Területfejlesztési Tervezési Főosztály

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az új európai kohéziós politika területfejlesztési eszközei különös tekintettel a területi együttműködésekre Dr. Nyikos Györgyi.
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Gondolatok a határon átnyúló együttműködések finanszírozásáról Hatvan, október 4.
DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
A magyar-szlovák program tervezésének állása Tata, február 21.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Regionális beruházások: a megreformált, 2014–2020-as uniós kohéziós politika Előadó: 1.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Ibrányi András – Dorogi Zoltán Tervezési menedzserek
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az önkormányzatok településfejlesztési
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A határmenti programok aktuális állása
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
Lorem ipsum.
Móricz Ádám Európai Bizottság DG REGIO
Előadás másolata:

Területfejlesztési Tervezési Főosztály A 2020 utáni határon átnyúló együttműködési programok és az EU kohéziós politikájának aktualitásai ETT Műhely Esztergom, 2018. november 22. Drahos Zsuzsanna Pénzügyminisztérium Területfejlesztési Tervezési Főosztály

Az INTERREG programok evolúciója Source: European Commission

ETE programok helye a kohéziós politikán belül 2007-2013 2014-2020 1) Konvergencia - GDP/fő < 75%/EU25 átlag - Phasing-out régiók 2) Regionális versenyképesség és foglalkoztatás - GDP/fő > 75%/EU25 átlag - Phasing-in régiók Beruházás a növekedésbe és foglalkoztatásba GDP/fő < 75%/EU27 átlag (kevésbé fejlett régiók) GDP/fő: 75-90%/EU27 átlag (átmeneti régiók) GDP/fő > 90%/EU 27 átlag (fejlettebb régiók) 3) Európai Területi Együttműködés (2,52 %) 2) Európai Területi Együttműködés (2,75 %)

Source: European Commission

Kohéziós politika 2020+ 7 alap, 1 rendelet A közös rendelkezésekről szóló rendelet (CPR) lefedi a megvalósítást. Egységes szabályrendszer: Koherensebb Könnyebben megtanulható Könnyebben kombinálható

Kulcsfontosságú jogi eszközök Tárgyalási folyamat kezdete: 2018. május 29. A közös rendelkezésekről szóló rendelet (CPR) Hét alapot fed le: ERFA, KA, ESZA+, ETHA, AMIF, ISF és BMVI Tartalmazza a megvalósítási elemeket ERFA-/KA- RENDELET Egységes rendelet mindkét alapra vonatkozóan Tartalmazza a szakpolitikai célkitűzéseket (konkrét célkitűzések, tematikus koncentrációra vonatkozó követelmények stb.) ETE-rendelet Területi együttműködés, ideértve a külső támogatást is ECBM Egy „polcról levehető” jogi eszköz a határokon átnyúló projektek egyszerűsítése érdekében Ezen kívül: ESZA + rendelet

ETE rendelet 2020+ (tervezet) EU-n belüli együttműködés (ERFA) Külső finanszírozási eszközök (IPA III, NDCI, OCTI) Kedvezőtlen változások az ETE célkitűzésre javasolt keret 8,4 Mrd EUR, amely a jelenlegi időszakhoz képest 17%-os csökkenést jelent A társfinanszírozási arány a jelenlegi max. 85%-ról 70%-ra csökken N+2-re való visszatérés Több egyszerűsítési javaslat nem került átvezetésre (pl. az állami támogatások alóli mentesség) Pozitívumok ERFA források mellett a külső finanszírozási eszközökre is kiterjed, megkönnyíti az EU-n kívüli országokkal való együttműködést. Egyszerűsítések a programvégrehajtás terén

ETE célkitűzés komponensei 2020+ (tervezet) 1. Szárazföldi határon átnyúló együttműködés 1a. Együttműködés a belső határokon 1b. Együttműködés a külső határokon 2. Transznacionális és tengeri együttműködés 2a. Szárazföldi transznacionális együttműködés 2b. Tengeri transznacionális és CBC együttműködés 3. Tengeren túli területek együttműködései 4. Interregionális együttműködés 4a. Kapacitásépítés (Interact) 4b. Területi elemzések (ESPON) 5. Interregionális Innovációs Beruházás 52,7% 4,4 mrd € 31,4% 2,6 mrd € 3,2% 0,27 mrd € 1,2% 0,1 mrd € 11,5% 0,97 mrd €

Az együttműködésekre rendelkezésre álló források 2020+ (tervezet) További források: A városok közötti együttműködést támogató Urbact program az ERFA-KA rendelet hatálya alá tartozó Urban Innovative Action keretében folytatódna, közvetett irányítás formájába. Az interregionális együttműködések a mainstream programokból is támogathatóvá válnának.

