Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Történeti episztemológia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
A fizika világ- és Isten-képe
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
Az Ókori Kelet világnézete
Logika Érettségi követelmények:
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Kultúra – nemzet – emlékezet
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
A társadalmi változások elmélete
A felvilágosult abszolutizmus
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A tudományos munka néhány szerzői jogi vonatkozása
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
A konstruktivista pedagógia alapjai
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
2. előadás A mítikus világkép – antik görögök II.
Pedagógiai antropológia III.
Pedagógiai antropológia és etika
A görög és római kultúra
Avagy a világ ismerete az ókorban
Információ, adat, jel, kód
A krétai és a mükénéi kultúra Korai civilizációk a hellének földjén
A politikai gondolkodás kezdetei
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
Tudományfilozófia Rédei Miklós
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Az ókori Görögország Hellas
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
Személyközi kommunikáció Készítette: palacsint szeptember 30.2 A kommunikáció és jellemzői.
Milétoszi filozófusok
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Tudományfilozófia ETR Kódok: BBN-FIL , FLN Hétfő szoba Rédei Miklós ELTE BTK LogikaTanszék
Készítette: Brindzik Milán 9.b
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Az ókori kultúrák.
A fizika mint természettudomány
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia 4. előadás és szeminárium Az antik görög ismeretek I.

Szövegismereti teszt Mi a véleménye Wartofskynak a következő szólásról: Ha nincs otthon a macska, akkor cincognak az egerek. Ami ebben a kijelentésben tudás, tudománynak tekinthető –e? S miért igen/nem? A megismerés milyen fajtáiról esik a szerzőnél szó? Thomas S. Kuhn mely közös vonásait sorolja föl a tudományos forradalmaknak?

Nem tudomány annak ellenére hogy világosan kifejtődik benne egy álláspont.A tudományos gondolkodás előtti még ez a tömör kifejező módú tudás. a/ képzelt hatalmakra vagy lényekre hivatkozó magyarázatok b/ tapasztalati általánosítás c/ rendszerezett eljárási vagy technikai szabályok

Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Budapest, 1997, Gondolat, 33-65. A tudomány eldologiasulása A struktúra és funkció: a tudomány tanulmányozásának megközelítési módjai Elmélet és gyakorlati tudás Tudás és fajfennmaradás Az ész gyökerei: a szokások kialakulása, az intelligencia és az alkalmazkodás Észlelési struktúrák: a tapasztalat rendszerezése Észlelés, absztrakció, fogalomalkotás A fogalmi absztrakció előnyei

A megismerés tudomány előtti módjai Ami nem tudomány lépései: 1/ A mítoszteremtő gondolkodás: antropomorf és animisztikus magyarázat a magyarázat fizikai elvei 2/ A tapasztalati általánosítások: leíró törvények 3/Törvényerejű szabályok, technikai maximák normatív törvények

Ami nem tudomány A megismerés módjai köznapi (a kettő között, a nagyobb rendszerzés igényére utal már a: mitikus, vallási, stb) tudományos Tudományos gondolkodás: fogalmakat alkotó, fogalmakra reflektáló Az elméleti magyarázatok és törvények gyakran tudomány előtti összefüggésekből származnak

A megismerés tudomány előtto fajtái a/ képzelt hatalmakra vagy lényekre hivatkozó magyarázatok (antropomorf magyarázatok) b/ tapasztalati általánosítás (induktív általánosítás) c/ rendszerezett eljárási vagy technikai szabályok (technikai szabályozás)

Mitosz 5 kritérium Eredetet keresi Benne a jövőt is meghatározza Megnevezi ezálal a jelen értékelt vonásait is Azaz: megkonstruálódik egy magyarázatrendszer, amely akár függetlenné is válik a konstruáló embertől Általában: antropomorf magyarázat, mágikus magyarázat (ezekben már prototudományos elemek is jelen vannak) Általában: elvekre épülnek (pl. 4 ősanyag)

