A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
2008. november 26. Gáti József Pályakövetés intézmény- vezetői szemmel Gáti József.
Dunaújváros, A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGÜGYE Hová tart a külföld? Áttekintés a külföldön megvalósult felsőoktatási minőségről Dr. Veress Gábor.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
Egy sokkarú mérleg Bazsa György a MAB elnöke Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztály Budapest, március 18.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
A MAB szerepe a Bologna- folyamatban. Hogy fed át két piramis? Bazsa György, a MAB elnöke Kecskemét, május 28.
BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság MRK plénum Budapest március 24. European Standards and Guidelines (ESG)
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Minőségbiztosítás az oktatásban - minőségértékelési eljárás
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke Eötvös József Főiskola, Baja, szeptember 16.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke MRK plénum Budapest, november 9.
LB felkészítő: március
Magyar Rektori Konferencia Debrecen, június A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség? Bazsa György, az FTT elnöke.
A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.
Bazsa György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság MRK plénum Budapest február 2. Korszakváltás a magyar felsőoktatás minőségügyében.
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A MAB szerepe a magyar felsőoktatásban Bazsa György a MAB elnöke Magyar Pedagógiai Társaság Felsőoktatási szakosztálya Budapest, január.
Minek a minősége? Kérdések és felvetések - kijelentések helyett Bazsa György, a MAB elnöke Budapest, október 16.
A felsőoktatási minőségbiztosítás nemzetközi helyzete Szántó Tibor MAB / ENQA MAB Szakértői Értekezlet, szeptember 25.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia ülése Pécs, június 25.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
Együtt? Egymásért. Hagyományok és kihívások III. szakmai nap az Egyetemi Könyvtárban Budapest, március 05.Készítette: Pór Dorottya, osztályvezető.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
TÁMOP D IPLOMÁS P ÁLYAKÖVETŐ R ENDSZER. Pályakövetés – Miért is hasznos? definíció: pályakövetés=pályakövető kutatások+alumni szolgáltatások; intézményi.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Minek a minősége? Kérdések és válaszok Bazsa György, a MAB elnöke Nyugat-magyarországi Egyetem Minőségbiztosítási munkaértekezlete Győr, december.
Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség? Magyar Rektori Konferencia Debrecen, 2006. június 12-13. A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség? Bazsa György, az FTT elnöke

Helyzetelemzés: verseny a felsőoktatásban: Az állami költségvetésben – a többi költségvetési fejezettel: [a FO-i torta nagyságáért] Az FO-i intézmények között sok területen: a hallgatókért, [a FO-i emeletes (bolognai) torta szeleteiért] Az intézményeken belül: [a tortaszelet falataiért] Az oktatók között: előrelépésért, fizetésért, sőt ma már állásért [a „torta morzsákért”] A hallgatók között: ösztöndíjakért [ez külön torta] Hazai pályázati forrásokért: [más torták szeleteiért] A nemzetközi forrásokért (EU stb.): [finom és nagy Sacher-tortaszeletekért ]

Következtetések: a) A magyar FO-ban a szabályozás és az érde-kek a mennyiséget preferálják, a minőséget igénylik, de (főleg anyagilag) nem honorálják. Ezért – érthetően – erős a mennyiség szerepe, kevesebb a törekvés a saját kategórián belüli jobb minőségre, viszont erősebb a szándék az „avanzsálásra”. Ez, és az erre adott presztizs-védő reakciók a fő okai a szakalapítási, szak-indítási verseny/küzdelem konfliktusainak. Ebben mindkét oldal részéről több megértés, jobb OM koordináció, „arany középút” kellene.

Ki/mi ítéli meg a minőséget? a bemenetnél: jelentkezők száma, pontszáma; a folyamatban: a MAB, az intézményi önérté- kelés (meta-akkreditáció), a hallgatók; a kialakuló OM adatbázis (beiskolázási, sze- mélyi, kutatási, gazdálkodási stb. adatok)? a kimenetnél: a munkaerőpiac, a végzők (a kialakítandó pályakövetés révén is); komplexen: a nemzetközi sikerek, kapcsolatok; általában: az alakuló felsőoktatási rangsorok (ranking). Vagy mi csináljuk vagy mások – de már ma is vannak és újabbak is lesznek.

Javaslatok: A jelenlegi többnyire mennyiség-orientált szabá-lyozást erősebben verseny- és minőségelvűvé kell alakítani (lásd pl. kutatási pályázatok)! Ennek feltétele a minőség definíciója, a minőségbiztosítás támogatása, a minőség értékelésének rendje, ösztönzésének és elismerésének rendszere. Minden versenyterületen szükséges az átlátható versenyfeltételek kialakítása, objektív elbírálási rend működtetése.