ETE specifikus célkitűzések INTERREG specifikus cél: (1) jobb interreg kormányzás; (2) biztonságosabb Európa PO4 Szociálisabb Európa - ETE specifikus célok a munkaerőpiaci hatékonyság és a határon átnyúló minőségi foglalkoztatáshoz való hozzáférés javítása; a határon átnyúló oktatáshoz, képzéshez és élethosszig tartó tanuláshoz való hozzáférés és ezek minőségének javítása a határokon átnyúló elismerés érdekében; az egyenlő és időben történő, minőségi, fenntartható és megfizethető egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés határokon átnyúlva; a határon átnyúló egészségügyi rendszer és hosszú távú gondozási szolgáltatások elérhetőségének, hatékonyságának és rugalmasságának javítása; a társadalmi befogadás támogatása és a szegénység kezelése, előmozdítva az esélyegyenlőséget és csökkentve a diszkriminációt határokon átnyúlva

Tematikus koncentráció Határ menti programok esetében a rendelkezésre álló forrás legalább 60%-át legfeljebb 3 szakpolitikai célkitűzésre, legalább 15%-át pedig az interreg specifikus célokra kell fordítani Transznacionális programok esetében: 100%-ban a makroregionális stratégia céljaival összhangban Szakpolitikai célkitűzés Intelligensebb Európa Zöldebb, alacsonyabb CO2 kibocsátású Európa Összekapcsoltabb Európa Szociálisabb Európa Polgárokhoz közelebb álló Európa Makro-regionális stratégiával rendelkező transznacionális programokat a stratégia céljaihoz kell rendelni Szárazföldi (2A): forráskeret 100%-át Tengermedencék (2B): forráskeret 70%-át ≥ 60% 3 PO-ra INTERREG specifikus célkitűzések Jobb interreg kormányzás Biztonságosabb Európa ≥ 15%

ETE programok 2020+ tervezése Partnerségi Megállapodás: az Interreg programok listáját kell tartalmaznia Interreg programmok tartalma (ETE rendelet 17. cikk): Az adott térség fejlesztési kihívásainak összefoglalása és a szakpolitikai célkitűzésekhez való hozzájárulást alátámasztó stratégia A kiválasztott szakpolitikai és specifikus célok indoklása Prioritások (egy prioritás – egy PO) Pénzügyi terv Kommunikáció és láthatóság

Az OFTK szerepe a hazai fejlesztési tervezésben EU források tervezése 2021-2027 Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció nemzeti fejlesztési és területfejlesztési célok Partnerségi Megállapodás [nemzeti prioritások, területi tartalom] Operatív programok Területi operatív programok Ágazati stratégiák és források tervezése Területi tervezés: megyék, kiemelt térségek, MJV tervezés, helyi tervezés Integrált területi eszközök Területi operatív programok ETE programok - hazai prioritások

OFTK módosítás és EU 2020+ tervezés folyamata 2018 2019 2020 2021 Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció beszámoló és felülvizsgálat Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció módosítása 2021-27 nemzeti fejlesztési prioritásokkal Ágazati és területi egyeztetés Társadalmi egyeztetés Partnerségi Megállapodás tervezése Program indítás Operatív programok tervezése Kiemelt térségi és megyei területfejlesztési koncepciók és programok felülvizsgálata és 2020+ aktualizálása Területi együttműködési programok tervezése 1. félév 2. félév 1. félév 2. félév 1. félév 2. félév

Hírlevél Hírek a Magyarország részvételével megvalósuló transznacionális és egyes interregionális együttműködési programokról. Feliratkozás: gabriella.lilian.csintalan@pm.gov.hu Az előző számok elérhetőek a www.regionalispolitika.kormany.hu linken. Duna Transznacionális Program nemzeti tájékoztató nap, Pénzügyminisztérium, Pénztárterem (1051 Bp, József nádor tér 2-4.) 2018. november 27. 9:00-14:00 óráig. Jelentkezés: 2018. november 23-ig az alábbi linken: https://goo.gl/forms/63LwmmShCxXRC6LQ2

Köszönöm a figyelmet