Leíró törvények A megfigyelések a nyelv által rögzülnek. A nyelv a fogalomalkotásban szerephez jut. A dolog és a szó összekapcsolása a dolgot olyan tulajdonságokkal is felruházhatja amelyet a szó ajándékoz neki Induktív és deduktív fogalomalkotás - Milétosziak kontra püthagoreusok

Szabályok, maximák, normatív törvények Ezek közvetlenebbül származnak a technikai gyakorlatból, a társadalom szabályaiból mint az előző kettő. 1/ intézményen kívüli tudásátadás alakzatainak kialakulása Munkamódszerek Szertartások Rituálék A nyelv által rögzített utasítások Szimbólumrendszerek 2/ intézmények „rátelepedése” a szabályok törvények stb átadására

Knosszosz, i. e. 15. sz. iniciálás

A tudásátadás görög modellje az írásos kultúra prototípusa (kialakulása: i.e. 6. századtól) görög ábécé = beszédhangok a korábbi írások közül a legegyszerűbb legdemokratikusabb (nem egy szakmai elit privilégiuma) a betűírás „diszciplinalizálja” a gondolkodást - a filozófia lehetőségét veti fel (elvontság) - a filológia lehetőségét veti fel (rendszerezés, halmazképzés) Egyedül a görög betűírás képes az elhangzott beszéd rövidítetlen és teljes visszaadására

- az értelmi ismétlések száma csökken a korábbi nyelvek írott szövegeihez képest Gilgames: 23,3 % Homérosz 14 % azaz: a gondolatrímekre egyre kisebb az igény A görög írás előmozdítja absztrakciós képességeket logika elvont gondolkodás Sajátosságai: a szóbeliséget magába fogadta a görögöknek nincsenek szent szövegeik (az a szóbeli hagyomány része maradt) a görögségben az írás használatához nem kell felhatalmazás

Antik görög tudásátörökítés (i. e. XIII-IV. sz.) általános jellemzői egyiptomi, babiloni, perzsa, zsidó előzmények asszimilálása, szintézise görög nevelés alapvető kérdése: hogyan lehet a gyerekből harmonikusan fejlett felnőttet formálni? erős, arányos fizikum + szép, jó iránt fogékony kalokagathia eszméje szakmai műveltség + általános műveltség (múzsai és gimnasztikai) az egész egyéniség formázása ("önzetlen műveltség")

A görög gyarmatosítás i. e. 8-6. sz.

Thalész, i.e. 7. sz. az első szophosz őselem: víz

Anaximandrosz nem egy őselem a kezdet, hanem a végtelen ‘evolúció’-s gondolatok

Anaximenész őselem: levegő

Püthagorasz, püthagoreusok, i. e. 6. sz Püthagorasz, püthagoreusok, i. e. 6. sz. zene-geometria-anatómia arányai a harmónia

Görög városállamok

Az orvostudomány kezdetei Aszklépiosz irracionális gyógymódok Hippokratész, i. e. 5-4. sz. (Kósz sziget9 racionális gyógymódok Corpus Hippocraticorum (Orvosi eskü pl.)

Aszklépiosz-szentély, Epidaurusz, 2. sz.

Négy nedv tana (Corpus Hippocraticum – Galénosz)

Codex vindobonensis, 5. sz.

Nagy Sándor hadjáratai (i. e. 336-323)

Az első tudományos/filozófiai világkép: Arisztotelész, i. e. 4. sz

Következő órára a szöveg Karl R. Popper: Igazság, racionalitás és a tudományos tudás gyarapodása. In: Laki J. 1998. 107 -120. Forrás: Theoprasztosz: Jellemrajzok Titus Lucretius Carus: A természetről. 5. könyv

tétel 1/a A tudásátadás görög modellje. 1/b Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Budapest, 1997, Gondolat, 33-65. 1/c Thomas S Kuhn: Mik is azok a tudományos forradalmak? Laki J. szerk. Bp. 1998. Osiris,137 – 153.