(Egy év múlva párhuzamos vetítéssel értékelhetjük az előrelépést?!) A felsőoktatási versenyben a mennyiség és a minőség együtt érvényesüljön! Köszönöm a figyelmet. Kezdődhet a vita! (Egy év múlva párhuzamos vetítéssel értékelhetjük az előrelépést?!)

A MAGYAR FELSŐOKTATÁSI AKKREDITÁCIÓS BIZOTTSÁG IDŐSZERŰ FELADATAI Dr. Bazsa György a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia Egyetemi Tagozatának ülése Debrecen, 2006. február 6.

Minőségügy a magyar felsőoktatásban Szereplők – komponensek – dokumentumok OKM (+ egy 9 tagú bizottság) MRK (FO Minőségirányító Testület, FMT) FO intézmények (jelentős autonómia, ennek kis része a MAB-nál van) MAB (független szakértői testület + titkárság) + szakértők Társadalmi háttér (munkaerőpiac, közvélemény) Nemzetközi háttér (ENQA, INQAAHE, CEE Network)

Komponensek: OKM: ágazati minőségpolitika + döntések FO-i Minőségi Díj MRK: a FO minőségirányítási (management) rendszere (Gaál Zoltán, Szintay István); + ágazati minőségpolitika kidolgozása FOI: minőségbiztosítási (assurance) rendszer + minőségfejlesztési program MAB: minőséghitelesítés (akkreditáció, accreditation) + minőségértékelés (assesment or evaluation) Társ.: professional accreditation Nk.: European Higher Education Space (EFT), EKT

Dokumentumok: Felsőoktatási törvény FO intézmény minőségfejlesztési programja, minőségbiztosítási kézikönyve, önértékelése MAB kormányrendelet; MAB alapító okirat és SZMSZ; akkreditációs útmutató és mellékletei Bolognai Nyilatkozat, Európai Sztenderdek és Irányelvek (Bergen, 2005)

Időskála Múlt: Az elmúlt 3 éves periódus elnöki és főtitkári beszámolója valós képet ad és jó kiindulási alapot jelent. Kaptunk stratégiai javaslatokat (pl. mester-szakok, tanárképzés, párhuzamos értéke-lések, doktorképzés, meta-akkreditáció, nemzetközi mérce stb.) Ismerem (és elismerem) a MAB 13 éves működését az IOAB → OAB → MAB → M(F)AB fejlődési fázisokban. Van nemzetközi tapasztalatom is (EUA).

Jelen: A magyar FO elismeri és elfogadja a MAB funkcióját, szükségességét, de nem ritkán vitatja ítéleteit, túlzott adminisztrációját, bürokráciáját. A minőségügy ma még nem igazán integráns része a magyar felsőoktatási (akadémiai) szfé- ra gondolkodásának. Ritka az érdemi (pénz ügyi/anyagi) visszacsatolás a diplomások (a termékünk) minőségéről, (munka-erő)piaci eladhatóságáról (alkalmazhatóságáról). A mennyiség dominál: (Túl)termelünk és nem eladunk. Egyensúlyt kell teremtenünk!

Jövő: a kétkarú mérlegtől egy hármas egyensúly felé mozduljunk el: [FO intézmények – OKM – társadalom]: a MAB egyensúlyt biztosít; ki kell alakítsuk a minőségügy közös felfogá- sát e 3 szférában: jó előterjesztések jöjjenek, → jó MAB vélemények készülhessenek → jó OKM (vagy MAB) döntések szülessenek → jó legyen a „termék” minősége (oktatásban, kutatásban, szolgáltatásokban egyaránt); ekkor tudunk elmozdulni a meta-akkreditáció irányába;

az akkreditáció súlypontját a bemeneti jellem- zők → folyamatértékelés → kimeneti minő- sítés (visszacsatolás) irányába mozdítsuk; a magyar FO-ban a mennyiség helyett a minőség legyen a meghatározó fejlődési elem (lásd: a bor minősítése); javaslom egy új elem bevonását a minőség- ügybe (akkreditációba): az intézmény gazdálkodásának minőségét, elemzését, mert ez meghatározó munkafeltétel;

indokolt az akkreditációs eljárások indokolt az akkreditációs eljárások - egyszerűsítése, - gyorsítása, - jobb kiszámíthatósága – a minőségi követelmények betartása mellett; a magyar FO minőségének - „gazdálkodói ”, - ne csak „könyvelői ” legyünk (management function vs. bookkeeping) alap: a testületek/bizottságok, tagok/szakértők függetlensége, szakértelme, objektivitása, következetessége, felelőssége és hitele;

fontosnak tartom az kiegyensúlyozottságot az egyetemi – főiskolai – akadémiai – felhaszná- lói szféra megjelenése, értékei, érdekei és képviselői között a MAB-on belül – felfogás- ban, funkciókban és együttműködésben; van egy felkészült, tapasztalt, elhívatott – de túlterhelt és alulfizetett – titkárság; jelentős finanszírozási problémák és költözés előtt áll a MAB. Köszönöm a figyelmet!