AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN Pongrácz László Oktatási Hivatal Köznevelési Programok Főosztálya főosztályvezető 2016. november 30.
A tanulók mérési eredményeinek lehetséges forrásai a tanodákban Diagnosztikus célú készség és képességmérések Országos kompetenciamérések 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. A nyelvi mérés eredményét, ha meg akarják szerezni, akkor azt is nekünk kell kibogarászni, szerintem az iskoláknak nincsen meg A felvételi nem tudom, mennyire számít ironizálásnak ebben a kontextusban Az első idegen nyelv mérése (angol/német)
Országos kompetenciamérés Magyar Termék Nagydíj
A legfontosabb jellemzők… Az Országos kompetenciamérés a köznevelési rendszer 6., 8. és 10. évfolyamán, az olvasott szöveg értése és a matematikai eszköztudás alapkompetenciákat, a tanulók szociokulturális hátterével árnyalva, minden évben és minden tanulóra kiterjedően méri.
A legfontosabb jellemzők… Az Országos kompetenciamérés a köznevelési rendszer 6., 8. és 10. évfolyamán, az olvasott szöveg értése és a matematikai eszköztudás alapkompetenciákat a tanulók szociokulturális hátterével árnyalva, minden évben és minden tanulóra kiterjedően méri.
a köznevelési rendszer 6., 8. és 10. évfolyamán … …mert a hagyományosan elfogadott pedagógiai szakaszok végén kíván információt adni a tanulók alapvető kompetenciáiról
az olvasott szöveg értése … …mert az olvasott szöveg az információszerzés legfontosabb csatornája, és annak helyes megértése az önálló tanulás kulcsa.
a matematikai eszköztudás … …mert a matematikában tanult eszközök értő alkalmazása a hétköznapi problémamegoldás alapja. Nem az a kérdés, hogy MIT tanult matematikából, hanem az, hogy amit tanult, azt egyszerű, életközeli helyzetekben , problémákban miként tudja alkalmazni.
a tanulók szociokulturális hátterével árnyalva … …mert a tanulók szociokulturális hátterének és teljesítményének összefüggése a köznevelési rendszerek egyik legfontosabb jellemzője Önkéntes Tanulói háttérkérdőív – tanulói családi háttérindex (CSHI) – 78(!)%-os országos kitöltöttség
minden évben és minden tanulóra kiterjedően. …mert minden eredmény és szolgáltatás alapját az egyéni tanulói adatok képezik. Mindent további adat a tanulói adatokból „származik”. Ez teszi lehetővé a tanulók eredményeinek követését, fejlődésük mérését és elemzését.
A hídfeladatok segítségével… A CORE mérés segítségével … A mérési eredmények összehasonlíthatósága 10. évfolyam Szövegértés 8. évfolyam 6. évfolyam 2013 A hídfeladatok segítségével… 2014 2015 A CORE mérés segítségével …
Képességszintek Azaz, mit „tud”, mire képes a tanuló Hét szint A 3. képességszintet elérők tanulók képesek ismerős kontextusban megjelenő egy-két lépéses problémák megoldására el tudnak végezni egyértelműen leírt matematikai eljárásokat, amelyek szekvenciális döntési pontokat is magukban foglalhatnak képesek egyszerű problémamegoldási stratégiák kiválasztására és alkalmazására képesek különböző információforrásokon alapuló adatmegjelenítések értelmezésére és alkalmazására, majd ezek alapján érvek megalkotására Azaz, mit „tud”, mire képes a tanuló Hét szint Egy-egy szint minden évfolyamon ugyanazt jelenti Matematika képességskála 1168 1304 1440 1576 1712 1848 1984 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint 5. szint 6. szint 7. szint 1. szint alatt
Mi kell ahhoz, hogy a tanulók mérési eredményeit láthassák, és használhassák a tanulók fejlesztéséhez? A tanulók szüleinek nyilatkozata arról, hogy felhatalmazza a tanodát gyermeke mérési eredményeinek megismerésére, és fejlesztése érdekében való felhasználására. Az előzőek birtokában a tanuló mérési azonosítójának beszerzése a szülőktől (iskolától). A tanulói jelentések letöltése az OH honlapjáról (www.oktatas.hu). https://www.kir.hu/okmfit/ Az eredmények áttekintése, rögzítése, elemzése, célok kitűzése.
Mit láthatunk a Tanulói jelentésekben ? https://www.kir.hu/okmfit/ Tanulói jelentést nem találunk itt, csak ha van mazonunk :D
A tanodák speciális OKM bemeneti mérése? 2017 elején lehetőség lesz a 6. évfolyamos és a feletti tanulók bemeneti mérésére. Ez OKM kompatibilis feladatlappal történik majd (1-3 változat). Az egyes tanodákban fel kell mérni az érintett tanulók számát, évfolyamát. Ez után határozzuk meg, hogy kit, milyen mérőeszközzel kell mérni. A mérőeszközöket a tanodák sokszorosítják a nekik szükséges számban. A méréseket a tanodák bonyolítják le az előre meghatározott mérési időszakban. A tesztfüzeteket a tanodák értékelik, az eredményeket az e célra készült elemző szoftverben (FIT szoftver) rögzítik. Az alapvető elemzéseket a FIT-szoftver elvégzi. A FIT-szoftver segítségével a tanodák további elemzéseket tudnak készíteni. Az itt keletkező adatok lesznek a követő mérés viszonyítási pontjai. Amit átküldtem, azt ide lehet, esetleg beszúrni
Milyen támogatást kapnak mindehhez a tanodák? Az OH elkészíti a mérési eljárásrendet és átadja a tanodáknak, elkészíti a szükséges feladatlapokat, meghatározza, hogy melyik tanulót melyok mérőeszközzel kell mérni, elektronikus formában átadja a feladatlapokat a tanodáknak, biztosítja az adatok rögzítéséhez és az elemzéshez szükséges FIT-szoftvert és az ahhoz való hozzáférést, a területi konferenciákon részletes módszerani előadásokat tart a mérés és az elemzés további részleteiről, a tanodai kapcsolattartók számára a FIT-szoftverrel végzendő adatfelviteli és elemzési lehetőségekkel és feladatokkal kapcsolatban. A hat tanodai kapcsolattartó képzést tart a tanodáknak a FIT-szoftverrel végzendő adatfelviteli és elemzési lehetőségekkel és feladatokkal kapcsolatban
Az út kezdetén vagyunk!