódex) a 20/80 szabály alapján. A többit egyedileg döntjük el. Pl.: Nem térünk el a tervtől! (lásd az 1. órai példát!) Nem fogadunk el senkitől semmit. Az alapértelmezés beállítása. Pl.: A projektben minden héten van beszámoló a rendkívüli eseményekről. (Nem csak akkor, ha van jelenteni való.) A rendkívül események jelentése az alapértelmezett, és azt kell magyarázni, ha valaki nem jelent semmit. A viselkedéses konformitási kényszer csökkentése. Pl.: a beszámoló egyéni beszélgetés, írásos jelentés és nem csoportos beszélgetés.

A vezetői felelősség: a játékszabályok kialakítása II. A szervezetre, szabályokra, eljárásra az alábbi következtetések adódnak (folytatás): A csoportban személyes felelősség nyilvános kiosztása. Pl. mindenki egyénileg vállal valamit a brigádban, és beszámol róla. A folyamatokban világos személyes felelősségi pontok kijelölése. Pl. Ő ezért felelős, és ne vegye át addig a munkát, amíg az átvettből ő nem tud megfelelőt csinálni. Az ördög ügyvédjének kijelölése Rotáció, és vegyes csoportok, különösen ott, ahol nagyobb a veszély, vagy az önérdek. (Beszerzés, ellenőrzés…stb.)

A vezetői felelősség: a játékszabályok kialakítása III. A szervezetre, szabályokra, eljárásra az alábbi következtetések adódnak (folytatás): A feladatnak megfelelő értékelés és szervezet kialakítása. Pl. egészségügy. A műhibáért van felelősségre vonás, a túlkezelésért nincs. A gyakorlat ezután nem a beteget védi, hanem az orvost magát. (E rossz gyakorlaton tovább ront még az orvos-beteg találkozón alapuló teljesítményalapú díjazás is.) Külső és rendszeres ellenőrzés

Rossz szabály rossz cselekedetet és rossz embert eredményez! Összefoglalás Rossz szabály rossz cselekedetet és rossz embert eredményez! Ez NEM felmentés, hanem olyan összefüggés, amit a mérnöknek és a vezetőnek figyelembe kell vennie, amikor utasítást ad, eljárást ír elő, gyakorlatot alakít ki, szabályokat hoz, előírásokat készít, azaz termék tervezése, technológia előírása, kivitelezés irányítása, projekt vezetése során, valamint munkahelyi vezetőként és a szakigazgatásban.

Házi feladat Mutasson be egy olyan esetet, amikor az általunk tárgyalt, helytelen cselekedetet, vagy rossz gyakorlatot elősegítő körülmények fennálltak, és valóban helytelen cselekedethez, vagy rossz gyakorlathoz vezettek! Elemezze a körülmények hatását! VAGY Adjon példát olyan szervezeti, vagy csoportműködésre, amelyet a fenti szabályoktól eltérő szabályok határoztak meg, és ezek következtében helytelen megoldások, cselekedetek jöttek létre! Elemezze a működést a tanultak mintájára!